steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:06

irmaz schreef:
Kinke schreef:
dat wordt ook geprobeerd, maar past niet in de planning dus wordt niet toegepast.
Waarom denk je dat boeren boos zijn...

Naar de rechter brengen?

Aan boosheid alleen heb je niks. Actievoeren en hopen dat iemand komt helpen lijkt me ook niet heel effectief. Zorg dat het probleem duidelijk wordt, er lopen nu zo veel dingen door elkaar wanneer het op agrarisch aankomt; Stikstof, dierenwelzijn, zooönoses, bestrijdingsmiddelen, stankcirkels, biodiversiteit, .....
De mensen in de stad hebben geen idee waar de huidige plannen precies voor zijn en denken (volgens mij) inmiddels dat boeren opruimen alle problemen oplost en dat het niet uitmaakt welke agrarische tak je pakt.

In het plan dat een paar dagen geleden gepresenteerd is voor het groene hart en brabant, gelderland en wordt gemeld dat vrijkomende fosfaatrechten verhandelbaar moeten blijven, welke groep heeft daar voordeel bij?

Waarom zouden mensen dat in de stad denken?

Die maken het beleid niet.
Dit is Nederlandse en Europese politiek. Zij bepalen en voeren het afgesproken beleid uit.

Dat gelul over Randstad en stedelingen vind ik echt bullshit.

Dit moet politiek opgelost worden. Door met name goed lobbyen. En de publieke opinie positief beïnvloeden.
Maar als ik die boeren hoor en zie van Farmers Defence, werkt dat voor mij averechts.

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:12

er zijn ook boeren die niks hebben met FDF. Maar ik vermoed dat veel mensen denken dat als je boer bent, je fanatiek aanhanger bent van FDF en op het CDA stemt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:41

Een wat ouder artikel over de traagheid van de ambtelijke Brusselse molens:

https://www.trouw.nl/cs-b6f0c92a

En er zijn op zich wel opties die open blijven :
https://www.trouw.nl/cs-ba4e5027

"Eén van de mogelijkheden om de CO2-uitstoot in de bouw te verlagen is het toepassen van biobased bouwmaterialen. Materialen die worden gemaakt uit teeltgewassen als stro, hennep, vlas, humus, lisdodde of uit reststromen van de land- en tuinbouw. Dit kan een nieuw verdienmodel worden voor zowel de bouwsector als de landbouwsector. "

Voeg hier aan toe dat hennep behalve het vastleggen van kooldioxide en als bouwmateriaal ook veel toepassingen kent als touw en als vervanger van katoen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-07-21 11:55, in het totaal 3 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:46

Kinke schreef:
maar je denkt dat er niet geprobeerd wordt om die dingen duidelijk te maken? Heb er al genoeg over gelezen de afgelopen jaren.

Nee dat denk ik niet, ik geef alleen weer wat ik in de media en om me heen zie. In de media wordt geen onderscheid gemaakt tussen koeien in de wei, varkens in een ophokstal, bollen vol bestrijdingsmiddelen, kippeneieren gevuld met fipronil en kippen met agressieve vogelgriep.

Ik zie koeienboeren in de problemen en varkensboeren groter en groter groeien met enorme industriële bouwwerken in het buitengebied die gewoon op een industrieterrein horen. Al die grote varkensindustriëlen hebben zich al op een paar lokaties met vele miljoenen (betaald door de gemeentes, dus de burgers) weg laten kopen en beginnen gewoon 30 km verderop met een nog grotere industrie. Waarschijnlijk er op gokkend dat ze die investeringen straks weer van die gemeente betaald krijgen.

Wat ik probeer te zeggen is maak je los van de bio-industrie en laat je ook niet vertegenwoordigen door de organisaties die ook deze industrie vertegenwoordigt, jullie zijn daar wisselgeld.
Organiseer je zelf als eigen beroepsgroep en stel je eigen (strenge) regels op, ga een stap voorlopen op mogelijke regels.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:48

Electra63 schreef:
Die maken het beleid niet.
Dit is Nederlandse en Europese politiek. Zij bepalen en voeren het afgesproken beleid uit.

Dat gelul over Randstad en stedelingen vind ik echt bullshit.

Dit moet politiek opgelost worden. Door met name goed lobbyen. En de publieke opinie positief beïnvloeden.
Maar als ik die boeren hoor en zie van Farmers Defence, werkt dat voor mij averechts.

