Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:32

Benzz schreef:
Rizette schreef:
Voor Benzz is er geen groter vermaak dan leedvermaak.

Dat slaat helemaal nergens op. Ik loop ook niet meer fijn in het bos met de hond.

Maar een feest met 5000 man afzeggen vanwege een wolf vind ik lachwekkend. En ik ken de locatie en weet waar de parkeerplaats is.

Eens hoor, dat vind ik ook nergens op slaan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:03

Maar vorig jaar hadden we toch ook nooit verwacht dat er honden gepakt zouden worden in een druk losloopgebied? Of honden met een mens naast zich. Of een kind.

En eerlijk, wat moet een wolf vrezen van 800 mensen die toch niets doen? Met dat "onnatuurlijke gedrag" dat ze hier al laten zien weet je het volgens mij nooit...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:06

Maar daar gaat het imo mis. Het is dus wel natuurlijk gedrag. Maar onze experts zien dat nog steeds niet in.

darkadia

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:02

Pfff, hier zijn ze in de buurt gelukkig alweer even niet gezien geloof ik (Maartensdijk/hollandse rading), maar ik merk dat ik toch ook niet zo graag meer in mn uppie of met paard het bos in ga.

Wat ik me wel af vraag: het is een beschermde diersoort, maar met hoe snel ze zich nu voortplanten: kan het zijn dat ze dan op gegeven moment niet meer onder beschermd vallen omdat er weer veel van zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:22

Eens met Benzz. Het is lachen om het achterlijke beleid niet om de angst van mensen. Alle incidenten in de omgeving worden gebagatelliseerd en zo’n groot feest wordt dan spannend gevonden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:54

Is deze man die in de krant staat nou dezelfde als van de week vlak bij camping de lucht?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:01

Citaat:
https://www.woudenberg.nl/nieuwsoverzic ... pzYpyN2bGA

Met grote zorg heb ik, samen met mijn collega burgemeester van Scherpenzeel, kennisgenomen van het incident waarbij een jongen onderweg naar school is omsingeld door meerdere wolven. Dit is een schokkende gebeurtenis die ons allemaal raakt en ik leef zeer mee met de jongen en zijn familie. Gelukkig is hij ongedeerd gebleven, maar ik besef hoe bijzonder angstig en ingrijpend dit voor hem en zijn omgeving moet zijn geweest.

Als burgemeester voel ik een diepe verantwoordelijkheid om op te komen voor inwoners, zeker ook voor hen die in het buitengebied wonen en zich door situaties zoals deze onveilig voelen. Het is onacceptabel dat kinderen of andere inwoners bang moeten zijn om naar school, werk of huis te reizen.

Ik waardeer de recente inspanningen van de provincie Utrecht om stappen te zetten richting een vergunningsaanvraag voor het zenderen van de wolvenroedel. Het is van groot belang dat de wolven in onze provincie goed gemonitord worden.

Tegelijk blijf ik oproepen om alles in het werk te blijven stellen om de veiligheid van onze inwoners te waarborgen en bij het Rijk aan te dringen op meer mogelijkheden voor provincies om in te grijpen. De veiligheid van inwoners komt altijd op de eerste plaats. De huidige situatie vind ik niet houdbaar.

Ik druk ouders op het hart om hun kind niet alleen van en naar school te laten fietsen in het buitengebied. Voor kinderen jonger dan 10 jaar is het belangrijk dat ze begeleid worden door een volwassene.

Tot slot: meld incidenten met de wolf bij het Wolvenmeldpunt van BIJ12 en bij ons als gemeente via wolf@woudenberg.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Meer informatie: https://www.woudenberg.nl/de-wolf

Wat een niets zeggend zwam gezever van die burgemeester.
Maar wel toegeven dat hij wel gevaarlijk is.... maar boven de 10jaar niet meer.

Terwijl we net gelezen hebben dat een volwassen man een wolf weg moest schoppen, was hem dat gelukt met 7?

Denk het niet.

