Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Assad bleef sec binnen de grenzen van Syrie en liet de buren met rust. Maar goed die had daar wel zijn handen vol aan binnenlandse zaken.
En wat je buren met hun eigen bevolking uitspoken kan je het geheel mee oneens zijn, maar het is geen bedreiging voor jouw land en dat is begrijpelijk wel de eerste prio qua buren als regering.
bulck schreef:IMANDRA schreef:Wellicht. Maar het is dus niet het enige volk wat is vervolgd en verdreven... Sowieso geeft ze dat niet het recht om anderen maar van hun land af te gooien.
-Daar hebben ze zelf voor gekozen. Ze hebben gevochten en kunnen hun verlies niet accepteren. De tweestatenoplossing lag er al in 1948, sinds dan elke keer verworpen.
bulck schreef:IMANDRA schreef:Dat zei je al. Maar dat geldt dus óók voor Palestijnen. Hele gemeenschappen verdwenen, zonder compensatie, zonder recht op terugkeer....
Dan moet je toch even beter UNRWA bestuderen en het al even corrupte VN. Dat recht op terugkeer staat er duidelijk in beschreven. Maak dan ook maar een het vergelijk tussen UNRWA en UNHCR.
bulck schreef:IMANDRA schreef:Israël was hun veilige haven. Maar ze namen wel de veilige haven van de Palestijnen af. Hebben land buiten het oorspronkelijk bepaalde Israël bezet, en lijken dat land nu ook te willen houden, kijkende naar de laatst gepresenteerde tweestatenoplossing van Trump en Netanyahu.
Neen, de Moslims wilden geen Joodse staat, gingen ten oorlog en verloren. Dat verlies hebben ze nooit moeten erkennen en werd ook staande gehouden. Wat in geen enkel ander conflict het geval was. Hadden ze dat wel gedaan, dan was er een bodem geweest om van te vertrekken.
Die tweestatenoplossing zal te nemen of te laten zijn (als die er al komt), denk dat daar effectief weinig concessie over gemaakt zal worden. Dat is ook een gevolg van de nederlagen en de consequenties dan.
bulck schreef:IMANDRA schreef:Vind je dat gek? De westerse landen hebben wel even bepaald dat een deel van een al millennia arabierse regio werd weggegeven aan de Joden, zodat zij hun eigen land zouden krijgen. Bij die stichting werden bovendien Arabieren ruwweg van hun land gedreven, zowel "eerlijk" gekocht als niet-zo-eerlijk uitgedreven. Werden ze uit Israël gezet.
Dus... can you blame them?
Een Arabische regio was geen islamitische regio en dan zeker niet op dat kleine landje wat we nu kennen als Israel. Dus je beweert nu dat de Moslim Arabieren misnoegd mogen zijn over dat kleine stukje grond van 22.000KM² vs een Arabische Liga van 13.000.000KM². Israel is dus 0.02% van heel dat gebied.
Eigenlijk zou die 13.000.000KM² dan mss best even opnieuw herverdeeld mogen worden. En dan zelf van die 22.000KM² is nog niet eens heel dat land voor effectief Joden, dat is dan nog de grootste ironie van het verhaal. Diezelfde Moslims hebben er geen probleem mee om de Joden en andere minderheden etnisch te zuiveren, maar andersom zou een insinuatie al een grote belediging zijn. Again dubbele standaarden
bulck schreef:IMANDRA schreef:Die 'ene' en 'andere' zijn ook gewoon inwisselbaar. Want ook Palestijnen/Arabieren zijn vervolgd en van hun land verdreven.
Met dat verschil dat de laatste dat aan zichzelf te danken hebben. Je kan niet ten oorlog gaan, verliezen en dan denken dat je gewonnen hebt, want dat is wel wat er nu eigenlijk al bijna 80 jaar gebeurd.
