Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:09

Helemaal mee eens, ik vond het ook mooi dat ze dat deden. Niets mis mee wat mij betreft :) Ook welkom thuis vond ik prima verwoording, al zal iedereen er zijn eigen betekenis aan geven.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:11

Ergens gelezen hebben we morgen weer 1 minuut stilte voor 74 mensen die morgen aankomen en dezelfde ceremonie.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:13

Vervelend dat ik morgen naar de camping ben, anders was ik zeker naar Eindhoven gegaan. Ik woon in Valkenswaard, is denk ik een uurtje bussen en een uurtje fietsen naar de Airport.. en vandaag wist ik het pas te laat. Ik werd pas om 14.00 wakker en ik had gister niet meegekregen dat de ceremonie vandaag was..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:14

Zit op Nederland 2 nu de samenvatting te kijken. Het moment dat de eerste kist uit t vliegtuig komt, hebben ze godzijdank gemute. Ookal zit ik nu te denken of ik het dan toch niet ingebeeld heb. Ik heb het geluid nog steeds in mn hoofd namelijk..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:16

In vrachtwagens getieft? Die mensen daar doen ook maar wat Ze kunnen.

Verder heb ik wel wat moeite met berichten die eigenlijk zeggen: kijk eens hoe goed ik ben dat ik mee leef.... (Berichten als/ ook ik ben stil om 16.00)

Ik ben dat ook geweest, maar dat hoef ik toch niet op fb of Twitter te gooien?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:16

Ja, die mevrouw die begon te huilen hoorde ik inderdaad ook.. kreeg daar echt de rillingen van over mijn rug..
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 23-07-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:17

Om half 6 naar de kazerne gefietst om bloemen te leggen. Ik wilde weer thuis zijn voordat de stoet zou aankomen, maar ik raakte aan de praat met een verslaggever van een krant en ineens waren we een uur verder. Het overweldigende gevoel dat ik had toen ik bij de bloemenzee stond was inmiddels voldoende weggetrokken en ik besloot te blijven. De sfeer was ook 'goed', voor zover je dat zo kunt zeggen. Saamhorigheid, geen ramptoerisme.

Ondertussen kwamen er steeds meer mensen en steeds meer bloemen. Het ging er allemaal heel respectvol aan toe. Veel pers uit binnen- en buitenland, een Australische tv-ploeg bij de poort van de kazerne, overal camera's... Maar heel respectvol. Je raakt met vreemde mensen aan de praat, mensen die net als jij ook hun redenen hebben om erbij te zijn. Bijvoorbeeld mensen die ook iemand kennen die iemand kennen...

Mijn tranen lijken op, ik heb niet gehuild toen de auto's langskwamen. Wel stond ik bij 28 graden met kippenvel te trillen op mijn benen. En daarna in een zwijgende rij mensen weer op de fiets over de hei terug naar huis. Surrealistisch, zoals ik in een eerdere post al zei. Maar 'blij' dat ik ben geweest. Het is nog steeds onwerkelijk, maar meer tastbaar en ik denk dat ik dat nodig had. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik niet iemand ben verloren in de crash, maar tegelijkertijd voel ik me leeg en machteloos. Hoe moeten de nabestaanden zich wel niet voelen.

Wat op plek A gebeurt is overigens niet per definitie erger dan wat op plek B gebeurt. Ik ben ook behoorlijk onder de indruk van het verdriet op andere plekken in de wereld. Maar dit komt dichtbij, letterlijk dichtbij. Het wereldnieuws bevindt zich nu op nog geen tien minuten fietsen van mijn huis. Hier kan ik mijn ogen niet voor sluiten, ook al zou ik het willen.

Voor iedereen die het kan gebruiken, waar ook ter wereld:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-07-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:18

Ik heb niet alles gelezen want jullie zijn gewoonweg niet bij te houden.....niet verkeerd bedoeld trouwens.

