Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alweer.Citaat:Het leek jaren geleden een goed idee: de gedupeerden van de toeslagenaffaire rust gunnen door ze even geen rekeningen van de Belastingdienst en Dienst Toeslagen te laten betalen. Maar niet alle ouders waren zich ervan bewust dat hun schuld daarmee wel bleef staan en zelfs verder opliep. Meerdere gedupeerden zitten nu opnieuw met een grote schuld, blijkt uit een rondgang van de NOS.
Hoeveel gedupeerden er precies achterstanden hebben, kan het ministerie van Financiën niet zeggen. Wel laat een woordvoerder weten dat van alle mensen die zijn beoordeeld, zo'n 40 procent een schuld heeft bij de Belastingdienst of Dienst Toeslagen. Bij bijna een derde van hen is het bedrag hoger dan 5000 euro.
100.000 mensen hadden pauzeknop
De pauzeknop werd in 2021 op verzoek van de Tweede Kamer ingesteld. Iedereen die zich aanmeldde, kreeg automatisch een betaalpauze, om rust te brengen in hun situatie. In dat jaar is ook besloten om gedupeerden 30.000 euro compensatie te geven.
Het was eigenlijk de bedoeling de pauze maar één jaar te laten duren, juist om te voorkomen dat schulden zich zouden opstapelen. Maar door de coronacrisis en de vertraagde afwikkeling van de toeslagenaffaire duurde de pauze veel langer. De diensten zijn pas vorig jaar begonnen met op grote schaal invorderen bij de 100.000 mensen met zo'n pauzeknop.
veneri schreef:ik ben van mening dat ieder land eerst zijn eigen zaakjes op orde moet hebben, voordat er geprobeerd wordt om de rest van de wereld op te vangen en (financieel) te ondersteunen. en dat is wat er nu gaande is in NL ten kosten van de nederland.
er is tevens door de kabinetten rutte gekozen voor bezuininging op defensie, en nu bemoeienis met oorlogen, waardoor we nu paniekvoetbal hebben omdat defensie niet op orde is en er nu toch een oorlogsdreiging zou zijn.
xPabloBokt schreef:Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het niet zal worden zoals in de jaren 30. Ik zie in Oekraïne, Israël/Palestina en met bijv. de Oeigoeren en in Sudan anders echt wel vergelijkbare dingen gebeuren. Ik vind het naïef om te zeggen dat zulke regimes Europa niet zullen bereiken, zeker als je kijkt naar hoe afhankelijk Europa (nog) is van andere wereldmachten.
juval schreef:prompter schreef:Alle namen van de bewindslieden nu bekend. Elanor Boekholt verrassend op Wonen, ik heb veel bewondering voor haar.
Jaimi van Essen op landbouw... nooit van gehoord. Zo te lezen geen ervaring met de landbouw behalve dat hij uit Twente komt.we zullen het zien
gRaineri schreef:Jullie laten je ook wel flink ophitsen door 1 bericht. Kom op, je weet toch dat het tot niets leidt en altijd hetzelfde riedeltje is.
Maar goed, jullie moeten het zelf maar weten uiteindelijk.
Raineri schreef:verootjoo schreef:Ik begrijp dat ook niet.
Maak me sowieso zorgen over de opkomst van extreemrechts in de vorm van de exploderende groei van FVD.
Het is net alsof we de jaren ‘30 weer overdoen. Heb niet veel in in nog een oorlog door extreem rechts
Ik denk dat je niet perioden met elkaar kan vergelijken. Als je dat doet, ga je voorbij aan belangrijke verschillen. Deze verschillen kunnen doorslaggevend zijn in het begrijpen van de afzonderlijke situaties, maar ook het oplossen van de problemen.
Het is niet zoals in de jaren 30. En dat zal het niet woorden. Dit is een periode opzich die ook ernstig is. Je kan lessen trekken uit het verleden. Maar kijk ook naar de laatste 20 of 30 jaar om deze situatie te begrijpen. De versplintering is al begonnen in 2017. Toen hadden we al niet meer enorme winnaars die uit de bus kwamen.
nps schreef:g
Raineri schreef:Jullie laten je ook wel flink ophitsen door 1 bericht. Kom op, je weet toch dat het tot niets leidt en altijd hetzelfde riedeltje is.
Maar goed, jullie moeten het zelf maar weten uiteindelijk.
Ik heb getemd. Ik ben wel een beetje klaar met deze ongenuanceerde, totaal niet onderbouwde racistische mensonterende praat. Inhoudelijk reageren heeft toch geen zin.
Ik wilde Jaimy van Essen delen, maar is al gedaan zie in. Vrij jong nog. Is een lastig dossier, ik wens hem alvast heel veel succes ermee. Ik zie dat hij wel een serieuze berg bustiuurlijke ervaring meeneemt, dat is alvast positief. Ik gun boeren in Nederland duidelijkheid en een gedegen, toekomstbestendig beleid.
nps schreef:juval schreef:ik denk niet dat je de situatie van nu met de grote depressie van de jaren '30 kan vergelijken. Economisch staan we er best heel goed voor.
