Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
journee schreef:Omdat er in Israël zo'n 18 baby's zijn per 1000 inwoners, zou je bij een moord /ontvoering van een kleine 1500 mensen, statisch gezien toch zo'n 20 baby's onder de gesneuvelde mensen verwachten. Geloven dat er maar 1 baby slachtoffer is geworden is gewoon niet realistisch.
BigOne schreef:Anjali, ik zou onderstaande video even bekijken, dit is wat Israëli’s doen met het grootste heiligdom van de islam
https://m.youtube.com/watch?v=AhkdmcNLo ... wAo7VqN5tD
Douce schreef:https://nos.nl/liveblog/2574990-bouw-af ... E-87492627
Afgesloten kamp bouwen... Jeetje. 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt' is te lang geleden?
(Voor ik weer wordt beticht van de wet van Godwin, nu is het wel heel erg vergelijkbaar want bij de Joden begon het ook niet met vernietigingskampen. Dat werden het, toen bleek dat het toch wel erg krap was/veel werk/ etc.)
mysa schreef:tamary schreef:Als ik alleen de gruwelheden (als dat een woord is) in een weegschaal mag plaatsen, dan zie ik dat er extreem
Israel hoewel afglijdende is nog steeds een democratie waar journalistiek mogelijk is en er dus wandaden boven tafel komen. Hamas en daarmee Gaza onder hun bestuur was/is dat niet. Net zo goed als wij weinig te horen krijgen over sommige grote ellende in Afrika omdat internet in afgesloten en journalisten geweerd worden. Dat we het niet horen is niet gelijk aan het is niet gebeurd.
Afglijdend inderdaad. De rechterlijke macht is al flink ingeperkt sinds maart.
Ook denk ik dat Israël altijd al toch wel een wat gemankeerde democratie is. Een grondwet is er bijvoorbeeld niet. (Wel een aantal andere wetten die als zodanig zouden kunnen worden gezien maar toch zou er al snel na de oprichting een grondwet komen)
Daarnaast is het land bijna permanent, al dan niet latent, in oorlog geweest. Dat doet democratische principes ook geen goed, lijkt me. Te vaak omstandigheden om af te wijken.
bulck schreef:Israel, net als Groot Brittanie trouwens, heeft effectief geen grondwet, wel basiswetten (GB is nog complexer daarin). Een grondwet is ook geen vereiste om een democratie te zijn.
Dat uitblijven van een grondwet is effectief ook gerelateerd aan het constant in oorlog zijn om hun bestaansrecht te handhaven.
Desalnietemin kan een wettekst door de Knesset door het Bagatz nietig worden verklaard(heb je dus een constitutionele toetsing). Dat is dacht ik niet zo in Engeland, daar wordt het parlement als souverein aanschouwd.
hwn schreef:bulck schreef:Die intentie is er wel langs de kant van Hamas (charter gewoon op te zoeken)
Vreemd, ik heb dat charter opgezocht en ik vind hier niets genocidaals in, enkel dat ze tegen het zionistisch project zijn en een islamitisch geïnspireerde staat willen waar de 3 godsdiensten in vrede kunnen samenleven. Heb jij dan een andere versie dan ik? En dat charter is al herroepen, jullie blijven maar dezelfde zaken blaten zonder te willen inzien dat het de zionistische kant is waar niet mee te praten valt.
bulck schreef:Israel is het enige land voor de Joden, letterlijk een duimspeld groot. Dat er door het Westen een koloniaal kantje aan gehangen is, klopt niet. Kolonie vanwaar dan?
Het is de diaspora, niet alleen van de 'Westerse' joden, maar van alle joden.
bulck schreef:Waar heb je in heel het Midden-Oosten een land, waar Joden, Christenen en andere minderheden (en dan gaan we nog niet over anders geaarden etc beginnen) gelijke rechten/mogelijkheden?
bulck schreef:Dus de term zionisme gebruiken tegen een jood is eigenlijk laag bij de grond en daarbij herken je dus de ongelijkheid voor de gehele joodse gemeenschap én dat in de eerste plaats van de gebieden waar ze altijd gewoond hebben.
journee schreef:bulck schreef:Israel, net als Groot Brittanie trouwens, heeft effectief geen grondwet, wel basiswetten (GB is nog complexer daarin). Een grondwet is ook geen vereiste om een democratie te zijn.
Dat uitblijven van een grondwet is effectief ook gerelateerd aan het constant in oorlog zijn om hun bestaansrecht te handhaven.
Desalnietemin kan een wettekst door de Knesset door het Bagatz nietig worden verklaard(heb je dus een constitutionele toetsing). Dat is dacht ik niet zo in Engeland, daar wordt het parlement als souverein aanschouwd.
