Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:05

gohya schreef:
Electra63 schreef:
Hij is niet de enige. Instellingen in de GGZ zitten er vol mee. Gelukkig wordt het grootste deel opfenomen/behandeld voordat hij gaat moorden.

Helaas is dat niet meer zo vanwege de bezuinigingen.Patiënten zitten thuis en krijgen thuis therapie.
Ze zijn vrij om te gaan en te staan,als er dan iets gebeurt,zijn ze te laat.

Dat is niet waar Goyha.
Er wordt wel zwaar bezuinigd op dr GGZ. Men wil wel mensen liever thuis houden, maar er zijn nog duizenden bedden in GGZ-instellingen waar cliënten (gedwongen) opgenomen worden in een gesloten of open afdeling. Soms voor korte tijd, soms voor lange tijd en sommigen komen er nooit (meer) uit, zonder een misdaad te hebben begaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:15

Electra63 schreef:
gohya schreef:

Helaas is dat niet meer zo vanwege de bezuinigingen.Patiënten zitten thuis en krijgen thuis therapie.
Ze zijn vrij om te gaan en te staan,als er dan iets gebeurt,zijn ze te laat.

Dat is niet waar Goyha.
Er wordt wel zwaar bezuinigd op dr GGZ. Men wil wel mensen liever thuis houden, maar er zijn nog duizenden bedden in GGZ-instellingen waar cliënten (gedwongen) opgenomen worden in een gesloten of open afdeling. Soms voor korte tijd, soms voor lange tijd en sommigen komen er nooit (meer) uit, zonder een misdaad te hebben begaan.

Ja die zijn er ook wel,maar zoveel minder.Hier word regelmatig iemand van het spoor gehaald door de politie,die brengen haar dan weer terug naar de instelling.Ik zeg: die gaat vast op de gesloten afd.Nee hoor zei de politie,die laten ze gewoon weer los lopen,we hebben haar al meerdere malen van het spoor af moeten halen.
GGZ hier heeft nu véél minder bedden beschikbaar,het gaat financieel zeer slecht.Ze moeten zelfs grond en gebouwen verkopen,er is zelfs een plan om een groot gedeelte te verkopen aan een Project ontwikkelaar.

Electra63

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:38

Ja Gohya, dat weet ik allemaal, ik werk bij een grote GZ-instelling.
Het klopt dat GGZ-instellingen bedden moeten reduceren, dus mensen moeten thuis of in de wijk (blijven) wonen met ambulante hulp. Daarom wordt vastgoed verkocht. Er is minder nodig en het levert geld op.
Maar ......... er zijn nog steeds duizenden bedden en nog steeds verblijven er mensen op gesloten en open afdeling voor jaren en soms tot het einde van hun leven.

Verder gaat dit erg off-topic.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:48

Ik spring topic weer even in, van de week best geschrokken van wat berichten weer. Calais breidt zich uit naar Duinkerke en zelfs in Oostende hebben ze hun handen er langzaam aan vol aan. Alleen daar nog geen tentenkampen ed. Alleen als je dan hoort wat een aantal "vluchtelingen" te melden hebben als ze geintervieuwd worden. Echt te erg,

Ze waren boos dat de politie op ze jaagd en dat ze eenmaal opgepakt terug gezet worden de grens over richting frankrijk en calais. En dat ze het schandalig vonden dat ze geen slaapplaats, eten , douche, kleren enz kregen. Maar zo maar terug gebracht worden naar waar ze dus vandaan kwamen voor hun oversteek poging. Ze waren echt beledigd. Dan snap je het toch niet helemaal. Allemaal best dure nette kleding enz.

En chauffeurs wordt nu afgeraden om na Gent nog te stoppen tot ze over zijn in Engeland omdat ze zelfs daar al proberen in en vrachtwagen te komen, dat is toch geen werken meer.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:57

Sassy schreef:
Je kunt je inderdaad afvragen wat een land (nog) aankan.
Het zal linksom of rechtsom bekostigd moeten worden door het werkende deel van de bevolking.
Die zo uiteindelijk steeds kleiner wordt.

