Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:22

Electra63 schreef:
pien_2010 schreef:
Gisteren Koot en de Bie gezien. Een uitzending van de 80 iger jaren. Het ging over de mestoverschot ten, over de hoeveelheid dieren die ook te eten moeten krijgen. Dit item pastte helemaal in het NU. Of anders gedacht er is NUL gedaan al veertig jaar lang en het dossier is alleen maar ellendiger geworden. Tja, politiek is vooruitschuiven. En in de tachtiger jaren speelde het ook al een tijd.
Dus al die problemen waar we nu midden in zitten waren allang bekend.

De politiek schuift het altijd door met dank aan de lobby van en door boeren.
En nu is het makkelijk om Jetten of Timmermans de schuld te geven.

De verhoging van de benzine vind ik ook echt een probleem voor met name de werkenden. Het kost je steeds meer om op je werk te komen en de meeste reiskostenvergoedingen zijn niet kostendekkend.

Dat niet alleen, het grootste deel van onze levensmiddelen worden ook via de weg getransporteerd.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:24

Ja, en voor vrachtwagens komt daar ook binnenkort nog rekening rijden bij, wordt het nog duurder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:53

prompter schreef:
Ja, en voor vrachtwagens komt daar ook binnenkort nog rekening rijden bij, wordt het nog duurder.

transportkosten zullen uiteindelijk ook bij de consument terechtkomen vrees ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:24

Omtzigt werd al totaal onbetrouwbaar toen tegen z’n statement in om nooit met de pvv te regeren het alsnog deed.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:27

BigOne schreef:
Omtzigt werd al totaal onbetrouwbaar toen tegen z’n statement in om nooit met de pvv te regeren het alsnog deed.

En als Omzigt samen moeten werken met een onbeschofte hufter die zelfs niet in staat is tot de meest basale uittingen van menselijk fatsoen helpt dan ook niet voor je mentale toestand….. Graaf je eigen graf.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:34

juval schreef:
prompter schreef:

transportkosten zullen uiteindelijk ook bij de consument terechtkomen vrees ik.

Alle kosten komen uiteindelijk bij de consument terecht. Elke extra kostenpost voor een bedrijf wordt uiteindelijk door berekend. Of dit nu extra kosten zijn voor milieu vriendelijker produceren, verpakkingsmateriaal, transport of brandstof, loonsverhoging, verplichte cursussen, hogere BTW op goederen of diensten of extra moeten afdragen over de winst, uiteindelijk betaald de consument de prijs.

Als bijvoorbeeld een consument in een emissie vrije zone in de binnenstad een klus wil laten doen is de spoeling extra dun. Als bedrijven versnelt moeten investeren in elektrische auto's zal de consument dit gaan betalen.

https://www.autovisie.nl/nieuws/bijna-helft-klusjesmannen-kan-vanaf-2025-binnenstad-niet-meer-in-zero-emissiezones/

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10559241/zero-emissiezone-leidt-tot-wegblijven-werklui-niemand-wil-nog-werken-in-amsterdam

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:19

BigOne schreef:

Ik vond hem al tegenvallen toen hij de strijd van Hugo de Jonge verloor op 1 stem ofzo. Hij kon duidelijk niet tegen zijn verlies.
Nu boeide mij dat toen niet, ik ben geen CDA-er, maar dat viel mij wel op.

Hij is waarschijnlijk moeilijk om mee samen te werken en als je hoge eisen aan jezelf en anderen stelt en daar eigenlijk niet aan kan voldoen, dan red je het niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:22

Ik vermoed dat juist dat verlies hem in de armen van de populisten heeft gedreven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:27

Ik denk dat de passie voor politiek Omtzigt kapot heeft gemaakt. En dan bedoel ik meer op mentaal gebied. Ik hoop dat hij nu zijn rust voldoende kan pakken en weer deels de oude wordt(Na een burn out wordt je volgens mij nooit meer de oude, vandaar mijn zin met deels).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:45

purny schreef:
Ik denk dat de passie voor politiek Omtzigt kapot heeft gemaakt. En dan bedoel ik meer op mentaal gebied. Ik hoop dat hij nu zijn rust voldoende kan pakken en weer deels de oude wordt(Na een burn out wordt je volgens mij nooit meer de oude, vandaar mijn zin met deels).