En wie denk jij dat de publieke opinie in Nederland is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:05

Citaat:

'Alles is politiek, maar politiek is niet alles'.
We hebben crises in overvloed, dus lobbyen lijkt mij niet zo slim.
Aan de orde is volgens mij : de knappe koppen uit Wageningen (die zich inmiddels bekeerd hebben van de 'oude landbouw') hun werk laten doen.
Bijvoorbeeld door kooldioxide vast te houden in de veenweide gebieden, er zijn economische modellen voor gewassen die dit kunnen.
En met extensieve landbouw en hoge grondwaterstand kan het ook.
(Graag belasting op melk die 'intensief' wordt "gewonnen".)
Graag ook de BTW op groente en fruit en SKAL producten afschaffen.

(Wat denk je dat het kost, om de stad Gouda voor letterlijk de ondergang in de dras te behoeden...?)

En afdeling lobby: zoonosen kun je beperken met anders dieren houden.

Ondertussen is er een voedsel /eiwit crisis gaande, (ook hier kan hennep een goede rol spelen)
een zoetwater crisis
en de lijst is langer....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:58

irmaz schreef:
Kinke schreef:
maar je denkt dat er niet geprobeerd wordt om die dingen duidelijk te maken? Heb er al genoeg over gelezen de afgelopen jaren.

Nee dat denk ik niet, ik geef alleen weer wat ik in de media en om me heen zie. In de media wordt geen onderscheid gemaakt tussen koeien in de wei, varkens in een ophokstal, bollen vol bestrijdingsmiddelen, kippeneieren gevuld met fipronil en kippen met agressieve vogelgriep.

Ik zie koeienboeren in de problemen en varkensboeren groter en groter groeien met enorme industriële bouwwerken in het buitengebied die gewoon op een industrieterrein horen. Al die grote varkensindustriëlen hebben zich al op een paar lokaties met vele miljoenen (betaald door de gemeentes, dus de burgers) weg laten kopen en beginnen gewoon 30 km verderop met een nog grotere industrie. Waarschijnlijk er op gokkend dat ze die investeringen straks weer van die gemeente betaald krijgen.

Wat ik probeer te zeggen is maak je los van de bio-industrie en laat je ook niet vertegenwoordigen door de organisaties die ook deze industrie vertegenwoordigt, jullie zijn daar wisselgeld.
Organiseer je zelf als eigen beroepsgroep en stel je eigen (strenge) regels op, ga een stap voorlopen op mogelijke regels.

Dat laatste is nogal lastig als de regels steeds tijdens het spel veranderen :+
Veel boeren hebben geanticipeerd en geïnvesteerd om te voldoen aan de veranderende regelgeving, waren koud klaar en huppakee, hele regelgeving gaat de totaal andere kant op.

Overigens zijn de laatste 30 jaar het aantal koeien en varkens in NL sterk afgenomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:06

verootjoo schreef:
Dat laatste is nogal lastig als de regels steeds tijdens het spel veranderen :+
Veel boeren hebben geanticipeerd en geïnvesteerd om te voldoen aan de veranderende regelgeving, waren koud klaar en huppakee, hele regelgeving gaat de totaal andere kant op.

Overigens zijn de laatste 30 jaar het aantal koeien en varkens in NL sterk afgenomen.

Daarin ben ik het dus volledig met de boeren eens. Het wordt echt eens de hoogste tijd voor een lange termijn visie. Maar zolang politici niet verder kijken dan de waan van de dag dan blijft het aanmodderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:59

Een veel gehoorde reactie op onze zuivel- en vleesproductie is dat het wel wat minder kan.
Waarom zoveel produceren als we daar veel (ik lees cijfers van 70 tot 80%) van gaan exporteren?!

Onderstaand bericht kwam ik tegen en wil ik hier graag delen.

