Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:34

geerke schreef:
ze komen toch thuis?

Nee hun overblijfselen komen naar Nederland terug. Maar ze gaan nooit meer naar huis. Nooit meer naar hun familie en vrienden. ( en dat omdat een idioot op een knopje drukte)Een welkoms groet die ze nooit zullen horen.

Ik zal daar blijkbaar anders over denken maar echt ik vind het een gedachteloze en inhoudsloze uitspraak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:34

Ja, ik heb dat ook wel eens tegen overleden bewoners gezegd; welkom thuis, als ze in het ziekenhuis zijn overleden. Omdat het ook zo voelde voor mij en voor de familie. Ze zijn weer even thuis (al is het het geen thuis voor natuurlijk een deel van de slachtoffers) en veilig. In Nederland zijn ze veilig. Veilig thuis. En dat is ook mooi, voor zover de dood ooit mooi kan zijn.

Maar goed, ik kom vrij vaak in aanraking met de dood helaas.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-07-14 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:35

Nee, ik vind het mooi. Het leek er op dat de lichamen nooit meer thuis zouden komen, maar gelukkig is dat uiteindelijk wel gebeurd.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:35

Of je die welkomstgroet nu wel of niet uitspreekt, die ceremonie merken ze dan ook niks van. Kun je die toch net zo goed ook niet houden? Of is dat dan wel weer respectvol? Excuses als ik hier wat grofgebekt overkom maar ik vindt het juist iets moois om dat zo te zeggen. En ik denk dat, als ze een plek hebben waar vanuit ze op ons neer kunnen kijken (ik weet zelf niet zo zeker of ik daar wel in geloof), dat ze dan verdomd trots zouden zijn en het fijn zouden vinden om zo herdacht te worden. Het zijn geen levenloze voorwerpen, ze zijn dood. Het was, of is, gewoon een persoon net als ieder ander, dat een heel leven achter zich heeft, met broers, zussen, vrienden en andere familie. En dat ze nou dood zijn betekent niet dat ze geen persoonlijkheid meer hebben. Althans, dat is mijn mening uiteraard.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 23-07-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:37

Pablo ooit weleens een dierbare verloren?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:38

Dat artikel kwam ik net ook tegen Onali, maar dat spreekt alleen over het laatste stuk bij Hilversum. Ik ben benieuwd hoe het morgen in Eindhoven en op de snelweg gaat. De overige slachtoffers verdienen hetzelfde respect.

Rond de luchthaven was het vandaag erg druk. Veel meer auto's dan anders en ontzettend veel fietsers.
Na het werk met een collega naar de rand van de route gefietst om ze nog een laatste groet te brengen. Ik heb iedere auto stuk voor stuk nagekeken.

Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers en nabestaanden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:38

F_Orumster schreef:
Ben ik de enige die sommige toeschouwers langs de snelweg, filmend en haast op de rijbaan, meer vind lijken op sensatiebelust 'ik was erbij' gevoel dan gerief en eej laatste eer tonen?

Niets gezegd over applaudisserende of bepaalde eergebaren of gewoon stilstaande mensen.

Ik begrijp je... bij ongelukken zouden sommige van die mensen ook zo staan te kijken/fotograferen/naar de camera zwaaien. Maar anderen lijken er wèl met oprechte bedoelingen tussen te staan...
Maar... ik heb het gedeeltelijk via CNN bekeken, en mensen in het buitenland blijken alleen maar vol lof over alle belangstelling van de Nederlanders en zijn er echt door geraakt...

Dan moeten we die paar ramptoeristen die er misschien tussen zitten maar voor lief nemen...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 23-07-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:39

MarvanTom schreef:
Minister Timmermans laat de emotie zien tov de VN, en die omhelzing met die nabestaande...
Hij kan dat doen. En deed dat zó overtuigend en gemeend, top! Prachtige man!

Rutte moet iets anders doen.
Eerst alle stoffelijke overschotten terug, onderzoek ter plaatse, alhoewel dat al zwaar verziekt is door die idioten, de rest komt later.
Diplomatieke afstandigheid is soms de enigste manier om te krijgen wat nodig is.
De eerste overschotten zijn terug.
Helaas volgen er nog vele transporten...

