Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:03

irmaz schreef:
De voorkeur van Omtzigt is dat er een zakenkabinet of een minderheidskabinet komt, dat zijn kabinetten die voor vrijwel alles toestemming aan de hele kamer moeten gaan vragen en dus geen vooraf bekonkelde meerderheid hebben om onzalige plannen erdoor te drukken. Ieder plan krijgt dan een eerlijke kans.

Dit zo een strategie kunnen zijn om daar op aan te sturen. En dan NSC daar prima aan bij dragen als oppositie partij. Zo of zo heeft Omtzigt al bewezen dat hij zeer goed tot zijn recht komt in de oppositie. Omtzigt richt zich niet op de rechtspopulistische doelgroep. Daarvoor heeft hij ook niet de juiste mensen geselecteerd. De mensen in zijn partij zouden nooit in een rechtspopulistisch kabinet plaats willen nemen.
1 ding rond Omtzigt is inmiddels wel duidelijk geworden. En dat is dat het een gewogen rechtse middenpartij is.

Wat ik precies van deze move moet vinden dat vind ik moeilijk te zeggen. Daarvoor weten we gewoon onvoldoende over wat er tijdens de onderhandelingen is besproken en wat er voorgevallen is.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:10

Als het allemaal duidelijk was dat hij dat allemaal niet wilde, waarom dan wel weken praten? Dan zeg je toch gelijk "dit willen wij niet, wij doen hier niet aan mee?". En dat de financiële stukken te laat zouden zijn gedeeld werd gisteren op radio1 duidelijk weersproken, dus dat zou niet de echte reden van dit afkappen moeten zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:14

prompter schreef:
Als het allemaal duidelijk was dat hij dat allemaal niet wilde, waarom dan wel weken praten? Dan zeg je toch gelijk "dit willen wij niet, wij doen hier niet aan mee?". En dat de financiële stukken te laat zouden zijn gedeeld werd gisteren op radio1 duidelijk weersproken, dus dat zou niet de echte reden van dit afkappen moeten zijn.

Daar heb je ook een punt. Kan me ook niet voorstellen dat ze daar in een dag al over uitgepraat waren. Dat is ook gelijk het probleem. We moeten er maar na raden wat er gebeurt is. Alles heeft achter gesloten deuren plaatsgevonden. En alle partijen hebben hun eigen versie van het verhaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:20

prompter schreef:

Omdat er in die stukken van de ministeries allemaal potentiële financiële lijken zaten, die elk moment uit de kast kunnen komen vallen. En als de andere partijen dan schouderophalend zeggen dat ze dat later misschien wel gaan zien of dat een mooi probleem voor een kabinet na hun is, dan lijkt me dat een prima reden om te zeggen tot hier en niet verder.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:21

prompter schreef:

Als je wil weten waarom hij precies gestopt is moet je Humberto terugkijken van eergisteren en dan luisteren naar Joop van de Ende, die vat het goed samen.

Praten moet je altijd doen, het kan altijd dat er wel een overeenstemming bereikt had kunnen worden ook al is de kans klein. Praten met mensen waar je op het eerste gezicht niet mee eens bent is ook een vorm van respect tonen.

Ik moet zeggen dat door deze move van Omtzigt hij bij mij wel aan respect gewonnen heeft. Deze man heeft tenminste principes en is niet te trots om eerst in gesprek te gaan met anderen. Misschien heeft hij er op een niet te handige wijze een eind aan de gesprekken gemaakt maar wat is tegenwoordig wel handig? De media verzinnen er toch een eigen reden bij...

Volgens de normale protocollen is het overigens wel de bedoeling dat stukken zo snel mogelijk door de informateur gedeeld worden met de betreffende partijen. Aldus eerdere (infor)formateurs. Als dus die pedante hoedemans een week op de stukken blijft zitten en pas inzage wil geven de laatste dag van de ronde (zodat er met de informatie dus niks meer gedaan kan worden) dan ben je wel nalatig lijkt me zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:28

Ik kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor het stoppen. Het erg laat aanbieden van de cijfers is net de laatste druppel in een kennelijk toch al niet zo echt fijn lopend traject. Dat mogelijk samen met de reacties van de beoogde mederegeerders kan genoeg zijn om te zeggen dit is echt niet meer ok. En ermee stoppen.

Beter nu zeggen nee dit wil ik niet meer dan over een paar maanden bij een kabinet de sjit moeten openbaren

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:31

In die stukken stond allerlei vertrouwelijke informatie. De informateur moet dan eerst aan de griffier vragen hoe en wat er gedeeld mag worden, dat is de procedure. En er stonden niet alleen maar lijken in, er stonden mogelijke risico's in. Ook dat is gisteren uitgebreid op de radio aan bod gekomen. Het is niet zo zwartwit. Ik blijf erbij, Omtzigt is een goed kamerlid, maar geen regeerder en geen teamspeler.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:49

Je kan veel van Wilders zeggen maar niet dat hij een teamplayer is, sterker nog zijn team is altijd een éénmansteam geweest en als je niet zegde wat hij wilde horen, dan kon je vertrekken.