Altijd interessant, dit soort 'inside information'.![]()
Hoe is jou visie op de huidige onderhandelingen, tussen Netanyahu en Hamas. Denk je dat er nog een kansje is dat ze er op één of andere manier toch (gedeeltelijk) uit gaan komen? Over twee weken vergadert de VN ook over een twee Staten oplossing. Zou daar nog iets zinnigs uit kunnen komen waardoor het conflict beëindigd zou kunnen worden?
mysa schreef:@Imandra:
Een kolonie van het VK was het niet echt. . Dat Ottomaanse rijk was gigantisch en er leefden allerlei 'Arabische volkeren' maar de naam Palestijnen was er nog niet.
Geloof dat Arafat/de PLO die naam heeft gegeven aan Arabische mensen en hun nazaten die in het Ottomaanse rijk op het grondgebied woonden wat nu Israël is.
En toen het Ottomaanse rijk in WOI viel zijn er allerlei 'nieuwe' landen min of meer lukraak op de kaart getekend. Daar waar men niet tot overeenstemming kon komen, werden mandaatgebieden ingesteld. Dat is wat anders dan een kolonie.
Ik zie het meer als de Russische en Amerikaanse zones na WOII.
IMANDRA schreef:bulck schreef:Israel is het enige land voor de Joden, letterlijk een duimspeld groot. Dat er door het Westen een koloniaal kantje aan gehangen is, klopt niet. Kolonie vanwaar dan?
Hoe bedoel je?
De regio was letterlijk een kolonie van de VK?
En als Israël een duimspeld groot is… wat zeg je dan over Palestina…?
Enne.. is het van de Palestijnen dan ook geen diaspora nu? Ze worden verdreven van hun land, dat begon al toen de joden daar gingen settelen. Door de jaren heen heeft Israël steeds meer land van waar ooit Palestijnen woonden en wat Israël helemaal niet was toebedeeld, bezet. Vind je dat oké dan? Dat de joden anderen volkeren maar van hun land jagen zodat ze zelf een groter gebied kunnen bezetten?bulck schreef:Waar heb je in heel het Midden-Oosten een land, waar Joden, Christenen en andere minderheden (en dan gaan we nog niet over anders geaarden etc beginnen) gelijke rechten/mogelijkheden?
Nou ik denk dat de Arabieren die daar wonen daar wellicht anders over denken..bulck schreef:Dus de term zionisme gebruiken tegen een jood is eigenlijk laag bij de grond en daarbij herken je dus de ongelijkheid voor de gehele joodse gemeenschap én dat in de eerste plaats van de gebieden waar ze altijd gewoond hebben.
Nouuuuuu dat ligt toch wel wat genuanceerder… had je mijn uitgebreide reactie op je vorige post nog gelezen?
FiveSports schreef:Hoe is het als niet witte jood in Israël? Heb jij daar ook ervaringen met racisme gehad?
Als voorbeeld waren er Eritrese en Ethiopische joden die zonder toestemming “stiekem” anti conceptie middelen kregen. https://www.theguardian.com/world/2013/ ... ves-israel
mysa schreef:@Imandra:
Een kolonie van het VK was het niet echt. . Dat Ottomaanse rijk was gigantisch en er leefden allerlei 'Arabische volkeren' maar de naam Palestijnen was er nog niet.
Geloof dat Arafat/de PLO die naam heeft gegeven aan Arabische mensen en hun nazaten die in het Ottomaanse rijk op het grondgebied woonden wat nu Israël is.
En toen het Ottomaanse rijk in WOI viel zijn er allerlei 'nieuwe' landen min of meer lukraak op de kaart getekend. Daar waar men niet tot overeenstemming kon komen, werden mandaatgebieden ingesteld. Dat is wat anders dan een kolonie.
Ik zie het meer als de Russische en Amerikaanse zones na WOII.
IMANDRA schreef:bulck schreef:Israel is het enige land voor de Joden, letterlijk een duimspeld groot. Dat er door het Westen een koloniaal kantje aan gehangen is, klopt niet. Kolonie vanwaar dan?
Hoe bedoel je?
De regio was letterlijk een kolonie van de VK?
En als Israël een duimspeld groot is… wat zeg je dan over Palestina…?
Enne.. is het van de Palestijnen dan ook geen diaspora nu? Ze worden verdreven van hun land, dat begon al toen de joden daar gingen settelen. Door de jaren heen heeft Israël steeds meer land van waar ooit Palestijnen woonden en wat Israël helemaal niet was toebedeeld, bezet. Vind je dat oké dan? Dat de joden anderen volkeren maar van hun land jagen zodat ze zelf een groter gebied kunnen bezetten?bulck schreef:Waar heb je in heel het Midden-Oosten een land, waar Joden, Christenen en andere minderheden (en dan gaan we nog niet over anders geaarden etc beginnen) gelijke rechten/mogelijkheden?
