steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:22

ruitje schreef:
Wat doe jij eigenlijk in dit topic behalve dit soort sneren erin gooien steeds? Zie de laatste pagina's niet anders van jou.

Ik vind dat de meeste mensen over het algemeen zeer boeiende uitgebreide posts maken, ook vanuit de groep mensen waar ik het niet perse mee eens ben. Dat vind ik prettig discussiëren.

Ik weet niet zo goed wat jij eigenlijk wil bereiken hier :) ?

Als je die vraag per PB gesteld had, had je waarschijnlijk antwoord gekregen. Maar ik werk niet mee aan je publieke profileringsdrift…..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:57

Er zijn vast stukken grasland waar wat anders op verbouwd kan worden. Maar rijst telen lukt hier gewoon echt nog niet. En dat eten velen ook graag. Daarnaast, wat wil je de mensen met glutenallergie dan bieden als zelfs rijst niet meer zou mogen?
Zie je al een wereld voor je zonder importvoedsel? Dan is wel een groot gedeelte van het genieten van eten weg hoor. Al die zgn. vergeten groenten vind ik nu niet echt bijzonder bijvoorbeeld.

Maar stel je gaat een stuk grasland omzetten naar fruitbomen omdat die daar toevallig net nog wel willen groeien. Wordt dat dan wel rendabel?

Gaan we de Schotse hooglanders en paarden uit de Oostvaardersplassen vervangen door schapen zodat het vlees tenminste nog eetbaar is?

Waar gaan we katoen vandaan halen?

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:21

Publieke profileringsdrift :')
Super inhoudelijke post idd +:)+
Sjeeeses :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:01

juval schreef:
Cowboy55 schreef:

de meeste mensen eten geen gras.

Lekker goedkoop scoren zo hè?

juval schreef:
nou ja, het meeste land wat in ons land als grasland in gebruik is, is gewoon niet geschikt om andere gewassen op te telen.... kun je goedkoop noemen.. :')

Prima reden ook om toch meer dieren te houden +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:33

niet alleen geen voedsel meer importeren he, eerlijk is eerlijk.
Geen electronica meer, geen auto's, geen hout etc.etc.etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:35

Niet importeren, maar ook niet doorvoeren.
Scheelt heel wat vervuilende schepen die heel bijzonder ook nooit genoemd worden in de milieu problematiek.

En inderdaad gelijke kappen, geen Tesla meer met vervuilende kinderarbeid accu.
Misschien zo gek nog niet importeren verbieden :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:39

wordt ook lekker rustig zonder al die electronica :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:43

Blij een paard te hebben :D

1 kan voor de kar, die kan wel leren gras maaien en enz net als vroeger.
Genoeg tuin voor eigen voorziening, flinke kelder... wij gaan niets te kort komen.

Beste mensen in de stad, veel succes met het importverbod :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:44

hier net zo. Vlees loopt in de wei, groentetuin doet het prima ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:46

Precies en die banaan kan ik wel missen :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:34

niets mis met import en export vind ik.
Nederland staat bekend om zijn handelsgeest.

we komen wel een eind, maar ik denk niet dat iemand volledig zelfvoorzienend kan zijn. En waarom zouden we dat willen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:37

Een nadenkend persoon wil dat niet.
Maar als landbouw niet mag in en exporteren dan wel gelijk trekken naar andere bedrijven. Word meteen duidelijk hoe raar zo'n uitspraak is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:49

Er wordt nu wel een beetje gechargeerd.

Waarom wordt minder vlees en landbouwproducten exporteren nou direct verbonden met: en dus ook niets meer importeren?

De crux is wat mij betreft dat Nederland tot de kleinste landen ter wereld hoort maar wel de op een na grootste exporteur van landbouw- en veeteeltproducten is.

Daar zit het probleem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:52

Nee is geen probleem. We hebben hier nu eenmaal betere grond dan in de woestijn. We hebben enorme kennis. En heel hard werkende ondernemers.
Dat6is geen probleem. Het word door een klein groepje als probleem gemaakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:54

sommige mensen zien dat als een probleem.