Ik gun iedereen ook een goed leven, maar ik kan me niet voorstellen dat het grootste deel van de vluchtelingen zeg over pakweg 2 jaar aan het werk is. En ook niet na 5 jaar of langer.

Men heeft het o.a. over de vergrijzing van NL als argument pro vluchteling.
Eerst zien...dan geloven...

Het gat in de leeftijd of arbeidsmarkt opvullen met vluchtelingen kan werken..
maar het duurt een tijd voordat effect heeft een een poosje daarna krijg je het riedeltje
'ze pikken onze baantjes in' weer terug..

dat het principe wel werkt, is natuurlijk eerder gebleken.. behoefte aan werkende mensen > gastarbeiders. nu zijn het geen gastarbeiders, maar vluchtelingen..

als je echter alleen naar dat aspect kijkt, ga je jezelf wel ergens flink in de vingers snijden.
het kan wel onderdeel uitmaken van een compleet pakket argumenten dat in zijn geheel naar positief of negatief uitzwaait.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:04

Karuna, ze lopen al enige tijd rond in de Belgische plekken. Zelfs een enkeling die Rotterdam probeert, daar is de controle anders. Meestal lopen ze gewoon tegen de lamp. De chauffeurs die kunnen vermijden Calais, die niet kunnen moeten wel stoppen. Hoe de situatie *nu recent* is weet ik niet, maar voor de grote opruiming gooiden ze gewoon blokkades op de weg en klommen gewoon in de trailers. Overal in of op. En dat laatste doen ze nog steeds: http://www.lavoixdunord.fr/region/ghyve ... -dunkerque (in het frans, vast geen probleem voor jou :D )

Ze (algemeen) zaten daar gewoon langs de weg met rotzooi naar auto's te gooien. Vond die groep leuk, hebben ook blijkbaar niks anders te doen.

Het terug zetten net over de grens vind ik niet helemaal correct, anderzijds doe je iets anders.. blijven ze komen want daar krijg je dit en dat gratiszz. Lastig..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:10

Ben je wel een sukkel, dat poeder is nu niet bepaald gezond om in te ademen. Goed dat de chauffeur ze opgemerkt heeft.

Ik wist het dus niet dat ze al zo noordelijk waren gekomen. Maar het terugzetten heeft twee redenen. Voorkomen dat er een tentenkamp komt in belgie en het beeld duidelijk maken, hier geen gratis alles. }>

Die blokkades zijn gelukkig al een heel eind verminderd. Maar voor mij zou het simpel zijn, iedereen die zo illegaal over wil, geweld gebruikt, autos bekogeld oppakken en terugbrengen naar land van herkomst. Leer je maar gedragen.

De twee keer in calais afgelopen jaar waren geen feest. Wat een nare enge onveilige sfeer door die eindeloze stroom griezels. Bijna ex is er afgelopen jaar in een file door terecht gekomen. Die was ook niet bepaald gelukkig met de situtie. Maar een personenauto dan vlt het nog iets mee. Camper werd toch behoorlijk te geinteresseerd bekeken. Mogelijk dachten ze dat we naar engeland wilden. Nee we zijn verkeerd gereden. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:29

Hebben mijn oren het trouwens goed gehoord dat mensen met een vals paspoort in Griekenland door mochten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:33

purny schreef:
Hebben mijn oren het trouwens goed gehoord dat mensen met een vals paspoort in Griekenland door mochten gaan?

