Uit de juristenkrant.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Excuses als deze al is langs gekomen, maar dit zag ik net op FB voorbij vliegen.
Uit de juristenkrant.
[ Afbeelding ]
Citaat:Dwingeloo Drenthe
14-10-2025
Aanval op schapen, 3 schapen gedood.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:14 oktober 2025/Austerlitz/Utrecht
Ingezonden
Rond 10.16 uur op dinsdag ochtend was ik binnen in mijn huis in Austerlitz aan het rommelen met de achterdeur open en ineens hoorde ik een hele hoop gejank.
Eerst dacht ik “jeetje wat maken die honden een raar geluid..” maar toen ik dichter bij de achterdeur ging staan besefte ik dat dit geen honden waren maar de wolven roedel die hier achter in het bos vn Austerlitz wonen.
Zo nu en dan hoor je ze ook s’nachts blaffen en huilen.
Maar zo laat als 10 uur sochtends heb ik ze nog niet eerder gehoord. Het klonk alsof ik er 5 of 6 hoorden.
Een paar blaffende en gemixt met het huilende geluid zoals ik die ken van de video op de Veluwe.
Dat maakte voor mij dat ik wist dat dit geen gewone honden waren. Het is wel een poos geleden dat ik ze gehoord heb, meestal dus rond een uur of 2 of 3 snachts.
Nu ga je toch wel weer met een ander gevoel het bos in.
Citaat:Spier Drenthe
13-10-2025
Gisteren is er op een vakantiepark in Spier een wolf gezien, deze heeft een hond doodgebeten.
. meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Cayenne schreef:Excuses als deze al is langs gekomen, maar dit zag ik net op FB voorbij vliegen.
Uit de juristenkrant.
[ Afbeelding ]
Citaat:14 oktober 2025/Epe/Gelderland
Er komen nog meer foto's binnen van de paparazzi die aan het einde van de dag in hun auto stappen en naar hun veilige haven vertrekken.
De mensen die oa hier wonen, laten zij achter met de ellende.
Deze mensen mogen zich geen natuur- of wildlifefotograaf noemen; dat schaadt alleen maar de reputatie van serieuze fotografen
https://www.facebook.com/taylor.benteen
Citaat:13 oktober 2025/Planken Wambuis/Gelderland
Dit zijn de pro wolf mensen, een wedloop om de mooiste foto's te maken van de wolf.
Dit zijn NIET de mensen die hun dieren, leven uit elkaar getrokken door de wolf, hebben gevonden.
Nee, dit zijn de domme egoïstische mensen die na een dagje wolfje spotten weer in de auto stappen naar hun veilige haven zonder weide dieren.
---
Vanochtend een lekker rondje met Tilo gemaakt... Alleen begint het "wolven-toerisme" een beetje absurde vormen aan te nemen... Ze gedragen zich als paparazzi achter een BN-er aan
Een van de commentaren daar:
Ik fietste daar afgelopen weekend ook (ik woon daar in de buurt) en het was inderdaad niet normaal zo druk met fotografen en andere wolvenspotters. Er bleek er 1 zelfs op het fietspad te zitten, fietsers konden er niet langs, de fotografen kwamen zo dicht bij de wolf, ik schat 15 meter....en de wolf was totaal niet onder de indruk van alle mensen en wandelde rustig op zo'n 20 meter afstand langs de rij mensen die zich daar inmiddels had verzameld. Dit gaat zo niet goed!
Jeroen Peters
https://www.facebook.com/meneer.zjeroen/
Citaat:14 oktober 2025
Evenementen passen zich aan
De Griezeltocht gaat dus helemaal niet meer door dit jaar, maar ook andere evenementen moeten zich aanpassen. Zoals de fiets driedaagse van de Oranjevereniging Voorthuizen. „We moeten wel”, zegt voorzitter Jan van Donkersgoed. „Ik kan de veiligheid van de deelnemers niet verzekeren en we nemen geen risico’s.”
Daarom zijn de routes van het fietsevenement volgend jaar anders. „Normaal trekken we door de bossen en het buitengebied, maar dat is nu het territorium van de wolf geworden”, zegt hij. „Heel jammer, want dat zijn normaal de mooiste routes van het evenement.”
---
Griezeltocht in het bos geschrapt vanwege wolven: ‘Nu zijn we zelf bang’
Een griezeltocht in gemeente Barneveld gaat niet door vanwege vrees voor wolven. De vrijwillige acteurs durven in het donker het bos niet in. De afgelasting leidt tot grote teleurstelling. Ook andere evenementen worden geschrapt of aangepast.
Bijna driehonderd schapen zijn dit jaar al gedood door wolven in Barneveld en dat is veruit het hoogste aantal in een gemeente. Veehouders kunnen er niet meer veilig hun dieren buiten zetten, kinderen in het buitengebied worden dagelijks naar school gebracht met de auto en de burgemeester voelt zich machteloos. Nu gaat ook de Griezeltocht niet meer door.
„Het is superjammer dat we dit jaar niet kunnen griezelen in Terschuur”, zegt Bep Welters, organisator van de Griezeltocht in het Barneveldse dorp. Jaarlijks jaagt zij samen met haar collega’s drie- tot vijfhonderd mensen de stuipen op het lijf. Daarmee zamelen ze geld in om minderbedeelde kinderen een mooi Sinterklaasfeest te geven. „Maar nu zijn we zelf bang. Twee van de twaalf acteurs weigerden dit jaar alleen de bossen in te gaan door de aanwezigheid van de wolf.”