Pak verdorie eens door als burgemeester....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:03

DuoPenotti schreef:
Pak verdorie eens door als burgemeester....
En hoe zou hij dat volgens jou moeten doen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:05

Eens in Den haag staan herrie maken.
Of gewoon schot vergunning afgeven en dan zeggen, doen ze in Frankrijk ook.
Eens kijken wat er dan gebeurt.
8 dagen later met zo'n artikel aan komen druppen is geen burgemeester die er wat om geeft of het serieus neemt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:07

DuoPenotti schreef:
Eens in Den haag staan herrie maken.
Of gewoon schot vergunning afgeven en dan zeggen, doen ze in Frankrijk ook.
Eens kijken wat er dan gebeurt.
8 dagen later met zo'n artikel aan komen druppen is geen burgemeester die er wat om geeft of het serieus neemt.

Ik snap je echt!!

Maar in Den Haag herriemaken als 1 burgermeester is compleet zinloos. Schotvergunning afgeven mag niet. En je weet niet wat hij heeft gedaan he, misschien kwam die krant pas 8 dagen later met het artikel.

In Ede stond de burgermeester dezelfde dag nog bij de slachtoffers van de pony, maar daar was ook geen krant bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:18

Denk dat er ondertussen wel meer burgemeesters voor te porren zijn....

En als deze krant het pas 8 dagen later wil plaatsen dan kan hij ook bij andere gaan rammelen.
Een verhaal van een burgemeester willen ze wel, het is niet japie om de hoek.

En als hij zegt hier word nu geschoten, dit gaat mij te ver, Europees mag het, want dat is gewoon zo, ben ik toch wel eens benieuwd wat er gebeurt ja.
Tuurlijk gaan die extremisten naar de rechter, maar als je als burgemeester uit legt dat er voortaan direct gevaar is voor ieder die in het buikgebied komt.... ik denk dat hij echt wel een kans maakt.

Maar nee ze willen de bedreigingen niet, wat ik snap.
Maar eens tijd om ook daar eens voor bij Den Haag te gaan rammelen?

We hebben nu wel een regering die daar wél gevoelig is daar wat mee te doen.
Althans als PVV niet op de linkse toer gaat...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:27

DuoPenotti schreef:
Denk dat er ondertussen wel meer burgemeesters voor te porren zijn....

En als deze krant het pas 8 dagen later wil plaatsen dan kan hij ook bij andere gaan rammelen.
Een verhaal van een burgemeester willen ze wel, het is niet japie om de hoek.

En als hij zegt hier word nu geschoten, dit gaat mij te ver, Europees mag het, want dat is gewoon zo, ben ik toch wel eens benieuwd wat er gebeurt ja.
Tuurlijk gaan die extremisten naar de rechter, maar als je als burgemeester uit legt dat er voortaan direct gevaar is voor ieder die in het buikgebied komt.... ik denk dat hij echt wel een kans maakt.

Maar nee ze willen de bedreigingen niet, wat ik snap.
Maar eens tijd om ook daar eens voor bij Den Haag te gaan rammelen?

We hebben nu wel een regering die daar wél gevoelig is daar wat mee te doen.
Althans als PVV niet op de linkse toer gaat...

Alleen de VVD en de BBB zijn voor afschot. Dus dat gaat lastig worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:45

Dat dat feest niet doorgaat heeft ook te maken met dat niemand verantwoordelijk of aansprakelijkheid durf/wil/kan nemen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:48

Was de aanval in Scherpenzeel op wandelaar met zijn hond hier al gedeeld?
Afgelopen dinsdag 26-11-2024

Citaat:
Wandelaar (40) met hond aangevallen door wolf: ’Ik heb hem een rotschop verkocht om mijn hond te redden’

SCHERPENZEEL - Op het uitgestrekte Landgoed Scherpenzeel wordt sinds twee weken regelmatig een wolf gesignaleerd. Een wandelaar zag er dinsdag één uit de bosjes springen, die het op hem en zijn hond had gemunt. Dat het dier na een eerste schop niet afdroop, baart rentmeester Fieke van der Linden zorgen. „Ze worden steeds minder bang.”

De Telegraaf 29.11.2024
<<Hans – zijn echte naam wil hij niet geven omdat de gemoederen tussen voor- en tegenstanders van de wolf flink kunnen oplopen – wijst naar een bosschage langs een van de wegen op het landgoed. Dinsdagmiddag liep hij met zijn twee honden langs het plukje hulststruiken en dennenboompjes, met daarachter een stuk bos. „Het was rond een uur of half 6. Crisistijd noem ik dat, dan heb je de meeste kans dat ze er zijn.”

