Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Oosterwolde, Friesland.
13-10-2025
Afgelopen nacht.
Aanval op schapen.
Afgelopen nacht is er een aanval geweest op schapen.
In totaal zijn er 4 schapen gedood.
Bij12 is geweest.
Sterkte voor de eigenaars.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
https://Geenwolf.com
Citaat:Ugchelen, Gelderland.
13-10-2025
08:45
Zichtmelding
Ik kwam vanochtend toen ik mijn hond aan het uitlaten was een Wolf tegen.
Hij kwam ons kant op maar wij waren nog op zo 30 meter afstand en zijn gauw een pad ingeslagen. Het was om 08.45 echt net in het rand van het bos aan de hoog buurlose weg. Ik heb geen foto gemaakt omdat ik mijn hond en mijzelf liever wou veiligstellen. En hij ging dan links de bosjes in richting hoogbuurlo
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Saul schreef:Ik het hele bericht helaas (gelukkig?) niet lezen.
Maar ik word hier zo boos van hè. Hoe kun je zo naïef zijn?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Citaat:13-10-25, 17.10 uur
Twee wolven gezien tussen Leemdijk en Wapserveense Aa Wapse.
Citaat:13 Oktober 2025/Duitsland
Duitsland meldt gunstige staat van instandhouding van de wolf aan de Europese Commissie
Duitsland meldt vandaag de zogenaamde “gunstige staat van instandhouding” van de wolf in het continentale gebied aan de Europese Commissie. Een werkgroep van de federale overheid en de deelstaten heeft hierover een meerderheidsbesluit genomen. De vaststelling van de gunstige staat van instandhouding maakt het voor de deelstaten in de toekomst gemakkelijker om om te gaan met wolven die bijvoorbeeld weidedieren doden. Bij alle maatregelen blijft het echter van cruciaal belang dat de gunstige staat van instandhouding van de wolf behouden blijft.
De Duitse minister van Milieu Carsten Schneider: “De wolf heeft zich in talrijke gebieden van Duitsland goed ontwikkeld en is weer een vast onderdeel van onze inheemse natuur geworden. Dat zal ook zo blijven. Tegelijkertijd zullen de deelstaten vanaf nu gemakkelijker lokale problemen kunnen oplossen.”
In juli had Duitsland al de “gunstige staat van instandhouding” voor de Atlantische regio gemeld en een latere actualisering voor de continentale regio aangekondigd. Deze actualisering vindt nu plaats, aangezien de methodische samenvoeging van de gegevens voor de totale beoordeling inmiddels kon worden afgerond.
De gegevens maken deel uit van het zogenaamde FFH-rapport van Duitsland aan de Europese Unie overeenkomstig de habitatrichtlijn (FFH-richtlijn). Daarin worden de instandhoudingsstatussen van beschermingswaardige habitattypen en soorten beoordeeld. De beoordelingen hebben betrekking op de drie biogeografische regio's die in Duitsland voorkomen: Atlantisch, continentaal en alpine. Het rapport wordt om de zes jaar opgesteld.
Zoals overeengekomen in het regeerakkoord, worden de nationale bepalingen in de federale jacht- en natuurbeschermingswet aangepast aan de wolf. Dit betreft met name de rechtsgrondslagen voor het rechtszeker en tijdig verwijderen van probleemwolven. Het federale ministerie van Milieu werkt samen met het federale ministerie van Landbouw aan een snelle implementatie.
Waar precies de Atlantische, continentale en alpiene regio in Duitsland liggen, kunt u op de kaart zien.
Biogeografische regio's en natuurlijke hoofdgebieden van Duitsland
Zie artikel
https://www.bundesumweltministerium.de/ ... 2JNTv0HOwg
tienus63 schreef:Zou zomaar kunnen.
De wolf bij Oude Willem is was een jonge wolf. Maar jong als in 2023 geboren of dat ie 1,5 jaar was op dat moment, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik zou ook niet weten of er een genetisch profiel van deze wolf is gemaakt.
