Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:26

...en als je in die lijn doordenkt, denk ik dat hij ook kwaad was op al die losbollen die een beetje naar de koningin gaan kijken. Daar is hij dan ook bewust op ingereden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:26

Ik denk dat hij zich zo voelde best kon kloppen.
Maar een potje pillen had ook volstaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:27

Herkenbaar?...
Maar waarom slaat de één dan door en blijft de ander toch verstandig in dergelijke omstandigheden, zoekt therapie of andere uitweg, etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:28

detour schreef:
Dat hij ongelukkig zal zijn geweest lijkt me dan in ieder geval een terechte aanname, en dat hij geen uitweg meer zag...

Lijkt me ook.

En of hij daarin wel of niet specifiek de Koningin mee wilde nemen de dood in, dat zal altijd een raadsel blijven. Persoonlijk veroordeel ik die man liever niet van dingen die hij misschien niet eens van plan is geweest, in tegenstelling tot wat heel Nederland doet. Stiekem hoop ik dat 'ie ergens een brief heeft achtergelaten ofzo. Maar wat moet die man wanhopig zijn geweest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:28

kazary schreef:
Ik denk dat hij zich zo voelde best kon kloppen.
Maar een potje pillen had ook volstaan.

Het schijnt dat mensen die zover heen zijn en zich echt van het leven willen beroven al lang niet meer denken over de gevolgen van anderen, heeft woede een rol gespeeld, wraak, etc?
Het menselijk brein is zo complex en geen enkel mens is als een ander..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:29

beantsje schreef:
...en als je in die lijn doordenkt, denk ik dat hij ook kwaad was op al die losbollen die een beetje naar de koningin gaan kijken. Daar is hij dan ook bewust op ingereden.

"denk ik dat hij ook kwaad was"
"daar is hij dan ook bewust op ingereden"

Dat laatste is een behoorlijke aanname. Breng 't niet als feit alsjeblieft. Wie zegt dat het bewust was? Ik doe ook wel eens dingen waar ik later spijt van krijg, puur doordat ik niet altijd in staat ben bewust beslissingen te nemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:30

detour schreef:
Herkenbaar?...
Maar waarom slaat de één dan door en blijft de ander toch verstandig in dergelijke omstandigheden, zoekt therapie of andere uitweg, etc?

Tja, dat is niet duidelijk. Mogelijk door opvoeding, temperament, persoonlijkheid, genetica, biologische kwetsbaarheid etc.
Het is sowieso een combinatie van factoren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:30

dees_daan schreef:
katiavl schreef:
Dat heeft niks met helder te maken hoor, en een agent is daar niet voor uitgerust. Een psycho/psychiater wel na uitgebreid interview enz.

Waarom zouden er groene teksten van komen, het is een zeer normale vraag. Als men dan toch wil vergelijken met vorige massamoordenaars zijn er heel weinig die niet van statement veranderen. Helaas heeft hij de kans daar niet voor gehad.
En blijft het gokken, maar op één verklaring zoveel gewicht leggen vind ik persoonlijk niet zo slim.

ik denk dat ze dit wel goed nagetrokken hebben, of het een gewone agent was, of "meer" weet ik niet, maar ik denk dat ze zelf echt wel goed uitgezocht hebben wat er gezegd is, en hoe voordat ze het aan heel nederland vertellen..
dat weten ze wss beter dan iemand vanachter zijn comp..

Zie je mij beoordelen dan heb al meer aangegeven dat niemand dat kan en ik ben nog steeds niet niemand, ik zet vragen inplaats van klakkeloos te volgen.
Het gaat niet om hoe iemand iets zegt of wat, maar dat het de waarheid is die op dat moment beinvloed word door zoveel factoren. Ik kan er zo tientallen geven maar dat doe ik niet = speculatie.

Plus dat ze ook op persconferenties alleen kunnen zeggen wat ze dan weten op dat moment, er is een reden waarom er meerdere persconferenties gegeven worden bij een levende dader omdat de informatie veranderd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:31

Heino schreef:
detour schreef:
Herkenbaar?...

Tja, dat is niet duidelijk. Mogelijk door opvoeding, temperament, persoonlijkheid, genetica, biologische kwetsbaarheid etc.
Het is sowieso een combinatie van factoren.

tel daarbij het gebrek aan feiten op en je blijft vissen achter het net..
We zullen er zonder achtergelaten brief never achter komen..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:31

Ik zeg of doe ook wel eens dingen waar ik later spijt van heb. Dat doen we allemaal wel eens.
Maar die dingen komen niet eens een beetje in de buurt bij zoiets dramatisch.
Stel je bent het van plan, om het ook nog werkelijk uit te voeren, je ziet de mensen, dat is naar mijn idee nog een groot verschil. Je zou bijna denken dat je toch als reflex op die rem trapt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:33

detour schreef:
We zullen er zonder achtergelaten brief never achter komen..

