Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:58

Nicolletje schreef:
Ayaan Hirsi Ali heeft een keer op een hele nette en duidelijke manier uiteengezet waarom.
Ik vond dat wel heel duidelijk.

Wat heeft Ayaan Hirsi Ali precies uiteengezet? Dat men op Bokt zegt dat Wilders een geheime agenda heeft?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:30

Nee waarom zij vindt dat deze scholen beter gesloten of niet gestimuleerd kunnen worden.

Shadow0

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:06

Dat is, hoe interessant ook, toch een volstrekt andere discussie. Het punt was dat Wilders in zijn partijprogramma dingen heeft staan die voor ALLE moslims van toepassing zijn, en dat dat geen 'geheime agenda' is maar gewoon een open partijpunt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:23

Ja dat is waar, ik haal er weer wat anders bij

Ik lijd weleens aan slapeloosheid en heb vannacht echt verrot geslapen, waardoor ik niet helder kan nadenken en dingen een beetje krakkemikkig uiteenzet geloof ik, vandaag. Pfff.

Ik denk dat Jane bedoelt, dat men dan expres spreekt over 'moslims deporteren' (wat ik weleens voorbij heb zien komen) om de mensen bang te maken voor hem.

Ik vind die benaming ook niet juist.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:31

Ik heb ook weleens voorbij zien komen (op Bokt, in dit topic) dat iemand vond dat de rest van de familie van een 'crimineeltje' ook best mee uitgezet kon worden als straf. Dat komt ook aardig in de richting van 'deporteren'?
Laatst bijgewerkt door Ann op 22-09-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:36

Nicolletje schreef:
Ik denk dat Jane bedoelt, dat men dan expres spreekt over 'moslims deporteren' (wat ik weleens voorbij heb zien komen) om de mensen bang te maken voor hem.

Ik heb niet de term deporteren maar razzia genoemd, maar niet zomaar. Het ging er toen om dat er gezegd werd dat die persoon het geen probleem vond om niet alleen moslims in overtreding uit te zetten, maar ook gelijk maar de hele familie.
Wat mij betreft roept dat reele overeenkomsten met de praktijk van de Nazi's op. Dat is dus geen term die ik wil gebruiken om op te jutten, maar een onderbouwde en bewuste vergelijking met de daadwerkelijke activiteiten van toen, en dat sommige voorstellen wel heel erg dicht die kant op gaan.

Verder heeft Jane gesproken over moslims wegpesten. Daar hoef ik niets aan toe te voegen denk ik.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:52

Ik zoek op het woord wegpesten én pesten op bokt, maar eigenlijk zijn het dezelfde tegenstanders van de PVV die ik overal tegenkom (en ik :') ) die vooral praten over wegpesten.

En dat ik dat geen goed idee vind. Voordat mensen rare dingen gaan denken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:59

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:17

Nicolletje schreef:
Ik zoek op het woord wegpesten én pesten op bokt, maar eigenlijk zijn het dezelfde tegenstanders van de PVV die ik overal tegenkom (en ik :') ) die vooral praten over wegpesten.

Er zijn veel berichten verwijderd. De opmerking over wegpesten is gemaakt, meer dan eens.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:20

Er zijn inderdaad behoorlijk wat berichten verwijderd uit de politieke topics op NM. Ook het bericht over het uitzetten van hele families, waar ik eerder naar verwees, zag ik na wat zoeken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:23

Ja dat is inderdaad moeilijk zoeken dan.

Die van Jan heb ik dan over het hoofd gezien, ik zocht op pesten en vervolgens moslims :o
Omdat je anders 586 pagina's van andere topics krijgt.

Maar om de quote aan te halen

Citaat:
Wat wel indirect in de programma's van VVD, CDA en PVV staat is pesten. Pesten tot ze het hier niet prettig meer vinden,

Dat lijkt mij dat er min of meer staat dat de CDA en VVD dus eigenlijk ook mensen willen wegpesten, niet dat Jan op straat mensen weg gaat pesten.

Maarja, men spreekt ook van ondernemertje pesten en automobilistje pesten als we praten over 'ontmoedigende maatregelen'.

Ik vind het altijd een beetje een slappe manier om het dan maar pesten te noemen.

