steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 07:09

Citaat:
In bepaalde regio's zal bijvoorbeeld geen ruimte meer zijn voor veehouderij en akkerbouw. Ook niet wanneer boerenbedrijven inspelen op de eisen, bijvoorbeeld door het aanpassen van de stallen of het geven van ander veevoer.

https://nos.nl/artikel/2387989-planbure ... w-mogelijk

Popstra

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:50

Ze worden echt steeds gestoorder in dit land!
Wat komt er voor in de plaats?. Nieuwbouw wijken...Industrie terreinen....zonnepaneel velden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:08

Hoeveel banen gaat dat allemaal kosten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:04

jep, veehouderij EN landbouw, ook biologisch moet oprotten.
Kan iemand mij vertellen waar ons vreten geproduceerd gaat worden, want ik snap het niet meer.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:12

Kinke schreef:
Kan iemand mij vertellen waar ons vreten geproduceerd gaat worden, want ik snap het niet meer.

Wacht effe: tiepfoudt beweerde gisteravond nog dat het grootste deel van de inkomsten van boeren uit het buitenland komt. Ik neem aan dat in ruil voor Nederlandse landbouwproducten is (tenzij ze echt gul in het buitenland zijn en boeren om niet geld geven).

Duuuuus…..als het grootste deel van de productie nu al naar het buitenland gaat en we hier nog steeds niet verhongerd zijn…..komt ons vreten klaarblijkelijk niet uit NL.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:21

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als boeren sowieso weg moeten, dan ontneem je ook de kans om nederlands geproduceerd eten in Nederland te houden, toch?

Ik heb van t weekend de serie Jeremy Clarkson's Farm gezien, voor de engelse boeren valt t ook niet mee allemaal... Die man heeft toch een behoorlijke farm en draaide in 1 jaar 140 pond omzet.. Dan doe je het ook niet om rijk van te worden.. ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:24

Cowboy55 schreef:
Kinke schreef:

Wacht effe: tiepfoudt beweerde gisteravond nog dat het grootste deel van de inkomsten van boeren uit het buitenland komt. Ik neem aan dat in ruil voor Nederlandse landbouwproducten is (tenzij ze echt gul in het buitenland zijn en boeren om niet geld geven).

Duuuuus…..als het grootste deel van de productie nu al naar het buitenland gaat en we hier nog steeds niet verhongerd zijn…..komt ons vreten klaarblijkelijk niet uit NL.

Dat is m.i. een groot deel van het probleem, de export.
Goede kwaliteit word geexporteerd, en de mensen hier eten zo goedkoop mogelijk, lees o.a. chloorkippen uit Polen.

Er is maar een deel mensen die het zich kan veroorloven kritischer te kijken dan alleen naar prijs, maar ook naar opfok, herkomst en verwerking van een slachtdier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:25

hartstikke goed voor het milieu toch en voor de inkomsten van bv Nederland. Alles uit het buitenland.
Blijkbaar kunnen we dat deel wat in Nederland verkocht wordt wel missen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:29

Nou, op het moment dat ik geen voedsel meer kopen kan wat in NL op een fatsoenlijke manier geproduceerd is, dan word ik wellicht vegetarier, en gaan we onze moestuin / fruit nog wat opschroeven.
Of een paar kippen houden, misschien een varkentje...en dan maar weer terug naar zoveel mogelijk self-supporting ;)

En ik begrijp best dat dat niet voor iedereen weggelegd is...jammer genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:31

Zo belachelijk
Belasting betalers en bedrijven die voor werk zorgen het land uit donderen.
Ze houden wel voor een deel de economie draaiende. Heel verstandig die weg te werken :j
En ga er maar niet vanuit dat de getallen van fijnstof en stikstof dan gaan dalen want wanneer daalde het? Juist ja in het begin van de corona crisis toen alles op zijn gat lag behalve de boeren.

Meer mensen binnen halen (hoeveel stoten wij per mens uit, onze stront? is dat al eens berekend) meet vervuiling, meer huizen meer, stroom, meer alles.
Waarom hoor je daar nooit wat over?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:35

mensen binnenhalen doet er niet eens toe, Nederland knapt gewoon uit z'n voegen, met of zonder mensen 'binnenhalen'

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:36

Ja het knapt al uit zijn voegen, maar onze bevolking groeit door het binnen halen. Niet door wat er al woont.
En nee dat is niet bedoeld als discriminatie, maar als kijken hoe het gaat in Nederland met ons beetje grond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:44

Ten eerste 'halen we ze niet binnen', ze komen zelf. Voor het overgrote deel uit oorlogsgebieden. Gebieden waar ook de westerse wereld oorlog voert. Ten tweede zijn de aantallen heel laag ten opzichte van het Nederlandse inwoneraantal.
Zie in de link de cijfers.
https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer- ... 69B3C&_z=z

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:47

Goed hoe je het ook verwoord, ze komen hier.
En we zouden aan inwoners aantal krimpen door de jaren heen als dat niet was.
Neem een voorbeeld aan Denemarken, zo kan het ook, en dan hebben mensen die het nodig hebben ook echt de hulp.

Bron CBS:
Bevolkingsontwikkeling. De Nederlandse bevolking groeide in 2020 met 67 830 personen (inclusief correcties). Door internationale migratie groeide de bevolking met 68 359 personen, en door natuurlijke aanwas (geboorte minus sterfte) nam de bevolking toe met 3 personen."

-----------

"Vervuiling door stikstof en fijnstof fors lager in coronajaar
De coronapandemie heeft de luchtvervuiling in Nederland vorig jaar tijdelijk fors doen afnemen. De vervuiling door stikstofoxiden nam met ongeveer twintig procent af, becijfert het RIVM. Ook de hoeveelheid fijnstof lag behoorlijk lager. Dat komt in elk geval voor een deel doordat veel mensen thuis werkten en minder de weg opgingen. Van de zeer fijne deeltjes die bekendstaan daalde de gemiddelde concentratie in de lucht met ongeveer vijftien procent. De concentratie van iets grotere deeltjes daalde met tien procent."

