Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 21:32

mysa schreef:
Zeker gruwelijk en buitenproportioneel. Maar weet je, we zijn op pagina 183, al die pagina's hadden we toch moeilijk kunnen vullen met 'Wat is Israël doet is vreselijk'. Of: 'Hebben jullie al gehoord wat ze nu weer hebben gedaan?'.
Dan waren we niet verder gekomen dan 50 pagina's met 'wat vreselijk, wat gruwelijk, arme mensen, domme eikels in Israël, etc etc.

Ik heb hier heel veel opgestoken over hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Helpt dat? Nee, maar zinnetjes schrijven op bokt helpt sowieso niet. Dan moet je actievoeren zoals HWN (niet ieders stijl) of gaan werken bij een mensenrechtenorganisatie. Of geld naar Qatar sturen met het verzoek of ze er iets nuttigs voor de Palestijnen mee willen doen. Of Trump bewerken ;), of weet ik veel.

Goeie reactie.

Daarnaast, of wellicht: aan de andere kant: als partijen in de regio een extreem gewelddadig conflict sinds 1947 (zeg het even hardop zodat het inzakt: negentien-zeven-en-veertig, voor de meesten hier de leeftijd van hun (over) grootouders) in stand houden en ze staan nu aan de vooravond van de 4e generatie die niks beters kan verzinnen dan elkaar te slachten……ach, doe je ding dan maar. Kijken of de 5e generatie slimmer is. Of de 6e.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:10

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:
Zeker gruwelijk en buitenproportioneel. Maar weet je, we zijn op pagina 183, al die pagina's hadden we toch moeilijk kunnen vullen met 'Wat is Israël doet is vreselijk'. Of: 'Hebben jullie al gehoord wat ze nu weer hebben gedaan?'.
Dan waren we niet verder gekomen dan 50 pagina's met 'wat vreselijk, wat gruwelijk, arme mensen, domme eikels in Israël, etc etc.

Ik heb hier heel veel opgestoken over hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Helpt dat? Nee, maar zinnetjes schrijven op bokt helpt sowieso niet. Dan moet je actievoeren zoals HWN (niet ieders stijl) of gaan werken bij een mensenrechtenorganisatie. Of geld naar Qatar sturen met het verzoek of ze er iets nuttigs voor de Palestijnen mee willen doen. Of Trump bewerken ;), of weet ik veel.

Goeie reactie.

Daarnaast, of wellicht: aan de andere kant: als partijen in de regio een extreem gewelddadig conflict sinds 1947 (zeg het even hardop zodat het inzakt: negentien-zeven-en-veertig, voor de meesten hier de leeftijd van hun (over) grootouders) in stand houden en ze staan nu aan de vooravond van de 4e generatie die niks beters kan verzinnen dan elkaar te slachten……ach, doe je ding dan maar. Kijken of de 5e generatie slimmer is. Of de 6e.

Persoonlijk check ik meerdere malen per dag het nieuws in de hoop dat de huidige generatie inderdaad het licht ziet en er een defenitief einde komt aan deze zinloze oorlog. En om dit te bereiken zal Israël zich volledig uit Gaza terug moeten trekken en Hamas zal de wapens moeten neerleggen. Daar zijn dus twee partijen voor nodig.

Ik begrijp het geklaag over de informatieve posts ook niet. Als je het niet interessant vind kun je ze gewoon overslaan. Wil je alleen over de schrijnende situatie van de palestijnen praten, dan reageer je alleen daar op. Iedereen kan doen waar diegene zich prettig bij voelt. Maar voor een ander willen bepalen waar in dit topic wel of niet over gesproken mag worden is gewoon onzin en onnodig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:29

Maar het probleem is een beetje dat elke volgende generatie leert van hun (voor-)ouders dat de andere kant de duivel is. En ‘the Powers That Be’ hebben er alle belang bij om dat te bevestigen.

De enigen die het in mijn beleving een beetje gelukt is om die geschiedenis (een beetje) los the laten zijn de Katholieken en Protestanten in Noord Ierland. Daar kwam tegen de stroom in een generatie die snapte dat het conflict (The Troubles) niet eeuwig kon voortduren.