Ze wijzen zelf steeds de akkoorden af, en dat gaat wel degelijk over ideologie en niet om iets constructief uit te bouwen.
bulck schreef:IMANDRA schreef:... en heeft praktisch net zo goed weggekeken van de Arabierse vluchtelingen uit Israël, want Israël is jarenlang haar gang kunnen gaan. Pas redelijk recent is er veel tegenbeweging gekomen op het gedrag van Israël. En terecht...
Ja zeker, opnieuw, bestudeer UNRWA en kom dan eens terug. Nu recent, nee opnieuw Israel wint op een zoveelste oorlog en dat mag niet gebeuren; Dat is wat er nu gebeurd en wat we al decennialang zien
bulck schreef:IMANDRA schreef:En nogmaals: dat geldt voor beide kanten.
Ik erken beide verhalen, ik erken beide kanten. Zie de nuance tussen wat er allemaal eenzijdig wordt geroepen. Ik heb juist het gevoel dat jij ontzettend eenzijdig naar de situatie kijkt, waarbij je Israël op een voetstuk plaatst en de Palestijnen de boeman toebedeelt.
Ik denk dat je nu zelf projecteert. Uit jouw teksten haal ik helemaal geen erkenning voor beide kanten.
Tussen typen dat je iets erkent en vervolgens duidelijk wat anders zegt, zit voor mij een groot stuk hypocrisie. Ik plaats verder Israel nergens op een voetstuk, maar haal gewoon vaak wel jullie eenzijdige en vaak fouten benadering naar beneden, wat jullie tot zo'n uitspraken aanzet. Van jullie kan ik dan minstens zo hard stellen dat jullie van Israel de boeman willen maken.
IMANDRA schreef:Zelf voor gekozen?! Hun verlies niet accepteren?! Hoor je jezelf praten?
Blijkbaar vonden ze de tweestatenoplossing in 1948 niet eerlijk genoeg. De hele regio behoorde historisch gezien al millennia aan deze groep arabieren toe, totdat het westen besloot dat ze daar wel een stukje Israël uit konden snijden. Waarvoor er óók vanuit de joden gezien al flink wat verdrijving van de arabierse boeren in die regio aan vooraf ging.
Dus ja, kan ik op zich wel inkomen gezien de historie. Of ik het er mee eens ben is iets anders, maar ik kan me best indenken dat die oplossing niet meteen werd geaccepteerd nee.
Daarbij komt óók nog dat de huidige bevolking van Palestina dus niet actief hiervoor heeft gekozen.
FiveSports schreef:tamary schreef:Assad bleef sec binnen de grenzen van Syrie en liet de buren met rust. Maar goed die had daar wel zijn handen vol aan binnenlandse zaken.
En wat je buren met hun eigen bevolking uitspoken kan je het geheel mee oneens zijn, maar het is geen bedreiging voor jouw land en dat is begrijpelijk wel de eerste prio qua buren als regering.
En waar heeft Syrië Israël bedreigd dan? Vanaf dat ze aan de macht waren, direct bij het begin, heeft Israël al meer land ingenomen.
Dat is ook een van de redenen waarom pro-hezbollah/Iran etc mensen anti-Syrië zijn, ze beschuldigen ze van poppetjes te zijn van Israël en hun niet optreden tegen het landjepik van Israël is een van hun argumenten.
Ik blijf het bijzonder vinden hoe makkelijk er gerationaliseerd wordt waarom Israël bepaalde acties uitvoert, terwijl iedereen nu dondersgoed weet hoeveel ze liegen, hoeveel onschuldigen ze vermoorden, hoeveel journalisten ze vermoorden etc etc.
Terwijl als een andere partij iets beweert elke letter onder een telescoop komt te liggen ter grootte van de Hubble, het begint soms bijna lachwekkend te worden.
tamary schreef:FiveSports schreef:
En waar heeft Syrië Israël bedreigd dan? Vanaf dat ze aan de macht waren, direct bij het begin, heeft Israël al meer land ingenomen.