De boeren zijn gewoon door gegaan...dus waar zit het grootste probleem dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:24

mysa schreef:
Ten eerste 'halen we ze niet binnen', ze komen zelf. Voor het overgrote deel uit oorlogsgebieden. Gebieden waar ook de westerse wereld oorlog voert. Ten tweede zijn de aantallen heel laag ten opzichte van het Nederlandse inwoneraantal.
Zie in de link de cijfers.
https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer- ... 69B3C&_z=z

De meeste komen gewoon uit Noord Afrika en Afrika zelf hoor waar geen enkele oorlog woed!
Maar dat is een andere discussie.

De rest van de wereld prijst de Nederlandse boeren om hun werk en hun vooruitstreven. Enkel eigen land en volk niet. Die wil ze kapot maken door allerlij sh*t te verzinnen om ze weg te krijgen. NL gaat de wereld wel even van zijn stikstof probleem redden. Yeah right!! :')
En de buurlanden er omheen kunnen gewoon blijven doorgaan waarmee ze bezig waren.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:40

Popstra schreef:
De meeste komen gewoon uit Noord Afrika en Afrika zelf hoor waar geen enkele oorlog woed!
Maar dat is een andere discussie.

Verreweg de grootste groep (26%) komt uit Syrië ja. Oh wacht, wat was er ook al weer met Syrië?

De op 1 na grootste groep (8%) komt uit Eritrea. Je weet wat daar gebeurt, toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:45

kan iemand mij vertellen wat het vluchtelingen probleem verder te maken heeft met de stikstofcrisis en de uitfasering van de agrarische sector in ons land?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:54

juval schreef:
kan iemand mij vertellen wat het vluchtelingen probleem verder te maken heeft met de stikstofcrisis en de uitfasering van de agrarische sector in ons land?

Niet erg veel. Enkel dat een deel van de stijgende vraag naar woningen afkomstig is van vluchtelingen. Maar dit is dan slechts voor een heel beperkt gedeelte.

Grootste probleem volgens mij is dat Nederland meer en meer op een stadsstaat begint te lijken. Stadsstaten kunnen nu eenmaal moeilijk uitblinken in landbouw en natuur. Op een gegeven moment is het toch een kwestie van keuzes maken. En dat schijnt lastig te zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:59

tja, wat dan?? boeren een oprotpremie geven, zodat ze vluchten uit nederland en met zijn allen vertrekken richting scandinavië ???? (als ik wat jonger was zou ik graag gaan!!)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:03

juval schreef:
tja, wat dan?? boeren een oprotpremie geven, zodat ze vluchten uit nederland en met zijn allen vertrekken richting scandinavië ???? (als ik wat jonger was zou ik graag gaan!!)

Blijkbaar hebben andere belangengroepen in Nederland een heel wat effectievere lobby dan de boeren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:18

We zouden al een eindje de goede kant op gaan als we megastallen zouden uitfaseren. Familiebedrijven, de mkb'ers zoveel mogelijk ontzien. De markt op Europees niveau reguleren, dat wil zeggen binnen de EU dezelfde regels/prijzen en import van buiten de EU alleen toelaten met importheffingen en anti-dumping wetgeving.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:25

DuoPenotti schreef:
<KNIP>

Meer mensen binnen halen (hoeveel stoten wij per mens uit, onze stront? is dat al eens berekend) meet vervuiling, meer huizen meer, stroom, meer alles.

Makkelijk op te zoeken.
Een mens produceert in een mensenleven (gemiddeld 81 jaar) 3.787 kilo poep. Bron:Quest april 2020.
Een koe produceert 7 a 8 keer zoveel PER JAAR. Bron: Noorderbreedte, februari 2020.

Bij de data van de koe zit dan wel ook plas. Maar zelfs als maar de helft poep is produceert een koe in een jaar net zoveel poep als 3-4 mensen in hun hele leven……
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 05-07-21 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:37

Maar die EU regels worden nog niet overal gelijk gehandhaafd toch? Of wordt er uberhaupt iets Europees gereguleerd? En houden alle landen zich daar aan?

Maar, ik begrijp van sommigen, alle koeien dus weg uit NL, dus ook geen NLs product voor hier-wonenden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:13

Cowboy55 schreef:
DuoPenotti schreef:
<KNIP>

Makkelijk op te zoeken.
Een mens produceert in een mensenleven (gemiddeld 81 jaar) 3.787 kilo poep. Bron:Quest april 2020.
Een koe produceert 7 a 8 keer zoveel PER JAAR. Bron: Noorderbreedte, februari 2020.

Bij de data van de koe zit dan wel ook plas. Maar zelfs als maar de helft poep is produceert een koe in een jaar net zoveel poep als 3-4 mensen in hun hele leven……

maar die koe rijd geen auto, vliegt niet enz enz
Totaal plaatje.
Alles word nu op het dier gegooid.
En ik blijf erbij het aantal mensen is het probleem, wereldwijd maar zeker hier in ons kleine landje.
En we zagen het wel, corona en hup een stuk minder vervuiling.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:23

DuoPenotti schreef:
maar die koe rijd geen auto, vliegt niet enz enz
Totaal plaatje.
Alles word nu op het dier gegooid.
En ik blijf erbij het aantal mensen is het probleem, wereldwijd maar zeker hier in ons kleine landje.
En we zagen het wel, corona en hup een stuk minder vervuiling.

Als je op de ‘ik blijf erbij’-tour gaat zijn we klaar natuurlijk…….