Ja, dat kan heel goed kloppen. Heeft mede te maken met het feit dat de stroom heel moeilijk te controleren is en dat paspoorten ook nog eens controleren op echtheid dus een enorm tijdrovend proces zou zijn waar de Grieken op dit moment niet alleen geen geld voor hebben, maar wat ook bijna niet te realiseren is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:37

Ik mag toch hopen dat ze dan naar een voertuig lopen die ze terug brengen naar een gevangenis of iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:40

Oh ik denk eigenlijk dat de Griekse autoriteiten op zo'n moment niet eens door hebben dat het om een vals paspoort gaat..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:27

De gastarbeider kwam om te werken. De vluchteling niet. Die gaan dus geen gat opvullen. Dat is recht proberen te l.llen wat krom is vanuit de regering.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:39

een asielzoeker vlucht,
een gastarbeider kwam om te werken..

dat an sich is geen vergelijk inderdaad bruintje..

een vluchteling die mag blijven en een verblijfstatus krijgt, mag werken
het percentage dat op den duur Nederlander wordt en niet terug zal keren

dat is het gedeelte waarover men spreekt in het argument dat het 'de vergrijzing' wellicht wat zal verlichten.

niet de vluchteling die in een asielzoekerscentrum zit te wachten op een status of in de toekomst teruggestuurd zal worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:48

En als we kijken wat in het verleden als asielzoeker binnen is gekomen en wat na 10 jaar verblijfsvergunning werkt kun je opmaken dat die de vergrijzing niet opvangen wel de druk op de sociale pot verhogen. (cijfers hebben al in dit topic gestaan)
En ik heb de indruk in wat nu binnen komt nog minder gemotiveerd is dan de mensen die in het verleden binnen kwamen.
Maar ik geef toe dat dat een aanname is van mijn kant uit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:59

dat argumentatie punt is ook zeer zeker niet iets dat op de korte duur van toepassing is..

maar op het punt of je alle vluchtelingen uiteindelijk terug moet willen hebben,
of dat je mensen op zich wel wilt toelaten om Nederlander te worden..

De motivatie is er zeker wel. Je hebt ook al een aantal interviews kunnen zien dat mensen het vreselijk vinden om niets te mogen doen, en letterlijk uit hun neus etend op een status moeten wachten, in plaats van dat ze mogen werken, zowel aan het bouwen van een toekomst als aan het zichzelf onderhouden..

want hulp aannemen en geld aannemen op dit moment is geen keuze, ze moeten letterlijk, want ze mogen ook niet in eigen onderhoud voorzien.

ze krijgen een leven in Nederland op dit moment, ze hebben het niet.. ze hebben niets te vertellen over wat ze kunnen en mogen, niet waar hun bed staat, niet wat hun dagbesteding is..

reken maar dat een groot deel van deze mensen graag wil werken, al is het maar putjes scheppen.. want niets te zeggen hebben over je omstandigheden is een verrekt vervelende situatie.. en dat hebben ze nu maar gewoon uit te zitten.. Voor mij zou dat een demotiverende en deprimerende situatie zijn, zelfs als het een veilige situatie is.

De druk op de sociale pot is er zeer zeker zolang de procedures zo'n ontzettend traag blijven.
immers hoe langer ze op hun kont moeten blijven zitten, hoe langer de werkende er voor moeten betalen.. hoe vlotter ze hun status, als deze ook terrecht is, verkrijgen, des te eerder kunnen ze aan hun toekomst werken en een bijdragend lid van de samenleving worden.. en bijdragen aan de pot die nodig is voor wie dat niet kunnen.. kinderen, ouderen, werkelozen, vluchtelingen, arbeidsongeschikten etc.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:10

bruintje123 schreef:
En als we kijken wat in het verleden als asielzoeker binnen is gekomen en wat na 10 jaar verblijfsvergunning werkt kun je opmaken dat die de vergrijzing niet opvangen wel de druk op de sociale pot verhogen. (cijfers hebben al in dit topic gestaan)
En ik heb de indruk in wat nu binnen komt nog minder gemotiveerd is dan de mensen die in het verleden binnen kwamen.
Maar ik geef toe dat dat een aanname is van mijn kant uit.

Ik weet ook niet of ze minder gemotiveerd zijn, maar begrijp je gedachte.
Ze wilden het liefst naar Duitsland toe, maar Nederland is vast ook een goede 2e?

