Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:56

Het vervelende is dat in 2022 er nog net zo veel of meer vloeibare lng uit Rusland is geïmporteerd, dan voor die tijd. De gasstroom is daarmee vervangen, door een ander gas product.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:47

nikkel schreef:
Het vervelende is dat in 2022 er nog net zo veel of meer vloeibare lng uit Rusland is geïmporteerd, dan voor die tijd. De gasstroom is daarmee vervangen, door een ander gas product.

Het kan nog wel. Dat zie je ook, maar voor Rusland een stuk duurder allemaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:50

Bron SkyNews

Moskou razend nu een andere voormalige bondgenoot zich tegen Rusland keert

In wat snel een thema van vandaag aan het worden is, heeft een andere langdurige bondgenoot van Rusland maatregelen aangekondigd die niet goed vallen in Moskou.

Russische vredeshandhavers konden niet voorkomen dat Azerbeidzjan de controle overnam in de betwiste afgescheiden regio Nagorno-Karabach.

Etnische Armeniërs zeiden daar vandaag dat ze de afgescheiden staat aan het ontbinden waren die ze dertig jaar lang hadden verdedigd, waar meer dan de helft van de bevolking is gevlucht sinds Azerbeidzjan vorige week een bliksemoffensief lanceerde.
In een verklaring zeiden ze dat hun zelfverklaarde Republiek Artsakh op 1 januari ‘ophoudt te bestaan’, wat neerkwam op een formele capitulatie voor Azerbeidzjan.

Dit wordt algemeen beschouwd als een verder bewijs van de afnemende invloed van Rusland in de Kaukasus en van het idee dat het post-Sovjet-veiligheidsblok dat Vladimir Poetin heeft opgezet als spiegel van de NAVO in de regio – de Collective Security Treaty Organization (CSTO) – niet langer een kracht is.

In het licht van deze ontwikkelingen heeft Armenië aangekondigd dat het het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof zal ondertekenen, dat de arrestatie van de heer Poetin op beschuldiging van oorlogsmisdaden mogelijk maakt.
In theorie zou dit betekenen dat de Russische president zou kunnen worden gearresteerd als hij Armenië zou binnenkomen.

Woordvoerder van het Kremlin, Dmitri Peskov, omschreef de stap als “uiterst vijandig” tegenover Moskou.

“Armenië weet heel goed dat we geen partij zijn bij [het Statuut van Rome], en Armenië is zich volledig bewust van het nauwelijks verteerbare besluit [van het Internationale Strafhof om een ​​arrestatiebevel uit te vaardigen tegen Vladimir Poetin] dat op basis van dit statuut is genomen.

"We weten dat Yerevan zich hiervan terdege bewust is. Dit is niet iets dat wij goedkeuren."

Op de vraag of Poetin in de nabije toekomst reizen naar Armenië plant, antwoordde Peskov: "Nee."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:53

SkyNews

China stimuleert Oekraïne met enorme maïsaankoop

Importeurs in China zouden de afgelopen twee weken grote hoeveelheden mais voor veevoer uit Oekraïne hebben gekocht, zeiden handelaren in Azië en Europa vandaag – wat een impuls voor het door oorlog geteisterde land uit onwaarschijnlijke bron betekende.

Verschillende handelaren vertelden Reuters dat de aankopen enkele honderdduizenden tonnen bedroegen.
Sommige schattingen van Europese handelaren variëren van 500.000 tot een miljoen ton voor verzending tussen oktober en december.

Een bron bij de Oekraïense regering bevestigde ook de verkoop van maïs aan China, een belangrijke bondgenoot van Rusland, vooral sinds Moskou's grootschalige invasie van Oekraïne.
"Importeurs in China hebben ongeveer 10 tot 12 Panamax-ladingen Oekraïense maïs gekocht voor verzending in november/december", zei een in Singapore gevestigde handelaar bij een internationaal graanhandelsbedrijf, verwijzend naar een schip van de grootte met een capaciteit die doorgaans groter is dan 60.000 ton. korrel.

"Oekraïne is momenteel de goedkoopste herkomst voor maïs", voegde de handelaar eraan toe.
Een bron bij de Oekraïense regering zei: "Ik kan je het volume niet vertellen, maar ik weet dat veel [handelaren] het hebben gedaan en het is een goede trend [voor Oekraïense maïs]."

Het nieuws zou aanleiding kunnen geven tot bezorgdheid onder Vladimir Poetin en hoge figuren in zijn regime, gezien het feit dat China wordt beschouwd als de belangrijkste bondgenoot van Moskou.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:19

China trekt zich geen reet aan van Putin , die denken alleen aan zichzelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:19

BigOne schreef:
China trekt zich geen reet aan van Putin , die denken alleen aan zichzelf.

