Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 20:10

Citaat:
Nieuw bericht n.a.v. de wolf en paarden ✨
Aller eerst zijn wij enorm onder de indruk van het bereik van ons eerst bericht! Meer dan 1000 keer gedeeld op Facebook en Instagram. Volgende week een aantal te verwachten telefoontjes van journalisten voor een artikel! We hebben met elkaar in iedergeval iets bereikt Maar laten we opnieuw beginnen met dit bericht waar mensen op kunnen reageren en bijvoorbeeld tips hebben of oplossingen als het om regelgeving gaat. Misschien zijn sommige al door een zelfde traject gegaan of hebben ze interessante informatie waar mensen met hetzelfde probleem iets mee kunnen. Nieuws berichten, krantenartikelen etc. Dat we een probleem hebben met de wolf dat weten we inmiddels. Reacties als afschieten etc weten we dat dat niet mag en dat was ook niet de intentie van het bericht. Uiteindelijk is het niet de schuld van de wolf maar het ontzettend goede idee van hogerhand om ze weer in Nederland te laten settelen. Wolfwerend hekwerk werkt niet voor een paardenhouder. Vroeger hadden we prikkeldraad van oorsprong uit de oorlog, waar zien we dat nog tegenwoordig? Het gaat om de veiligheid van de paarden.
Wij hebben naast hekwerk alles omheind met Equifence dit omdat het geen snijwonden geeft als er een paard door heen gaat.
Ik ben erg benieuwd of er een oplossing is zoals wij dachten het goed te doen dmv verplaatsbare stallen. In onze gemeente zie ik op heel veel percelen zeecontainers of zelf gebouwde hokjes staan. Dit bij weilanden waar geen stal bij zat ongetwijfeld met de reden om hun dieren snachts op te kunnen sluiten. Waarom mag het bij de ene wel en bij de andere niet? Waarom wordt er met vele maten gemeten…..zij wel maar jij niet….Waarom is hier geen duidelijkheid over zodat iedereen in actie kan komen waarvan hij of zij zelf vindt dat nuttig is, want elke situatie is anders. En bekijk elke situatie als gemeente als uniek. Als voorbeeld. Ik ben een paarden eigenaar en ik huur een hectare land van iemand zonder stal. Nu door de problematiek met de wolf voldoet alleen omheining niet meer om mijn dieren te beschermen. Wat zijn de mogelijkheden? Laten we met elkaar proberen duidelijkheid te krijgen!

Ted Kop Jansen Horses
https://www.facebook.com/share/p/16pdW6 ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:37

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:37

O bah wat vreselijk. En dan moet de winter nog komen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:41

Over wolf en politiek:

Ik kijk wel verder dan alleen standpunt wolf, hoe fanatiek ik ook ben in mijn mening (pro stevig beheer).

Ik ben bijvoorbeeld ook fel voorstander van 'baas in eigen buik': abortus is geen misdaad.

Kijk even hoe andere partijen daar over denken:

Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 00:16

Dat heeft niet zoveel met wolven te maken en ik ga er van uit dat mensen niet enkel stemmen op wat men aan de wolf doet, maar de andere punten hoeven hier verder niet uitgelicht tot, welke partij van wat vindt?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:06

Zag net op fb een post van iemand die de groep fotografen op planken wambuis had gefotografeerd. Ik schok ervan hoeveel mensen staan te posten voor de wolf en hem blijven volgen daar 8)7
Hoe zou het komen dat ze steeds dichter bij de mens durven komen. Die beesten zijn niks anders meer gewend.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:32

Nee daar ga je de mist in want in Polen blijkt dat wolven wegrennen als ze menselijke activiteit merken ( :') ) ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 07:01

Zichtmelding Epe gld, twee wolven
Citaat:
Epe Gelderland
11-10-2025
19.10 uur

Gisteravond 2 wolven gezien op de Osseweg, ze gingen het bos in richting t Harde.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17AVDC ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 08:49

Citaat:
13 oktober 2025/Zweden/Wildbeheer

De jagersbaas in Västmanland, Valter Piva, hoopt dat de autoriteiten nu besluiten tot een jacht die zo groot is dat de druk van de wolven in de provincie kan worden verminderd.
De voorzitter van de jachtvereniging in het Midden-Zweedse provincie wijst er in een opiniestuk in Svensk Jakt op dat Västmanland te maken heeft met acht wolvengebieden, terwijl het streefcijfer 1,5 gebied is.