Genezen van een burn out vraagt heel veel tijd. Het kan wel en dan kan het een zwakke plek blijven maar dat hoeft niet. Maar dat hebben we allemaal wel een zwakke lichamelijke of geestelijke plek waar we mee leren leven en ver mee kunnen komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:21

prompter schreef:
Lieser, kun je ook wat minder aanvallend reageren op Juval? Ze zegt bovendien etc. aan het eind van haar zin, dus het is geen uitputtende opsomming. Ik vind het er in de huidige politiek al te agressief aan toe gaan, het zou fijn zijn als we het hier in het topic wel een beetje fatsoenlijk houden naar elkaar toe.

Wat een rare reactie. Kan Juval dit niet zelf?

Maar goed, inhoudelijk dan: ze wil geen geld steken in het oplossen van het stikstofprobleem. Welke 'etc' ze vervolgens bedoelt, kan ik niet raden. In ieder geval niet de woningnood. Want die hangt direct samen met stikstof. En leidt weer tot personeelstekort in de zorg, de kinderopvang en het onderwijs. Tot verlies van koopkracht, want de bestaande huizen worden steeds duurder. Maar dat is blijkbaar prima.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:10

5.6 miljard euro, dat is flink geld wat mij betreft.

Uiteraard ben ik ook voor het bouwen van woningen, defensie, zorg, onderwijs, koopkracht, oplossing van problemen in Groningen, kinderopvangtoeslag, pensioenen, infrastructuur, natuuronderhoud, gemeentes, zwembaden en sorry voor alles wat ik nog vergeten ben.
Het zijn niet de boeren die dit moeten regelen, maar de overheid.

Bedankt Prompter. Ik ben zelf meestal niet zo adrem.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:42

Lieser schreef:
juval schreef:
Die 24 miljard kan veel beter besteed worden. Defensie, zorg, onderwijs, koopkracht etc etc.

Tuurlijk joh, het woningentekort is namelijk flauwekul }>

Waar lees je dat? Ik zie het niet. Bovendien eindigt de zin met etc etc. Dus niet specifiek alleen Defensie, zorg, onderwijs en koopkracht.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:45

Lieser schreef:
prompter schreef:
Lieser, kun je ook wat minder aanvallend reageren op Juval? Ze zegt bovendien etc. aan het eind van haar zin, dus het is geen uitputtende opsomming. Ik vind het er in de huidige politiek al te agressief aan toe gaan, het zou fijn zijn als we het hier in het topic wel een beetje fatsoenlijk houden naar elkaar toe.

Wat een rare reactie. Kan Juval dit niet zelf?

Maar goed, inhoudelijk dan: ze wil geen geld steken in het oplossen van het stikstofprobleem. Welke 'etc' ze vervolgens bedoelt, kan ik niet raden. In ieder geval niet de woningnood. Want die hangt direct samen met stikstof. En leidt weer tot personeelstekort in de zorg, de kinderopvang en het onderwijs. Tot verlies van koopkracht, want de bestaande huizen worden steeds duurder. Maar dat is blijkbaar prima.

Je laatste zin vind ik een negatieve aanname gebaseerd op.....?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:06

Als iemand voor oplossen van het stikstof probleem is, dan is dat Juval wel. Als melkvee houder sta je namelijk in de frontlinie en die onzekerheid omtrent de stikstof lijkt mij persoonlijk heel zwaar.

Het heeft alleen weinig zin om veel geld te reserveren om boeren uit te kopen als je ze daarna geen toekomst perspectief kunt bieden, waardoor uit laten kopen voor veel boeren ook niet aantrekkelijk is. Zolang daar geen oplossing voor is kun je het geld inderdaad beter gebruiken voor andere zaken die ook hard nodig zijn.

