Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:57

Dat versnelde toetreden gaat om de EU niet om de navo daar is nooit sprake van geweest van versneld aan de navo toetreden want dat kon altijd al niet door de krim.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:03

Spenk schreef:
Dat versnelde toetreden gaat om de EU niet om de navo daar is nooit sprake van geweest van versneld aan de navo toetreden want dat kon altijd al niet door de krim.

Zeker wel. Daar vroeg Zelensky vorig jaar zomer al om en die wens is nooit weggegaan.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b57b7800/

https://businessam.be/rusland-laat-zijn ... lles-zijn/

Dat dat niet kán weet ik, maar de wens is door Zelensky wel uitgesproken. Net als versneld toetreden tot de EU.

Ik vind het dan ook lastig te geloven dat hij die wens opgeeft. Ik denk dat hij accepteert dat het nu niet kan, maar in de toekomst zal hij zeker weer toenadering zoeken, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:05

Bigone interessant stuk. De navo had wellicht beter niet kunnen uitbreiden , want dit triggert en heeft getriggerd, maar dat heeft dit conflict niet veroorzaakt denk ik. Hooguit mee gevoed in mijn mening. Dus dat Zelensky nu openlijk zegt dat Oekraïne nooit zal toetreden tot de Navo vind ik logisch en verstandig maar ook verdrietig want is niet wat dit land wil.

Zonder Navo was Rusland nu doorgedenderd totdat de oude Russische grenzen herstelt waren, daarvan ben ik overtuigd. En voor mij is het nog niet gezegd dat dit stopt bij Oekraïne (denk het zelf niet).

Ik ben nog nooit zo dankbaar geweest dat we de Navo hebben want ik vrees dat te veel landen anders onder de voet zouden worden gelopen nu of binnenkort die vroeger onder Russische invloed stonden en nu democratiën etc hebben.

Het is voor mij ook een verdrietig artikel omdat er duidelijk uit blijkt dat het Rusland van vroeger en ook nu, niets heeft met democratische waarden en normen en het normale geluk van ons mensen én wat die mensen zelf willen (vaak is dat huisje boompje, kindje, beestje en/of gezellig hebben met partner en vrienden en kunnen zijn wie je bent).

Daks wederom bedankt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-03-22 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:05

Zelensky wel ja maar de navo heeft daar nooit op toegegeven. Die wouden zich er niet aan branden. En dat gaat ook echt niet meer gebeuren :n

Het is al niet voor niks rutte voorzichtig is en 'dwars ligt' met versneld toetreden tot de eu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:07

Spenk schreef:
Zelensky wel ja maar de navo heeft daar nooit op toegegeven. Die wouden zich er niet aan branden. En dat gaat ook echt niet meer gebeuren :n

Het is al niet voor niks rutte voorzichtig is en 'dwars ligt' met versneld toetreden tot de eu.

Ik denk niet dat het nooit meer gaat gebeuren. Daarvoor vinden wij democratie te belangrijk. Maar goed, dat is toekomst kijken, dat kan niemand.

Dat Rutte voorzichtig is, is logisch. Niemand wil oorlog in zijn/haar land.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:20

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:21

Russen hebben al vele jaren ( generaties) onder de "knoet" geleefd en kennen geen democratie zoals wij die kennen en waarderen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:26

_San87_ schreef:
Spenk schreef:

Zeker wel. Daar vroeg Zelensky vorig jaar zomer al om en die wens is nooit weggegaan.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b57b7800/

https://businessam.be/rusland-laat-zijn ... lles-zijn/

Dat dat niet kán weet ik, maar de wens is door Zelensky wel uitgesproken. Net als versneld toetreden tot de EU.

Ik vind het dan ook lastig te geloven dat hij die wens opgeeft. Ik denk dat hij accepteert dat het nu niet kan, maar in de toekomst zal hij zeker weer toenadering zoeken, denk ik.