Ik vond het raar....al die auto`s op een lege A2........hoe goed was dat wel niet geregeld!!!
Het idee dat in iedere auto een lichaam lag maakte dat ik me verantwoordelijk voelde op de een of andere manier.
Ik moest eigenlijk weg.......moest maar kon niet.....Pas toen ik zag dat alle auto`s ongeschonden in Hilversum aan waren gekomen kon ik pas de deur uit op de een of andere manier.
Ik ken die mensen niet eens maar het is wel confronterend met wat ooit voor mij geweest is.
Gelukkig (hoe hypocriet misschien dan ook) geen kinder kistjes.
Steeds als ik me bedacht hoe ik me zou voelen als er iemand bij zou zijn die mij dierbaar is schoot ik vol.
Maar joh....dacht ik.....je kent ze niet eens.......nee, ik ken ze niet maar het zijn wel mensen zoals jij en ik en dat maakt het zo zuur. Ik moest me echt gewoon bij vlagen beheersen.
Ik mag hopen dat de nabestaanden zich enigszins gesteund zullen voelen door al het respect wat getoond werd.
De brandweer mannen langs de A27 met hun zelf gemaakte half-ladder vlag.......
De vrouw die met tranen over haar wangen daar stond met haar kind......
De man die nog even snel een kruisje sloeg en direct weg moest springen voor de aankomende stoet....
De bloemen die gestrooid werden......
Het applaus omdat spreken gewoon niet kon.....
Auto`s die aan de overkant gewoon stil stonden....langzamer gingen en wagens die gewoon alles stil zette......
Nederland leek weer even op 1 lijn te staan....zo vaak komt dat niet meer voor helaas.

Ik hoop van harte dat de overige lichamen minstens zo veel respect krijgen als we vandaag hebben mogen zien.

Maar....als je dan in de ochtend door je eigen dorp heen gaat en je ziet een rouw auto voorbij komen dan denk ik wel......er zijn er zoveel meer.....er zijn zo veel meer dingen die gebeuren waar we gewoon geen weet van hebben, niet bij stil staan....of niet willen zien...
Laat dit een beetje realiteit terug brengen zodat we meer moeite kunnen nemen bij meer dingen stil te staan........laat het een klein beetje een doel hebben.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:18

Wat mooi dat je erbij bent geweest.

NYC2B

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:21

klinkt misschien heel raar maar ik had sterk het gevoel dat ik de hele ceremonie moest uit kijken, voelde als een soort plicht ofzo... dat ik toch nog niets kon doen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:23

Precies dat laatste stukje quartel....

xPabloBokt
Fotograaf

Ja, dat had ik ook..

We hebben ook een stukje gevolgd op CNN, die Amerikaanse nieuwszender. Daar waren ze ook onze stoet aan het volgen. In Oekraïne zijn ondertussen klakkeloos nog twee militaire vliegtuigen uit de lucht geknald door de separatisten. Gelukkig hebben de militaire piloten zich succesvol kunnen ejecteren met de schietstoel dus geen doden.. kwam voorbij in zo'n lichtkrantje onderaan het scherm.

Connie

Ik vond wel dat het echt prachtig was geregeld vandaag. Werkelijk waar niets van te zeggen! Hoe respectloos de eerste dagen met de slachtoffers om is gegaan, zo eervol was het vandaag. Het is ook een fijn idee dat de rest van de slachtoffers op dezelfde manier worden begeleid de komende dagen.
Petje af voor Nederland.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:24

Ze kwamen vlak langs mijn stal, dus ook ik ben daar blijven staan om een eerbetoon te geven. Echter wel zowat iemand neergehoekt. Vrouwen naast mij waren erg verdrietig en ineens probeerde een andere dame met mobiele telefoon en vervelende klik om een foto te maken te duwen om er tussen te komen, en ze bleef maar foto's maken ( en dat terwijl er op dat viaduct een hekwerk zit waar je doorheen moet kijken), roept ze ineens, kunnen jullie aan de kant gaan, ik kan zo geen goede foto maken... -:(- -:(- Dus helaas zonder nadenken zei ik: Zeg ga jij ff ergens anders staan met dat vervelende paparazzigedrag van je, beetje normaal respect kan je toch wel tonen. Ze droop wel af.....