De gastarbeiders van de jaren 70 kwamen hier zonder oorlog naartoe en dat is toch wel een groot verschil, denk ik zo.
De mensen die hier nu zijn en komen, zijn helemaal gek gemaakt door de smokkelaars met een mooie praatjes.
En nu ze hier zijn, zien ze in dat het helemaal niet zo gaat als hen is verteld...
Er zullen vast mensen tussen zitten, die hun handjes kunnen en willen laten wapperen, maar zolang er een taal- en gebruiksbarriere is (zeg cultuurshock), zullen deze mensen achteraan de rij aan moeten sluiten.

Net als met de huizenmarkt, die er niet is voor asielzoekers.
De azc'ers die hier nu al jaren zitten, stromen ook niet door, omdat er tijdens de crisis niet is geïnvesteerd in woningbouw.

NL BV moet stoppen met het opnemen van vluchtelingen.
Er is geen plek voor hen op de langere termijn.
Dit is puur gebaseerd op de berichtgevingen over de mensen die al jarenlang in een azc zitten en geen huis kunnen krijgen, omdat die er gewoonweg niet zijn...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:16

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:53

De Telegraaf brengt het wel weer lekker op zn Telegraafs...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:02

Sammie schreef:
De Telegraaf brengt het wel weer lekker op zn Telegraafs...

En dan, bijna als gedachte achteraf, het laatste zinnetje: De cijfers van vorig jaar tonen ongeveer hetzelfde beeld. Toen werden de seksuele delicten niet gespecificeerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:02

Nou idd... Ik hou niet van berichten vol met zou en als en mogelijk....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:03

op zich niet raar..

want een misdrijf door een vluchteling, daar wordt momenteel van gesmuld..
misdrijven door alochtonen zijn ook nog wel interessant..
maar autochtone Nederlanders en misdrijven, dat ligt helemaal niet zo in de lijn van waar het Nederlandse publiek over wil lezen..

misschien is het voor het onderbuik gevoel ook goed om bijvoorbeeld dit artikel te lezen

http://www.nrc.nl/nieuws/2010/11/03/twe ... -verborgen

het meerendeel van de delicten en misdrijven komt nog steeds van de autochtone Nederlander.
daarnaast staat er aangegeven welke allochtone bevolkingsgroepen dan vooral dader zijn..

ja het is een ouder artikel, maar die cijfer zijn niet ineens drastisch veranderd.
maar daar horen we niet of nauwelijks van..
de delicten gepleegd door vluchtelingen zijn daarvoor veel te veel in trek bij smullend telegraaf lezend Nederland. De verontwaardiging en het opvliegend publiek, dat betekent succes voor de Telegraaf, dus ze geven het publiek exact dat wat ze willen lezen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-02-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:03

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:07

heeft ook geen nut Lady..

want dat is namelijk ook niet positief in de ogen van het grote publiek..

dan krijg je alleen van die reacties als:
-als we niet goed genoeg zijn, dan rotten ze toch lekker op..

het ligt immers altijd aan de vluchteling..
willen ze blijven, zijn het uitvreters,
willen ze weer terug omdat ze hier zich niet welkom voelen,
dan hadden ze toch nooit hoeven komen?

ze zullen het nooit goed doen in de ogen van een groot deel van de mensen.
want zelfs braaf op je kont zitten en je hoofd laag houden, niets doen wat niet mag, en meewerken waar het kan..

dan ben je toch gewoon zo'n vluchteling, en vluchtelingen zijn.. vul maar in.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:08

LadyMadonna schreef:
LadyMadonna schreef:

Weet je wat me nu wel weer opvalt in dit topic? Dat hier gewoon he-le-maal niet op gereageerd wordt....

Geen extremistische uitlatingen, geen moord, doodslag, verkrachting of bomgordels? Geen profiteursgedrag? Snel doodzwijgen. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:17

Ja ok, maar in de trend van te pas en te onpas links neer pleuren.... :')