Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

mysa schreef:
Zeker gruwelijk en buitenproportioneel. Maar weet je, we zijn op pagina 183, al die pagina's hadden we toch moeilijk kunnen vullen met 'Wat is Israël doet is vreselijk'. Of: 'Hebben jullie al gehoord wat ze nu weer hebben gedaan?'.
Dan waren we niet verder gekomen dan 50 pagina's met 'wat vreselijk, wat gruwelijk, arme mensen, domme eikels in Israël, etc etc.

Ik heb hier heel veel opgestoken over hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Helpt dat? Nee, maar zinnetjes schrijven op bokt helpt sowieso niet. Dan moet je actievoeren zoals HWN (niet ieders stijl) of gaan werken bij een mensenrechtenorganisatie. Of geld naar Qatar sturen met het verzoek of ze er iets nuttigs voor de Palestijnen mee willen doen. Of Trump bewerken ;), of weet ik veel.

Goeie reactie.

Daarnaast, of wellicht: aan de andere kant: als partijen in de regio een extreem gewelddadig conflict sinds 1947 (zeg het even hardop zodat het inzakt: negentien-zeven-en-veertig, voor de meesten hier de leeftijd van hun (over) grootouders) in stand houden en ze staan nu aan de vooravond van de 4e generatie die niks beters kan verzinnen dan elkaar te slachten……ach, doe je ding dan maar. Kijken of de 5e generatie slimmer is. Of de 6e.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:
Zeker gruwelijk en buitenproportioneel. Maar weet je, we zijn op pagina 183, al die pagina's hadden we toch moeilijk kunnen vullen met 'Wat is Israël doet is vreselijk'. Of: 'Hebben jullie al gehoord wat ze nu weer hebben gedaan?'.
Dan waren we niet verder gekomen dan 50 pagina's met 'wat vreselijk, wat gruwelijk, arme mensen, domme eikels in Israël, etc etc.

Ik heb hier heel veel opgestoken over hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Helpt dat? Nee, maar zinnetjes schrijven op bokt helpt sowieso niet. Dan moet je actievoeren zoals HWN (niet ieders stijl) of gaan werken bij een mensenrechtenorganisatie. Of geld naar Qatar sturen met het verzoek of ze er iets nuttigs voor de Palestijnen mee willen doen. Of Trump bewerken ;), of weet ik veel.

Goeie reactie.

Daarnaast, of wellicht: aan de andere kant: als partijen in de regio een extreem gewelddadig conflict sinds 1947 (zeg het even hardop zodat het inzakt: negentien-zeven-en-veertig, voor de meesten hier de leeftijd van hun (over) grootouders) in stand houden en ze staan nu aan de vooravond van de 4e generatie die niks beters kan verzinnen dan elkaar te slachten……ach, doe je ding dan maar. Kijken of de 5e generatie slimmer is. Of de 6e.

Persoonlijk check ik meerdere malen per dag het nieuws in de hoop dat de huidige generatie inderdaad het licht ziet en er een defenitief einde komt aan deze zinloze oorlog. En om dit te bereiken zal Israël zich volledig uit Gaza terug moeten trekken en Hamas zal de wapens moeten neerleggen. Daar zijn dus twee partijen voor nodig.

Ik begrijp het geklaag over de informatieve posts ook niet. Als je het niet interessant vind kun je ze gewoon overslaan. Wil je alleen over de schrijnende situatie van de palestijnen praten, dan reageer je alleen daar op. Iedereen kan doen waar diegene zich prettig bij voelt. Maar voor een ander willen bepalen waar in dit topic wel of niet over gesproken mag worden is gewoon onzin en onnodig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Maar het probleem is een beetje dat elke volgende generatie leert van hun (voor-)ouders dat de andere kant de duivel is. En ‘the Powers That Be’ hebben er alle belang bij om dat te bevestigen.

De enigen die het in mijn beleving een beetje gelukt is om die geschiedenis (een beetje) los the laten zijn de Katholieken en Protestanten in Noord Ierland. Daar kwam tegen de stroom in een generatie die snapte dat het conflict (The Troubles) niet eeuwig kon voortduren.

De rest: Meh.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

BigOne schreef:
Klopt, ik denk dat de joden en moslims samen in Israël geen toekomst meer hebben. En dat is in en intriest . Vooral niet met dit soort figuren;
https://x.com/afshinrattansi/status/194 ... EopP3zUX6Q

“Nuf ced” zou Michael T. ‘Nuf ced’ McGreevy zeggen……

Of, in wetenschappelijk Latijn: Quod Erat Demonstrandum.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op Gisteren, 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:58

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

BigOne schreef:
Klopt, ik denk dat de joden en moslims samen in Israël geen toekomst meer hebben. En dat is in en intriest . Vooral niet met dit soort figuren;

Met dit soort figuren maakt het echt niet uit of je joods of moslim bent.
Het klopt sowieso niet om het over joden en moslims te hebben, als je na gaat hoeveel christenen er ook al vermoord zijn door Israël.
Dat veel zionisten zich in Israël superieur voelen aan de christenen of eigenlijk gewoon iedereen die niet joods is, is geen geheim.