Terugweg kwam ik de lijkenwagens weer tegen op de terugweg.

Erg indrukwekkend.

Dribbel

quartel schreef:
Ik heb niet alles gelezen want jullie zijn gewoonweg niet bij te houden.....niet verkeerd bedoeld trouwens.

Ik vond het raar....al die auto`s op een lege A2........hoe goed was dat wel niet geregeld!!!
Het idee dat in iedere auto een lichaam lag maakte dat ik me verantwoordelijk voelde op de een of andere manier.
Ik moest eigenlijk weg.......moest maar kon niet.....Pas toen ik zag dat alle auto`s ongeschonden in Hilversum aan waren gekomen kon ik pas de deur uit op de een of andere manier.
Ik ken die mensen niet eens maar het is wel confronterend met wat ooit voor mij geweest is.
Gelukkig (hoe hypocriet misschien dan ook) geen kinder kistjes.
Steeds als ik me bedacht hoe ik me zou voelen als er iemand bij zou zijn die mij dierbaar is schoot ik vol.
Maar joh....dacht ik.....je kent ze niet eens.......nee, ik ken ze niet maar het zijn wel mensen zoals jij en ik en dat maakt het zo zuur. Ik moest me echt gewoon bij vlagen beheersen.
Ik mag hopen dat de nabestaanden zich enigszins gesteund zullen voelen door al het respect wat getoond werd.
De brandweer mannen langs de A27 met hun zelf gemaakte half-ladder vlag.......
De vrouw die met tranen over haar wangen daar stond met haar kind......
De man die nog even snel een kruisje sloeg en direct weg moest springen voor de aankomende stoet....
De bloemen die gestrooid werden......
Het applaus omdat spreken gewoon niet kon.....
Auto`s die aan de overkant gewoon stil stonden....langzamer gingen en wagens die gewoon alles stil zette......
Nederland leek weer even op 1 lijn te staan....zo vaak komt dat niet meer voor helaas.

Ik hoop van harte dat de overige lichamen minstens zo veel respect krijgen als we vandaag hebben mogen zien.

Maar....als je dan in de ochtend door je eigen dorp heen gaat en je ziet een rouw auto voorbij komen dan denk ik wel......er zijn er zoveel meer.....er zijn zo veel meer dingen die gebeuren waar we gewoon geen weet van hebben, niet bij stil staan....of niet willen zien...
Laat dit een beetje realiteit terug brengen zodat we meer moeite kunnen nemen bij meer dingen stil te staan........laat het een klein beetje een doel hebben.

_/-\o_ ;( Prachtige post, uit het hart.

Karin

Deijs schreef:
klinkt misschien heel raar maar ik had sterk het gevoel dat ik de hele ceremonie moest uit kijken, voelde als een soort plicht ofzo... dat ik toch nog niets kon doen.

Nou ja, dat gevoel had ik ook een beetje... Concreet kunnen we niets doen, alleen meeleven. En iedereen die daar behoefte aan heeft doet dat op zijn of haar eigen manier.

Net allemaal filmpjes zitten kijken op de NOS-site. Mijn moeder hield me via Whatsapp op de hoogte waar de stoet was, maar als je daar dan later de beelden van ziet... Brandweermannen langs de snelweg, rijen mensen langs de Utrechtseweg vanaf de A27... Dat doet je wat. Mij iig wel.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:27

Ik moet trouwens wel zeggen dat het werkelijk top geregeld was, en dat terwijl het zo kort dag was! Er zal vast wel een rampenboek ergens liggen, maar dan nog.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:29

Op de een of andere manier word je teruggetrokken om het te volgen. Aan de ene kant zeg ik ik kijk niet meer maar aan de andere kant zap je steeds weer naar het nieuws. Toen ik vanmorgen het eerste vliegtuig zag vertrekken zei ik in mijn eigen: Jullie gaan naar huis...