Wolf tegen kaak getrapt

„Ineens hoorde ik wat geritsel en bam! Daar stond een wolf. Hij greep mijn hond achter de schouder, waardoor hij omviel en op z’n rug kwam te liggen. De wolf zette zijn poten aan weerszijden van zijn lijf en stond klaar om ’m in de keel te bijten.” Dat liet Hans niet gebeuren: hij gaf het roofdier een schop. „Toen richtte hij zich tot mij. Oren naar achter, tong uit de bek, tanden laten zien… hij nam een houding aan om mij te bespringen. Ik wist hem af te leiden en had toen net genoeg tijd om hem tegen de kaak te trappen.”

Meldingen van wolven

Fieke van der Linden, rentmeester van Landgoed Scherpenzeel, kreeg in de afgelopen twee weken vijf meldingen van mensen die zeiden een wolf te hebben gezien. Hans zegt dat hij er om de paar dagen één ziet. „Vorige week zijn schapen aangevallen in de wei. Ik heb er toen één weggejaagd door hard met blokken hout tegen elkaar te slaan.”

Van der Linden maakt zich zorgen. „Wat mij opvalt is dat de wolf na de eerste schop van Hans niet is afgedropen. Hij was dus niet bang voor een mens. Dit is blijkbaar het nieuwe normaal, dat er mensen of dieren worden aangevallen.”

Mogelijk zwerfwolf van Hoge Veluwe

Ecoloog Erwin van Maanen monitort op meerdere landgoederen, waaronder nu ook Scherpenzeel, de aanwezigheid van het roofdier. Hij kan pas met zekerheid zeggen dat er een wolf in het spel was als er dna-bewijs ligt, maar de manier van aanvallen wijst er wel op. „Hij kwam uit het niets en greep de hond vervolgens naar de keel. In deze buurt zijn onlangs ook schapen aangevallen. Mogelijk gaat het om een zwerfwolf die vanaf de Hoge Veluwe hierheen is gekomen. Ik vermoed niet dat het om een roedel gaat.”

Schrik zit er goed in

Op Landgoed Scherpenzeel, meer dan 1000 hectare aan bos, landbouwgrond, agrarische bedrijven en woningen, zit de schrik er goed in. „Melkveehouders halen hun dieren naar binnen”, zegt Van der Linden: „Dat heeft gevolgen, want zij krijgen een prijs die ook is gebaseerd op het aantal uren dat de koeien buiten staan. Bovendien raken de dieren van slag door wolven, ook als ze niet aanvallen.”

Volgens ecoloog Van Maanen is het niet de bedoeling dat wolven niet bang zijn voor mensen. „Ik zie ze in Nederland op plekken waar ze in Duitsland niet komen. In Ermelo liepen ze rond bij een picknickplaats waar mensen ook etensresten in de berm gooiden, daar kwamen ze bedelen. Als je dat niet aanpakt, creëer je probleemdieren.” Wolven kunnen weer schuw worden gemaakt door ze negatief te conditioneren, bijvoorbeeld door ze af te schrikken met paintballgeweren. „Dieren die structureel mensen benaderen en mogelijk een hoog risico vormen, dienen uitgenomen te worden.”

Update van het wolvenplan

Uitnemen komt neer op afmaken. En deze aanpak wekt wrevel bij voorstanders van de wolf. Volgens Van Maanen is het conflict tussen voor- en tegenstanders zo hoog opgelaaid omdat het beleid van meet af aan niet duidelijk was, bijvoorbeeld over wat een probleemwolf precies is. Vrijdag lekte een update van het wolvenplan uit, maar daar kwam direct kritiek op: nog steeds is niet duidelijk wanneer het roofdier precies een probleem vormt.

Wat ook niet helpt, is dat incidenten niet op één plek worden bijgehouden. Rentmeester Van der Linden: „Het is nu helemaal niet duidelijk hoe vaak het misgaat, waardoor het idee ontstaat dat het rustig is op wolvengebied. En dat is niet zo. We moeten ons afvragen of de aanwezigheid van dit roofdier en recreatie wel samengaan.” Van Maanen pleit voor een nuchtere aanpak, waarin ingrijpen mogelijk is.

