steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:10

idem dito voor jou natuurlijk :)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:29

Popstra schreef:
Ze worden echt steeds gestoorder in dit land!
Wat komt er voor in de plaats?. Nieuwbouw wijken...Industrie terreinen....zonnepaneel velden.

Huizen voor al die gelukzoekers Nederland moet 1 grote stad worden
Laatst bijgewerkt door Westerntrail op 05-07-21 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:36

Westerntrail schreef:
Popstra schreef:
Wat komt er voor in de plaats?. Nieuwbouw wijken...Industrie terreinen....zonnepaneel velden.

Als wij niet opstaan zal er een hele omvolking plaats vinden.

Weet je zeker dat je dit woord wil gebruiken?
http://nl.wikisage.org/wiki/Omvolking

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:47

irmaz schreef:

Als wij niet opstaan zal er een hele omvolking plaats vinden.[/quote]
Weet je zeker dat je dit woord wil gebruiken?
http://nl.wikisage.org/wiki/Omvolking[/quote]
Nou tis meer om de mensen wakker te schudden, met wat er denk ik staat te gebeuren en dat is niet veel goeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:51

Cowboy55 schreef:
DuoPenotti schreef:
<KNIP>

Meer mensen binnen halen (hoeveel stoten wij per mens uit, onze stront? is dat al eens berekend) meet vervuiling, meer huizen meer, stroom, meer alles.
Waarom hoor je daar nooit wat over?

Makkelijk op te zoeken.
Een mens produceert in een mensenleven (gemiddeld 81 jaar) 3.787 kilo poep. Bron:Quest april 2020.
Een koe produceert 7 a 8 keer zoveel PER JAAR. Bron: Noorderbreedte, februari 2020.

Bij de data van de koe zit dan wel ook plas. Maar zelfs als maar de helft poep is produceert een koe in een jaar net zoveel poep als 3-4 mensen in hun hele leven……

Koeienmest is tenminste schoon en geschikt om gewoon weer op de landerijen uitgereden te kunnen worden. Menselijke ontlasting is de puurste vorm van verlies. Zit ook ontzettend veel medicatieresten en zaken zoals de pil in, wat allemaal ontzettend slecht is voor de bodem. Nog iets wat nooit meegenomen wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:05

Wat ik miste in het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving is het aanreiken van mogelijkheden zoals bijvoorbeeld lisdodde teelt.

Maar verder moest ik bijna gapen: dit is oud nieuws, we weten het al vele jaren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:10

Spruit schreef:
Cowboy55 schreef:

Makkelijk op te zoeken.
Een mens produceert in een mensenleven (gemiddeld 81 jaar) 3.787 kilo poep. Bron:Quest april 2020.
Een koe produceert 7 a 8 keer zoveel PER JAAR. Bron: Noorderbreedte, februari 2020.

Bij de data van de koe zit dan wel ook plas. Maar zelfs als maar de helft poep is produceert een koe in een jaar net zoveel poep als 3-4 mensen in hun hele leven……

Koeienmest is tenminste schoon en geschikt om gewoon weer op de landerijen uitgereden te kunnen worden. Menselijke ontlasting is de puurste vorm van verlies. Zit ook ontzettend veel medicatieresten en zaken zoals de pil in, wat allemaal ontzettend slecht is voor de bodem. Nog iets wat nooit meegenomen wordt.

Dus als we het hebben over mestquota dan hebben we het over mensen poep? :D

Maar serieus, reken eens mee. Een koe produceert per jaar evenveel poep als 3-4 mensen in hun hele leven. Over 81 jaar (een gemiddeld mensenleven) hebben we het dan over de poepproduktie van 243-324 mensen.

Volgens Westlanders.nu waren er in 2020 3,8 miljoen runderen in NL. Dat is dan per jaar de poepproduktie 11,4 tot 14,4 miljoen Nederlanders in hun hele leven! Over 81 jaar gemeten is de poepproduktie van 3,8 miljoen koeien gelijk aan een menselijke bevolking van 923,4 miljoen tot 1,231 MILJARD mensen. Dat is bijna de bevolking van India!

Ofwel, ik geloof meteen dat mensen poep slechter is dan koeienpoep. Maar we verzuipen in de koeienpoep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:57

Westerntrail schreef:
Popstra schreef:

Terecht dat jij je bericht hebt aangepast, bah !!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:34

Kan het hier gewoon over het steunen van boeren blijven gaan? Er is een algemeen politiek topic als men het over asielzoekers oid wil hebben.

Heb het idee dat de discussie nu onnodig een andere kant op getrokken word.

Voor mij maakt het helemaal niet uit hoeveel mensen poepen, hoeveel er voor het buitenland geproduceerd word. Als er straks gewoon gezegd word dat mijn bedrijf weg moet uit het Groene Hart maken al die zaken voor mij echt niet uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:56

Cowboy55 schreef:
Dus als we het hebben over mestquota dan hebben we het over mensen poep? :D

Maar serieus, reken eens mee. Een koe produceert per jaar evenveel poep als 3-4 mensen in hun hele leven. Over 81 jaar (een gemiddeld mensenleven) hebben we het dan over de poepproduktie van 243-324 mensen.