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:30

Indrukwekkend om te zien.....mooi georganiseerd in zo'n korte tijd met dank natuurlijk aan allen die een taak hadden om deze mensen naar Nederland terug te brengen en te begeleiden....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:30

LadyMadonna schreef:
Verder heb ik wel wat moeite met berichten die eigenlijk zeggen: kijk eens hoe goed ik ben dat ik mee leef.... (Berichten als/ ook ik ben stil om 16.00)

Ik ben dat ook geweest, maar dat hoef ik toch niet op fb of Twitter te gooien?

Ik denk dat die mensen het kwijt moeten omdat het hun aangrijpt. Ik heb ook zoveel in m'n hoofd zitten dat ik voor mijn gevoel moet zeggen of delen. Niet om te zeggen "kijk mij nou respect tonen", maar omdat het mijn gevoel is dat ik moet delen.

@karin: mooi verwoord, het zegt ongeveer hoe ik het beleef. Ook ik zat er vandaag middenin, maar dan aan de andere kant van de stoet.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:33

Karin schreef:
Deijs schreef:

Nou ja, dat gevoel had ik ook een beetje... Concreet kunnen we niets doen, alleen meeleven. En iedereen die daar behoefte aan heeft doet dat op zijn of haar eigen manier.

Net allemaal filmpjes zitten kijken op de NOS-site. Mijn moeder hield me via Whatsapp op de hoogte waar de stoet was, maar als je daar dan later de beelden van ziet... Brandweermannen langs de snelweg, rijen mensen langs de Utrechtseweg vanaf de A27... Dat doet je wat. Mij iig wel.

Het geeft mij ook zo'n onwerkelijk gevoel als je die lege snelweg ziet, de mensen op de andere weghelft rijden langzaam of staan zelfs stil, zelfs daar ontstaat gewoon geen chaos! Alle mensen die dan nog op de viaducten staan, langs de weg, zoveel mensen die meeleven. Misschien juist omdat we zo'n klein landje zijn, kunnen we op deze momenten zo groot zijn. Omdat het toch zoveel mensen wat doet, en zoveel toch direct of indirect wel een connectie hebben met een van de of meerdere slachtoffers.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:34

R12312 schreef:
Ik moet trouwens wel zeggen dat het werkelijk top geregeld was, en dat terwijl het zo kort dag was! Er zal vast wel een rampenboek ergens liggen, maar dan nog.

Er zijn gelukkig standaard protocollen en natuurlijk heb je rampscenario's.
Samen met de GRIPstandaarden hebben ze dat samengevoegd.

Echt veel respect voor de mensen die hier vannacht nog allemaal aan gewerkt hebben om vandaag goed te laten verlopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:35

Wow, wat ben ik toch goed dat ik meeleef... :7

Het zal de verslaggever in mij wel weer zijn dat ik de behoefte voel om het te delen. Gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen op zijn of haar eigen manier meeleven. Als je niet wilt meeleven, dan hoeft dat niet. En als je wel wilt meeleven maar niets wilt delen, dan mag dat ook. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:35

Het was ook heel bijzonder om te zien hoe ineens de ene snelweg leeg werd en de andere ( knooppunt dicht werd gezet. Aan de andere kant gebeurde er wel zowat een ongeluk omdat aan het kijken waren en best doorreden....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:36

Karin schreef:
Wow, wat ben ik toch goed dat ik meeleef... :7

Het zal de verslaggever in mij wel weer zijn dat ik de behoefte voel om het te delen. Gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen op zijn of haar eigen manier meeleven. Als je niet wilt meeleven, dan hoeft dat niet. En als je wel wilt meeleven maar niets wilt delen, dan mag dat ook. :)

Ik vind het wel prettig om je verslag van jouw beleving te lezen!