Klopt. Maar mensen zijn toch heel ontevreden en roepen om het hardst dat ons hele land naar de klote gaat. Waar komt dat dan vandaan?

nps schreef:Klopt. Maar mensen zijn toch heel ontevreden en roepen om het hardst dat ons hele land naar de klote gaat. Waar komt dat dan vandaan?
juval schreef:ik denk niet dat je de situatie van nu met de grote depressie van de jaren '30 kan vergelijken. Economisch staan we er best heel goed voor.
veneri schreef:ik ben van mening dat ieder land eerst zijn eigen zaakjes op orde moet hebben, voordat er geprobeerd wordt om de rest van de wereld op te vangen en (financieel) te ondersteunen. en dat is wat er nu gaande is in NL ten kosten van de nederland.
Electra63 schreef:Alles lijkt ook mooier en groener bij anderen.
Er is veel afgunst en ontevredenheid .
verootjoo schreef:Raineri schreef:
Ik denk dat je niet perioden met elkaar kan vergelijken. Als je dat doet, ga je voorbij aan belangrijke verschillen. Deze verschillen kunnen doorslaggevend zijn in het begrijpen van de afzonderlijke situaties, maar ook het oplossen van de problemen.
Het is niet zoals in de jaren 30. En dat zal het niet woorden. Dit is een periode opzich die ook ernstig is. Je kan lessen trekken uit het verleden. Maar kijk ook naar de laatste 20 of 30 jaar om deze situatie te begrijpen. De versplintering is al begonnen in 2017. Toen hadden we al niet meer enorme winnaars die uit de bus kwamen.
Er zijn idd belangrijke verschillen, maar m.i. ook grote overeenkomsten.
Namelijk de economische onzekerheid; in de jaren 30 een enorme depressie, en nu de woningnood en de groei van ongelijkheid.
Opkomst van populisme; mensen in de politiek die snelle en simpele oplossingen beloven en het wij/zij gevoel versterken en zorgen voor een splitsing.
Polariseren; in de jaren 30 nam het nationalisme en racisme sterk toe. Ik zie dat nu weer; het polariseren rond thema’s als migratie, gender, de ‘elite’ en het volk. En vooral online wordt dit enorm uitvergroot. (Dat was er in de jaren ‘30 nog niet, maar ik denk dat het daarmee nu sneller explodeert)
En dan de internationale spanningen. We hebben Rusland op ons nek en ook nog politici die daar banden mee onderhouden.
We hebben nu meer middelen om ontsporing te voorkomen, maar ook die staan onder druk.
Helemaal gerust ben ik niet.

Cer schreef:Zou er iets gedaan kunnen worden waardoor niemand in Nederland meer onder, of net op de armoedegrens leeft?
Is een land echt rijk als mensen onder de armoedegrens leven? Ik vind dat lastig te beantwoorden, want hoewel ik er geen last van heb, is het voor 1.6 miljoen mensen wel belangrijk..
550 duizend armen en 1.1 miljoen bijna armen
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/51 ... aar-daling
verootjoo schreef:juval schreef:ik denk niet dat je de situatie van nu met de grote depressie van de jaren '30 kan vergelijken. Economisch staan we er best heel goed voor.
We staan er idd goed voor. Beter dan in de jaren 30. Maar als je de achterban van FVD/PVV staan wij er helemaal niet goed voor en hebben wij grote (financiële) problemen.
Mensen worden ontevreden omdat ze niet snel een huis kunnen vinden en dat alles steeds duurder wordt en extreem-rechts haakt hier direct op in en voedt het idee dat we het hier enorm slecht hebben.
Ter illustratie (en dan wordt dit nog netjes verwoord itt wat je op de socials leest:veneri schreef:ik ben van mening dat ieder land eerst zijn eigen zaakjes op orde moet hebben, voordat er geprobeerd wordt om de rest van de wereld op te vangen en (financieel) te ondersteunen. en dat is wat er nu gaande is in NL ten kosten van de nederland.
Cer schreef:ik vraag me dat af, tuurlijk is iedereen er 1 teveel, maar we weten ondertussen ook dat er veel bots op de socials zitten (maar echt veel en die zijn ervoor om onrust te zaaien, en dat lukt best goed) en het is ook maar net wat je tegenkomt. Ik zie dat namelijk niet op de socials dus het is ook maar net wat je tegenkomt en wat het dan wellicht erger doet lijken dan het is.
Die mensen had je vroeger waarschijnlijk ook, alleen toen hoorde je er niks van. We horen ook teveel, van gemeenschappen waar we voorheen niks van hoorden (maar dat wilde niet zeggen dat het niet bestond).