Het probleem is dat er voor Wilders geen financiële problemen zijn, want als het wel een probleem wordt, dan geeft hij links de schuld en komt er mee weg. De BBB is alleen geïnteresseerd in het ministerie van landbouw en als er ergens financiële problemen zijn, dan is dat het probleem van de andere partijen. En de VVD durft niet weg te lopen, want ze zijn bang dat zij daar dan op afgerekend worden.

En als je als NSC de financiën wel belangrijk vindt, dan heb je dus een probleem en is doorgaan met de informatie gewoon een heilloze weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:57

Net als ieder ander snap ik niet waarom hij precies 'nu' is opgestapt.
Radiostilte...

Dat de financiën niet op orde zijn, heb ik allerlei verschillende zaken over gehoord -
inclusief 'in ieder formatieproces komt er een bak slecht financieel nieuws'.

Vorige week ging het over 'dat Van der Plas niet kan rekenen', dat hoeft niet per se, en dat de BBB geen goed financieel inzicht in de staatshuishoudkunde had.
... je kunt dus speculeren dat het financiële gedoe al langer speelde.

En ik mag toch hopen dat het niets met zijn gezondheid van doen heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:59

Een breekpunt was ook, dat er van de week is gelekt door één van de partijen. Dat was de druppel, begreep ik.
Ik denk ook, dat het deels tactiek is.
Hij wil niet regeren met PVV, maar gedogen en de VVD was hem voor, direct na de verkiezingen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:07

Maar waarom geeft hij dan wel aan dat hij na het debat wél weer 'eventueel bereid' is om verder te praten? Want de situatie verandert niet lijkt me. Of is dat verder praten over de mogelijkheden van de alternatieve kabinetten? Waarom dan niet nu al de alternatieven onderzoeken? De situatie wordt er in ieder geval niet gemakkelijker op zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:13

Wat mij ergert is de traagheid

Wat mij betreft mocht het verslag van Plasterk vandaag wel klaar zijn - en dan morgen het debat.

In principe kan ik uit de voeten met 'in principe ben ik tot gesprek bereid, maar eerst het debat.'

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:18

De hele formatie is tot op heden een ordinair gebeuren geweest, dat domme getwitter, lekken naar de telegraaf: echt zulke mensen moet je toch geen land laten besturen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:20

... eh - ik geef :o eerlijk toe: daar heb ik mij ook aan geërgerd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:23

Ja, dat getwitter is zó onprofessioneel, helemaal eens!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:25

Vond de keuze voor Plasterk als informateur al dubieus: van oud PVDA naar rechtse complot columnist in de Telegraaf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:35

Karl66 schreef:
prompter schreef:

Omdat er in die stukken van de ministeries allemaal potentiële financiële lijken zaten, die elk moment uit de kast kunnen komen vallen. En als de andere partijen dan schouderophalend zeggen dat ze dat later misschien wel gaan zien of dat een mooi probleem voor een kabinet na hun is, dan lijkt me dat een prima reden om te zeggen tot hier en niet verder.

Precies zo kijk ik er ook naar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:37

prompter schreef:

Nou dit inderdaad...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:37

Cer schreef:
prompter schreef:

Nou dit inderdaad...

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:48

Die is briljant Raineri!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:52

Hahahaha. Het is wel vreemd dit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:54

pien_2010 schreef:
Hahahaha. Het is wel vreemd dit.

Eigenlijk wel he! Het is grappig maar eigenlijk om te janken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:03

De speld was de ook tijdens de boerenprotesten lekker op dreef :')

De reacties ook van de andere drie dat ze verbaasd waren.. ik snap niet dat ze dat zijn eigenlijk? Ik zou eerder verbaasd zijn als die man al z’n principes liet gaan eigenlijk

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:04

Raineri schreef:

De reacties ook van de andere drie dat ze verbaasd waren.. ik snap niet dat ze dat zijn eigenlijk? Ik zou eerder verbaasd zijn als die man al z’n principes liet gaan eigenlijk

Eens hoor! Was meer verbaasd dat hij nog zolang meedeed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:25

Raineri schreef:

Hij is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Omtzigt kan net zo goed een spelletje spelen.
In september, direct na de verkiezingen zei hij al dat hij niet met de pvv wilde regeren:
https://nos.nl/collectie/13944/artikel/ ... eel-houden

En toen was zijn achterban het niet met hem eens. Dus dan ga je praten. Maar eigenlijk wil je niet. En dan ga je nu zeggen dat er geen geld is. Ben je mooi van de PVV af. Zo kun je er dus ook tegenaan kijken.

Ik vertrouw niemand meer in de politiek. Er is te veel geblunderd waar men nog mee weg kwam ook in de afgelopen jaren.