Zelensky zal het spelletje van Poetin mee moeten spelen. Liegen dat het gedrukt staat. Zeggen dat je nooit toetreedt tot de Navo of EU. Het conflict tijdelijk sussen. Eens gaat Poetin de pijp uit. Daarnaast zullen er enorm veel krachten achter de schermen hard aan het werk Poetin verder te isoleren.

“ Lees zojuist dat de Amerikaanse senaat Poetin officieel tot oorlogsmisdadiger heeft verklaard. Daarmee is hij opgejaagd wild en kan nergens meer heen behalve binnen zijn eigen kliek.”

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:09

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:13

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:13

Bron AD

Citaat:
Dit gebeurde er vannacht: VS bestempelt Poetin als oorlogsmisdadiger
De Amerikaanse Senaat heeft afgelopen nacht unaniem een ​​resolutie aangenomen waarin de Russische president Vladimir Poetin wordt bestempeld als oorlogsmisdadiger.
De resolutie moedigt het Internationaal Strafhof in Den Haag en andere landen aan om zich op het Russische leger te richten bij elk onderzoek naar oorlogsmisdaden die zijn gepleegd tijdens de Russische invasie van Oekraïne. Opvallend: de VS erkent het Internationaal Strafhof niet.

De Amerikaanse regering maakte bekend 185 miljoen dollar extra uit te trekken voor de hulp aan Oekraïense vluchtelingen. Daarnaast zouden de Amerikanen van plan zijn het land opnieuw te steunen op militair vlak. De verwachting is dat president Joe Biden vandaag de Oekraïense regering meer dan 1 miljard dollar aan militaire hulp zal toezeggen, meldt The Wall Street Journal. Het Oekraïense leger zou vooral behoefte hebben aan extra (mobiele) luchtafweersystemen en bewapende drones.

De Oekraïense president Volodimir Zelenski spreekt later vandaag het Amerikaanse Congres toe via een onlineverbinding. Die toespraak, waarin Zelenski naar verwachting zelf ook om extra militaire hulp zal vragen, vindt om 14.00 uur Nederlandse tijd plaats. Het Amerikaanse parlement keurde eerder al een hulppakket van 13,6 miljard dollar goed.

Verlies eenheden
Ondertussen gaat de strijd door. Rusland zou inmiddels tot 40 procent van de eenheden verloren hebben die het naar Oekraïne stuurde. Dat zei de generale staf van het Oekraïense leger afgelopen nacht. De troepen zijn ofwel volledig vernietigd of hebben hun gevechtscapaciteiten verloren, aldus de legerstaf die geen concrete cijfers of bewijzen gaf.

Rusland heeft niet gereageerd op de Oekraïense beweringen. Wel zou het land nadrukkelijk soldaten hebben gerekruteerd in Syrië. En met succes, volgens het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten hebben tot wel 40.000 Syriërs, merendeels soldaten van het Syrische leger en militieleden, zich bij het Russische leger gemeld. Van alle aanmeldingen zouden er zo’n 22.000 zijn goedgekeurd. Deze groep is voor zover bekend nog niet aangekomen in Oekraïne.

Volgens het Oekraïense presidentiële bureau zijn dinsdag ongeveer 29.000 mensen uit verschillende door Russische troepen belegerde steden in veiligheid gebracht. Eerder maakte het plaatsvervangend hoofd van het Oekraïense presidentiële kantoor, Kyrylo Timosjenko, bekend dat ongeveer 20.000 mensen de belegerde havenstad Marioepol konden verlaten via een humanitaire corridor. Er zitten echter nog steeds ongeveer 300.000 mensen vast in de stad zonder water, elektriciteit of voedsel.