Het huisdier van Hans kwam vrij met de schrik en een snee in zijn harnas. Maar de wandelaar mijdt de plek waar zijn viervoeter werd aangevallen. „Een hond is nog altijd een stukje vlees aan een touwtje, een makkelijke prooi voor de wolf. Ik ga het bos niet meer in en wil 360 graden zicht hebben.”>>

Wandelaar (40) met hond aangevallen door wolf: ’Ik heb hem een rotschop verkocht om mijn hond te redden’ | Binnenland | Telegraaf.nl

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1EbSPGWsR4/?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:50

Benzz schreef:
[

CDA, NSC, Ja21, SGP zeg ik zo uit mijn hoofd ook

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:51

tienus63 schreef:
Was de aanval in Scherpenzeel op wandelaar met zijn hond hier al gedeeld?
Afgelopen dinsdag 26-11-2024

Citaat:
Wandelaar (40) met hond aangevallen door wolf: ’Ik heb hem een rotschop verkocht om mijn hond te redden’

SCHERPENZEEL - Op het uitgestrekte Landgoed Scherpenzeel wordt sinds twee weken regelmatig een wolf gesignaleerd. Een wandelaar zag er dinsdag één uit de bosjes springen, die het op hem en zijn hond had gemunt. Dat het dier na een eerste schop niet afdroop, baart rentmeester Fieke van der Linden zorgen. „Ze worden steeds minder bang.”

De Telegraaf 29.11.2024
<<Hans – zijn echte naam wil hij niet geven omdat de gemoederen tussen voor- en tegenstanders van de wolf flink kunnen oplopen – wijst naar een bosschage langs een van de wegen op het landgoed. Dinsdagmiddag liep hij met zijn twee honden langs het plukje hulststruiken en dennenboompjes, met daarachter een stuk bos. „Het was rond een uur of half 6. Crisistijd noem ik dat, dan heb je de meeste kans dat ze er zijn.”

Wolf tegen kaak getrapt

„Ineens hoorde ik wat geritsel en bam! Daar stond een wolf. Hij greep mijn hond achter de schouder, waardoor hij omviel en op z’n rug kwam te liggen. De wolf zette zijn poten aan weerszijden van zijn lijf en stond klaar om ’m in de keel te bijten.” Dat liet Hans niet gebeuren: hij gaf het roofdier een schop. „Toen richtte hij zich tot mij. Oren naar achter, tong uit de bek, tanden laten zien… hij nam een houding aan om mij te bespringen. Ik wist hem af te leiden en had toen net genoeg tijd om hem tegen de kaak te trappen.”

Meldingen van wolven

Fieke van der Linden, rentmeester van Landgoed Scherpenzeel, kreeg in de afgelopen twee weken vijf meldingen van mensen die zeiden een wolf te hebben gezien. Hans zegt dat hij er om de paar dagen één ziet. „Vorige week zijn schapen aangevallen in de wei. Ik heb er toen één weggejaagd door hard met blokken hout tegen elkaar te slaan.”

Van der Linden maakt zich zorgen. „Wat mij opvalt is dat de wolf na de eerste schop van Hans niet is afgedropen. Hij was dus niet bang voor een mens. Dit is blijkbaar het nieuwe normaal, dat er mensen of dieren worden aangevallen.”

Mogelijk zwerfwolf van Hoge Veluwe

Ecoloog Erwin van Maanen monitort op meerdere landgoederen, waaronder nu ook Scherpenzeel, de aanwezigheid van het roofdier. Hij kan pas met zekerheid zeggen dat er een wolf in het spel was als er dna-bewijs ligt, maar de manier van aanvallen wijst er wel op. „Hij kwam uit het niets en greep de hond vervolgens naar de keel. In deze buurt zijn onlangs ook schapen aangevallen. Mogelijk gaat het om een zwerfwolf die vanaf de Hoge Veluwe hierheen is gekomen. Ik vermoed niet dat het om een roedel gaat.”