Klopt..
Er kan wel een zogenaamde psychologische autopsie gedaan worden :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:34

Klopt, mijn stelling is een aaname die voortvloeit uit mijn zin 'als je in die lijn doordenkt'.

het is zeker geen feit.

ik probeer alleen een model te bedenken hoe het kan dat iemand bereid is om mensen te doden om die bus maar te raken. Want als je full speed op een mensenmassa inrijdt, weet je dat er slachtoffers gaan vallen.

ja, en wat is bewust? Ik denk dat hij die ene seconde die keuze wel gemaakt heeft maar ik kan me niet voorstellen dat het een weloverwogen keuze is, waar hij tevoren goed over nagedacht heeft. ik hoop het tenminste van niet, want daar krijg ik zo'n afschuwelijk beeld van...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 02-05-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:34

Wat is dat Heino?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:35

Beantsje, de volgende aanname kan zijn dat hij probeerde om zichzelf van het leven te beroven en dat kan andere gedachten en zelfs reflexen overheersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:35

@katia, wij weten niet wat er gezegd is, misschien heeft hij wel duidelijk aangegeven waarom hij dit gedaan heeft, en details verteld? daaruit zou je kunnen opmaken dat hij wist wat hij gedaan had.. nogmaals, ze hebben dit echt wel nagetrokken, en ik denk dat ze wel in staat zijn dit te beoordelen.. op basis van het gesprek.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:37

kazary schreef:
Wat is dat Heino?

Dat psychologen na het overlijden van iemand aan de hand van beschrijvingen van mensen die de persoon goed kenden proberen een schets te maken van de persoonlijkheid en psyche van een persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:37

beantsje schreef:
Klopt, mijn stelling is een aaname die voortvloeit uit mijn zin 'als je in die lijn doordenkt'.

het is zeker geen feit.

ik probeer alleen een model te bedenken hoe het kan dat iemand bereid is om mensen te doden om die bus maar te raken. Want als je full speed op een mensenmassa inrijdt, weet je dat er slachtoffers gaan vallen.

ja, en wat is bewust? Ik denk dat hij die ene seconde die keuze wel gemaakt heeft maar ik kan me niet voorstellen dat het een weloverwogen keuze is, waar hij tevoren goed over nagedacht heeft. ik hoop het tenminste van niet, want daar krijg ik zo'n afschuwelijk beeld van...

Wie zegt dat? :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:38

Oei, dat is dan toch gebasseerd op interpretaties? kan iemand die emotioneel betrokken is bij iemand objectief een beeld vormen?.. :\

Zal het dan niet bij een globaal beeld blijven?
Laatst bijgewerkt door detour op 02-05-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:38

Aha op die manier.
Dan ben ik benieuwd wat er uit gaat komen omdat het een stille man was.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:39

Overigens nog niet op het nieuws kunnen vinden of de auto onbestuurbaar was na het rijden door de eerste afzetting?

Tijdens persconferentie is openbaar gemaakt dat de dader zijn doel gericht was op de Koninklijke familie..dat heeft de dader tegen een agent gezegd en je legt verklaring af onder ede.

detour

Precies, dat dacht ik ook. gesloten, keurig, teruggetrokken.
Ga er maar aan staan!

beantsje

Lovely schreef:
Beantsje, de volgende aanname kan zijn dat hij probeerde om zichzelf van het leven te beroven en dat kan andere gedachten en zelfs reflexen overheersen.

Zou heel goed kunnen hoor.
als je naar de foto's kijkt, zie je dat hij ook geen gordel droeg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:40

Amy77 schreef:
dat heeft de dader tegen een agent gezegd en je legt verklaring af onder ede.

Dat zegt niets over het waarheidsgehalte hè ;)
En idd, blijft wel bij een globaal beeld, weet ook niet of dat gedaan gaat worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:40

Amy77 schreef:
Overigens nog niet op het nieuws kunnen vinden of de auto onbestuurbaar was na het rijden door de eerste afzetting?

Tijdens persconferentie is openbaar gemaakt dat de dader zijn doel gericht was op de Koninklijke familie..dat heeft de dader tegen een agent gezegd en je legt verklaring af onder ede.

Zou hij daar echt mee bezig zijn geweest, dat hij dit onder ede deed, vol bloed, weg zakkende qua bewustzijn, net vol snelheid tegen de naald te zijn geramd?..

Amy77

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:42

nee, ik bedoel de agent legt zijn verklaring af onder ede, zoiets kan en mag je niet verzinnen..dat dat soort dingen wel gebeuren bij corrupte agenten, ja das weer een ander verhaal ;)