Nederland is een heel vruchtbaar land, uitermate geschikt qua klimaat voor landbouw en veeteelt. Ook de kennis is in Nederland bovengemiddeld aanwezig. Mijn dochter studeert in Wageningen en de campus puilt uit van de buitenlandse studenten. We zijn er gewoon heel erg goed in. We produceren duurzaam en gebruiken innovatieve methoden. Eisen zijn erg hoog en dat mag ook. Buitenland koopt graag onze kwaliteitsproducten. Waarom zou dat niet meer mogen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:34

Ik mis ergens de link tussen klein vruchtbaar land en vele miljoenen dieren in megastallencomplexen houden. Waarom is het 1 precies het noodzakelijke gevolg van het ander?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:10

omdat de wereld niet alleen draait op vruchtbaar land?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:15

irmaz schreef:
Ik mis ergens de link tussen klein vruchtbaar land en vele miljoenen dieren in megastallencomplexen houden. Waarom is het 1 precies het noodzakelijke gevolg van het ander?

het 1 is helemaal niet het noodzakelijke gevolg van het ander.
als je het hebt over megastallencomplexen, neem ik aan dat je het over varkens of kippenhouderij hebt. Deze tak van veehouderij heeft helemaal niet zoveel land nodig, want gebruikt doorgaans aangekocht voer. Deze stallen zijn zo groot, duurzaam en efficiënt/innovatief geworden vanwege de schaalvergroting. Vraag en aanbod. Omdat het kan en mag volgens de geldende regels.

Een stal met 100 varkens is niet rendabel, met een paar duizend wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:51

Daar zit dan toch ook het probleem wat mij betreft. Een stal met 100 varkens zou wel rendabel moeten zijn. Dat stukje vlees, een luxeproduct, moet gewoon veel meer gewaardeerd worden. En in eigen land op tafel moeten liggen. Veel duurzamer ook dan exporteren.

Hier hebben ze 50 zeugen..
https://www.zonvarken.nl/

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:50

Maar dat willen de mensen niet en kopen vlees uit Argentinië.
Vol rommel en van dierenrechten nooit gehoord.
Dan kun je zeggen import verbieden maar waarom dan ook geen import/doorvoer van andere artikelen?
Zo werkt de markt niet. Maar bij onze veeteelt moet dat ineens wel. Terwijl de dieren hier beter leven dan in Argentinië.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:23

idinn schreef:
Daar zit dan toch ook het probleem wat mij betreft. Een stal met 100 varkens zou wel rendabel moeten zijn. Dat stukje vlees, een luxeproduct, moet gewoon veel meer gewaardeerd worden. En in eigen land op tafel moeten liggen. Veel duurzamer ook dan exporteren.

Hier hebben ze 50 zeugen..
https://www.zonvarken.nl/

Zo gewoon is dat niet. Dit vinden alle burgers, maar de consumenten niet. Die kopen vlees uit de supermarkt van waar dan ook en niet het Nederlandse kwaliteitsvlees voor een eerlijke prijs. De eerlijke prijs vindt men veel te hoog. En daarom ligt er vlees voor onder de werkelijke productieprijs in de supermarkten. En dat gaat ten koste van het milieu, het dierenwelzijn en de arbeidsomstandigheden van de mensen.
Blijkbaar vindt de consument de eigen portemonnee en zijn dagelijkse stukje vlees belangrijker dan het milieu, en welzijn voor mens en dier.

Idem dito zie je trouwens met kleding en allerlei andere spullen gebeuren. We zijn een wegwerpmaatschappij en dat er andere mensen/dieren/milieu de dupe ervan zijn lijkt ondergeschikt belang.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:50

juval schreef:
sommige mensen zien dat als een probleem.

Nederland is een heel vruchtbaar land, uitermate geschikt qua klimaat voor landbouw en veeteelt. Ook de kennis is in Nederland bovengemiddeld aanwezig. Mijn dochter studeert in Wageningen en de campus puilt uit van de buitenlandse studenten. We zijn er gewoon heel erg goed in. We produceren duurzaam en gebruiken innovatieve methoden. Eisen zijn erg hoog en dat mag ook. Buitenland koopt graag onze kwaliteitsproducten. Waarom zou dat niet meer mogen?

Nederland is voor een deel helemaal niet zo vruchtbaar. Hier op het Drentse zand bijv. moet flink bemest worden voor een fatsoenlijke productie. Idem op/rond de Veluwe en in delen van Brabant.

Het zou al schelen als de landbouw/veeteelt beter over het land verdeeld zou worden op basis van grondsoort. Meer grootschalige landbouw op de vette klei in Noord-Friesland, Groningen en Zeeland, en de gebieden met arme en droge zandgrond benutten voor extensievere landbouw/veeteelt, natuurontwikkeling en recreatie.

Verder zou de aanwezige kennis en innovatie nog meer dan nu het geval is benut kunnen (moeten) worden voor verduurzaming, in plaats van voor productmaximalisatie. Want laten we wel wezen, zo duurzaam wordt er momenteel niet geproduceerd. In die zin dat milieubescherming, reductie van stikstof- en ammoniakdepositie en dierenwelzijn momenteel geen gelijke aandacht krijgen als het behalen van een kwalitatief en kwantitatief optimale productie voor zo min mogelijk geld.