Ik pak de VVD er even bij:

Citaat:
Kernboodschap immigratie: eerlijk maar restrictief beleid

•De VVD ziet kansen voor hoogopgeleide migranten die financieel hun eigen broek ophouden, de taal spreken en een bijdrage leveren aan de samenleving en de economie van ons land
•Asiel: de toestroom van economische vluchtelingen (= overgrote meerderheid) moet worden gestopt. Voor “echte” vluchtelingen moet, ook volgens de VVD, Nederland verantwoordelijkheid blijven nemen
•Regulier: de toestroom van kansarme, laagopgeleide immigranten moet worden gestopt. Dat is noodzakelijk om integratie te bevorderen: voorkomen “dweilen met de kraan open”
Kernboodschap Integratie: met veel migranten/allochtonen gaat het goed. Maar met teveel niet (onevenredig hoog aandeel in criminaliteit en sociale zekerheid)

•De VVD sluit niemand uit. Voor de VVD:

- geldt niet je afkomst, maar je toekomst
- geldt niet je geloof, maar je gedrag
- geldt niet de groep, maar het individu
•De VVD is de enige partij die allochtonen op hun verantwoordelijkheid aanspreekt, net zoals iedere andere burger in dit land. De overheid integreert niet: dat doen mensen zélf. Migranten moeten zélf die verantwoordelijkheid nemen. Kosten mogen niet langer grootschalig op de samenleving worden afgewenteld.
•Mensen komen uit eigen vrije keus naar Nederland. De VVD verwacht van hen dat zij zich aanpassen, de taal spreken en een bijdrage leveren aan de samenleving.
Instrumenten van beleid:

•Aanscherpen immigratie- en asielbeleid, intensiveren terugkeer en vertrek
•Verhogen drempels toegang sociale zekerheid (o.a. geen bijstand 1ste tien jaar)
•Onderwijsbeleid (kwaliteit+ sluiten slechte scholen etc.)
•Arbeidsmarkt (flexibeler)
•Keiharde aanpak criminaliteit, illegaliteit en wangedrag (net als voor ieder ander)
•Stoppen met gesubsidieerde integratie- en inburgeringsindustrie!

CDA zegt inderdaad ongeveer hetzelfde:
Citaat:
Op het gebied van immigratie en integratie zijn er grenzen aan wat Nederland kan verwerken aan groepen nieuwkomers. Daarbij gaat het niet alleen om aantallen. Het gaat ook om de capaciteiten van de nieuwkomers, en hun bereidheid om zich in te voegen in onze Nederlandse maatschappij en cultuur. Een maatschappij waarin het CDA van mensen vraagt dat zij zelfredzaam zijn, betrokkenheid bij de samenleving tonen en de gelijkwaardigheid van iedereen erkennen en respecteren. In onze cultuur staan westerse waarden, normen en tradities centraal.

Inspanning
Van nieuwe deelnemers verwachten wij dat zij zich in willen spannen om deel uit te maken van onze samenleving. Dat zij vanuit hun achtergrond een bijdrage willen en kunnen leveren aan onze maatschappij. De samenleving moet daarvoor kansen en ruimte bieden. De beheersing van de Nederlandse taal, het volgen van onderwijs en het hebben van werk zijn de belangrijkste middelen voor een goede integratie.

Strengere en hogere eisen
Het CDA wil de vicieuze cirkel doorbreken, waarin steeds nieuwe achterstanden ontstaan doordat telkens nieuwe generaties kansarme migranten zich in dezelfde wijken vestigen. Daarom moeten behalve aan de integratie ook aan de immigratie hogere eisen gesteld worden. De grote stroom van vooral kansarme immigranten moet worden omgebogen naar een kleinere stroom van minder, maar wel kansrijke immigranten. Daarom stellen wij strengere eisen aan gezinshereniging en huwelijksmigranten.

Wat zegt het CDA hierover in haar verkiezingsprogramma?
De beheersing van de Nederlandse taal, het volgen van onderwijs en arbeidsparticipatie zijn belangrijke middelen om te zorgen dat nieuwkomers en hun kinderen succesvol kunnen integreren. Daar moet de nadruk op liggen. Het inburgeringtraject is niet vrijblijvend. Het niet of onvoldoende meewerken aan inburgering kan tot gevolg hebben dat iemand geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd krijgt. Er komt een degelijk en laagdrempelig cursusaanbod op het gebied van taal, inburgering en algemene ontwikkeling. Dit aanbod is vrij toegankelijk te volgen via internet en digitale televisiekanalen. Overheidsgeld mag niet gebruikt worden voor gescheiden inburgeringcursussen. Specifieke subsidies voor etnische groepen of activiteiten voor die groepen mogen niet klakkeloos worden verstrekt, maar moeten kritisch worden beoordeeld op het integratiegehalte. Er komen verplichte inburgeringcursussen voor allochtone ouders die kinderen opvoeden, waarbij theorie en praktijk worden gecombineerd via bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

Asiel- en migratiebeleid
Het CDA maakt zich sterk voor de bescherming van vluchtelingen maar is wel voor een selectief migratiebeleid: streng waar het moet, toegankelijk waar nodig. Meer onderlinge samenwerking tussen Europese lidstaten is hard nodig. In Europees verband willen wij:

De toelatingsregels van de lidstaten meer op elkaar afstemmen;
De vluchtelingen meer gelijkmatig over de afzonderlijke lidstaten verdelen;
Een gemeenschappelijke aanpak voor het terugkeerbeleid.