Volgens Westlanders.nu waren er in 2020 3,8 miljoen runderen in NL. Dat is dan per jaar de poepproduktie 11,4 tot 14,4 miljoen Nederlanders in hun hele leven! Over 81 jaar gemeten is de poepproduktie van 3,8 miljoen koeien gelijk aan een menselijke bevolking van 923,4 miljoen tot 1,231 MILJARD mensen. Dat is bijna de bevolking van India!

Ofwel, ik geloof meteen dat mensen poep slechter is dan koeienpoep. Maar we verzuipen in de koeienpoep.

En toch is er in delen van ons land een groot tekort aan koeienpoep, ofwel mest. Onze gewassen groeien namelijk beter als het land bemest wordt met koeienpoep. Koeienpoep is nuttig!! geen afval!
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... ort-dreigt

vergelijken van mensen en dieren vind ik sowieso raar in deze

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:05

ruitje schreef:
Kan het hier gewoon over het steunen van boeren blijven gaan? Er is een algemeen politiek topic als men het over asielzoekers oid wil hebben.

Heb het idee dat de discussie nu onnodig een andere kant op getrokken word.

Voor mij maakt het helemaal niet uit hoeveel mensen poepen, hoeveel er voor het buitenland geproduceerd word. Als er straks gewoon gezegd word dat mijn bedrijf weg moet uit het Groene Hart maken al die zaken voor mij echt niet uit.

is er nog een gebied waar bij voorrang uitkoop of extensivering wordt voorgesteld: de veenweidegronden in het Groene Hart. Hier gaat het om 50 procent emissiereductie. Het Groene Hart is een minder grote piekbelastende regio, maar wel een regio waar voor bouw en industrie in de omgeving, veel stikstofruimte nodig is.

Het lijkt bijna letterlijk in dat artikel te staan wat je deelde.. Ondanks dat er minder piekbelasting is, moet er ruimte gemaakt worden zodat bouw en industrie kan gaan uitstoten (om dus in balans te blijven). Zo lees ik het?

Dan staat er toch eigenlijk dat weidegrond wegmoet om ruimte te maken voor bouw? Dus de uitstoot wordt niet verminderd, maar verlegd? Of lees ik het verkeerd?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:52

juval schreef:
En toch is er in delen van ons land een groot tekort aan koeienpoep, ofwel mest. Onze gewassen groeien namelijk beter als het land bemest wordt met koeienpoep. Koeienpoep is nuttig!! geen afval!
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... ort-dreigt

vergelijken van mensen en dieren vind ik sowieso raar in deze

Er is zo-goed-als-niks in het artikel dat je bewering over mest tekorten in delen van het land ondersteunt. Uiteindelijk (en op vrij korte termijn) blijven alle waarden vrij makkelijk aan de “goede” kant.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:47

Cer, zo heb ik het dus ook begrepen.
En dat vind ik persoonlijk waanzin in dit toch al te volle land.

Waarom geen leegstaande winkel en kantoorpanden ombouwen tot woonruimte?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:52

Klopt Cer, zou dus gewoon kunnen betekenen dat we weg moeten, puur omdat we in het Groene Hart zitten, hoeveel we ook zouden aanpassen.

En dat, is dus precies wat we hier al pagina's geleden aanhaalden: Dat hele ideologische gedoe van mensen met ' nee maar je wil niet mee veranderen en zie je zelf ook niet in dat dat beter is voor de wereld' en ' zo ver als jij zegt dat het gaat, zo ver komt het niet hoor, als je gewoon diervriendelijk/je aan de nieuwe regels houd'

Ik wil in alles meeveranderen, maar die keuze is er misschien niet eens.

Ik hoop dat alle mensen die mij en anderen pagina's geleden nog berichten van 'angsten gebaseerd op niks' nu snappen hoe je je voelt als ondernemer als zo'n nieuwsbericht uitkomt.

En dat jullie nu dus ook inzien, dat die angsten niet gebaseerd zijn op niks. Dit is al jaren het beleid: je past je aan en het is niet goed genoeg.

Het maakt me zo moedeloos....

En dan zijn wij nog helemaal een vreemde eend in deze, wij stoten wel uit maar produceren geen voedsel. Zal benieuwen hoe paarden in deze regels gaan vallen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:55

Ik vind echt dat er soms heel makkelijk gedacht wordt over 'alle boeren moeten maar gewoon weg' en dan een lading aan kul argumenten..
want het is in sommige gevallen dus niet meer 'ze moeten zich aanpassen', 'het zijn de megastallen'.. etc..

In sommige gevallen lijkt het gewoon letterlijk 'de boer moet weg want er moet gebouwd worden'. Ik snap niet goed hoe sommige mensen daar zo makkelijk overheen stappen. Want er komt dan ook geen landbouw (lees: vega) voor in de plaats. De landbouwgrond is dan gewoon weg.

Waar moet het eten dan vandaan komen? Importeren? Uit landen die andere regelgeving hebben, met andere eisen aan verdelgingsmiddelen en dierenwelzijn? Hoe dan?