De rest: Meh.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:39

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:54

BigOne schreef:
Klopt, ik denk dat de joden en moslims samen in Israël geen toekomst meer hebben. En dat is in en intriest . Vooral niet met dit soort figuren;
https://x.com/afshinrattansi/status/194 ... EopP3zUX6Q

“Nuf ced” zou Michael T. ‘Nuf ced’ McGreevy zeggen……

Of, in wetenschappelijk Latijn: Quod Erat Demonstrandum.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 17-07-25 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:58

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 23:03

BigOne schreef:
Klopt, ik denk dat de joden en moslims samen in Israël geen toekomst meer hebben. En dat is in en intriest . Vooral niet met dit soort figuren;

Met dit soort figuren maakt het echt niet uit of je joods of moslim bent.
Het klopt sowieso niet om het over joden en moslims te hebben, als je na gaat hoeveel christenen er ook al vermoord zijn door Israël.
Dat veel zionisten zich in Israël superieur voelen aan de christenen of eigenlijk gewoon iedereen die niet joods is, is geen geheim.

Kijk alleen al naar wat ze bijvoorbeeld met de USS Liberty gedaan hebben, het boeit ze echt niet waar je vandaan komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 23:23

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 23:31

mysa schreef:

Is dat zo?
Zijn de berichten objectief? Of geschreven vanuit het standpunt van een Joodse bokker?
Misschien heeft een Palestijn een heel andere ervaring van de geschiedenis dan een Jood. Maar op Bokt zijn geen Palestijnen, dus daar zul je niets van horen.
En hoe ver ga je terug in de geschiedenis m.b.t. de landsgrenzen?
Persoonlijk vind ik 1947 genoeg terug in de tijd gaan.

Ik volg liever het nieuws en luister of kijk naar (oorlogs)verslaggevers.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:59

BigOne schreef:

Als je dat natuurlijk zelf blijft opzoeken, wordt dat in jouw ogen ook een waarheid.

Ik verblijf hier wederom bij een moslim vriend, Palestijnen, want ze hebben hier ook geleefd voor de staat Israel, maar wel gekozen voor een democratie.

Er leven momenteel 1.8M Moslims in Israël, een land van 22.000KM².
Heb even de check gedaan, Nederland heeft er ongeveer 1 miljoen en is bijna dubbel zo groot.
Als ik enkel Wilders en consoorten zou geloven of aanhoren, dan is de situatie bij jullie al haast onmogelijk.

Vanuit Israëlisch perspectief (maar ook ff persoonlijk) is dat eigenlijk lachwekkend langs ene kant, maar veel meer intriest aan de andere kant. Lachwekkend, omdat jij dit vanuit je schermpje zomaar denkt te kunnen stellen over een land dat je dus effectief niet kent, maar dan wel wegkijkt van wat er bij jullie gebeurt. En dat geldt eveneens voor België.

Dat Israël niet zal kunnen samenleven met radicale Islam, dat is een feit, maar dat geldt denk ik voor elke samenleving.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:09

Zeker is dat zo.

Ik neem aan dat je op Bulck doelt? Die schrijft nog maar sinds kort mee, ik al vanaf het begin. Er zijn veel interessante en curieuze dingen geschreven sinds 2023.

Bulck vind ik in zoverre het lezen waard, omdat hij gewoon echt veel kennis van de regio en de geschiedenis heeft, meer dan de meesten van ons. Ik heb van huis uit wel e.e.a. meegekregen maar dat was niet zo diepgaand als momenteel. Dus door zijn berichten ga ik verder lezen over bepaalde onderwerpen. Bovendien is hij een jood met wortels in het Midden-Oosten, contacten in het MO en verblijft hij er regelmatig. Hoewel ik veel joden heb gekend, waren dat (behalve twee Israëliërs) allemaal Europeanen.

Voor wat betreft het nieuws: ik kijk geen televisie maar lees drie weekendkranten voor de achtergrondartikelen. Die kan ik beter aan en vind ik nuttiger dan de dagelijkse journaals. Al kijk ik wel globaal op nu.nl of nos.nl wat actueel is. Op X en BS volg ik zowel Israëliërs als Arabieren, ook die berichten nodigen regelmatig uit tot verder lezen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 18-07-25 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:12

Volgens het linkje zijn hele steden en wijken in Gaza met de grond gelijk gemaakt. Dit valt onder oorlogsmisdaden als er geen militaire noodzaak is.

Ook bereiden Syrische regering troepen zich wederom voor om richting Suweyda te trekken.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/live-midden-oosten-onderzoek-van-bbc-israel-vernietigde-doelbewust-duizenden-gebouwen-in-gaza~ba7f8873/

Er wordt gezegt dat Israël eerder ingreep nadat sommige syrische regeringstroepen zich aan de kant van de bedoeïenen schaarde om mee te vechten tegen de druzen in plaats van de gevechten te stoppen.