Even wat feiten op een rij. Lees je mee?
In 1950 hadden we in Nederland 10 miljoen inwoners. In 2020 17,4 miljoen.
In 1950 waren er 410.000 agrarische bedrijven. In 2020 nog 53.000.
In 1950 waren er 1,57 miljoen koeien en in 2020 1,6 miljoen.
Tussen 1950 en 2016 is er 550.000 hectare cultuurgrond onttrokken aan de landbouw en sindsdien gaat er ieder jaar nog 7500 hectare landbouwgrond verloren aan woning- en wegenbouw en aan zogenaamde natuur.
Van het grondoppervlak dat nodig is om al het voedsel te produceren om aan de behoefte van de Nederlanders te voldoen, is 1800 m2 per persoon nodig. Die ruimte hebben we niet. In Nederland kúnnen we dus niet eens produceren wat we zelf allemaal verorberen. Dat wordt dus al in het buitenland geproduceerd. Denk aan koffie, wijn, sinaasappels, bananen, kiwi's, cacao/chocola en soja- palm- en zonnebloemolie. De import van landbouwgoederen wordt geraamd op
67,1 miljard euro. Nederland exporteert weliswaar voor 95,6 miljard euro, maar let wel!! ... 27,3 miljard is wederuitvoer: goederen van buitenlandse makelij die na aankomst in Nederland niet of nauwelijks een bewerking ondergaan en daarna weer worden doorgevoerd naar het buitenland. De werkelijke export is dus 68,3 miljard euro en is 1,2 miljard meer dan er wordt geïmporteerd.
Export bedraagt 9,5 miljard aan sierteelt , 8,8 miljard aan vlees , 8,6 aan zuivel en ei , 7,3 aan groenten ,
6,2 aan fruit en 5,8 miljard aan dranken en bier . Bedenk ook: alleen import zorgt voor faillissement van ons land! Meer dan de helft van de geëxporteerde goederen gaat naar onze buurlanden. Wij wonen overigens dichter bij Duitsland dan bij de Randstad. Dan is er ook nog het feit dat er 600.000 mensen in banen werken die direct afhankelijk zijn van de agrarische productie.
Ook een feit: Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Feit: Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.
Feit: Boeren hebben tussen 1990 en 2017,
187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Feit: Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
Feit: 92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
Dan ook nog even deze feiten: in 1950 reden er 139.000 auto's rond en in 2020 8,9 miljoen.
In 1940 waren er 350.000 passagiers op Schiphol en in 2020 passeerden 58,2 miljoen mensen de incheckbalie.
Tot slot nog maar weer de opmerking dat we met 0,3% van de bevolking voorzien in de voedselvoorziening van de overige 99,7%.
En dan met droge ogen durven te zeggen dat de boeren moeten verdwijnen.

Bronnen: RVO, CBS, WUR, NZO-Zuivel, Nieuwe Oogst

#boerenprotest #boerentrots
#hetplattelandstaatinbrand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:06

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:01

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:36

De voedselproductie wordt niet 'afgeschaft' ;)

Wat mij betreft wordt de export een stuk kleiner. Die producten komen nu ook echt niet bij de hongerende medemens terecht hoor.

Laat Nederland voor de eigen bevolking produceren en de gederfde omzet moeten we voor lief nemen, of liever nog inzetten op de uitbreiding van technologie of diensten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:38

En gaan we dan ook geen voedsel meer importeren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:17

Deze had ik al eerder geplaatst.
Voor alle mensen die roepen over de megastallen enz.

DuoPenotti schreef:
Bijzonder dat die de laatste jaren overal de schuld van krijgen.
Maar veel zijn er na de jaren 90 juist afgenomen. Mensen daar integendeel....

Het aantal runderen is sinds 1980 afgenomen
5,2 miljoen in 1980 3,9 miljoen in 2018.

De varkensstapel bedroeg 10 miljoen in 1980
in 1997 15 miljoen stuks
In 2018 waren er 12,4 miljoen varkens.

Waren er in 1980 waren er 850 duizend schapen en in 1992 werd het hoogste aantal van 2,0 miljoen schapen bereikt.
In 2018 was het aantal schapen 870 duizend.

Paarden
1980 67 duizend
2009 145 duizend.
Het totale aantal paarden in Nederland is niet goed bekend, maar ligt volgens schattingen vanuit de paardensector tussen de 400 en 450 duizend.

Wel veel meer geiten en kippen.
In 1980 waren er nog maar een paar duizend geiten in Nederland. Het aantal geiten was in 2009 opgelopen tot bijna 375 duizend. In 2018 was het aantal geiten toegenomen tot 590 duizend.

In 1980 waren er 81 miljoen kippen en in 2018 waren dat er 101 miljoen

En dan mensen.
1980 14,09 miljoen.
Het aantal inwoners in Nederland is met 1.914.684 inwoners toegenomen (afgerond is dat 12%): van 15.493.889 in 1996 tot 17.408.573 in 2020

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:52

Als we toch met cijfers gaan gooien, bij deze de slachtingen van de afgelopen jaren:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7123slac

Even een kleine greep:
Varkens 2005: 14,4 Miljoen
Varkens 2019: 16.6 Miljoen --> toename van 15%

Vleeskuikens 2005: 402 Miljoen
Vleeskuikens 2019: 605 Miljoen --> toename van 50%

Kalveren 1995: 1,2 Miljoen
Kalveren 2019: 1,65 Miljoen --> toename van 37%

Dus niks afbouw veestapel, ja tot 2005 maar sindsdien gewoon weer door.