Tata Steel wordt uit een rapportage gehaald, andere emissiebronnen lijken niet te worden meegeteld (grote industrie, buitenland), er wordt gemodelleerd gekeken en niet werkelijk... ik vind het op zn zachts gezegd bijzonder.

Want als ze het groene hart volzetten met industrie en huizen, dan zijn andere landelijke gebieden met paddock paradises, weilanden voor paarden etc wellicht ook aan de beurt. Niet alleen de megastallen.. denk ik?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:14

het is ook ontzettend dom om van je voedselvoorziening afhankelijk te worden van het buitenland. Klimaat is instabiel, en waar te verdienen valt verschijnen dubieuze handelaren. En dan nog de voedselveiligheid/dierenwelzijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:20

Kinke schreef:
het is ook ontzettend dom om van je voedselvoorziening afhankelijk te worden van het buitenland. Klimaat is instabiel, en waar te verdienen valt verschijnen dubieuze handelaren. En dan nog de voedselveiligheid/dierenwelzijn

In de 2e wereld oorlog hadden mijn opa en oma een boerenbedrijf(je)
Mensen uit de stad met honger kwamen bedelen om eten.... Maakte niet uit wat, melk, eitjes, graan, als het maar eten was.
En dan zaten zij betreft hongersnood niet eens in de ergste gebieden.

Nu denkt men wel, dat overkomt ons nooit meer....
Wie had er ooit gedacht dat we in een lockdown zouden komen door een ziekte... ook niet....
Dus ja de boeren hier weg willen, ipv daarvan nog meer industrie, zonnepanelen enz, alles wat ons niet voed, geen eerste levensbehoefte... niet slim, verre van.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:26

Ik ben benieuwd of de grote varkens"boeren" hier de lachende derde gaan worden met hun geklimatiseerde varkensflats met luchtwassers.

Als ik koeienboer was zou ik zeggen blijf op je land, zorg dat je niet meer koeien hebt dan je land hebt om de mest kwijt te kunnen en ga je eigen ammoniak-emissies meten, in de stal en aan het eind van je land. Ben niet afhankelijk van standaard modellen. Als ik het goed heb begrepen produceren koeien in de wei nauwelijks ammoniak, maak dat duidelijk door meetwaarden. Ik heb sterk het idee dat jullie misbruikt worden door de grote varkens industrieëlen en de natuurlobby.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:00

Boeren zijn al jaren bezig met aanpassingen door constante regelwijzigingen vanuit Brussel. Die kosten lopen in de tonnen. Mogen ze gewoon zelf ophoesten.
Ik zie dat als een ontmoedigings beleid. Het is al jaren aan de gang

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:37

Irmaz, je denkt dat de regelgeving aangepast wordt op die metingen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:47

Kinke schreef:
Irmaz, je denkt dat de regelgeving aangepast wordt op die metingen?

Uiteindelijk zal dat wel moeten ja.
Voordeel met eigen metingen is dat je een bewijs hebt hoeveel je boerenbedrijf echt bijdraagt aan de stikstof depositie. Veel regelgeving komt tot stand door allerlei lobby-werk en het zou zo maar kunnen dat de stikstof winst helemaal geen zoden aan de dijk zet door koeienboeren verder te onderdrukken maar dat dit verhaal wel aannemelijk klinkt en dit heel goed uitkomt voor een bepaalde doelgroep met een sterke lobby. Met eigen metingen kun je dit zwart op wit bewijzen.

Maar misschien denk ik er te makkelijk over, ik zou alleen graag zelf bewijzen willen zien wanneer mij iets in de schoenen wordt geschoven dat zo veel impact op mijn leven zou hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:20

dat wordt ook geprobeerd, maar past niet in de planning dus wordt niet toegepast.
Waarom denk je dat boeren boos zijn...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:20

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:04

Kinke schreef:
dat wordt ook geprobeerd, maar past niet in de planning dus wordt niet toegepast.
Waarom denk je dat boeren boos zijn...

Naar de rechter brengen?

Aan boosheid alleen heb je niks. Actievoeren en hopen dat iemand komt helpen lijkt me ook niet heel effectief. Zorg dat het probleem duidelijk wordt, er lopen nu zo veel dingen door elkaar wanneer het op agrarisch aankomt; Stikstof, dierenwelzijn, zooönoses, bestrijdingsmiddelen, stankcirkels, biodiversiteit, .....
De mensen in de stad hebben geen idee waar de huidige plannen precies voor zijn en denken (volgens mij) inmiddels dat boeren opruimen alle problemen oplost en dat het niet uitmaakt welke agrarische tak je pakt.

In het plan dat een paar dagen geleden gepresenteerd is voor het groene hart en brabant, gelderland en wordt gemeld dat vrijkomende fosfaatrechten verhandelbaar moeten blijven, welke groep heeft daar voordeel bij?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:32

maar je denkt dat er niet geprobeerd wordt om die dingen duidelijk te maken? Heb er al genoeg over gelezen de afgelopen jaren.