Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:32

Marcella schreef:
Wat ik wel apart vind is dat ik nog steeds update krijg van de blauwe Rus cattery die in Rusland zit. Al is het ook niet vast te stellen of het oude of nieuwe berichten zijn en deze gaan ook alleen over de cattery.

Misschien dat ze via een vpn verbinding nog contact met het westen kan leggen, die zijn nog niet allemaal geblokkeerd. Ik heb ook nog contact met iemand uit Moskou . Wel alleen via pb want ze zet bewust niets openbaar . Iemand anders heeft via via nog contact met een kennis in Moskou.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:33

pien_2010 schreef:
Als ik google kom ik alleen een kattensoort tegen dat een blauwe rus is. Heb je het daar over? Sorry maar ik weet niets van katten af.

Ja is kattenras. Mooie diep grijze kleur met groene ogen.

Enige openbare is dus betreffende de katten die ze fokt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:35

Citaat:
de video is te zien dat auto's over de snelweg rijden, richting het centrum van Kiev. Een eerste auto keert vlak voor hij bij de tank komt om en rijdt terug. Een grijze auto draait vervolgens ook om, maar zet de auto stil. De bestuurder stapt met de handen omhoog uit, maar hij wordt vervolgens neergeschoten. Hij valt achter de auto op straat. Vermoedelijk Russische soldaten, mannen met witte banden om de armen, lijken hiervoor verantwoordelijk. Te zien is dat de soldaten het slachtoffer wegeslepen naar een greppel. Andere inzittenden van de auto, een vrouw en een kind, worden vrijgelaten. Wat er vervolgens met hen gebeurt wordt uit de video niet duidelijk.

frontal
@ZDFfrontal

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:38

Hartverscheurend voor de vrouw en het kind om dit te moeten aanschouwen. Ik heb geen woorden voor de barbaarsheid van deze Russische militairen. ;(

Pareltjes

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:53

Wat ik jammer vind aan de meeste updates is dat we wel de Russische verliezen breed krijgen uitgemeten maar niet die van Oekrainse kant. Dan zou een en ander in duidelijker perspectief te zetten zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:54

Floortjes reportage bij de grens met alle vluchtelingen vind ik ook weer zoals al haar (Floortje Dessing) reportages binnen komen. Zo persoonlijk. Wilde ik wel even met jullie delen:
https://fb.watch/bNuORCstML/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:57

Pareltjes schreef:
Wat ik jammer vind aan de meeste updates is dat we wel de Russische verliezen breed krijgen uitgemeten maar niet die van Oekrainse kant. Dan zou een en ander in duidelijker perspectief te zetten zijn.

Op het nieuws en in Nieuwsuur proberen ze dit wel te doen, maar het is heel moeilijk want tegenover de enorme openheid vd Oekraïne (wel of niet allemaal waar is natuurlijk de vraag) staat de enorme geslotenheid vd Russen. Maar dat de Oekraïners goed stand houden en toch langzaam maar zeker omsingeld worden, Russische burgemeesters krijgen, mensen gevangen genomen worden etc etc moge duidelijk zijn, evenals dat de Russen gebruik maken vd tactiek vd verschroeiende aarde om het moreel te breken vh volk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:01

@ Daks: wie of wat is toch het 'centrum voor de bestrijding van desinformatie bij de Nationale Veiligheids- en Defensieraad'...?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:02

Zou dat niet ook deel van de strategie zijn? Als de Russen weten dat er op een bepaalde plek veel Oekraïners gesneuveld zijn en het leger daar dus verzwakt is dan zouden ze kunnen besluiten om heel veel Russen die kant op te sturen.
Los van dat ze wellicht gewoon te druk bezig zijn met vechten om ook nog eens slachtoffers te gaan tellen en noteren en officieel doorgeven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:05

Daks schreef:
Iets later dan verwacht de nachtupdate:

Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Er is een regelmatige batch StarLink-satelliet-internetstations aangekomen in Oekraïne - het kan de reguliere internetproviders praktisch vervangen. In feite kan zo'n verbinding niet worden verbroken of verbroken.