Tekst gaat verder onder kaartje

Vooruitgang onderhandelingen
De onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne gaan vandaag verder. De afgelopen twee dagen was er ook al overleg tussen beide kampen. De Oekraïense regering meldt vooruitgang te zien. Eerdere overleggen leverden volgens beide partijen nagenoeg niets op. ,,In de eerste rondes was Rusland niet bereid om naar ons standpunt te luisteren, maar stelde het alleen ultimatums: dat Oekraïne zich zou overgeven, dat we onze wapens zouden neerleggen, dat onze president een akte van overgave zou ondertekenen”, aldus presidentieel adviseur Zjovkva. ,,Nu heeft Rusland zijn toon een beetje veranderd.”

De adviseur meldde dat de Oekraïense delegatie voorzichtig optimistisch is, maar dat een doorbraak alleen kan worden bereikt door de presidenten Volodimir Zelenski en Vladimir Poetin. President Zelenski toonde zich na de gesprekken gematigd positief. Volgens het Oekraïense persbureau Interfax zei hij dat de uitgangspunten van Oekraïne en Rusland nu meer realistisch klinken. Wel benadrukte hij dat meer tijd nodig zal zijn om tot een overeenkomst te komen.

Oekraïne eist een einde aan de oorlog en de terugtrekking van de Russische troepen. De eisen van Moskou behelzen onder meer dat Oekraïne het geannexeerde Krim-schiereiland als Russisch erkent, en de separatistische gebieden in Oost-Oekraïne als onafhankelijke staten.

Navo-overleg
Vandaag wordt er ook in Brussel op hoog niveau gepraat. Defensieminister Kajsa Ollongren en haar collega’s van de andere Navo-landen treffen elkaar opnieuw op het hoofdkwartier in de Belgische hoofdstad om over de oorlog te overleggen. De lidstaten overleggen koortsachtig nu het bloedvergieten blijft toenemen en Moskou volgens Navo-chef Stoltenberg mogelijk zelfs chemische wapens wil inzetten. Ze willen de oostelijke lidstaten die zich bedreigd voelen door de opmars van Rusland versterken, maar blijven volhouden dat ze zich niet in de oorlog zelf mengen, zeggen diplomaten.

Oekraïne, nu bijna drie weken in oorlog en steeds verder in het nauw, zal opnieuw bepleiten dat te veranderen en de Navo vragen bijvoorbeeld Russische vliegtuigen uit het Oekraïense luchtruim te weren. De Oekraïense defensieminister belt ‘s ochtends in, als de Navo-ministers bespreken wat hun nu meteen te doen staat. Ook andere bevriende niet-leden Zweden, Finland en Georgië en EU-buitenlandchef Josep Borrell schuiven aan.

Maar zo’n no-flyzone is voor de Navo onbespreekbaar, maakte de Amerikaanse ambassadeur bij het militaire bondgenootschap dinsdag nog eens duidelijk. Evenals een Navo-vredesmissie, zoals Polen opperde. Navo-landen kunnen op eigen initiatief Oekraïne met bijvoorbeeld wapens helpen zich te verdedigen. Maar de alliantie moet buiten het conflict blijven, is het stellige voornemen.

Rol China
Ook China wil zich zo min mogelijk met de oorlog bemoeien. De Chinese ambassadeur in de VS, Qin Gang, schrijft in een opiniestuk in de Washington Post dat China de oorlog niet steunt. ,,Beweringen dat China iets wist over deze oorlog, deze goedkeurde of stilzwijgend steunde, zijn pure desinformatie”, aldus Qin Gang in het stuk.

China is de grootste handelspartner van zowel Rusland als Oekraïne en de grootste importeur van olie en gas ter wereld. ,,Een conflict tussen Rusland en Oekraïne is niet goed voor China”, schrijft de ambassadeur. ,,Als China op de hoogte was geweest van deze dreigende crisis, hadden we ons best gedaan om het te voorkomen.”

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:25

Spenk schreef:
Nee want ze blijven immers op scherp met rusland? Toetreding tot de navo dan ontploft poetin.