Slovenië zet als eerste ultrarechtse Israëlische ministers op zwarte lijst:

https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2574990

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:21

Dat zijn inderdaad oorlogsmisdaden (al vind ik dat woord een contradictio in terminis: oorlog is synoniem voor misdaden).

Israël zelf zal de vernielingen en het geweld vast onder 'militaire noodzaak' scharen.

Dus dat worden weer jarenlange processen in Den Haag.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:49

mysa schreef:
Dat zijn inderdaad oorlogsmisdaden (al vind ik dat woord een contradictio in terminis: oorlog is synoniem voor misdaden).

Israël zelf zal de vernielingen en het geweld vast onder 'militaire noodzaak' scharen.

Dus dat worden weer jarenlange processen in Den Haag.

De vraag is alleen hoeveel zin dat heeft. Israël erkent het international strafhof (ICC) niet, dus zelfs bij veroordeling is het een wassen neus zolang de veroordeelden Israël nooit meer verlaten. Daarnaast moet je, als je écht op grote schaal wil gaan vervolgen, eerst op gedegen wijze onderzoek gaan uitvoeren, net zoals dat voor Rwanda (ICTR) en ICTY (Joegoslavië) is gedaan. Dat laatste tribunaal had een mandaat van 1993 tot en met 2017. Het heeft dus 24 jaar geduurd om daar alle eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Ten aanzien van Joegoslavië was het vergaren van bewijs een stuk minder lastig dan dat het ooit voor Gaza zal zijn. Want wie zou die onderzoekers toelaten? Aangezien de grenzen (ook aan de zijde van Egypte) potdicht blijven, zal de hele route van het internationaal strafhof er eentje van de lange adem worden, waarbij de uitkomst waarschijnlijk weinig bevredigend zal zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:07

Effectief Lau07, en dan vergeten we even dat het een ongelijke en asymmetrische veroordeling wordt, want het ICC doet geen uitspraken over terroristische organisaties. Hamas en consoorten geraken dus weg met de oorlogsmisdaden die ze in de eerste plek op de Palestijnen zelf voeren. Dat is ook hetgeen waar ik me in heel de discussie vaak het meest aan erger.

Je kan Israel zeker vanalles verwijten, maar de tactieken van de Palestijnse regimes zijn al veel langer bekend en worden hier vaak tot een minimum herleid tot zelf niet benoemd. Dat alleen al zal naar strafbepaling een hele moeilijke zijn. En de rol van UNRWA, namens de VN zal daar nog discutabeler in worden.

Nu ook wat gaat de plotse erkenning van Palestina teweeg brengen? Behalve symboliek en handjes wassen door de VN, niets. De erkenning zal allicht nog een grotere verdoemenis zijn voor de Palestijnen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:16

bulck schreef:
BigOne schreef:

Als je dat natuurlijk zelf blijft opzoeken, wordt dat in jouw ogen ook een waarheid.

Ik verblijf hier wederom bij een moslim vriend, Palestijnen, want ze hebben hier ook geleefd voor de staat Israel, maar wel gekozen voor een democratie.

Er leven momenteel 1.8M Moslims in Israël, een land van 22.000KM².
Heb even de check gedaan, Nederland heeft er ongeveer 1 miljoen en is bijna dubbel zo groot.
Als ik enkel Wilders en consoorten zou geloven of aanhoren, dan is de situatie bij jullie al haast onmogelijk.

Vanuit Israëlisch perspectief (maar ook ff persoonlijk) is dat eigenlijk lachwekkend langs ene kant, maar veel meer intriest aan de andere kant. Lachwekkend, omdat jij dit vanuit je schermpje zomaar denkt te kunnen stellen over een land dat je dus effectief niet kent, maar dan wel wegkijkt van wat er bij jullie gebeurt. En dat geldt eveneens voor België.

Dat Israël niet zal kunnen samenleven met radicale Islam, dat is een feit, maar dat geldt denk ik voor elke samenleving.

Dat wordt weleens vergeten denk ik, dat ook onder het mandaat van de Britten het veelal ook moslims waren die hun joodse buren bescherming boden tegen de aggressie van Arabische landgenoten. Dat de radicale moslim families die graag de sharia in Palestina hadden ingevoerd zelfs nog veel aggresiever waren tegen mede moslims die wel met de joden wilden samenleven en de zaken wilde bespreken in plaats van geweld te gebruiken.