Dat is ook een van de redenen waarom pro-hezbollah/Iran etc mensen anti-Syrië zijn, ze beschuldigen ze van poppetjes te zijn van Israël en hun niet optreden tegen het landjepik van Israël is een van hun argumenten.
Ik blijf het bijzonder vinden hoe makkelijk er gerationaliseerd wordt waarom Israël bepaalde acties uitvoert, terwijl iedereen nu dondersgoed weet hoeveel ze liegen, hoeveel onschuldigen ze vermoorden, hoeveel journalisten ze vermoorden etc etc.
Terwijl als een andere partij iets beweert elke letter onder een telescoop komt te liggen ter grootte van de Hubble, het begint soms bijna lachwekkend te worden.
Waarom snappen is iets anders dan het goedkeuren.
Electra63 schreef:Interview door Rinke Verkerk over dat kolonisten nu heel snel de Westelijke Jordaanoever aan het innemen zijn.
https://www.youtube.com/embed/j7WAEVWO- ... hite&rel=0
Cowboy55 schreef:Electra63 schreef:Interview door Rinke Verkerk over dat kolonisten nu heel snel de Westelijke Jordaanoever aan het innemen zijn.
https://www.youtube.com/embed/j7WAEVWO- ... hite&rel=0
Demasqué……het loont blijkbaar niet langer de moeite de schijn op te houden. Hetzelfde m.b.t. het bepalen waar in Syrië het Syrisch leger wel of niet mag komen…..
FiveSports schreef:tamary schreef:Waarom snappen is iets anders dan het goedkeuren.
Begrijpelijk. Zou je dat woord ook gebruiken in de context van 7 oktober? Dat je begrijpt dat Hamas de aanval uitgevoerd heeft?
Zo ja, dan mijn excuus, als iemand tegen mij zegt dat diegene iets begrijpt, zo in deze context van je zin, dan klinkt het voor mij alsof je het logisch vindt.
BigOne schreef:Israëlische regering heeft enkele weken geleden al goedgekeurd dat er 22 nieuwe nederzettingen komen. Djengis Kan is er niks bij .
bulck schreef:Wat vaak onderbelicht blijft in deze discussies, is hoe de Palestijnse zaak decennialang minder als nationale strijd en meer als ideologisch instrument heeft gefunctioneerd en eigenlijk nog steeds doet. Een strijd die niet enkel om grenzen of rechten gaat, maar die steeds opnieuw gekaapt is door krachten met andere belangen.
Er bestaat een term voor: Palestinianisme. Daarmee bedoelen we het verheffen van de Palestijnse zaak tot symbool en mythe, eerder dan concreet streven naar vrede of bestaanszekerheid. In veel gevallen werd/wordt die symboliek misbruikt door Arabische regimes om interne spanningen af te leiden of om zich moreel te profileren, terwijl Palestijnen in diezelfde landen vaak werden uitgesloten, vastgezet in kampen, of nooit volledige burgerrechten kregen.(Egypte, Jordanie niet in het minst)
In islamistische kringen werd het doel religieus omgevormd: geen compromis, geen co-existentie — enkel strijd. Palestijnen werden daar eerder onderdeel van een grotere heilige oorlog dan van een realistisch staatsproject. (Jihadisme, radicale Islam, Hamas-Fatah, de rol van Iran en diens proxi's)
Maar ook het Westen speelt hierin een wrange rol(niet enkel UN via UNRWA). De Palestijnse zaak is voor velen een spiegel geworden van westerse schuld en identiteitstwijfel (mss zijn we ook al te lang vrij van het begrip oorlog en echte onveiligheid, een ontvreemding). Koloniale geschiedenis, racisme, macht, slachtofferschap, het wordt allemaal geprojecteerd op dit conflict (en ook enkel dit conflict). Vaak niet om de situatie beter te begrijpen, maar om een moreel standpunt in te nemen dat meer zegt over henzelf dan over het Midden-Oosten. Een Midden-Oosten dat ze ook echt niet kennen en (willen) begrijpen.(nu bvb de rol van Druzen, en conflict Syrie)
bulck schreef:Deze morele projectie vervangt analyse met symboliek. Men kiest een 'onderdrukte' en een 'onderdrukker', vaak los van de feiten, en verankert die rollen zonder ruimte voor context, geschiedenis of nuance. Zo wordt de Palestijnse zaak moraaltheater: zichtbaar op manifestaties, in kunst, op universiteiten, maar zelden vergezeld van eerlijke interesse in het lot, leiderschap of de verantwoordelijkheid van de Palestijnen zelf.