Alsof Putin een constante factor blijft. Geen idee hoe deze oorlog verder uitpakt maar het zou best politieke (en wie weet letterlijke) zelfmoord voor hem kunnen betekenen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:34

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:55

Kuggur schreef:
Spenk schreef:
Nee want ze blijven immers op scherp met rusland? Toetreding tot de navo dan ontploft poetin.

Alsof Putin een constante factor blijft. Geen idee hoe deze oorlog verder uitpakt maar het zou best politieke (en wie weet letterlijke) zelfmoord voor hem kunnen betekenen....

Nee, die vertrekt wel weer. Al zie ik hem geen zelfmoord plegen hierom.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:03

Iets later dan verwacht de nachtupdate:

Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Er is een regelmatige batch StarLink-satelliet-internetstations aangekomen in Oekraïne - het kan de reguliere internetproviders praktisch vervangen. In feite kan zo'n verbinding niet worden verbroken of verbroken.

▪️ Japan legt een verbod op de export van meer dan 300 goederen en technologieën naar Rusland en Wit-Rusland op. Er wordt ook een verbod ingevoerd op de export van olieraffinageapparatuur en aanverwante technologieën. Japan heeft zijn bedrijven verboden samen te werken met 49 Russische bedrijven die betrokken zijn bij militaire productie. Bovendien zal Japan vereenvoudigde toegang toestaan ​​voor Oekraïners die de oorlog ontvluchten.

▪️De Amerikaanse Senaat nam unaniem een ​​resolutie aan waarin Poetin tot oorlogsmisdadiger wordt verklaard en riep het Internationaal Strafhof in Den Haag op om de betrokkenheid van het Russische leger bij oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid te onderzoeken.

▪️Rusland heeft in plaats van de zoon van Biden sancties opgelegd aan zijn overleden vader. De overleden vader van de president van de Verenigde Staten is Joseph Robinet Biden, en zijn zoon Joe Biden is Joseph Robinet Biden Jr. Russische diploma's namen hem op in de lijst zonder het voorvoegsel "junior".

▪️Centrum voor de bestrijding van desinformatie bij de Nationale Veiligheids- en Defensieraad: Poetin verliest de steun van zijn naaste kring van oligarchen als gevolg van sancties, wat de voorwaarden schept voor een opstand.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:06

⚡️Russische bezetters ontvoerden vrijwilligers in Bucha

Op 15 maart pleegden de bezetters een bloedbad in het administratieve gebouw van de gemeenteraad van Bucha en namen werknemers en vrijwilligers gevangen die de inwoners van de stad hielpen de beschietingen van de indringers te overleven.

Dit werd gemeld op Facebook van de gemeenteraad van Bucha.

De volledige lijst van gevangenen is als volgt:
1) Gapchenko Dmitry Aleksandrovitsj;
2) Cherkasy Leonid Yukhimovich;
3) Zigeuner Mykola Volodymyrovych;
4) Joesjtsjenko Anatoliy Viktorovich;
5) Umanets Volodymyr Oleksandrovych (beveiliging);
6) Matyuk Sergey Aleksandrovitsj.

Bij hun vertrek gooiden de bezetters hun paspoorten en andere documenten weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:07

Dank je Bigone.

Eens met Kuggur.

nikkel schreef:
Russen hebben al vele jaren ( generaties) onder de "knoet" geleefd en kennen geen democratie zoals wij die kennen en waarderen.

Klopt. Net als China, Noord Korea en vele andere landen.

MAAR dat is dus tegen de wil van het volk. DE mensen (althans de meeste) willen gewoon de normale problemen van het leven het hoofd bieden. Ipv dit soort nare gevolgen van deze dictaturen het hoofd te bieden, waardoor mensen vaak niet eens aan de kleine probleempjes van het leven van alle dag toekomen.

