Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:52

Goede zaak!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 17:10

Ik denk dat deze plannen sowieso niet door de eerste kamer zouden komen dus kunnen beter sowieso opnieuw ernaar kijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 17:26

juval schreef:
Benzz schreef:
Bart van den Brink als Minister op Asiel en Migratie, dat kan er weleens voor zorgen dat de wetten van Faber er niet door gaan komen. Interessante keuze.

de plannen zijn toch in het coalitie akkoord vastgelegd?

Nee, er is vastgelegd dat de coalitie de wetten uit gaat voeren als de plannen door de eerste kamer komen. D66 heeft al aangegeven tegen de wetten te gaan stemmen in de 1ste kamer. Vanuit het CDA kwam afgelopen week ook naar buiten dat ze twijfelen om voor te stemmen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 22:45

Het hele sociale stelsel wordt onderuit geveegd, zodat het geld uit de schatkist (wat daar toch voor zou moeten zijn) aan de bodemloze put van oorloghitserij en asielzoekers kan worden uitgegeven.
Alsof de asielzoekers ons land gaan redden van ....?
Ik zie een heel groot deel een uitkering genieten,niet de moeite doen om de taal te leren, scholing te volgen,of te solliciteren.
Waarom zouden ze ook, nederland is voor hen luilekkerland.
Terwijl de mensen die door ziekte of leeftijd niet kunnen werken, op alle manieren naast de pot pissen.
En zo ook de mensen die wel werken,maar voornamelijk de (net onder)jan modalen die nergens recht op hebben en geen steek verder komen dan iedere maand de vaste lasten te betalen.
waar doen we het nog voor in nl, iets opbouwen zit er niet meer in.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 22:53

Portugal speelt op veilig en kiest sociaaldemocraat Seguro als president – radicaal-rechts overtuigend verslagen
https://www.volkskrant.nl/buitenland/po ... ~beecd35c/

In Portugal is nu ook een sociaal democraat verkozen (boven radicaal rechts). Ben wel benieuwd wat de trend in de rest van Europa zal zijn. Duitsland, Frankrijk en Polen zijn grote dames met veel invloed. Hopelijk kiezen ze een in ieder geval voor politiek realistisch en geen racistische blaaskaak wanneer verkiezingen voor de deur staan. Bij alle drie de landen is de situatie toch wat zorhelijk.

In het fd stond een paar weken terug een hele leuke analyse over Meloni. Internationaal bleek ze toch een stuk meer sociaal/liberaal gezind dan ze nationaal doet overkomen. Kennelijk is het een behoorlijk intelligente vrouw die prima weet wat realistisch is maar het leuk weet te verkopen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 22:56

veneri schreef:
Het hele sociale stelsel wordt onderuit geveegd, zodat het geld uit de schatkist (wat daar toch voor zou moeten zijn) aan de bodemloze put van oorloghitserij en asielzoekers kan worden uitgegeven.
Ik zie een heel groot deel een uitkering genieten,niet de moeite doen om de taal te leren, scholing te volgen,of te solliciteren.
Terwijl de mensen die door ziekte of leeftijd niet kunnen werken, op alle manieren naast de pot pissen.
En zo ook de mensen die wel werken,maar voornamelijk de (net onder)jan modalen die nergens recht op hebben en geen steek verder komen dan iedere maand de vaste lasten te betalen.

Ik vind het altijd zo afdoen aan je argument als je de ene groep omlaag moet halen om voor de andere te pleiten. Zie jij die mensen daadwerkelijk of is dat het beeld dat in jouw (online) kringen geschetst wordt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 06:47

veneri schreef:

Hoe groot is dit deel van de asielzoekers dan? Om hoeveel mensen of welk percentage gaat het?

Mijn beeld is anders, maar misschien heb jij andere cijfers?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 07:58

Over Meloni: dat heb ik ook opgemerkt. Maar helemaal overtuigd ben ik nog niet.

Over asielzoekers: inderdaad heel graag je cijfers, Veneri.
Over oorlogshitserij: dat zeiden een hoop Amerikanen in de eerste jaren van Hitler's aanval op de rest van Europa ook. Niet mijn oorlog. Totdat ze zelf werden aangevallen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 08:19

Ik vind het sowieso bijzonder dat veel van die mensen die klagen over sociale zekerheid, vervolgens stemmen op extreemrechtse partijen := Dan heb je het toch ook niet helemaal begrepen.
Mensen klagen volop over het eigen risico, maar de enige die dat afgelopen verkiezingen wilde afschaffen was Timmermans, en die werd vervolgens uitgelachen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:26

veneri schreef:

Kun je dat ook onderbouwen met cijfers..?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:29

Het historische besef lijkt wel helemaal weg, ik begrijp nu waarom zaken waarvan we dachten "dit nooit weer" gewoon weer opnieuw de kop op steken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:33

veneri schreef:

Moeten we af gaan wachten of er misschien toch oorlog komt?
Bij WO2 is dat niet helemaal goed bevallen.

Lijkt mij niet meer dan logisch dat de EU voor zijn eigen veiligheid gaat zorgen.
Oorlog is voor vrijwel iedereen slecht. Dan valt er niets op te bouwen en juist de zwakkere zijn de klos.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:37

fransje23 schreef:
veneri schreef:

Moeten we af gaan wachten of er misschien toch oorlog komt?
Bij WO2 is dat niet helemaal goed bevallen.