Geiten 2005: 23000; dit aantal was afgebouwd en zou niet meer mogen groeien na de Q-koorts ramp, inmiddels zijn er in 2019 173000 dieren geslacht... --> toename van 650%

En al deze dieren eten een bepaalde tijd (hun hele leven) in Nederland, bereken eens het aantal hectares dat daarvoor in gebruik is en dus niet gebruikt kan worden om rechtsstreeks voedsel voor de hongerende mensen op de wereld te telen....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:00

Kinke schreef:

Alleen datgene wat verantwoord geteeld is, een vast onderdeel is van een gezond voedingspatroon en zo min mogelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:38

mysa schreef:
Kinke schreef:

Alleen datgene wat verantwoord geteeld is, een vast onderdeel is van een gezond voedingspatroon en zo min mogelijk.

Ik wil toch wel rijst eten hoor (kook nooit aardappelen), en ook kiwi's, ananas, en dat soort fruit wat hier niet geteeld kan worden wil ik wel blijven eten.
We hoeven echt niet terug naar de schorseneren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:16

juval schreef:
Net op het nieuws: https://www.nu.nl/algemeen/6144525/aant ... demie.html

155 miljoen mensen hebben honger... en deze cijfers stijgen...

en in Nederland wordt de voedselproductie afgeschaft.

Ja, dat is serieus een uitstekende zaak.

De manier waarop de voedselproductie nu plaatsvindt, houdt de honger in stand.
Afrikaanse landen waar de boeren zo geteisterd worden door kunstmest, monocultuur, klimaatverandering, woestijnvorming en "ontwikkelingshulp"*, dat ze naar de stad of naar Europa trekken. En idd hun akkers braak laten (of gewoon stoppen met gortdroge woestijn om te ploegen).

*"Ontwikkelingshulp" is vaak newspeak voor 'we hebben dit jaar rijst over, dat dumpen we maar bij de domme arme swartjes - die paar boeren die nog konden leven van de verkoop van hun graan gaan in zo'n jaar gewoon failliet...

En trouwens: de voedselproductie wordt hopelijk ingrijpend veranderd, dat is iets anders dan afgeschaft.

De emoties snap ik prima : er is gigantisch ge'zig zag'd terwijl ondertussen het CDA decennia lang de problemen ontkende.
Wat verkocht wetd als 'wij steunen de boeren'...
|( |( |(

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:26

irmaz schreef:
En al deze dieren eten een bepaalde tijd (hun hele leven) in Nederland, bereken eens het aantal hectares dat daarvoor in gebruik is en dus niet gebruikt kan worden om rechtsstreeks voedsel voor de hongerende mensen op de wereld te telen....

..want elk stukje grasland is natuurlijk geschikt voor akkerbouw :o?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:30

irmaz schreef:
Als we toch met cijfers gaan gooien, bij deze de slachtingen van de afgelopen jaren:

Even een kleine greep:

Geiten 2005: 23000; dit aantal was afgebouwd en zou niet meer mogen groeien na de Q-koorts ramp, inmiddels zijn er in 2019 173000 dieren geslacht... --> toename van 650%

de meeste mensen eten geen gras.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:50

juval schreef:
irmaz schreef:

Even een kleine greep:

Lekker goedkoop scoren zo hè?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:57

Kinke schreef:

Geen koffie, geen rijst, geen bananen, geen chocolade :7

Vooral die koffie is voor mij een eerste levensbehoefte

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:00

Cowboy55 schreef:
juval schreef:

Lekker goedkoop scoren zo hè?

nou ja, het meeste land wat in ons land als grasland in gebruik is, is gewoon niet geschikt om andere gewassen op te telen.... kun je goedkoop noemen.. :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:11

Bij deze dan: een discussie doodslaan met de zin: “de meeste mensen eten geen gras” is goedkoop scoren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:13

Wat doe jij eigenlijk in dit topic behalve dit soort sneren erin gooien steeds? Zie de laatste pagina's niet anders van jou.

Ik vind dat de meeste mensen over het algemeen zeer boeiende uitgebreide posts maken, ook vanuit de groep mensen waar ik het niet perse mee eens ben. Dat vind ik prettig discussiëren.

Ik weet niet zo goed wat jij eigenlijk wil bereiken hier :) ?