Dat die groep, de Arabische moslims en Arabische joden die al wel eeuwen samenleven er ook nog is, zou men ook bijna vergeten. Ik vermoed zomaar dat het conflict ook voor jouw palestijnse vrienden heel moeilijk is. Dat ze misschien ook twee kanten op worden getrokken? Dat buitenstaanders misschien niet altijd begrijpen waarom ze in Israël willen wonen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:25

Electra63 schreef:
mysa schreef:

Is dat zo?
Zijn de berichten objectief? Of geschreven vanuit het standpunt van een Joodse bokker?
Misschien heeft een Palestijn een heel andere ervaring van de geschiedenis dan een Jood. Maar op Bokt zijn geen Palestijnen, dus daar zul je niets van horen.
En hoe ver ga je terug in de geschiedenis m.b.t. de landsgrenzen?
Persoonlijk vind ik 1947 genoeg terug in de tijd gaan.

Ik volg liever het nieuws en luister of kijk naar (oorlogs)verslaggevers.

Bij mijn weten is dit een forum en is dus elke reactie een subjectieve weergave van iemand zijn of haar ideeën, meningen of ervaringen.
Dat je me dan Jood, Israeli, Belg of mannelijke bokker op een paardenforum noemt, zal me het zwijgen niet opleggen.

Het gaat hier over het conflict rond Israël. Effectief ga ik hier niet enkel het grote leed van de Palestijnen mee delen of extra voeden(veelal door heel eenzijdige niet geverifieerde kanalen), dan moet je een pagina starten met steun aan de Palestijnen ofzo. Elk conflict heeft meerdere kanten en ja dat is zeker in dit verhaal heel complex en heus niet enkel en alleen op Israel te steken. Wat ik dus ook al heel wat keren heb aangehaald. Zelf als je instapt in 1947, heb je ook voldoende zaken langs beide kanten die je kan meenemen.

Dit conflict zal niet eindigen als we het beginsel van de radicale islamitische ideologie niet erkennen en op tafel gooien. Het is die ideologie dat vanaf 1948 een tweetstatenoplossing in de weg heeft gestaan(waarin de joden een veel kleiner aandeel grond hadden, maar aanvaard hadden). Een spel van de buurlanden die de Palestijnen zelf gegijzeld houden om het te spelen volgens die ideologie. Ondertussen al 5 keer. Je kan niet telkens ten oorlog trekken, verliezen en dan bedenken dat je ergens iets wint. Dat is gewoon niet de realitiet van deze wereld. En dan komen we opnieuw bij het falen van de VN en het niet onder ogen zien van de werkelijke problematiek en het dus in standhouden van een waanidee. (dat ondertussen een grote geldmachine geworden is met veel verstrengeling, wat het nog complexer maakt)

Los van het leed, dat we delen, wat is dan in jouw ogen de oplossing?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:41

Als grote internationale leiders dit slepende conflict niet kunnen oplossen, heb ik niet de illusie dat ik dat wel kan.

Dat Israël het Internationale Gerechtshof niet erkend, is al onacceptabel, als bevriende democratie.
Een veroordeling zal Israël dan niet erkennen, maar is wel een bevestiging dat deze Israëlische regering oorlogsmisdaden pleegt en veel leed veroorzaakt bij onschuldige burgers.
Ongeacht de geschiedenis is dat wat telt.

Maar over 10 jaar is Gaza misschien wel het nieuwe Dubai......met dank aan Netanyahu en Trump.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:43

mysa schreef:
Zeker is dat zo.

Ik neem aan dat je op Bulck doelt? Die schrijft nog maar sinds kort mee, ik al vanaf het begin. Er zijn veel interessante en curieuze dingen geschreven sinds 2023.

Bulck vind ik in zoverre het lezen waard, omdat hij gewoon echt veel kennis van de regio en de geschiedenis heeft, meer dan de meesten van ons. Ik heb van huis uit wel e.e.a. meegekregen maar dat was niet zo diepgaand als momenteel. Dus door zijn berichten ga ik verder lezen over bepaalde onderwerpen. Bovendien is hij een jood met wortels in het Midden-Oosten, contacten in het MO en verblijft hij er regelmatig. Hoewel ik veel joden heb gekend, waren dat (behalve twee Israëliërs) allemaal Europeanen.

