Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:16

De premiers van Polen, Tsjechië en Slovenië zijn aangekomen in Kiev:
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 2673995786

Wat ook kan is dat de lockdown er voor is om zo min mogelijk mensen op straat te hebben zodat eventuele vijanden makkelijker herkend kunnen worden.

kiki1976

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:03

Bron NOS:
Beschietingen in Charkov tijdens evacuatie
In Charkov openden Russische troepen het vuur tijdens de evacuatie van burgers. De video is door de NOS geverifieerd.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1503697021655523331

-----------------------------------------------------------------------------------
Ook jonge Oekraïense journalist omgekomen
In Oekraïne zijn twee journalisten om het leven gekomen. Naast cameraman Pierre Zakrzewski (55) van Fox News werd ook de Oekraïense producer en fixer Oleksandra Kuvshynova (24) gedood. Ze kwamen om het leven in de buurt van Kiev toen hun auto geraakt werd door geweervuur.

Een andere Fox News -correspondent, Benjamin Hall, raakte gewond bij de aanval. Hij ligt in het ziekenhuis.

-----------------------------------------------------------------------------------------

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:36

De Russen schieten inmiddels op alles en iedereen die ze tegenkomen, zetten bussen vol evacuees stil en openen het vuur , knallen een burger die stilstaat af met een tank . Gijzelen honderden mensen patiënten en artsen in een ziekenhuis en wanneer ze proberen weg te gaan worden ze neergeschoten zodat ze meteen het ziekenhuis weer inkomen. Gruwelijk wat daar gebeurt. Ik ben tegen geweld en oorlog maar wat mij betreft mag de navo ingrijpen wanneer de gesprekken niets opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:39

Ik snap het concept oorlog niet zo (wil het vooral niet snappen, vind er niks anno 2022 aan), maar als soldaten van land A graag soldaten van land B willen afknallen en vice versa.. best. Maar burgers laten afknallen, dan mag de hele wereld wat bommen op je hoofd gooien om de idioterie te stoppen. Walgelijk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:05

bigone schreef:
De Russen schieten inmiddels op alles en iedereen die ze tegenkomen, zetten bussen vol evacuees stil en openen het vuur , knallen een burger die stilstaat af met een tank . Gijzelen honderden mensen patiënten en artsen in een ziekenhuis en wanneer ze proberen weg te gaan worden ze neergeschoten zodat ze meteen het ziekenhuis weer inkomen. Gruwelijk wat daar gebeurt. Ik ben tegen geweld en oorlog maar wat mij betreft mag de navo ingrijpen wanneer de gesprekken niets opleveren.

Bigone wat is je bron? Want dit is gewoon barbaars.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:15

bigone schreef:

Ik snap je frustratie maar helaas gaat ingrijpen door Navo nóg meer leed veroorzaken. Dit is een religeus én geopolitiek conflict. De een wil een oud rijk herstellen de ander nog meer volgelingen ze hebben elkaar gevonden in dood en verderf. Grote ego’s die te lang hun gang hebben kunnen gaan. We hebben het monster laten groeien. Stonden erbij en keken er naar. Nu acht het monster zichzelf dermate groot dat het denkt de wereld aan te kunnen.

Een gefrustreerd KGB man en een schijnheilige geestelijk leider. Beide met grootheidswaanzin, geldingsdrang, en vrij van enig compassie. Dit is een oorlog zoals ze al honderden jaren werden gevoerd.
Dit hadden we met zn allen niet meer voor mogelijk gehouden. Helaas de mensheid heeft niets geleerd is nog steeds wreed. Meer bommen, meer retoriek gaat het niet oplossen. Er zal een revolutie van binnenuit moeten komen. Anders ontaard het in WOIII..

We leven in spannende tijden, wereldvrede hangt aan een zijde draadje. Hopelijk valt het muntje naar de goede kant..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:18

pien_2010 schreef:
bigone schreef:

Omdat bigone denkt dat een bron nog steeds niet nodig is......

Dit is mijn bron

⚡️In Mariupol, around 400 people were forced into the premises of the Regional Hospital for Intensive Care by occupiers who are keeping them hostage now

Among them there are doctors and medical staff.