Kijk alleen al naar wat ze bijvoorbeeld met de USS Liberty gedaan hebben, het boeit ze echt niet waar je vandaan komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:23

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:31

mysa schreef:

Is dat zo?
Zijn de berichten objectief? Of geschreven vanuit het standpunt van een Joodse bokker?
Misschien heeft een Palestijn een heel andere ervaring van de geschiedenis dan een Jood. Maar op Bokt zijn geen Palestijnen, dus daar zul je niets van horen.
En hoe ver ga je terug in de geschiedenis m.b.t. de landsgrenzen?
Persoonlijk vind ik 1947 genoeg terug in de tijd gaan.

Ik volg liever het nieuws en luister of kijk naar (oorlogs)verslaggevers.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

BigOne schreef:

Als je dat natuurlijk zelf blijft opzoeken, wordt dat in jouw ogen ook een waarheid.

Ik verblijf hier wederom bij een moslim vriend, Palestijnen, want ze hebben hier ook geleefd voor de staat Israel, maar wel gekozen voor een democratie.

Er leven momenteel 1.8M Moslims in Israël, een land van 22.000KM².
Heb even de check gedaan, Nederland heeft er ongeveer 1 miljoen en is bijna dubbel zo groot.
Als ik enkel Wilders en consoorten zou geloven of aanhoren, dan is de situatie bij jullie al haast onmogelijk.

Vanuit Israëlisch perspectief (maar ook ff persoonlijk) is dat eigenlijk lachwekkend langs ene kant, maar veel meer intriest aan de andere kant. Lachwekkend, omdat jij dit vanuit je schermpje zomaar denkt te kunnen stellen over een land dat je dus effectief niet kent, maar dan wel wegkijkt van wat er bij jullie gebeurt. En dat geldt eveneens voor België.

Dat Israël niet zal kunnen samenleven met radicale Islam, dat is een feit, maar dat geldt denk ik voor elke samenleving.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24 min geleden

Zeker is dat zo.

Ik neem aan dat je op Bulck doelt? Die schrijft nog maar sinds kort mee, ik al vanaf het begin. Er zijn veel interessante en curieuze dingen geschreven sinds 2023.

Bulck vind ik in zoverre het lezen waard, omdat hij gewoon echt veel kennis van de regio en de geschiedenis heeft, meer dan de meesten van ons. Ik heb van huis uit wel e.e.a. meegekregen maar dat was niet zo diepgaand als momenteel. Dus door zijn berichten ga ik verder lezen over bepaalde onderwerpen. Bovendien is hij een jood met wortels in het Midden-Oosten, contacten in het MO en verblijft hij er regelmatig. Hoewel ik veel joden heb gekend, waren dat (behalve twee Israëliërs) allemaal Europeanen.

Voor wat betreft het nieuws: ik kijk geen televisie maar lees drie weekendkranten voor de achtergrondartikelen. Die kan ik beter aan en vind ik nuttiger dan de dagelijkse journaals. Al kijk ik wel globaal op nu.nl of nos.nl wat actueel is. Op X en BS volg ik zowel Israëliërs als Arabieren, ook die berichten nodigen regelmatig uit tot verder lezen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 18 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Volgens het linkje zijn hele steden en wijken in Gaza met de grond gelijk gemaakt. Dit valt onder oorlogsmisdaden als er geen militaire noodzaak is.

Ook bereiden Syrische regering troepen zich wederom voor om richting Suweyda te trekken.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/live-midden-oosten-onderzoek-van-bbc-israel-vernietigde-doelbewust-duizenden-gebouwen-in-gaza~ba7f8873/

Er wordt gezegt dat Israël eerder ingreep nadat sommige syrische regeringstroepen zich aan de kant van de bedoeïenen schaarde om mee te vechten tegen de druzen in plaats van de gevechten te stoppen.

Slovenië zet als eerste ultrarechtse Israëlische ministers op zwarte lijst:

https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2574990

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Dat zijn inderdaad oorlogsmisdaden (al vind ik dat woord een contradictio in terminis: oorlog is synoniem voor misdaden).

Israël zelf zal de vernielingen en het geweld vast onder 'militaire noodzaak' scharen.

Dus dat worden weer jarenlange processen in Den Haag.