Iets voor 4 uur gingen de klokken in Rotterdam Centrum.
Ze waren geland.
Om 4 uur 1 minuut stilte.
Om 5 uur snel naar huis om op tv te volgen hoe het transport zou gaan.
Zoveel mensen langs de snelweg, op bruggen, in straten, weilanden: de hele weg van Eindhoven naar Hilversum was vrijwel 'bedekt' met mensen...
Eerst alle mensen 'thuis' en dan de rest.
Lijkt mij een goed plan.

En wat ben ik trots op Nederland.
Zo'n klein land, maar we waren er.
Langs de hele route, om ieder op eigen wijze eer te betonen aan de zinloze slachtoffers en aan de nabestaanden.
Ramptoerisme? Nee. Saamhorigheid. Ja.

Poetin was druk bezig om een steentje te leggen voor het volgende FIFA-gebeuren.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/22886651/__FIFA-bobo_s_feesten_met_Poetin__.html
Ik snap niet dat die man nog steeds leeft.
Knap.
De hele wereld zou beter af zijn zonder deze gek.
Heeft Hitler-trekjes...

+1, heel goed verwoord.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:41

xPabloBokt schreef:
Of je die welkomstgroet nu wel of niet uitspreekt, die ceremonie merken ze dan ook niks van. Kun je die toch net zo goed ook niet houden? Of is dat dan wel weer respectvol? Excuses als ik hier wat grofgebekt overkom maar ik vindt het juist iets moois om dat zo te zeggen. En ik denk dat, als ze een plek hebben waar vanuit ze op ons neer kunnen kijken (ik weet zelf niet zo zeker of ik daar wel in geloof), dat ze dan verdomd trots zouden zijn en het fijn zouden vinden om zo herdacht te worden. Het zijn geen levenloze voorwerpen, ze zijn dood. Het was, of is, gewoon een persoon net als ieder ander, dat een heel leven achter zich heeft, met broers, zussen, vrienden en andere familie. En dat ze nou dood zijn betekent niet dat ze geen persoonlijkheid meer hebben. Althans, dat is mijn mening uiteraard.

Welkomsgroet is uiteraard symbolisch en vooral voor de nabestaanden bedoelt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:41

Morris schreef:

Ja, een keer, in 2011. Een vriendin van me, aangereden tijdens een dropping. Verder nog niet. Maar wel veel verliezen van dichtbij meegemaakt. Een collega haar zoon was omgekomen bij een auto-ongeluk. En het achterneefje, nicht en neef van een hele goede vriendin zaten helaas ook in deze vlucht. Misschien kan ik daarom ook niet zo goed meepraten, maar ik probeer me in ieder geval in te leven..

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:44

Ik kende de slachtoffers niet, maar ik ben blij dat ze nu op Nederlandse bodem zijn, en dat ze straks een uitvaart mogen krijgen door familie en hun dierbaren, en niet daar ergens in dat stinkland liggen, want dat is het.....heb er geen goed woord voor over, dat hele Oekraine niet....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:44

geerke schreef:
ze komen toch thuis?

@ NatasjavE:
En worden hier beter behandeld dan daar?
Met respect en niet als daar gesleept en in een bodybag geritst en dan op een vrachtwagen/ treinwagon getieft (Rotterdams) alsof het een 'last' is?
In een Utopia-war met oogkleppen op?
Met Poetin als leider, maar nu ff niet, omdat ie dit ff niet op zijn geweten wil hebben?

Waar de trouwringen van de vingers van doden af zijn gerukt en andere waardevolle dingen zodat identificatie lastig gaat worden?

Natas: geen idee waar jij nu zit, maar alle nabestaanden zijn erg dankbaar dat de overblijfselen hier in NL aankomen.
Is nog altijd beter dan niks te kunnen begraven/cremeren voor nabestaanden...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:46

xPabloBokt schreef:
Morris schreef:

Ja, een keer, in 2011. Een vriendin van me, aangereden tijdens een dropping. Verder nog niet. Maar wel veel verliezen van dichtbij meegemaakt. Een collega haar zoon was omgekomen bij een auto-ongeluk. En het achterneefje, nicht en neef van een hele goede vriendin zaten helaas ook in deze vlucht. Misschien kan ik daarom ook niet zo goed meepraten, maar ik probeer me in ieder geval in te leven..