Schrik zit er goed in

Op Landgoed Scherpenzeel, meer dan 1000 hectare aan bos, landbouwgrond, agrarische bedrijven en woningen, zit de schrik er goed in. „Melkveehouders halen hun dieren naar binnen”, zegt Van der Linden: „Dat heeft gevolgen, want zij krijgen een prijs die ook is gebaseerd op het aantal uren dat de koeien buiten staan. Bovendien raken de dieren van slag door wolven, ook als ze niet aanvallen.”

Volgens ecoloog Van Maanen is het niet de bedoeling dat wolven niet bang zijn voor mensen. „Ik zie ze in Nederland op plekken waar ze in Duitsland niet komen. In Ermelo liepen ze rond bij een picknickplaats waar mensen ook etensresten in de berm gooiden, daar kwamen ze bedelen. Als je dat niet aanpakt, creëer je probleemdieren.” Wolven kunnen weer schuw worden gemaakt door ze negatief te conditioneren, bijvoorbeeld door ze af te schrikken met paintballgeweren. „Dieren die structureel mensen benaderen en mogelijk een hoog risico vormen, dienen uitgenomen te worden.”

Update van het wolvenplan

Uitnemen komt neer op afmaken. En deze aanpak wekt wrevel bij voorstanders van de wolf. Volgens Van Maanen is het conflict tussen voor- en tegenstanders zo hoog opgelaaid omdat het beleid van meet af aan niet duidelijk was, bijvoorbeeld over wat een probleemwolf precies is. Vrijdag lekte een update van het wolvenplan uit, maar daar kwam direct kritiek op: nog steeds is niet duidelijk wanneer het roofdier precies een probleem vormt.

Wat ook niet helpt, is dat incidenten niet op één plek worden bijgehouden. Rentmeester Van der Linden: „Het is nu helemaal niet duidelijk hoe vaak het misgaat, waardoor het idee ontstaat dat het rustig is op wolvengebied. En dat is niet zo. We moeten ons afvragen of de aanwezigheid van dit roofdier en recreatie wel samengaan.” Van Maanen pleit voor een nuchtere aanpak, waarin ingrijpen mogelijk is.

Het huisdier van Hans kwam vrij met de schrik en een snee in zijn harnas. Maar de wandelaar mijdt de plek waar zijn viervoeter werd aangevallen. „Een hond is nog altijd een stukje vlees aan een touwtje, een makkelijke prooi voor de wolf. Ik ga het bos niet meer in en wil 360 graden zicht hebben.”>>

Wandelaar (40) met hond aangevallen door wolf: ’Ik heb hem een rotschop verkocht om mijn hond te redden’ | Binnenland | Telegraaf.nl

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1EbSPGWsR4/?

ja was gedeeld, maar een keer meer is niet erg, te belangrijk om te missen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:53

Vandaag drukke dag gehad, poging gedaan om terug te lezen.
Maar er blijft weinig bij me hangen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:55

DuoPenotti schreef:
Benzz schreef:
[

CDA, NSC, Ja21, SGP zeg ik zo uit mijn hoofd ook

Je hebt gelijk, ik zat alleen naar de coalitiepartijen te kijken. NSC is alleen neutraal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:59

Kaartje van update BIJ12
Citaat:
Bij12 Update 27.11.2024

In de kaart weergegeven zijn de (niet precies) locaties gemelde veeschade vermoedelijk veroorzaakt door wolven van 17 tot 26 november 2024.

Pas op uw dieren !!

Aanvullend informatie

De tabel met schademeldingen- en cijfers en het bronbestand (Excel-bestand) wordt meestal één keer per week bijgewerkt. Dit kan vanaf het moment dat BIJ12 een eerste terugkoppeling heeft ontvangen van een taxateur over het veldbezoek.

Schade aan bedrijfsmatig gehouden landbouwhuisdieren én aan hobbymatig gehouden hoefdieren (schaap, geit, paard/pony, rund, varken) komt in aanmerking voor taxatie en een tegemoetkoming. Dit geldt ook voor bedrijfsmatig gehouden kuddebeschermings- en hoedhonden die verwond of gedood worden. De eigenaar krijgt een tegemoetkoming in de schade wanneer bovengenoemde dieren met zekerheid of zeer waarschijnlijk zijn gedood of verwond door een wolf.