Andere kernpunten van onze voorstellen:

Alleenstaande minderjarige vreemdelingen moeten zoveel mogelijk worden herenigd met hun ouders of familie in het land van herkomst.
Terugkeer vormt een integraal onderdeel van het asiel- en migratiebeleid.
De (taal)eisen voor (huwelijks)migranten worden aangescherpt.
Alleen vluchtelingen met een geldige verblijfsstatus kunnen bijstand aanvragen.
De mogelijkheden om criminele vreemdelingen versneld uit te zetten worden verruimd.
Om illegaliteit effectiever te bestrijden wordt hard opgetreden tegen mensen die van illegalen profiteren, zoals werkgevers, huisjesmelkers en mensensmokkelaars.
Er mogen alleen arbeidsmigranten worden toegelaten waar in Nederland behoefte aan is.

Volgens mij zag ik gisteren ook een aantal dingen hiervan voorbij komen op tv maar ik heb eerlijk gezegd hele prinsjesdag gemist, er was ook zovéél nieuws tegelijk %)

Ik noem het niet pesten, dat vind ik stom, maar wel een (flink) stukje ontmoediging.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:31

Zoals Shadow0 aangaf, is het woord 'wegpesten' diverse keren doelbewust gebruikt door sommige PVV-stemmers in dit topic.
Maar het is me geen uitgebreide discussie waard, ik geef het dus op in dit draadje.
Laatst bijgewerkt door Ann op 22-09-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:33

Ann schreef:
Ik heb ook weleens voorbij zien komen (op Bokt, in dit topic) dat iemand vond dat de rest van de familie van een 'crimineeltje' ook best mee uitgezet kon worden als straf. Dat komt ook aardig in de richting van 'deporteren'?

Wat ik vreemd vind is dat wat door één iemand op Bokt gezet wordt nu opeens een plan van Wilders is. Ik raak de draad een beetje kwijt op deze manier.......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:35

Ann schreef:
Zoals Shadow0 aangaf, is het woord 'wegpesten' diverse keren doelbewust gebruikt door sommige PVV-stemmers in dit topic.
Maar het is me geen uitgebreide discussie waard, ik geef het dus op in dit draadje.

Zoals ik aangeef, ik vind het woord wegpesten niet netjes en zelfs een beetje zwak.

Wat een ander zegt moet ie zelf weten.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 14:08

Ik heb enkele keren het woord wegpesten of pesten gebruikt. Maar nooit in de context dat dat door de burgers op straat gedaan zou moeten worden of dat ik dat toejuich. Louter in combinatie met politieke partijen en hun standpunten heb ik die woorden gebruikt. Je kunt ze noemen hoe je wilt, of het nu ontmoedigen of pesten is, het blijven maatregelen die maar één doel hebben. Het terugdringen van de immigratie.

Dat is ook het grote verschil tussen partijen als VVD, CDA en de PVV. De eerste twee hebben stiekem dezelfde doelen voor ogen maar verpakken hun boodschap in een politiek acceptabele verpakking. Wilders windt er geen doekjes om en laat recht voor zijn raap weten wat de bedoeling is en ook waarom.
Persoonlijk heb ik veel liever van doen met iemand die eerlijk zegt wat hij wil en vindt dan de schijnheilige stiekeme boodschapper. Dat is ook de reden waarom ik het zo belangrijk vind dat de PVV in deze constructie invloed krijgt op het regeringsbeleid. Daarmee wordt het stemmen op de PVV uit de taboesfeer gehaald en zal het in de toekomst legitiem zijn om op Wilders te stemmen, waar nu nog veel mensen hun keus verzwijgen en in het kieshokje toch het vakje achter de PVV inkleuren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:23

Als ze alledrie hetzelfde doel voor ogen hebben wat betreft het immigratiebeleid, gaat dit een punt zijn waar ze zonder al te veel overleg uit gaan komen, denk ik?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 14:26

Ann schreef:
Als ze alledrie hetzelfde doel voor ogen hebben wat betreft het immigratiebeleid, gaat dit een punt zijn waar ze zonder al te veel overleg uit gaan komen, denk ik?