Misschien verwerk jij het verdriet liever alleen, iedereen doet dit op zijn eigen manier.
Bescheidenheid is een mooi goed.
Persoonlijk vind ik bijv. een laatste groet heel fijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:47

Je ziet vaak bij rouwadvertenties staan: Jan is thuis, alwaar geen bezoek. Ik weet niet of ik daar met een spandoek zou gaan staan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:48

Welk spandoek?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:48

Morris schreef:
xPabloBokt schreef:

Misschien verwerk jij het verdriet liever alleen, iedereen doet dit op zijn eigen manier.
Bescheidenheid is een mooi goed.
Persoonlijk vind ik bijv. een laatste groet heel fijn.

Oh, ik bedoelde dat niet! Maar er zijn hier een paar bokkers die dee welkomstgroet aan de slachtoffers raar vinden, ik vind juist van niet :) misschien heb ik het een beetje verkeerd verwoord dan? Mijn excuses daar voor :) ik vind een laatste groet juist iets ontzettend moois. En ik zou het juist niet alleen willen verwerken. Als ik een van de nabestaanden was had ik deze samenkomst nog mooier gevonden dan ik het al vind. Ik zou daar in ieder geval heel veel kracht uit kunnen halen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:52

nynke55 schreef:
Welk spandoek?

Iemand stond er toch met een doek met tekst welkom thuis?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:57

MarvanTom schreef:
geerke schreef:
ze komen toch thuis?

@ NatasjavE:
En worden hier beter behandeld dan daar?
Met respect en niet als daar gesleept en in een bodybag geritst en dan op een vrachtwagen/ treinwagon getieft (Rotterdams) alsof het een 'last' is?
In een Utopia-war met oogkleppen op?
Met Poetin als leider, maar nu ff niet, omdat ie dit ff niet op zijn geweten wil hebben?

Waar de trouwringen van de vingers van doden af zijn gerukt en andere waardevolle dingen zodat identificatie lastig gaat worden?

Natas: geen idee waar jij nu zit, maar alle nabestaanden zijn erg dankbaar dat de overblijfselen hier in NL aankomen.
Is nog altijd beter dan niks te kunnen begraven/cremeren voor nabestaanden...

Uiteraard zijn de nabestaande blij dat ze in terug zijn. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Ik snap alleen een (voor mij!!!) leeg welkom thuis niet.

Maar ik vond het bij het passeren van de kist van Pim Fortuyn destijds het geklap ook ook niet.

En ja,....ik ben dierbaren verloren. ( niet bij deze ramp)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:01

Iedereen rouwt op zijn eigen manier en probeert uiting te geven aan het hulpeloze gevoel wat velen hebben na deze ramp.
Als deze mensen op zo'n manier hun steun willen uiten, be my guest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:02

Ieder verwerkt dingen op zijn/haar manier natuurlijk :j

En daar heb ik ook respect voor; of het nou het spandoek is van 'home' of geklap of helemaal niets. Ik vind het respectvol naar de doden en hun nabestaanden toe, omdat er een bepaalde emotie achter zit die eigenlijk niet goed of fout kan zijn,
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-07-14 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:03

purny schreef:

Nee, er stond een foto van een man met een vlag halfstok, met op de achtergrond een van de vliegtuigen. Onder de foto stond de tekst "welkom thuis"

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:04

vuurneon schreef:
Ieder verwerkt dingen op zijn/haar manier natuurlijk :j

En daar heb ik ook respect voor; of het nou het spandoek is van 'home' of geklap of helemaal niets. Ik vind het respectvol naar de doden en hun nabestaanden toe, omdat er een bepaalde emotie achter zit die eigenlijk niet goed of fout kan zijn,

Precies!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:04

purny schreef:
nynke55 schreef:
Welk spandoek?

Er is een foto met een man die een Nederlandse vlag half stok in de handen heeft met het vliegtuig die aankomt, en dan staat er bij welkom thuis. Spandoeken waren er wel, maar ik kon niet lezen wat er op stond.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:06

Er was iemand die op zo'n viaduct stond boven de snelweg met een spandoek met 'Home' erop. Daar zoomden ze nog op in met de camera en zeiden er ook bij dat dat erop stond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:08

1234 schreef:
Er was iemand die op zo'n viaduct stond boven de snelweg met een spandoek met 'Home' erop. Daar zoomden ze nog op in met de camera en zeiden er ook bij dat dat erop stond.

Iemand heeft de moeite genomen om dat spandoek te maken en daar neer te hangen met de beste intenties en daar kan ik alleen maar mijn petje voor af nemen :j