Volgens de beleidsregels van de provincie wordt door BIJ12 beoordeeld of er een tegemoetkoming wordt verleend. Bij het verlenen van een tegemoetkoming in de schade door een wolf wordt er geen eigen risico ingehouden en hoeven geen léges betaald te worden. Eventuele dierenartskosten en de voorrij- en afvoerkosten van een kadaver naar een destructiebedrijf worden vergoed. Overige indirecte kosten komen niet voor een tegemoetkoming in aanmerking.

Wolvenschade melden - BIJ12

Afbeelding
Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1DDSByrxan/?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:01

tienus63 schreef:
Drentse schaapskuddes niet blij met nieuwe wolvenplan. Ronduit teleurstellend.
Lees verder via bron Rtvdrenthe

Drentse schaapskuddes niet blij met nieuw wolvenplan: 'Ronduit teleurstellend' https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/170294 ... urstellend #rtvdrenthe

Naast moordlustig zijn wolven dus ook selectief blind..ze vallen schapen gerust aan als de herder in de buurt is want die zien ze niet....wie heeft dit aan betreffende wolven gevraagd?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 21:16

Naar aanleiding van het conceptplan. Dat gebieden afgesloten kunnen worden omdat de wolf er gevestigd is, is ook diverse malen door bokkers in wolventopics genoemd.
Dat het dan natura2000 wordt en dat boeren kunnen wieberen.

Zie gisteren nog tegen iemand; misrekening geweest dat de wolf zich op de UH is gevestigd.
Daar zitten nu nog wat boeren, leuk voor mensen die weten hoe een koe en een varken er uit zien, dat ze dat daar kunnen zien.
Paar jaar geleden noemde ik die boerenbedrijven als boeren in het openluchtmuseum.

Dan nog paar akkerbouwers in de polders, wat veeteelt in Friesland en alles daar buiten voor natuur en beetje recreatie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 21:18

Het nieuwe (concept)wolvenplan
Citaat:
29 november 2024/Nederland
Geschreven door pro'wolf mensen in het belang van de wolf en niet in het belang van mensen
---
Nieuw wolvenplan: geen maatregelen, dan geen schadevergoeding na aanval

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding na een wolvenaanval moeten dierhouders preventieve maatregelen nemen. Dat staat in het uitgelekte nieuwe wolvenplan dat door de provincies is opgesteld. Ook komen er nieuwe richtlijnen voor de aanpak van probleemwolven.

De NOS meldt dat het plan voortaan 'preventieve maatregelen vereist van dierhouders om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming'. Er geldt een uitzondering bij aanvallen buiten wolvengebieden, of als preventie niet mogelijk is.
Daarnaast mag een wolf alleen worden gedood als deze officieel als 'probleemwolf' is aangemerkt. Net als in het oude plan staat er in het nieuwe draaiboek een 'escalatieladder' waarop provincies kunnen aflezen wanneer een wolf een probleemgeval is.

Het nieuwe plan werd opgesteld door het IPO, een samenwerkingsverband van de twaalf provincies. Het IPO laat aan de NOS weten dat er nog zaken aangepast kunnen worden, maar dat er geen 'radicale aanpassingen' worden verwacht.
Het nieuwe plan is de opvolger van het interprovinciale wolvenplan uit 2019. Dat was opgesteld kort nadat de eerste wolvenroedel zich in Nederland vestigde. Inmiddels zijn dat er elf, waarvan twee in Drenthe. In Drenthe werd sinds 2014 het vaakst vastgesteld dat een wolf schade heeft veroorzaakt, in de meeste gevallen worden schapen gegrepen.