Me dunkt dat men best wel dna samples van dat dier had kunnen verzamelen omdat ie zich zo goed liet zien.
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:Zou zomaar kunnen.
De wolf bij Oude Willem is was een jonge wolf. Maar jong als in 2023 geboren of dat ie 1,5 jaar was op dat moment, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik zou ook niet weten of er een genetisch profiel van deze wolf is gemaakt.
Me dunkt dat men best wel dna samples van dat dier had kunnen verzamelen omdat ie zich zo goed liet zien.
Die wolf is later in Duitsland nog gevonden, en overleden nabij Hesse Duitsland, als ik het goed kan terug vinden.
Overigens toen al 'Wolventoerismeproblematiek'
(Woord van het jaar)
https://www.ad.nl/binnenland/wolftoeris ... gle.com%2F
Citaat:Kootwijkerbroek, Gelderland.
12-10-2025
S'Ochtends.
Aanval op schaap
Bij een aanval is er 1 schaap gedood.
Sterkte voor de eigenaar.
#geenwolf
Citaat:Bovensmilde Drenthe
12-10-2025
15.00 uur
Zichtmelding
Wolf gezien op de vakantiepark Witterzomer, ging richting Noordoosten.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Vinkenga Fryslân
13-10-2025
19.45 uur
Zichtmelding
3 wolven gezien in weiland halverwege op de Molenbuursterleantje. Afgelopen zijn ze ook op de Elsweg gezien.
#geenwolf
Geenwolf.com
tienus63 schreef:Zichtmelding Vinkega Frl 3 wolvenCitaat:Vinkenga Fryslân
13-10-2025
19.45 uur
Zichtmelding
3 wolven gezien in weiland halverwege op de Molenbuursterleantje. Afgelopen zijn ze ook op de Elsweg gezien.
#geenwolf
Geenwolf.com
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ZcX22 ... tid=wwXIfr
Citaat:Kootwijkerbroek Gelderland
12-10-2025
Aanval op dieren
1 ram gedood.
Sterkte voor de eigenaar.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Dank voor jullie fantastische werk Gijs van Aardenne en team Stichting Wildaanrijdingen Nederland!
ARNHEM EN OMSTREKEN / NOORD-VELUWE
Aangereden wolven uit hun lijden verlossen: 'Dat went nooit'
Eef van Bommel
Vandaag, 21:23 • Aangepast vandaag, 21:29Spoiler:
[ Afbeelding ]
“De eerste keer dat we een wolf moesten doodschieten was in 2023 bij Zevenaar. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten”, vertelt Gijs van Aardenne van de Stichting Wildaanrijdingen Nederland (SWN), die wordt opgeroepen bij aanrijdingen met wild. Deze week overleden opnieuw wolven in het verkeer: twee jonge welpen werden doodgereden bij Harderwijk en Epe.
Beide dieren waren op slag dood. “Bestuurders zijn vaak zichtbaar onder de indruk. Een wild dier aanrijden gaat je niet in de koude kleren zitten.
“Een wolf uit zijn lijden verlossen met een nooddoding ook niet."
Dat laatste gebeurde voor het eerst in 2023. De wolf was op de A12 aangereden en zwaargewond weggevlucht. "Het arme dier werd opgejaagd en was zichtbaar leeg aan het bloeden. Samen met politie en onze ervaren daartoe aangewezen personen hebben we het dier gevonden en met een enkel schot uit lijden verlost", blikt Van Aardenne terug.