Zeker nadat de rechter had besloten dat de ‘probleemwolf’ van Voorthuizen niet mag worden afgeschoten, begon het balletje te rollen. „Toen kregen we die afmeldingen binnen en ging ik ook bij mezelf nadenken: Moeten we wel met zoveel kinderen de bossen in waar een roofdier rondloopt?”, vraagt Welters zich af. „Na even nadenken is dat antwoord dus nee.”
Evenementen passen zich aan
De Griezeltocht gaat dus helemaal niet meer door dit jaar, maar ook andere evenementen moeten zich aanpassen. Zoals de fiets driedaagse van de Oranjevereniging Voorthuizen. „We moeten wel”, zegt voorzitter Jan van Donkersgoed. „Ik kan de veiligheid van de deelnemers niet verzekeren en we nemen geen risico’s.”
Daarom zijn de routes van het fietsevenement volgend jaar anders. „Normaal trekken we door de bossen en het buitengebied, maar dat is nu het territorium van de wolf geworden”, zegt hij. „Heel jammer, want dat zijn normaal de mooiste routes van het evenement.”
De Oranjevereniging gaat nu kijken wat wel kan. „We gaan zeker fietsen, maar zullen moeten kijken naar de veiligheid. De wolf is er helaas, en we zullen ons daaraan moeten aanpassen.”
Niet iedereen past zich aan
Andere evenementen kunnen zonder aanpassingen doorgaan. De avondvierdaagse van Barneveld blijft bijvoorbeeld ongeveer hetzelfde. „We lopen met veel kinderen, maar blijven vooral in de kern van onze gemeente”, zegt Mark Dokter van de organisatie. „Daar speelt het probleem een stuk minder dan bijvoorbeeld in Voorthuizen en Garderen. Wij komen daar niet en gaan het ook niet opzoeken.”
De Griezeltocht gaat niet door, toch komt de organisatie met een alternatief: een sprookjesmiddag op 18 oktober. „Zo hopen we toch nog wat geld in te zamelen voor de minderbedeelden”, zegt Welters. „Kinderen kunnen zich nu laten schminken, creatief aan de slag gaan en we lezen het verhaal over Roodkapje en de grote boze wolf.....”
https://www.destentor.nl/binnenland/gri ... ~a1e17198/
Citaat:Ede, Gelderland
14-10-2025
10:00
Wolf met prooi.
Vanochtend 3 wolven gezien bij de planken wambuis.
Op het filmpje zijn 3 wolven te zien, waarbij 1 wolf een prooi in z'n bek heeft.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
https://Geenwolf.com
SusanH schreef:Jeetje daar bij de Mossel echt niet normaal. En daar in Spier, ik zou wel wat meer willen weten. Was het vlakbij een huisje, liep de hond los of was hij aangelijnd etc.
Citaat:14 oktober 2025/Ruinen/Drenthe
We hebben weer bezoek gehad....
Hengsten door het draad, verder "nog" niets...
Maart '25 stond de brutale wolf al in de voortuin.
Vorig jaar oktober had hij een kalf vermoord (dna bewezen)
De kinderen durven in de schemer amper meer naar buiten
Wanneer mogen we eindelijk wat tegen de wolf gaan doen?!
https://www.facebook.com/heavenlysmilescobs
Citaat:14 oktober 2025
Provincie geeft toestemming voor vangen en zenderen van wolven op Utrechtse Heuvelrug
De provincie Utrecht heeft groen licht gegeven voor het vangen en verdoven van wolven op de Utrechtse Heuvelrug, zodat de dieren kunnen worden uitgerust met een zendertje.
De Zoogdierenvereniging wil de roedel monitoren voor „wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, aldus de vereniging. De provincie heeft voor het zenderen specifieke voorwaarden vastgesteld in een zogenoemd maatwerkvoorschrift. Deze is deze week gepubliceerd en is geldig tot 1 april 2027.
De onderzoekers mogen bij het vangen gebruikmaken van een stikval, waarbij de poot van de wolf met een stalen draad wordt vastgebonden. Nadat het dier is verdoofd, krijgt het een halsband met een zender om.
De provincie had al eerder plannen om wolf Bram te vangen en uit te rusten met een zender, maar de rechter stak daar in september 2024 een stokje voor omdat de motivatie onvoldoende onderbouwd was. Later bleek bovendien dat wolf Bram onderdeel was van een roedel met welpen. Daarom sloot besloot de provincie in november om niet alleen Bram, maar de hele roedel te volgen.
https://www.gelderlander.nl/utrechtse-h ... &auth_rd=1
Citaat:Luister nu naar de nieuwe aflevering van Geleidewolf met dierengedragsdeskundige Yvette van Veldhuijsen. Check 'm in je favoriete podcastapp of op geleidewolf.nl
https://ferry.fm/podcast/geleidewolf/?f ... S7wn3B23jg
#dierengedrag #wolven #geleidehond #podcast
DubbelFun schreef:Wat ik apart vind van die 3 wolven bij de Mossel is dat er één aan het eten is en de andere totaal geen interesse tonen in de prooi ??
En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.
sterregoud schreef:SusanH schreef:Jeetje daar bij de Mossel echt niet normaal. En daar in Spier, ik zou wel wat meer willen weten. Was het vlakbij een huisje, liep de hond los of was hij aangelijnd etc.
Ja, bij welk park was dat ? En komt er nog een algemenere bron naast de Facebook pagina ?
Bijv. het park zelf, of RTV Drenthe ?
Want door velen wordt de facebook pagina weggezet als nepnieuws, ( niet door mij hoor ).
DubbelFun schreef:En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.