Mijn contact uit Moskou waar ik afscheid van heb genomen paar dagen geleden, is zo vreselijk verdrietig en bang. En met haar heel erg veel mensen daaro. En dat is gelijk mijn probleem met dat hele verwijt richting het westen.
De mensen op de 1ste plaats kiezen absoluut niet voor dit soort dictaturen en dit soort leven. Rusland onder Gorbatjov en Boris Jeltsin waren begonnen met het afbouwen van de dictatuur en de sovjet unie maar dat is i nmiddels allemaal weer terug gedraaid.

Daar zit nu gelijk ook mijn probleem. De navo en het westen krijgt allerlei verwijten alsof zij verantwoordelijk zijn voor deze oliebol, maar zonder die navo liepen we nu groot gevaar. Plus dat de mensen zelf in dit soort landen o zo graag de westerse democratie zouden hebben. Dus al eeuwen lang is het zo dat een kleine groep de gevangenis bepaalt voor de grote groep. De grote groep waardeert zeker de democratie, althans zij die verder kunnen kijken als hun neus lang is (jeugd bv via social media).

HEt is niet zo dat het westen alles kan oplossen→ eens, maar het is nu ook weer niet zo dat we dus naïef moeten zijn en het westen blamen voor allerlei zaken die nu gebeuren. Ook al ben ik het wel eens dat zaken tactischer hadden kunnen verlopen. Een feit blijft dat de mensen zelf absoluut niet kiezen hiervoor . De dappere Oekraïners vechten zich dood→ letterlijk "de dood of de gladiolen" |( , maar de meeste mensen zijn niet zo dapper.

Daarbij zie je nu gebeuren in het westen , en ik vind dat een zeer gevaarlijke ontwikkeling, dat partijen zoals die van Baudet, Semmour, Le Pen (in mindere mate Wilders) die democratische waarden en normen in gevaar brengen vanwege het manipuleren van de media, hun opvattingen die in de lijn liggen van het Kremlin waarbij dan ook nog eens blijkt (bewezen) dat zij notabene betaald worden door dit soort dictaturen (Gratificatie Oekraïne door Nederland anders verlopen als had gemoeten, Brexit, en het veroorzaken van de verdeel en heers politiek in Europa met als doel het onderuit halen van de democratie en wij zijn naïef→ kijken erna en staan erbij en van alles wat ik hier schrijf is het bewezen feit.) Wilders niet zover ik weet!

Wij gaan zo slordig met onze democratie om. Wij zijn zo gemakzuchtig en geven ondemocratische bewegingen, stromingen alle ruimte in onze fijne democratie waar dit ook kan terwijl die stromingen en bewegingen onze democratie onderuit willen halen.

Dus wat op dit moment gebeurt, zal , en daar ben ik van overtuigd, bepalend zijn voor de komende 100 - 200 jaar. Niet alleen voor Oekraïne maar ook voor ons.

Ik hoop dat Kuggur gelijk heeft met het vet gedrukte en dat dit is wat gaat gebeuren.
Kuggur schreef:
Geen idee hoe deze oorlog verder uitpakt maar het zou best politieke (en wie weet letterlijke) zelfmoord voor hem kunnen betekenen....

BEdankt Daks. |(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:26

Wat ik wel apart vind is dat ik nog steeds update krijg van de blauwe Rus cattery die in Rusland zit. Al is het ook niet vast te stellen of het oude of nieuwe berichten zijn en deze gaan ook alleen over de cattery.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:36

Marcella wellicht heb je iets aangeklikt waardoor de algoritmes dit jou sturen.

Aanvulling wil ik nog doen. Over het filmpje waarin Oekraïense burgers met de handen omhoog uit de auto stappen en in koele bloeden vermoord worden door Russische soldaten en achter de bosjes getrokken worden (niemand mag deze oorlogsmisdaad jegens burgers natuurlijk zien). Alles, helaas voor hun , gefilmd met een drone.