Maar dat structureel, middels een langetermijnplan aanpassen van de bestaande situatie vraagt wel om veel slagvaardigheid en flexibiliteit bij alle betrokken, inclusief de overheid, die dat (o.a. financieel) zal moeten faciliteren.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:36

mysa schreef:
Er wordt nu wel een beetje gechargeerd.

Waarom wordt minder vlees en landbouwproducten exporteren nou direct verbonden met: en dus ook niets meer importeren?

De crux is wat mij betreft dat Nederland tot de kleinste landen ter wereld hoort maar wel de op een na grootste exporteur van landbouw- en veeteeltproducten is.

Daar zit het probleem.

Waarom bestempel je ons als hét probleem en niet op zijn minst als één van de problemen? Als je namelijk zo simpel redeneert zou je ook kunnen stellen dat 17 miljoen mensen in een piepklein land een probleem is. Of de snelwegendichtheid die in Nederland 4x zo hoog is dan het Europese gemiddelde. Ook niet echt lekker voor natuur, klimaat en milieu. Maar we maken er allemaal dankbaar gebruik van als het ons uitkomt.

Nog maar een keer dan, om die simpele oneliner een beetje te duiden ipv ermee te polariseren:
- 28% van de Nederlandse export van landbouwproducten = wederuitvoer en dus niet van Nederlandse makelij
- Ruim 3/4 van de Nederlandse export van landbouwproducten blijft in Europa. In de VS/Rusland/China heet dat geen export, maar komt het voor het klimaat op hetzelfde neer. En daar gaat het om, toch?
- Sierteelt, groenten en fruit maken samen 24% uit van de Nederlandse export van landbouwproducten
- Vlees, zuivel en eieren maken samen 17% uit van de Nederlandse export van landbouwproducten
- Sierteelt is het belangrijkste exportproduct
- Akkerbouw, opengrondstuinbouw en glastuinbouw neemt 70% van het totale glyfosaatgebruik door de landbouw voor zijn rekening, tov 10% door de melkveehouderij
- Glyfosaatgebruik/ha in de verschillende agrarische sectoren:
a. Melkveehouderij: 0,08 kg glyfosaat/ha
b. Akkerbouw: 0,73 kg
c. Opengrondstuinbouw: 1,26 (waarvan bloembollen: 2,06)
d. Glastuinbouw: 0,92

Toch hoor ik niemand over het halveren van de sierteelt en/of de akkerbouw, want de veestapel is het probleem. Punt, einde discussie. Tja, daar word je op den duur wel behoorlijk flauw van... >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:29

Is de veestapel niet vooral nu de boeman vanwege stikstof? Ik kan mij voorstellen dat er bij akkerbouw en sierteelt niet veel stikstof vrijkomt? Of valt dat vies tegen? :o

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:04

idinn schreef:
Is de veestapel niet vooral nu de boeman vanwege stikstof? Ik kan mij voorstellen dat er bij akkerbouw en sierteelt niet veel stikstof vrijkomt? Of valt dat vies tegen? :o

Dat klopt inderdaad. Nu is het vooral stikstof, dan is het biodiversiteit, dan zijn het zoönosen... We zijn nogal vaak 'de boeman'.

Overigens rammelt het stikstofverhaal in Nederland aan alle kanten. Momenteel wordt de stikstofdepostie door wegverkeer berekend door SRM2 (één van de rekenmodellen in Aerius). Dit rekenmodel berekent alleen maar de stikstofdepositie door verkeer dat binnen 5 km van een Natura2000 gebied rijdt. Alle stikstof die daarbuiten wordt veroorzaakt, bestaat niet in dit rekenmodel :+ Het probleem is dat er voor wegverkeer (heel anders dan stilstaande uitstoters zoals industrie en landbouw) geen geschikt rekenmodel is. Voor niet-wegverkeer wordt de stikstofdepositie berekend door OPS, zonder afkapgrens van 5 km.

Ik denk dat wanneer de werkelijke stikstofdepositie door wegverkeer berekend/gemeten zou kunnen worden, we op een hele andere verdeling van stikstofvervuilers uitkomen en dat de natuur weinig geholpen is wanneer de veestapel wordt gehalveerd.

Het 'goede' nieuws is dat de RvS begin dit jaar heeft geoordeeld dat de afkapgrens van 5 km voor wegverkeer onvoldoende is onderbouwd en dat de minister hiermee aan de slag moet. Maar ik ben bang dat het heel lang gaat duren voordat dit probleem opgelost is. Ondertussen proberen verschillende politici een krimp van de veestapel erdoor te drukken, zodat er grond en stikstofruimte vrijkomt zodat er gebouwd kan worden. Ook niet echt lekker voor natuur, maar ja, het zij zo.

https://www.francadamen.com/natuurbesch ... nderbouwd/