Lijkt mij niet meer dan logisch dat de EU voor zijn eigen veiligheid gaat zorgen.
Oorlog is voor vrijwel iedereen slecht. Dan valt er niets op te bouwen en juist de zwakkere zijn de klos.

Er had ook prima geld bij de rijkeren vandaan gehaald kunnen worden voor de defensie investeringen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:47

Loretta schreef:
Er had ook prima geld bij de rijkeren vandaan gehaald kunnen worden voor de defensie investeringen

Er wordt toch ook geld bij de rijkere vandaan gehaald met ons Belastingstelsel?

Kan daar nog wat in worden geschoven? Vast wel maar de belastingdruk is al best hoog.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:00

fransje23 schreef:
Loretta schreef:

Er wordt toch ook geld bij de rijkere vandaan gehaald met ons Belastingstelsel?

Kan daar nog wat in worden geschoven? Vast wel maar de belastingdruk is al best hoog.

Alleen die hebben nooit het probleem dat ze aan het einde van hun geld nog een stuk maand over houden.
Maar het is wel iets wat ik om mij heen bij vee mensen zie gebeuren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:09

Jullie laten je ook wel flink ophitsen door 1 bericht. Kom op, je weet toch dat het tot niets leidt en altijd hetzelfde riedeltje is.

Maar goed, jullie moeten het zelf maar weten uiteindelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:10

8nnemiek schreef:
Ik vind het sowieso bijzonder dat veel van die mensen die klagen over sociale zekerheid, vervolgens stemmen op extreemrechtse partijen := Dan heb je het toch ook niet helemaal begrepen.
Mensen klagen volop over het eigen risico, maar de enige die dat afgelopen verkiezingen wilde afschaffen was Timmermans, en die werd vervolgens uitgelachen.

Ik begrijp dat ook niet.
Maak me sowieso zorgen over de opkomst van extreemrechts in de vorm van de exploderende groei van FVD.
Het is net alsof we de jaren ‘30 weer overdoen. Heb niet veel in in nog een oorlog door extreem rechts :\

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:27

En extreem rechts heeft in de hele geschiedenis nog nooit iets goeds voor elkaar gekregen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:30

prompter schreef:
En extreem rechts heeft in de hele geschiedenis nog nooit iets goeds voor elkaar gekregen.

Volgens sommige FVD-leden en aanhangers wel. Die zijn antisemitisch en anti alles wat niet wit is. Dus die zijn best blij met Hilter zijn holocaust. Ze streven immers een een etnisch zuiver Nederland. En daar hoort de Surinaamse buurvrouw niet bij vrees ik. :)

Gelukkig boycotten drie gemeenten de FVD omdat ze niet willen samenwerken met rechtsextremistische mensen.
https://nos.nl/artikel/2601107-fvd-in-z ... kandidaten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:35

Loretta schreef:
Alleen die hebben nooit het probleem dat ze aan het einde van hun geld nog een stuk maand over houden.
Maar het is wel iets wat ik om mij heen bij vee mensen zie gebeuren.

Nee, maar het lijkt mij ook niet dat we naar een systeem moeten waarbij niemand wat over heeft aan het einde van de maand.

Het moet eerlijk verdeeld worden maar je kunt ook niet oneindig veel geld weg halen bij mensen die meer verdienen.

De extreem rijke pakken dan gewoon hun biezen en gaan naar een gunstiger belastingklimaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:37

Vrijwel alles wat mensen willen behouden is links gedachtengoed.
:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:38

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:

Ik begrijp dat ook niet.
Maak me sowieso zorgen over de opkomst van extreemrechts in de vorm van de exploderende groei van FVD.
Het is net alsof we de jaren ‘30 weer overdoen. Heb niet veel in in nog een oorlog door extreem rechts :

PVV is al erg genoeg. Maar FVD is gewoon veel en veel erger.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:57

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:

Ik begrijp dat ook niet.
Het is net alsof we de jaren ‘30 weer overdoen. Heb niet veel in in nog een oorlog door extreem rechts :

Ik denk dat je niet perioden met elkaar kan vergelijken. Als je dat doet, ga je voorbij aan belangrijke verschillen. Deze verschillen kunnen doorslaggevend zijn in het begrijpen van de afzonderlijke situaties, maar ook het oplossen van de problemen.

Het is niet zoals in de jaren 30. En dat zal het niet woorden. Dit is een periode opzich die ook ernstig is. Je kan lessen trekken uit het verleden. Maar kijk ook naar de laatste 20 of 30 jaar om deze situatie te begrijpen. De versplintering is al begonnen in 2017. Toen hadden we al niet meer enorme winnaars die uit de bus kwamen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:09

Maar waarom wil je zo graag op een partij stemmen die andere bevolkingsgroepen buitensluiten?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:13

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het niet zal worden zoals in de jaren 30. Ik zie in Oekraïne, Israël/Palestina en met bijv. de Oeigoeren en in Sudan anders echt wel vergelijkbare dingen gebeuren. Ik vind het naïef om te zeggen dat zulke regimes Europa niet zullen bereiken, zeker als je kijkt naar hoe afhankelijk Europa (nog) is van andere wereldmachten.