▪️ Japan legt een verbod op de export van meer dan 300 goederen en technologieën naar Rusland en Wit-Rusland op. Er wordt ook een verbod ingevoerd op de export van olieraffinageapparatuur en aanverwante technologieën. Japan heeft zijn bedrijven verboden samen te werken met 49 Russische bedrijven die betrokken zijn bij militaire productie. Bovendien zal Japan vereenvoudigde toegang toestaan ​​voor Oekraïners die de oorlog ontvluchten.

▪️De Amerikaanse Senaat nam unaniem een ​​resolutie aan waarin Poetin tot oorlogsmisdadiger wordt verklaard en riep het Internationaal Strafhof in Den Haag op om de betrokkenheid van het Russische leger bij oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid te onderzoeken.

▪️Rusland heeft in plaats van de zoon van Biden sancties opgelegd aan zijn overleden vader. De overleden vader van de president van de Verenigde Staten is Joseph Robinet Biden, en zijn zoon Joe Biden is Joseph Robinet Biden Jr. Russische diploma's namen hem op in de lijst zonder het voorvoegsel "junior".

▪️Centrum voor de bestrijding van desinformatie bij de Nationale Veiligheids- en Defensieraad: Poetin verliest de steun van zijn naaste kring van oligarchen als gevolg van sancties, wat de voorwaarden schept voor een opstand.

Betekend dat dat de VS het internationale strafhof nu weer wel erkend? Het zou fijn zijn wanneer de VS eens met zichzelf wat conformeerde aan de normen en waarden waar ze anderen tegen meten, dan zouden dit soort oorlogen een stuk makkelijker te stoppen zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:08

pien_10 heb wel een filmpje gezien in een ziekenhuis, waar twee neergeschoten piloten door Rusland,hun familie aan het bellen zijn. Aangezien ik geen Russisch versta, en het heel erg op propaganda lijkt, heb ik hier geen mening over.

Ik weet niet wie hier allemaal meelezen in dit topic, maar ik vind persoonlijk dat zulke beelden van neergeschoten mensen enz. misschien onder spoileralert mogen. Je hoeft zelf persoonlijk geen trauma mee te maken,enkel het kijken erna kan het al veroorzaken.

Is mijn persoonlijke mening.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:11

Janneke2 schreef:
@ Daks: wie of wat is toch het 'centrum voor de bestrijding van desinformatie bij de Nationale Veiligheids- en Defensieraad'...?

Die doen elk bericht wat binnenkomt controleren op waarheid en haalt daar dus ook fakenieuws uit.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:13

Eerlijke informatie in een oorlog is een Utopie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:19

Daks schreef:
Janneke2 schreef:

Die doen elk bericht wat binnenkomt controleren op waarheid en haalt daar dus ook fakenieuws uit.

Nuttig werk.
Maar is het een instantie van een overheid, of een compleet zelfstandig instituut...?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:46

Dinopino schreef:
Eerlijke informatie in een oorlog is een Utopie.

Vooral wanneer je zelf al zegt dat de neergeschoten soldaten die bellen lijkt op propaganda, omdat jij geen russisch verstaat :+

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:51

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:

Nuttig werk.
Maar is het een instantie van een overheid, of een compleet zelfstandig instituut...?

Janneke zie het als een aantal mensen die werken voor het ministerie van defensie en de Veiligheidsraad.