“De wolf in Zevenaar blijft me bij, vlak voor de nooddoding keek ik het arme dier nog even op heel korte afstand in de ogen”
"Iedere nooddoding blijft je bij. Het is altijd onverwacht en onder grote druk. Er is geen ruimte voor fouten en veiligheid staat altijd voorop. De wolf in Zevenaar blijft me bij. Vlak voor de nooddoding keek ik het arme dier nog even op heel korte afstand in de ogen om absoluut zeker te zijn. Nadien vroeg een directe collega aan mij of ik een moment van twijfel had gehad. Hij gaf aan dat hij dat een fractie van een seconde bij mij dacht te zien. Dat was inderdaad het geval omdat ik nog ‘glans’ zag in de vragende amberkleurige ogen."
Krachtiger wapen dan de politie
Een nooddoding mag wanneer een dier onnodig lijdt. "Denk aan een dier met een compleet verbrijzeld achterlijf. Zo'n dier is niet meer levensvatbaar en er is geen zicht meer op kwaliteit van leven." Het doodschieten van wilde dieren gebeurt met een krachtig wapen: een grootkaliberbuks. "Wij gebruiken andere wapens dan de standaard dienstwapens van de politie. De grootkaliberbuks is een wettelijk vereist middel om accuraat en efficiënt te doden, niet om te verwonden. Dat is geen pretje, maar het is nobel werk", legt Van Aardenne uit.
Zo'n krachtig wapen brengt ook risico met zich mee. Een wild dier doodschieten gebeurt op korte afstand en een kogel kan fragmenteren op asfalt. "De politie houdt indien nodig omstanders op afstand. Ook uit respect voor het dier dat stress krijgt met allemaal mensen om zich heen."
'Heel ellendige dood'
Soms komt het team ter plaatse en lukt het niet het gewonde dier te vinden. "Wilde dieren willen weg van mensen. Ze zijn in paniek en kruipen met hun gewonde lijf het bos in."
Het SWN incidententeam start dan een gecontroleerde nazoekactie met gecertificeerde zweethonden en gaan gewapend het bos in. "Vaak worden daarbij grote afstanden afgelegd en zitten ze goed verstopt. Indien het dier nog levend wordt aangetroffen, verlossen we het uit zijn lijden. Niets doen is geen optie want dan kwijnen ze weg ergens onder een boompje. Dat is echt een heel ellendige dood."
Doorrijden is strafbaar
Op 5 oktober waren voertuig en bestuurder nergens te bekennen. Doorrijden na een ongeval is een strafbaar feit. "Meestal krijgen we een latere melding van een passant. Dan gaan we kijken: is het een rare situatie? Kan een (vermoeden van) een misdrijf zoals stroperij worden uitgesloten? Maar vaak zien we remsporen op de weg, in de berm en brokstukken van de auto op de weg. Dat duidt op een aanrijding. Soms ligt er nog een kenteken. Bij twijfel stemmen we af met politie", zegt Van Aardenne.
“Denk altijd aan je eigen veiligheid, maar heb ook aandacht en zorg voor het aangereden dier”
Toch is het niet heel gek om niemand aan te treffen bij het aangereden dier. "Aanrijdingen gebeuren vaak 's nachts. Ik kan me voorstellen dat je niet midden in de nacht in een donker bos uit de auto stapt. Dat is niet heel gek, maar bel dan in ieder geval de politie. Denk altijd aan je eigen veiligheid, maar heb ook aandacht en zorg voor het aangereden dier.”
Welke twee welpen precies zijn doodgereden, wordt onderzocht. Er is DNA afgenomen dat de Wageningen Universiteit onder de loep neemt. Zo wordt bepaald uit welke roedel de welpen komen.
Femke_Tweety schreef:Ik zie op dít filmpje geen agressie en ook geen angst.
Ik zie wel een heeeeeeel groot probleem.
Want geen angst is leuk nu, zonder honger en een wolf alleen.
Maar 5 wolven zonder angst en met honger,
Kom die maar liever niet tegen straks in de winter in je eentje als hardloper.
Of als kind dat even 10 meter afdwaalt bij pa en ma vandaan.
Of als tante Truus die nodig moet plassen en zich even terugtrekt een meter of 10 van het pad af in de bosjes.