Voor wat betreft het nieuws: ik kijk geen televisie maar lees drie weekendkranten voor de achtergrondartikelen. Die kan ik beter aan en vind ik nuttiger dan de dagelijkse journaals. Al kijk ik wel globaal op nu.nl of nos.nl wat actueel is. Op X en BS volg ik zowel Israëliërs als Arabieren, ook die berichten nodigen regelmatig uit tot verder lezen.

En zelfs in het MO lopen de meningen uiteen. Mijn schoonfamilie komt uit Libanon. Toevallig is mij gisteravond na bijna 7 jaar pas verteld wat er is gebeurd met hun familiehuis in Zuid Libanon door toedoen van de IDF. De rillingen lopen me nog over het lijf, het is mensonterend. Verder is het niet mijn verhaal om te vertellen. Ik krijg eigenlijk sinds het begin van deze relatie veel mee. Ik ben van huis uit opgegroeid met een positieve houding naar Israël (joodse familie). Maar ik denk dat de wereld grijs is, veel zaken gaan zo over mijn kleine pinda brein heen. Ik heb het privilege nooit banden te hebben gehad met een gebied in oorlog. Nu heb ik dat wel in bepaalde mate, maar het is geen bloedrelatie dus nooit zal ik het begrijpen. Maar ik word wel misselijk van de gedachte van het verhaal van gisteravond en het onrecht. Ik wil niet echt een mening hebben over wat wel en niet moet vanuit m'n veilige, luie zetel. Ik ben wel voor mensenrechten en dat iedereen een veilig thuis verdiend. Israël is een briljant land. Maar op de lange termijn gaan ze nooit winnen, ze moeten ooit met hun buurlanden om de tafel. Op dit moment zetten ze alles zo op scherp door constant te prikken, dat vrede ook voorlopig uit zal blijven. Een staakt het vuren vind ik geen vrede.

Vaak wil ik wel reageren hier maar alvorens ik een samenhangend bericht heb getikt met bronnen zijn jullie al veel verder en wil ik de discussie niet verder verstoren. Maar fijn om de discussie te lezen hier.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:50

Electra63 schreef:
Als grote internationale leiders dit slepende conflict niet kunnen oplossen, heb ik niet de illusie dat ik dat wel kan.

Dat Israël het Internationale Gerechtshof niet erkend, is al onacceptabel, als bevriende democratie.
Een veroordeling zal Israël dan niet erkennen, maar is wel een bevestiging dat deze Israëlische regering oorlogsmisdaden pleegt en veel leed veroorzaakt bij onschuldige burgers.
Ongeacht de geschiedenis is dat wat telt.

Maar over 10 jaar is Gaza misschien wel het nieuwe Dubai......met dank aan Netanyahu en Trump.

Dat is geen antwoord geven. Die leiders slagen er effectief niet in, trouwens niet enkel in dit conflict.

Gaza had al het nieuwe Dubai kunnen zijn, zonder Netanyahu of Trump. Palestijnen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid en die ligt niet enkel bij Israël, Amerika, de VN of hun islamitische geallieerden.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:56

bulck schreef:
Effectief Lau07, en dan vergeten we even dat het een ongelijke en asymmetrische veroordeling wordt, want het ICC doet geen uitspraken over terroristische organisaties. Hamas en consoorten geraken dus weg met de oorlogsmisdaden die ze in de eerste plek op de Palestijnen zelf voeren. Dat is ook hetgeen waar ik me in heel de discussie vaak het meest aan erger.

Je kan Israel zeker vanalles verwijten, maar de tactieken van de Palestijnse regimes zijn al veel langer bekend en worden hier vaak tot een minimum herleid tot zelf niet benoemd. Dat alleen al zal naar strafbepaling een hele moeilijke zijn. En de rol van UNRWA, namens de VN zal daar nog discutabeler in worden.

Nu ook wat gaat de plotse erkenning van Palestina teweeg brengen? Behalve symboliek en handjes wassen door de VN, niets. De erkenning zal allicht nog een grotere verdoemenis zijn voor de Palestijnen.

Het International Strafhof vervolgt geen organisaties of overheden, maar individuen. Het is wel zo dat staten een zaak of situatie kunnen refereren naar het Internationaal Strafhof, maar daar zal alleen een vervolging van personen uit voortkomen, geen algehele vervolging van een regime of regering bijvoorbeeld. Het kan dus wel zo zijn dat er een groep personen wordt vervolgd, maar de manier waarop het Internationaal Strafhof een case opbouwt, leent zich er niet voor om een volledig regime in 1 x keer aan te klagen.