“De provincies Västmanland en Örebro, twee van de kleinste provincies van Zweden, hebben al jaren de grootste wolvenpopulatie van het land. Dat is natuurlijk een volstrekt onaanvaardbare situatie”, schrijft Valter Piva.

Hij benadrukt dat als er komende lente geen maatregelen worden genomen, de kleine provincie bijna een derde van de totale wolvenpopulatie van Zweden kan huisvesten.
“Absolute mogelijkheid”
De zittende regering heeft besloten dat het minimumaantal wolven moet worden teruggebracht van 300 naar 170.
Valter Piva hoopt daarom dat de door de regering opgelegde vermindering van de wolvenpopulatie vooral zal plaatsvinden waar de meeste wolven voorkomen.

“Met het nieuwe besluit van de regering heeft de provinciale raad van Västmanland nu een absolute mogelijkheid om deze misstanden recht te zetten”, schrijft Walter Piva.

https://www.jaktjournalen.se/nyheter/ja ... JmPYO8b63w

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19rAJp ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 09:03

Ook kalveren van waterbuffels zijn niet veilig voor wolf.
Citaat:
13 oktober 2025/Saksen/Duitsland
Wolfsexpert bevestigt
Pasgeboren waterbuffelkalf bij Neustadt kennelijk door wolf gedood
Volgens een wolfsexpert is in Rückersdorf een kalf hoogstwaarschijnlijk door een wolf gedood. De eigenares neemt nu beschermende maatregelen.
Rückersdorf. In een weiland bij Neustadt in Saksen (district Sächsische Schweiz-Osterzgebirge) heeft zich in de nacht van vrijdag op zaterdag kennelijk een wolvenaanval voorgedaan. Het aangevallen waterbuffelkalf was nog geen 24 uur oud en woog tussen de 60 en 70 kilogram. Het werd eerst in de nek gebeten, waarna de ingewanden werden uitgerukt.
Buurtbewoonster ontdekt geschrokken kudde

De aanval vond plaats op een weiland tussen Rückersdorf en Langenwolmsdorf, op slechts een paar honderd meter afstand van de omliggende boerderijen. Een buurtbewoonster die rond 4.20 uur onderweg was, ontdekte de geschrokken kudde op de weg en alarmeerde mede-eigenaar Anja Hillmann. Daarop reed Hillmanns partner samen met vrienden naar de weide om de dieren te vangen.

Bij aankomst liepen de waterbuffels instinctief terug naar de weide, alsof ze de helpers wilden laten zien dat ze hulp nodig hadden. De dieren leidden de helpers naar het kalf. Mede-eigenaar Anja Hillmann zei: “Ik ben er kapot van. Ik hoop dat dit niet meer gebeurt.” De overige dieren blijven nu en gedurende de winter in de stal, maar hebben vanaf daar nog steeds toegang tot een weide.
Het gedode kalf was vrijdag geboren

Op de boerderij leven in totaal zeven waterbuffels. Het gedode kalf was vrijdag pas geboren.
Volgens de eerste bevindingen zou de wolvenroedel oorspronkelijk op een ree hebben gejaagd en zich vervolgens op de waterbuffels hebben gericht. Een wolvenexpert bevestigde ter plaatse dat het hoogstwaarschijnlijk om een wolvenaanval gaat.

De autoriteiten zijn op de hoogte gebracht. De zaak wordt gemeld bij het Wolfsbüro Sachsen.
Het zou de eerste bekende wolvenaanval op waterbuffels in de buurt van Rückersdorf zijn. Een soortgelijk geval werd dit weekend gemeld in de regio bij Pulsnitz.

https://www.saechsische.de/lokales/saec ... 1760273304

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17ZNUj ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:05

In Nederland ook al eerder 1

Ho herstel. Sorry.

Er staat wel een waterbuffelkalf in de lijst van Bij12, maar met daderdier hond.
Laatst bijgewerkt door F_T op 13-10-25 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:06

Knuffeldier schreef:
Over wolf en politiek:

Ik kijk wel verder dan alleen standpunt wolf, hoe fanatiek ik ook ben in mijn mening (pro stevig beheer).

Ik ben bijvoorbeeld ook fel voorstander van 'baas in eigen buik': abortus is geen misdaad.

[ Afbeelding ]

Goed dat je dit noemt. Dat ze Israel steunen vind ik ook een groot ding maar ach laten we ons vooral enkel op de wolf focussen.. .