Vorig plan
In het oude plan werd ingezet op het tegengaan van wolvenaanvallen, door bijvoorbeeld subsidies te regelen voor wolfwerende rasters. Schade door een bevestigde wolvenaanval wordt tot nu toe altijd vergoed. Tussen 2014 en 2023 werd er in Drenthe ruim een kwart miljoen euro uitgekeerd aan schadevergoedingen.
Al voor officiële publicatie zijn de messen geslepen. "Het concept interprovinciaal wolvenplan is onevenwichtig en vooral vanuit de bescherming van de wolf geschreven", stellen verschillende belangenorganisaties voor schapenhouders (LTO, NSFO, PLatform KSG, VGSN en SZH).
De partijen missen de 'economische bedreigingen' door de wolf in het plan. "Het wordt tijd dat de extra arbeid die de bescherming van de weidedieren met zich meebrengt vergoed wordt."
Omdat dierhouders volgens het nieuwe plan alleen een vergoeding kunnen krijgen als ze maatregelen hebben genomen, roepen de organisaties om duidelijke richtlijnen. "Waar ligt de grens van het maximale dat van de veehouder gevraagd kan worden? Die grens moet helder zijn zonder ruimte voor interpretatie."
Ook zijn er zorgen over onder andere de weidegang, toegankelijkheid van natuurgebieden en de verschillen in subsidieregelingen per provincie.

Probleemwolf
Schapenhouders vinden de definitie 'probleemwolf' te vaag. Een wolf mag alleen worden afgeschoten als deze als probleemwolf is bestempeld. In de richtlijn staat dat er sprake is van een probleemwolf als 'binnen één gemeente of in een aangrenzende gemeente binnen één week meermaals vee wordt aangevallen'.
"Maar wat is meermaals?", zegt Gitta Backer namens vijf organisaties in de schapenveehouderij tegen de NOS. "En hoe naburig is naburig? Zulke vage omschrijvingen zijn onacceptabel."
Wolvenonderzoeker Joachim Mergeay weerlegt die kritiek. "Je kunt niet alle mogelijke scenario's en gedragingen van een wolf zwart op wit zetten. Bijvoorbeeld: wat verstaan we onder een 'goedgesloten stal'? Die zaken kun je niet allemaal helemaal uitwerken."
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/170291 ... vLh5SJAHbQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18MqZkTLYt/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 21:23

Citaat:
29 november 2024/Gelderland
NB: 1st foto toont het raster waar de schapen achter lopen
---
Wolven veroorzaken onrust in Driedorp en Appel: ‘Als het aan mij ligt, moeten ze echt afgeschoten worden’
NIJKERK

Wolvenaanvallen blijven voor veehouders in de regio een groeiend probleem. In Driedorp en Appel zijn opnieuw schapen slachtoffer geworden van aanvallen door de roofdieren. Dirk Bunt, een boer uit Driedorp: ,,Er zat gaas omheen en schrikdraad, maar dat maakt niet uit. Ze springen erin, graven er onderdoor of klimmen eroverheen.”

Bunt vertelt dat hij op het moment van de aanval aan het werk was en werd gebeld door de zoon van zijn buurvrouw, die de wolvenaanval op de schapen ontdekte. ,,Twee van mijn vier schapen waren aangevallen. Eén had een geperforeerde maag en moest worden ingeslapen. De andere is gehecht en maakt het gelukkig beter, maar ze zijn nu hartstikke wild geworden.” De dierenarts, die direct langs kwam, herkende meteen de oorzaak van de verwondingen. ,,Ze wisten gelijk dat het om een wolf ging, omdat ze een paar uur eerder ook al een melding hadden ontvangen uit Zwartebroek.”

TOENEMENDE DREIGING
De omvang van het probleem met wolvenaanvallen groeit snel. In de eerste negen maanden van 2024 registreerde BIJ12, de organisatie die wolvenschade voor de provincies afhandelt, 491 aanvallen op dieren. Dat zijn er al aanzienlijk meer dan de 399 gevallen in heel 2023. Vooral in Gelderland worden veel aanvallen gemeld: dit jaar al 237, meer dan twee keer zo veel als vorig jaar. Ook de gemeente Nijkerk ontkomt niet aan de stijgende aantallen. Dit jaar registreerde BIJ12 al twaalf aanvallen, tegenover vijf in 2023. In buurgemeenten is het beeld vergelijkbaar. In Putten waren er 32 aanvallen, in Barneveld 41 en in Leusden 8. Ter vergelijking: vijf jaar geleden was er slechts één wolvenroedel in Nederland; inmiddels zijn dat er elf.