Overigens heeft het Internationaal Strafhof zich al eerder over de 7 oktober aanslagen en het daarop volgende conflict gebogen. Op 20 mei 2024 heeft aanklager Karim A.A. Khan KC het Strafhof verzocht om arrestatiebevelen uit te vaardigen voor kopstukken van Hamas. Op diezelfde dag (en in hetzelfde persbericht!) heeft hij ook verzocht om arrestatiebevelen uit te vaardigen voor Netanyahu en Yoav Gallant.

Voor de geïnteresseerden: dit is wat de aanklager over beide partijen heeft gezegd:

Ten aanzien van Yahya Sinwar (hoofd van Hamas), Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri (ook wel Deif) opperbevelhebber van de militaire tak van Hamas, de Al-Qassam Brigades, en Ismail Haniyeh (hoofd van het politieke bureau van Hamas), heeft het Internationaal Strafhof gegronde redenen om aan te nemen dat zij strafrechtelijk verantwoordelijk zijn voor de volgende oorlogsdagen en misdaden tegen de mensheid (crimes against humanity) gepleegd op zowel Israëlisch als Palestijns grondgebied vanaf ten minste 7 oktober 2023:

(Omwille van de leesbaarheid een korte opsomming i.p.v. de volledige onderbouwing)
  • Uitroeiing als misdaad tegen de mensheid
  • Moord als misdaad tegen de mensheid en als oorlogsmisdaad
  • Gijzeling als oorlogsmisdaad
  • Verkrachting en andere vormen van seksueel geweld als misdaden tegen de mensheid en als oorlogsmisdaad in de context van gevangenschap
  • Foltering als misdaad tegen de mensheid en als oorlogsmisdaad in de context van gevangenschap
  • Andere onmenselijke handelingen als misdaad tegen de mensheid in de context van gevangenschap
  • Wreedaardige behandeling als een oorlogsmisdaad in de context van gevangenschap
  • Schendingen van de persoonlijke waardigheid als een oorlogsmisdaad

Sinwar, Deif, en Haniyeh zijn allen al niet meer in leven.

De aanklager heeft zelf Israël bezocht om te spreken met familieleden van gijzelaars en getuigen van de gebeurtenissen op 7 oktober. Ook geeft hij aan het dat Internationaal Strafhof haar onderzoek onder meer heeft gebaseerd op medische verslagen, en foto- en videobewijzen. Voor het onderzoek in Gaza baseert het Internationaal Gerechtshof de aanklacht op vergelijkbaar bewijs: video- en audiobewijs, satellietbeelden, en interviews met getuigen.

Netanyahu en Gallant wordt vanaf 8 oktober 2023 het volgende verweten:
  • Het uithongeren van burgers als oorlogsmethode, als oorlogsmisdaad
  • Het opzettelijk veroorzaken van grote lijden of ernstig lichamelijk of geestelijk letsel, of wrede behandeling, als oorlogsmisdaad
  • Opzettelijke doodslag, of moord als oorlogsmisdaad
  • Opzettelijk aanvallen van een burgerbevolking als oorlogsmisdaad
  • Uitroeiing en/of moord als misdaad tegen de mensheid in de context van sterfgevallen door uithongering
  • Vervolging als misdaad tegen de mensheid
  • Andere onmenselijke handelingen als misdaad tegen de mensheid.

Edit om toe te voegen: Electra, er zijn wel meer landen die het Internationaal Strafhof niet erkennen, zoals de Verenigde Staten, China, Rusland, India, Indonesië, Qatar, en Saoedi-Arabië bijvoorbeeld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:14

Dank je wel Lau! Ik had die afzonderlijke aanklachten nog niet eerder gezien, wel de aanklacht van Z-A over genocide, waar nogal veel ophef over was.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:22

Beste Lau,
Ik weet dat er meer landen zijn, die het ICC niet erkennen, ik volg het nieuws.

Maar dit topic gaat over Israël.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:31

Ik zeg het alleen maar om aan te geven dat het niet zo vreemd is :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:09

Wanneer komen de gijzelaars van 7oktober nu vrij????? Die hadden werkelijk helemaal niets misdaan. Zolang die niet vrij zijn zal echte vrede niet komen.