bulck schreef:Als Belgisch-Israëli( met veel meer connectie allicht met de Arabische wereld) zie ik beide werelden. Ik begrijp de frustratie, de empathie(en ook het gebrek eraan), de solidariteit(of het juist volledig wegkijken), die komen niet uit het niets én geloof me ik ben daar mee opgegroeid. Maar ik zie ook wat vaak wordt weggelaten: de raketten, de indoctrinatie, het weigeren van elk compromis, laat staan radicale islam. En vooral: de onwil om die complexiteit onder ogen te zien. Want zodra je beide kanten erkent, wordt het moeilijker om slogans te roepen. En veel mensen hebben liever heldere leuzen dan ongemakkelijke waarheden. (dus voor sommigen hier, wederom mijn excuses voor deze lap tekst)
bulck schreef:Wat me persoonlijk het meest raakt, is hoe de taal van de Holocaust, ooit bedoeld om genocide te herinneren en te voorkomen, vandaag gebruikt wordt tégen de erfgenamen van diezelfde geschiedenis. Termen als 'apartheid', 'nazisme', of 'genocide' worden niet met voorzichtigheid, maar met kwaadaardige achteloosheid gebruikt. Niet alleen vervalsen ze de werkelijkheid, ze banaliseren ook het absolute kwaad dat we noemden: nooit meer. In plaats van te beschermen, worden deze herinneringen nu ingezet als wapen.
bulck schreef:Juist daarom is het zo gevaarlijk wanneer een volk, welk volk dan ook, gereduceerd wordt tot symbool. Dan verdwijnen de mensen achter het narratief: hun fouten, hun hoop, hun angst, hun verantwoordelijkheid. Dan verdwijnt de menselijkheid.
Wie werkelijk recht wil doen aan dit conflict, moet durven breken met het gemak van ideologische loyaliteit. Geen retoriek, maar realiteit. Geen mythe, maar mens. Alleen dan is er ooit hoop op iets dat lijkt op rechtvaardigheid, voor iedereen.
Bon ik moest normaliter deze ochtend vanuit Brussel naar Tel Aviv vliegen, die vlucht was gecanceld, dus proberen we het nu via Parijs. Ik had dus even tijd om rustig wat uit te typen. Ik had wederom eerst de neiging om mensen te gaan quoten, maar dacht wat afstand te nemen. Geschiedenis speelt dus zeker een belangrijke rol, het geeft context en inzichten. Echter maakt het ook de zaak complexer, omdat je oprecht interesse moet hebben om te blijven graven om het ook juist te kaderen. En dan gaat het niet om een expert te zijn, maar wel over integriteit en betrokkenheid.
mysa schreef:Van dat laatste is (nog) geen betrouwbare bron, voor zover ik weet. Alleen die Pennsylvania studie waar nogal wat op af te dingen valt.
Ik vind de geschiedenis juist belangrijk voor de duiding van het heden en soms ook voor de oplossing, of in elk geval een meer leefbare situatie.
Naar het journaal kijk ik bewust nooit, ik heb beroepsmatig bijvoorbeeld een tijd met Sudan te maken gehad en daar werd ik beroerd van. Er gebeurt momenteel weer zoveel in de wereld...
Ik kan niet het leed van de hele wereld op m'n schouders nemen, wordt ook niemand beter van.