Nou ik denk dat de Arabieren die daar wonen daar wellicht anders over denken..bulck schreef:Dus de term zionisme gebruiken tegen een jood is eigenlijk laag bij de grond en daarbij herken je dus de ongelijkheid voor de gehele joodse gemeenschap én dat in de eerste plaats van de gebieden waar ze altijd gewoond hebben.
Nouuuuuu dat ligt toch wel wat genuanceerder… had je mijn uitgebreide reactie op je vorige post nog gelezen?
bulck schreef:journee schreef:
Altijd interessant, dit soort 'inside information'.![]()
Hoe is jou visie op de huidige onderhandelingen, tussen Netanyahu en Hamas. Denk je dat er nog een kansje is dat ze er op één of andere manier toch (gedeeltelijk) uit gaan komen? Over twee weken vergadert de VN ook over een twee Staten oplossing. Zou daar nog iets zinnigs uit kunnen komen waardoor het conflict beëindigd zou kunnen worden?
Ik vind dat een moeilijke en ik vrees persoonlijk dat daar ook de tijd nog niet voor is. De VN wilt nu plots vanalles in gang zetten. Dat hadden ze in 2005 en zeker na 2007 moeten doen, zeker als ze wisten dat Hamas de macht had genomen. De wereld bleef stil, de druk om Palestina te erkennen bleef weg en de VN, via UNRWA heeft er ook alle baat bij gehad. Dus zelf als de lidstaten nu alsnog een staat erkennen, dan nog zal dat geen souveraine staat zijn die aan de onderhandelingstafel komt, tenzij we dan met een terroristische organisatie gaan onderhandelen.
Aan de kant van Israël is de tweestatenoplossing geen oplossing gebleken, want dan hadden we het probleem met Gaza niet gekend. Dus dat vertrouwen is zeker weg. Want opnieuw heb je andere ideologieën en een andere strijd. De Palestijnen hadden de kans en hebben gekozen voor Hamas(of laat ons eerlijk zijn geen keuze gehad door het wegkijken van de VN op wat er gebeurde)
Maar stel in de ideale wereld, dan denk ik aan een soort confederatie, iets van twee staten maar met open grenzen, gezamenlijke instellingen en samenwerking. Het zou gebondenheid kunnen stimuleren(en die is er alleen uit geschiedkundig-religieus standpunt al), het zou de identiteit kunnen behouden en ook de verwevenheid van bevolking en grond erkennen.
Naar de VN heb ik het idee, dat ze eerder weer maar een half idee hebben en het wederom niet afwerken of vervolledigen(of de eigen richtlijnen niet hanteren of er gewoon ook niet bevoegd toe zijn), maar die willen gewoon de druk minder in hun nek en dit topic weer voor een tijdje opbergen.
Wat nu al een 80 jaar aan de gang is. Verder kan de VN enkel wat politieke druk zetten, maar ze kan niets afdwingen van een souveraine staat, of in het geval van Hamas of de niet souveraine staat Palestina. Dus vooral weer een hele dure vergadering, waar wss niet Israël of niet Palestina aanwezig zal zijn. Kom je ook terug op de territoriale recht en de hiaten in recht en bevoegdheden
Netanyahu en Hamas, en daar volg ik wel de mening van menig persoon hier, gaat Netanyahu (ook onder druk van zijn regering) niet toegevelijk zijn en Hamas is nu ook niet de partij die te vertrouwen is, laat staan de echte Palestijnse bevolking zou dienen te vertegenwoordigen
mysa schreef:Ik praat al een poosje mee hier, ik denk dat ik wat de rest aangaat m'n steentje al bijgedragen heb.
Dat van dat mandaatgebied viel me gewoon op en ik heb dat meegekregen uit geschiedenisboeken op de manier zoals ik hierboven schreef. Ik vind niet dat men verplicht is op elk onderdeel van iemands bericht te reageren.
FiveSports schreef:Bulck, als je iemand z’n woning betreed, z’n gezin vermoord, verkracht en plundert, dan is het dus echt geen sterk argument om te zeggen “maar zij doen dit en dit en dat is ook heel erg”.
Vergelijk je nu vrouwen met een beperking met Ethiopische vrouwen die zelf joods zijn en puur op hun afkomst gediscrimineerd worden ook? Dat is toch ook een beetje een gekke vergelijking?
IMANDRA schreef:mysa schreef:Ik praat al een poosje mee hier, ik denk dat ik wat de rest aangaat m'n steentje al bijgedragen heb.
Dat van dat mandaatgebied viel me gewoon op en ik heb dat meegekregen uit geschiedenisboeken op de manier zoals ik hierboven schreef. Ik vind niet dat men verplicht is op elk onderdeel van iemands bericht te reageren.
Oh sorry, op de een of andere manier dacht ik dat Bulck dit schreef. Daar doelde ik op met de post. Excuses!