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:13

Popstra schreef:
Knuffeldier schreef:
Over wolf en politiek:

[ Afbeelding ]

Goed dat je dit noemt. Dat ze Israel steunen vind ik ook een groot ding maar ach laten we ons vooral enkel op de wolf focussen.. .

Precies dit. Ik zie steeds meer redenen waarom ik niet op bepaalde partijen wil stemmen. Maar welke wel weet ik dit keer echt niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:22

Biebz schreef:
Zag net op fb een post van iemand die de groep fotografen op planken wambuis had gefotografeerd. Ik schok ervan hoeveel mensen staan te posten voor de wolf en hem blijven volgen daar 8)7
Hoe zou het komen dat ze steeds dichter bij de mens durven komen. Die beesten zijn niks anders meer gewend.

Op mn facebookfeed krijg ik constant natuurfotografie in Nederland en de wolf staat veelvuldig op de gevoelige plaat idd. Waarom pakken ze dat niet aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:24

Popstra schreef:
Knuffeldier schreef:
Over wolf en politiek:

[ Afbeelding ]

Wie focust enkel op de wolf dan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:30

Vanuit ieders achtergrond en persoonlijke leven en situatie heeft iedereen zijn\haar prioriteiten. Als de veiligheid van iemands dieren en kinderen voortdurend in gevaar is vanwege de dreiging van rovende wolven, dan wordt het vaak de eerste prioriteit om die wolven weg te krijgen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:16

Ik het hele bericht helaas (gelukkig?) niet lezen.

Maar ik word hier zo boos van hè. Hoe kun je zo naïef zijn?

Afbeelding
Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:24

Naief tot het fout gaat.

Dan krijg je
'dat doet ie anders nooit'
'dat had ik nooit verwacht'
'dat had ik niet zien aankomen'
'hoe kan dat nou?'
'asjemenou' :roll:

Op zich benijd ik de naiiviteit.
Hoe heerlijk moet het zijn om écht zo te denken.
En met een beetje mazzel is er in Valkenswaard vooreerst weinig aan de hand, wat haar geloof in dat het allemaal wel meevalt waarschijnlijk nog extra aanwakkert.

Valkenswaard ligt te Zuidelijk voor de Veluwe en Utrecht roedels, net ff te ver Noord-West voor de Hechtel-Eeksel roedel en te ver Noord-Oost voor die nogal actieve solo wolf wat verder west op de grens België Nederland.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 11:28

Zichtmelding (bijna aanrijding) Leusden U
Citaat:
Leusden Utrecht
13-10-2025
08.45 uur

Wolf stak de Arnhemseweg over thv nr 91 en kwam bijna onder een auto. Liep richting de treekerweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1Fg6seq1 ... tid=wwXIfr

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:28

Oh ik weet precies waar dat is...Het komt echt steeds dichterbij...straks lopen ze ook in mijn dorp...oh wacht- volgens mij heeft er al eens eentje in Achterveld gelopen....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 11:30

Zichtmelding Leersum U
Citaat:
Leersum Utrecht
13-10-2025

Vanochtend een wolf gezien tussen de koeien, thv de darthuizerweg

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AQ2AK ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:31

Bellatrix schreef:
Oh ik weet precies waar dat is...Het komt echt steeds dichterbij...straks lopen ze ook in mijn dorp...oh wacht- volgens mij heeft er al eens eentje in Achterveld gelopen....

En dat kan er dan 1 zijn van de den Treek roedel die op stap is of 1 uit de roedel die bij Barneveld zo actief is.

Tis een beetje het seizoen van de halfwas wolven die vorig jaar geboren zijn om langzaamaan solo wat te gaan zwerven (daarom ook zo veel aanrijding en bijna aanrijdingen het najaar, mijns inziens)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:32

Ja, dikke kans hoor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 11:33

Zichtmelding Bovensmilde Dr gistermiddag
Citaat:
Bovensmilde Drenthe
12-10-2025
13.00 uur

Gisteren 25 meter vanaf huis/wei een wolf gezien aan de witterweg in Bovensmilde. Liep richting camping witterzomer.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpjes via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16YzJC ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:21

Nou die foto's kunnen ze wel weglaten daar haal je niks uit. Ze komen wel steeds dichtbij de bebouwing. Kan ook niet anders met zo weinig ruimte en zoveel wolven.