"We demand that Russia be recognized as a terrorist state. And the entire international community should concentrate its efforts on releasing the hostages," — said the Deputy Prime Minister Iryna Vereshchuk

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:18

pien_2010 schreef:
bigone schreef:

Dit is een oude Russische tactiek. Dood en verderf zaaien, angst en nog eens angst. Daarmee krijg je een volk doorgaans snel op de knieen. In vroegere tijd dan toch. Het is heel bewust en verwacht daarom geen mededogen op welk vlak dan ook...En ja het is barbaars, in alle opzichten en daarom uitermate effectief.
Hopen dat iemand in Poetins directe omgeving de trekker overhaalt.....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:21

Nieuws over Evacuaties vandaag

Vandaag hebben zeven van de negen humanitaire corridors gewerkt. Op 15 maart werden bijna 29 duizend mensen uit de geblokkeerde steden geëvacueerd, - Irina Vereshchuk

▪️Ongeveer 20.000 mensen zijn ontsnapt uit Marioepol. Er zijn daar meer dan 4.000 personenauto's achtergelaten, waarvan er al 570 zijn aangekomen in Zaporizja. Anderen overnachtten in Berdyansk en andere nederzettingen.

▪Russische propagandisten die Mariupol aanvallen, eisen de camera te vertellen hoe het Azov-regiment geen burgers de stad uit liet en proberen nog een nep te maken.

▪️Ongeveer 8,5 duizend mensen werden per dag uit de regio Sumy gedeporteerd.

▪️320 afdelingen en medewerkers van het psychoneurologische pension Oskilsky werden geëvacueerd uit de regio van Charkov.

▪️Een humanitair konvooi en bussen voor de evacuatie van burgers uit Mariupol bleven geblokkeerd in Berdyansk. Ook voor burgers van Turkije en Griekenland die geen eigen vervoer hebben.

▪️De evacuatie uit de dorpen Bohdanivka, Novobohdanivka, Bobryk in de regio Kiev wordt voor de tweede keer verstoord.

▪️De evacuatie uit de stad Izium is gepland om morgen te beginnen. Het werk van de humanitaire corridor voor Marioepol moet worden voortgezet.

▪️16 maart zal niet worden geëvacueerd uit de regio Kiev vanwege de avondklok die de dag ervoor is ingesteld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:21

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:28

Duidelijk Daks en weinig hoopgevend inderdaad.
Mysa je stukje ga ik lezen, bedankt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:18

Bron NOS

Citaat:
In Nederland tot nu toe voor 6 miljoen euro aan Russische tegoeden bevroren
Nederlandse financiële instellingen hebben tot nu toe voor ruim 6 miljoen euro aan Russische tegoeden bevroren. Dat blijkt uit een brief van minister Kaag van Financiën aan de Tweede Kamer.

Dat is een stuk lager dan in andere landen. In België werd bijvoorbeeld voor 10 miljard aan Russische tegoeden bevroren. In andere landen is ook beslag gelegd op zaken als luxe jachten en villa's, die op zichzelf al tientallen miljoenen euro's waard zijn.

Bevroren zijn de tegoeden van 132 klantrelaties. Het is niet duidelijk om hoeveel personen het gaat, want op de lijst kunnen meerdere meldingen over één persoon staan. Kaag verwacht binnenkort een update te sturen van het totaal aantal bevroren tegoeden.

Citaat:
Adviseur Zelensky vraagt Nederland om versnelde toetreding EU
"Mark Rutte, wees alsjeblieft net zo actief met het versnellen van onze toetreding tot de EU, als met het steunen van ons land." Dat zegt een belangrijke adviseur van de Oekraïense president Zelensky tegen Nieuwsuur.

Rutte sluit Oekraïens lidmaatschap van de EU niet uit, maar zegt dat de procedure jaren kan duren. Eerder vandaag gaf president Zelensky aan dat hij begrijpt dat een NAVO-lidmaatschap er niet in zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:51

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 01:00

⚡️Operatieve informatie van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 24:00 uur op 15.03.22. De vijand verloor ongeveer 40% van de eenheden - ze werden vernietigd of uitgeschakeld

▪️De vijand probeert de groepering van troepen te versterken door extra bataljonsbataljons over te brengen naar het grondgebied van Oekraïne, gevormd uit geconsolideerde eenheden die verliezen leden tijdens de eerste tien dagen van de operatie, militaire huursoldaten uit het buitenland.

▪️Bovendien heeft de Russische militaire leiding, volgens de beschikbare informatie, besloten om vroege cadetten van hogere militaire onderwijsinstellingen in de Russische Federatie vrij te laten met hun verdere betrokkenheid bij de vijandelijkheden tegen Oekraïne.

▪️In noordelijke richting richtte de vijand zijn inspanningen op het uitvoeren van verkenningen overdag. Hij heeft problemen met het leveren van munitie aan troepen.