Heb je enige indicatie dat dat niet het geval is dan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:52

Volgens mij niet. Alleen de één zegt het op een andere manier dan de andere.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:05

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:11

En waarom niet? Alleen omdat hij zegt dat het feest niet doorgaat als hij geen toezeggingen krijgt? Volgens mij is dat meer hoop die je uit die woorden haalt dan realiteit. Maar goed....let maar op, die punten gaat hij echt binnenhalen, een andere optie is er niet voor Verhagen en/of Rutte. Het alternatief is regeren met de PVDA, en dat is hun grootste nachtmerrie. Heb je niet gehoord wat Verhagen daarover zei?

Alleen als het echt niet anders kan gaan we met de PVDA regeren
Die woorden zeggen alles.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:12

Maar welke punten moet hij binnenhalen als ze alledrie dezelfde doelen hebben? Dat begrijp ik even niet. Wat voor toezeggingen moeten er dan gedaan worden door de andere twee partijen? Ze hebben immers dezelfde doelstellingen?
Laatst bijgewerkt door Ann op 22-09-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:15

Ik kan hier niets horen, althans niet wat op de computer speelt.

Dus ik vraag me ook af welke punten dat zouden moeten zijn.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:21

@Ann
De punten die voor zijn achterban belangrijk zijn. Dat ze ook toevallig voor Verhagen en Rutte belangrijk zijn doet daar niets aan af. Dat zal hem echt niet weerhouden om ze aan de achterban te presenteren als punten die hij binnengehaald heeft.

Nicolletje schreef:
Ik kan hier niets horen, althans niet wat op de computer speelt.

Dus ik vraag me ook af welke punten dat zouden moeten zijn.

Hij zegt alleen dat het belangrijk is dat de PVV belangrijke immigratie- en integratiepunten binnen moet halen, zo niet dan gaat het feest niet door.
Dat is alleen maar om aan de achterban duidelijk te maken dat ze niet bang hoeven te zijn dat hij van alles in gaat leveren zoals velen beweren. Meer zegt hij niet en het zegt ook helemaal niets over dat de onderhandelingen op dat punt stroef verlopen. Het is zelfs zo dat alle punten al behandeld zijn en ze hebben overeenstemming over alles. De berekeningen zijn naar het CPB gestuurd, en dat doen ze alleen als alles rond is.
Een dezer dagen zal bekend gemaakt worden wanneer het CDA congres is, en dan is Rutte I een feit.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:25

jantergouw schreef:
@Ann
De punten die voor zijn achterban belangrijk zijn. Dat ze ook toevallig voor Verhagen en Rutte belangrijk zijn doet daar niets aan af. Dat zal hem echt niet weerhouden om ze aan de achterban te presenteren als punten die hij binnengehaald heeft.
<Knip>
Hij zegt alleen dat het belangrijk is dat de PVV belangrijke immigratie- en integratiepunten binnen moet halen, zo niet dan gaat het feest niet door.
Dat is alleen maar om aan de achterban duidelijk te maken dat ze niet bang hoeven te zijn dat hij van alles in gaat leveren zoals velen beweren. Meer zegt hij niet en het zegt ook helemaal niets over dat de onderhandelingen op dat punt stroef verlopen. Het is zelfs zo dat alle punten al behandeld zijn en ze hebben overeenstemming over alles. De berekeningen zijn naar het CPB gestuurd, en dat doen ze alleen als alles rond is.
Een dezer dagen zal bekend gemaakt worden wanneer het CDA congres is, en dan is Rutte I een feit.
Dus eigenlijk zeg je dat hij doet alsof hij veel moeite doet voor zijn achterban om maar bij hen te kunnen scoren, terwijl alles allang in kannen & kruiken was?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:39

Allang heb ik niet gezegd. Dat is een interpretatie die ik voor jouw rekening laat. Feit is dat ze in ieder geval nu wel overeenstemming hebben over alles want de plannen zijn naar het CPB gestuurd. Iets dat nooit gebeurt als niet alles rond is, daar er dan geen complete doorrekening kan plaatsvinden. Nu wachten ze op de bevindingen en als alles oke is, dan wordt het bekendgemaakt. Zijn er enkele punten die volgens het CPB niet kloppen, dan wordt daar nog wat over door onderhandeld. Zo werkt dat.