Denk (aanname) dat we het een beetje kunnen vergelijken met het AIVD

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:56

Pareltjes schreef:

Dat de Oekrainers minder grote millitaire verliezen lijden komt naar verluidt doordat zij in kleine groepen opereren en het terrein goed kennen itt tot de Russen die massaler aanvallen en onbekend zijn met het terrein.
Doordat ze minder in staat zijn om Oekrainse millitairen uit te schakelen, richten ze zich dus voornamelijk op burgerdoelen. Daar worden de meeste slachtoffers gemaakt.
De Russen zijn duidelijk nog niet in staat geweest om na 20! dagen inmiddels de belangrijkste steden te bezetten. Rusland lijdt zware militaire verliezen en heeft Syrie om hulp gevraagd.
Ik vrees toch echt dat het niet lang zal duren eer Poetin chemische wapens gebruikt.
Hij wordt nu toch al bestempeld als oorlogsmisdadiger dus veel verschil zal het voor hem niet maken.
Wat de Navo dan gaat doen is de vraag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:02

Bron NOS
Citaat:
Kremlin ziet demilitarisatie van Oekraïne als mogelijk compromis
Het Kremlin heeft laten weten dat demilitarisatie van Oekraïne een mogelijk compromis is. Gedacht wordt aan een situatie zoals in Zweden of Oostenrijk, landen die geen lid zijn van een militair bondgenootschap. "Deze variant wordt nu besproken, en kan echt als een compromis geschouwd worden", zegt een woordvoerder. Neutrale landen kiezen in geval van een oorlog geen partij voor een van de kanten.

Eerder vanochtend zei de Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov iets soortgelijks. Voor Rusland zijn de belangrijkste kwesties de veiligheid in Oost-Oekraïne en de demilitarisering van het land, zegt Lavrov.

Een Oekraïense onderhandelaar zegt in een reactie dat er een stevige deal nodig is met garanties tegen verdere Russische aanvallen. Op de mogelijkheid tot neutraliteit wordt niet ingegaan. Hij zegt bereid te zijn om te onderhandelen over beëindiging van de oorlog, maar niet over het aanvaarden van Russische ultimatums.

Oekraïne kreeg in 2008 de toezegging dat het ooit lid zou worden van de NAVO, maar Rusland heeft altijd gezegd dat dit voor hen geen optie is. Dit is een van de redenen waarom de Russen Oekraïne zijn binnengevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:08

Zijn ze daar in Rusland nou echt zo achterlijk :?.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:08

_San87_ schreef:

Hun eisen pakket in ieder geval wel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:09

Citaat:
Dit is een van de redenen waarom de Russen Oekraïne zijn binnengevallen.

Zelfs de NOS doet eraan mee. Hier had in mijn ogen moeten staan
Citaat:
Dat is volgens Rusland een vd reden waarom de Russen motiveren waarom ze Oekraïne zijn binnen gevallen.

Hier wordt gesuggereerd dat NAVO lidmaatschap al in de pocket zat en op korte termijn aanstaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:10

_San87_ schreef:

Ja, maar dat wisten we helaas al toch -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:12

idinn schreef:
_San87_ schreef:

Ja, maar dat wisten we helaas al toch -O-

Ja, maar kom op, dit is wel een heel nieuw niveau :\. Verwachten van een land dat je aan het platbombarderen bent dat ze demilitariseren en zich nooit bij een bondgenoot aansluiten.

Ik weet dat dit al even de eisen zijn, hoe vaker ik ze lees, hoe debieler ze worden :)).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:23

Daks schreef:
Janneke2 schreef:

zie het als een aantal mensen die werken voor het ministerie van defensie en de Veiligheidsraad.

Denk (aanname) dat we het een beetje kunnen vergelijken met het AIVD

Dank je wel!

Als het gaat om 'Raad voor de Veiligheid' gaat het om laten we zeggen twee instanties van de Nederlandse overheid (die voor de gelegenheid samenwerken oid.).

(De Veiligheidsraad is een hoog VN orgaan.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:31

Voor mij is niet duidelijk of de-militariseren betekend dat ze alleen geen onderdeel van de NAVO uit mogen maken of dat het betekend dat Ukraïne ook geen eigen leger mag hebben.
Zalensky heeft al wel gezegd dat geen lid worden van de NAVO te bespreken valt.