FRUSTRATIE GROEIT
Naast de zorgen van veehouders is de wolf ook onderwerp van gesprek onder bewoners van Driedorp en Appel. De beheerder van de lokale buurtapp merkt dat de emoties hoog oplopen. ,,Dat beest hoort hier niet. Ze moeten allemaal kapot geschoten worden, en snel,” zegt hij. De angst is groot, vooral onder gezinnen vertelt hij: ,,Kinderen mogen niet meer alleen het bos in. Dat moet wel, want de wolf kan gevaarlijk zijn. Het is triest dat zulke maatregelen nodig zijn,” voegt hij toe. Hij wijst ook op een breder verschil in perspectief tussen stad en platteland. ,,Mensen in de stad, die in flats wonen en geen ervaring hebben met vee, vinden vaak dat de wolf hier thuis hoort. Maar zij ervaren de gevolgen niet zoals wij dat doen.”

IMPACT VOOR VEEHOUDERS
De gevolgen van wolvenaanvallen zijn niet alleen fysiek zichtbaar in de kuddes, maar raken veehouders ook financieel en emotioneel. Dirk Bunt moest niet alleen een van zijn schapen laten inslapen, maar maakt zich ook zorgen over de toekomst. ,,De schapen waren altijd rustig, maar nu zijn ze schuw en onrustig. Als hobbyboer wil je je dieren buiten laten grazen, maar hoe moet dat nog als je ze straks alleen veilig in een stal kunt houden?” Veehouders die schade ondervinden, kunnen een schadevergoeding aanvragen via BIJ12. Dit jaar is al bijna 400.000 euro uitgekeerd, een bedrag dat nog kan oplopen omdat sommige claims nog niet zijn afgehandeld. Voor Bunt is dat echter maar een schrale troost. ,,Je bent je dier kwijt, en de schade aan de kudde gaat verder dan geld alleen.”"Afschieten is oplossing"

Gijsbert van Davelaar, een schapenhandelaar uit de regio, deelt ook zijn ervaringen met wolvenaanvallen. Zijn schapen werden eveneens het slachtoffer van een aanval, waarbij drie schapen ernstig gewond raakten. ,,De wolf heeft ze bij de borst aangevallen, het vlees is weggescheurd en de schapen moesten worden afgemaakt,” vertelt Van Davelaar. Ook hij heeft niet zelf de wolf gezien, maar er zijn wel sporen van de aanval aangetroffen. ,,Het hek was niet kapot, maar de wolf kan er makkelijk onderdoor kruipen. We hebben DNA van de schapen laten afnemen om zeker te weten dat het om een wolf ging.”

Van Davelaar heeft weinig vertrouwen in de huidige aanpak van het wolvenbeleid in Nederland. ,,Als het aan mij ligt, moeten ze echt afgeschoten worden, want er komen er veel te veel. Dat is de enige manier die volgens mij echt helpt. Als een wolf meerdere aanvallen heeft gepleegd, moet hij worden afgeschoten. Dan stopt hij met aanvallen, omdat hij weet dat het niet meer wordt getolereerd. Maar als je alleen maar blijft werken aan de hekken en netten, dan blijft het probleem zich verplaatsen. Uiteindelijk komt die wolf wel ergens anders binnen, waar de hekken misschien niet zo goed zijn.”

WOLVENROEDELS
Met het toenemende aantal wolvenroedels lijkt de balans tussen natuurbehoud en het welzijn van boeren en bewoners steeds verder te wankelen. Voor veehouders als Dirk Bunt en Gijsbert van Davelaar, en de gemeenschap van Driedorp en Appel, blijft het voorlopig een kwestie van afwachten en hopen dat de volgende aanval hen bespaard blijft.
https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/achte ... closemodal

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15GkEYShi8/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 22:55

Zichtmelding Blijham Gr
Citaat:
Blijham Groningen
29-11-2024
17.00 uur
Zichtmelding "wolf"
"Goedenmiddag. Ik heb net een wolf zien lopen in het weiland in Blijham. Ik kon zo snel geen foto maken helaas. Het was net voor de brug tussen Bellingwolde en Blijham aan Blijham kant."
Betrouwbaarheid: gemiddeld.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1MP1fxDzGm/?