▪️In de richting van Slobozhansky probeert de vijand de bestaande groep te versterken door reserves nabij de staatsgrens te concentreren, de toegang tot de stad Sumy vanuit het zuiden te blokkeren en de stad Izyum te blokkeren. Hij heeft geen succes.

▪️In de richting van Donetsk deed de vijand een mislukte poging om op te rukken in de richting van de nederzettingen Rubizhne, Severodonetsk, Lysychansk, waardoor de bezetters aanzienlijke verliezen leden en gedwongen werden terug te keren naar de basislijn. In het gebied van Popasna probeert de vijand de bezette positie te behouden. Heeft geen succes op het gebied van Avdiivka.

▪️De ergste situatie blijft in het gebied van Marioepol, waar de vijand de stad aan de westelijke en oostelijke rand van de stad probeert te blokkeren. Heeft aanzienlijke verliezen, gedwongen om reserves in te voeren van de 810th Aparte Marine Brigade.

▪️In de richting van South Bug laat de vijand het idee om het offensief in de richting van Kryvyi Rih voort te zetten niet varen. Als gevolg van het effectieve werk van eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne in het gebied van Chornobaivka, verloor de vijand zeven gevechtshelikopters.

▪️Over het algemeen verloor de vijand op 15 maart 2022 (volledig vernietigd of verloren gevechtscapaciteit) tot 40% van de eenheden die betrokken waren bij de zogenaamde "operatie" in Oekraïne.

# Welterusten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:29

Ik probeer het allemaal bij te benen met lezen, maar ivm drukke baan is dit soms best lastig omdat jullie zo snel gaan :+

Nu zag ik ergens voorbij komen dat Oekraïne definitief geen lid wordt van de NAVO? Heb ik dat goed gelezen? Als dat klopt kan iemand uitleggen waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:02

Navo lidmaatschap kan je niet krijgen met lopende conflicten en de navo wil zich niet branden aan een land die zo op scherp met rusland staat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:09

Dus daarna zou het wel mogelijk zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:13

Nee want ze blijven immers op scherp met rusland? Toetreding tot de navo dan ontploft poetin.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:36

pien_2010 schreef:
Nexta heeft een lijst geplaatst van biljonairs die nu vanwege de maatregelen miljonairs zijn geworden.
(ik weet niet hoe die lijst hier te krijgen vanaf twitter vandaar dat ik de link plaatst)
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 8912363521

Dat is dan ook gelijk de enigste goede ontwikkeling aan het geheel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:37

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Nexta heeft een lijst geplaatst van biljonairs die nu vanwege de maatregelen miljonairs zijn geworden.
(ik weet niet hoe die lijst hier te krijgen vanaf twitter vandaar dat ik de link plaatst)
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 8912363521

Dat is dan ook gelijk de enigste goede ontwikkeling aan het geheel.

Het zijn Oekraïeners, geen Russen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:39

Spenk schreef:
Nee want ze blijven immers op scherp met rusland? Toetreding tot de navo dan ontploft poetin.

Is dit door de NAVO ook zo gecommuniceerd?

Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer Oekraïne de oorlog wint, er een andere machtsverhouding ontstaat. Helemaal nu niemand meer echt iets met Rusland te maken wil hebben. Behalve India dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:39

Wat maakt dat uit. Wat minder miljardairs kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:45

_San87_ schreef:
Spenk schreef:

Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer Oekraïne de oorlog wint, er een andere machtsverhouding ontstaat. Helemaal nu niemand meer echt iets met Rusland te maken wil hebben. Behalve India dan.

Dat is een voorwaarde voor de onderhandelingen he... dat ze nooit lid worden van de NAVO.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:49

Spenk schreef:
_San87_ schreef:

Dat is een voorwaarde voor de onderhandelingen he... dat ze nooit lid worden van de NAVO.

Dat snap ik. Ik wist alleen niet dat Oekraïne heeft gezegd helemaal nooit meer toe te treden tot de NAVO en dat de NAVO ook voor altijd de deur dicht heeft gedaan.

Ik dacht dat het om versneld toetreden ging, dat dat geen optie is, is duidelijk.

Maar goed. Oekraïne bij de EU levert ongeveer hetzelfde op qua bescherming :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:54

Citaat:
Die erkenning kan worden geïnterpreteerd als teken dat er in de onderhandelingen met de Russen ruimte voor concessies is. Tegelijkertijd moet worden opgemerkt dat de woorden van Zelensky niet gelijk staan aan de harde garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden, die Rusland wel eist.

Zo lees ik het iig ook.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... n-zit.html

Maar goed, het zit er voorlopig iig niet in. Toetreding tot de EU ook nog niet, lijkt me.