Van Frits Barend 1947 geboren, heb ik geleerd dat elke individuele mens het verschil kan maken tussen goed en kwaad. Wij denken bv dat alle nazis slecht waren. Maar hij vertelde dat dit niet klopt en kwam met het volgende voorval vanuit zijn familie.
Zijn moeder met de kinderen toen waren ondergedoken en een buurvrouw (1ste kwaad!) had hen verraden. Dus de nazi's kwamen aan de deur en bulderde in het Duits: "openmaken". De eigenares van het huis had geen keuze. Boven zat de joodse familie doodstil. Een Duitse soldaat maakt de deur open, ziet de verschrikte gezichten van de kindjes en de ouderen, legt zijn vinger op de mond en roept in het Duits heel hard naar beneden: "geen Joden hier". Vervolgens sluit hij heel zachtjes de deur en gaat rustig naar beneden.

Dat is wat ik wilde zeggen met mijn eerdere post. Poetin is niet alleen verantwoordelijk voor dit soort moorden en oorlogsmisdaden. Zelfs als hij opdracht hiervoor heeft gegeven. Op de een of andere manier, is er iets heel naars in ons mensen dat massaal vrijkomt als de gelegenheid zich aandient. Neemt niet weg dat het dus ook anders kan, want iedereen is individueel verantwoordelijk voor zijn daden in het leven. Niet altijd maar vaak, kan een individu als hij wil en gewiekst is, met gevaar voor eigen leven het verschil maken. En daar ligt mijn moeite met dit soort misselijke moorden als ik ze zie. Al deze individuele mensen als ze opgepakt worden en bewezen wordt, mogen van mij als oorlogsmisdadigers voor het tribunaal worden gebracht. En wel zsm, zodat iedereen kan weten, dat ook tijdens oorlog zinloos moorden uiteindelijk bestraft zal worden. Deze Russische soldaten hadden totaal niet deze mensen (en dus ook anderen op deze manier) hoeven te vermoorden. Dit is een eigen vrije keuze geweest.

Ik zal er nu verder over ophouden, maar daar zit dus mijn moeite met mensen die dit doen. No excuus!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:46

Hebben jullie beelden gezien van mensen die werden neergeschoten? Dat lijkt me een trauma. Krijg je dat dan wel uit je gedachten? :-(.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:59

Dinopino schreef:
Hebben jullie beelden gezien van mensen die werden neergeschoten? Dat lijkt me een trauma. Krijg je dat dan wel uit je gedachten? :-(.

Zie filmpje dat hierboven is geplaatst door Bigone. Van dit soort oorlogsmisdaden moet ik me ook afsluiten Dinopino, anders lig ik er wakker van. Maar ik vind het mijn plicht om dit te zien, mee te onderzoeken zoals de uitleg van die gast met de drone waar dit gedaan is, zodat ik kan bepalen dat in mijn ogen dit geen fake news is maar echt gebeurd is. Dit opdat ik zelf de juiste weg blijf bewandelen van wat waar is en wat niet waar is. Dat is het minste wat ik kan doen in mijn ogen. Kijken van een afstand waar deze Oekraïners doorheen moeten nu. Iedereen is vrij om daar mee om te gaan zoals ze zelf willen.
Bv Jemen kijk ik niet meer naar al die uitgehongerde kindjes |( , maar ik weet dat het er is.

https://mobile.twitter.com/Den_2042/sta ... 2096626688

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:06

Ik volg ze omdat zelf ook blauwe Russen heb.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:28

Als ik google kom ik alleen een kattensoort tegen dat een blauwe rus is. Heb je het daar over? Sorry maar ik weet niets van katten af.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:29

Blauwe Russen....? Daar moest ik even goed over nadenken. Wit Russen kende ik al...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:29

pien_2010 schreef:
Als ik google kom ik alleen een kattensoort tegen dat een blauwe rus is. Heb je het daar over? Sorry maar ik weet niets van katten af.

Ja hahahah het zijn katten. Moest ook ff denken, mn zus had er 40 jaar geleden een.