En woning tekort is niet alleen te wijten aan de stikstof. Dit heeft bijvoorbeeld ook te maken met Europese regels waar veel onduidelijkheid over was. En het feit dat bejaardentehuizen zijn opgedoekt waardoor de doorstroming van woningen stagneerde. Ook het minder aantrekkelijk maken van woningverhuur heeft natuurlijk niet geholpen. En de groeiende economie die veel arbeidsmigranten trekt. Maar bijvoorbeeld ook de vergrijzing en de lage animo voor banen in de bouw, waardoor er ook geen personeel is om te bouwen.

Vergrijzing is ook een belangrijke oorzaak van personeelstekort in de zorg en het onderwijs. De oude garde gaat met pensioen, maar de jeugd wordt gestimuleerd om verder door te leren en zoekt vaak liever een baan die vooral denkwerk vereist, dan een baan waar men daadwerkelijk de handen uit de mouwen moet steken. Voordeel voor degene die wel van aanpakken houden, als je eenmaal voldoende ervaring hebt opgedaan hoef je het voor het salaris inmiddels niet meer te laten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:02

net op het radionieuws een bericht dat NSC in de toekomst wil fuseren met CDA. Lijkt me een goede stap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:10

Mits cda dat wil, daar is nogal wat gebeurd in het verleden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:17

BigOne schreef:

maar dat had denk ik veel te maken met de persoon Omtzigt. Ik denk dat CDA graag haar kiezers terug wil.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:56

juval schreef:
net op het radionieuws een bericht dat NSC in de toekomst wil fuseren met CDA. Lijkt me een goede stap.

Ik vraag mij af of NSC nog bestaat zonder Omtzigt. De ministers zijn er voor nu nog maar voor hoelang? De partij was opgericht voor,door en met Omtzigt. Mensen hebben op hem gestemd, niet op van vroomhoven of de partij standpunten.
Ze hadden met Omtzigt bij de laatste peiling nog 2 à 3 zetels. Zit CDA daarop te wachten? Die zitten met Bontenbal in de lift. Ze hebben die paar zetels niet nodig. En vergeet niet NSC heeft met PVV samen gewerkt en daar is CDA faliekant tegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:57

Libra76 schreef:
juval schreef:

Ik vraag mij af of NSC nog bestaat zonder Omtzigt. De ministers zijn er voor nu nog maar voor hoelang? De partij was opgericht voor,door en met Omtzigt. Mensen hebben op hem gestemd, niet op van vroomhoven of de partij standpunten.
Ze hadden met Omtzigt bij de laatste peiling nog 2 à 3 zetels. Zit CDA daarop te wachten? Die zitten met Bontenbal in de lift. Ze hebben die paar zetels niet nodig. En vergeet niet NSC heeft met PVV samen gewerkt en daar is CDA faliekant tegen.

daarom denk ik dat het een goede zaak is als nsc weer terugvloeit in het cda.. daar kwamen de kiezers ook vandaan en die zijn dus kennelijk volgens de peilingen ook alweer teruggegaan.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:00

Als het zorgt dat er niet nog een splinter partij bijkomt is dat goed nieuws

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:05

Libra76 schreef:
Als het zorgt dat er niet nog een splinter partij bijkomt is dat goed nieuws

ja, vind ik ook .

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:24

juval schreef:
daarom denk ik dat het een goede zaak is als nsc weer terugvloeit in het cda.. daar kwamen de kiezers ook vandaan en die zijn dus kennelijk volgens de peilingen ook alweer teruggegaan.
Dat klopt niet, maar 25% van de NSC kiezers kwam van het CDA, zie https://app.nos.nl/nieuws/tk2023/#kiezersbewegingen Overigens geen idee waar de (volgens de peilingen) vertrekkende kiezers nu vooral heen zijn. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt, er zitten volgens mij uitstekende mensen bij NSC die zich ook zonder Pieter kunnen redden. Misschien zelfs wel beter dan met.

Overigens vind ik dat Pieter een onwijs goede volksvertegenwoordiger was. Petje af voor al het harde werken dat hij gedaan heeft en de resultaten die hij daarmee bereikt heeft. Zou willen dat alle kamerleden zo waren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:32

BigOne schreef:

Nou, de rol van het CDA daarin was zacht gezegd niet heel erg netjes. En dan druk ik het zacht uit.

Vooral voor de toeslagenouders is dit een klap in het gezicht.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:29