Dat blijkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:21

Kazachstan had al eerder een standpunt ingenomen maar doet dat nog eens.
https://twitter.com/WarFrontline/status ... 7662908836
“Kazachstan steunt EU-besluiten over sancties tegen Rusland wegens agressie tegen Oekraïne en zal Moskou niet de kans geven deze te omzeilen”, zei president Kasym-Zhomart Tokayev van Kazachstan op een briefing in Duitsland.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:31

China, kan nu voor zichzelf heel goedkoop invoer regelen uit Oekraïne. Er wordt echt geen Chinees schip aangevallen door Rusland

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:44

Toch zag ik deze niet aankomen. China verbaast me. Als dit waar is ben ik er wel blij mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:55

China heeft en ong. 20% van de wereldbevolking op 10% van de landbouwgrond en een heel slechte paar maanden gehad net met giga hoeveelheden regen. O.a. de broodmand van China heeft tijdje onder meerdere meters water gestaan. Plus nog wat incompetentie idioterie met net voor de oogst alles kapotploegen op orders lokale gezag (schijnt redelijk normaal te zijn daar). Maar die kunnen zeker een lading graan gebruiken, ook al is het voor vee, maar het zou mij niks verbazen als die veemais gewoon door de graanmolen gaat voor mensenvoedsel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:00

Wow wat een goede berichten Babootje. Het net sluit zich rondom Putin :j
Vooral de enorme hoeveelheid Ukraïns maïs voor China is een hele leuke. Die moet allemaal via de havens aan de Zwarte Zee worden afgevoerd, waarvoor Rusland geen nieuw graanakkoord wil tekenen en nacht na nacht de opslagplaatsen in de havens bestookt met drones en raketten. Eens kijken wat er gebeurd wanneer ze Chinees graan raken ~~}>
Laatst bijgewerkt door irmaz op 28-09-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 20:01

Interressante ontwikkelingen. Dank voor het plaatsen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:13

Dit vind ik persoonlijk wel interessant, stel dat de Russen havenfaciliteiten bombarderen waar de mais voor China ligt opgeslagen. Of dat de overslag terminals plat worden gegooid. Ben benieuwd wat China dan gaat doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:19

nikkel schreef:
Dit vind ik persoonlijk wel interessant, stel dat de Russen havenfaciliteiten bombarderen waar de mais voor China ligt opgeslagen. Of dat de overslag terminals plat worden gegooid. Ben benieuwd wat China dan gaat doen.

Gaat niet gebeuren. Dat zou een tweede front betekenen in het oosten. Geen echt front, maar uitgebreide sabotage acties. Kunnen de Russen zich niet permitteren. China heeft al uitgebreide grondstoffen concessies in het oosten van Rusland. Tom Waes heeft daar interessante verhalen over in zijn documentaire over de nieuwe Zijderoute. Rusland is daar feitelijk de controle al kwijt. Als gaan lopen kl*ten met China pikt China het gewoon feitelijk binnen. Boeit de gemiddelde Rus waarschijnlijk geen f*ck, maar de propaganda schade zal vernietigend zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:37

Ik denk dat Rusland zijn acties gewoon voortzet maar dan verder gaat met steden en dorpen waar geen luchtafweer geschut is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:04

Misschien weten jullie iets meer over dit gebied want ik kreeg deze vragen en ik weet er gewoon te weinig van. Wellicht dat Armenië denkt veel slechter kan het iets worden en Rusland kan niet op nog meer fronten vechten?

De vragen die gesteld werden zijn:
Citaat:
Dat Armenië zich nu tegen Poetin keert is vanuit het oogpunt dat het zich door deze in de steek gelaten voelt wel te begrijpen, maar is het land niet heel erg afhankelijk van juist zijn steun om zich staande te kunnen houden tegen Azerbeidjan dat misschien ook op Armenië zelf zit te azen na het inlijven van de Armeense enclave...?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:32

pien_2010 schreef:
Misschien weten jullie iets meer over dit gebied want ik kreeg deze vragen en ik weet er gewoon te weinig van. Wellicht dat Armenië denkt veel slechter kan het iets worden en Rusland kan niet op nog meer fronten vechten?

Citaat:
Dat Armenië zich nu tegen Poetin keert is vanuit het oogpunt dat het zich door deze in de steek gelaten voelt wel te begrijpen, maar is het land niet heel erg afhankelijk van juist zijn steun om zich staande te kunnen houden tegen Azerbeidjan dat misschien ook op Armenië zelf zit te azen na het inlijven van de Armeense enclave...?

Nou ja:
1. Armenie heeft geen vrienden om zich heen;
2. Daardoor hebben ze zich op Rusland gericht;
3. Ik heb geen idee of Azerbeidjan Armenie volledig zou willen inlijven;
4. Als ze dat wel willen lijkt het onwaarschijnlijk dat Rusland daar iets aan kan of zou willen doen: Rusland heeft in haar zuidelijke republieken weinig mensen die fan zijn van Moskou. Men is daar eerder fan van Turkije en/of Iran.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:12

pien_2010 schreef:

Citaat:

Ik vind die hele Azerbajan-Armenie kwestie ook erg verwarrend. Maar ik geloof niet dat Armenië zich tegen Putin keert omdat ze zich in de steek gelaten voelen. Ik geloof ook niet dat Armenië een schijn van kans heeft tegen Azerbajan dus ik denk ook niet dat zij zelf de enclave wilden inlijven. Maar alles zou natuurlijk kunnen.

Wat andere mogelijkheden die zouden kunnen:
    * Azerbajan en Turkije hebben een deal gesloten om Armenië te verdelen? Dat is in het begin van de "Speciale Operatie" van Rusland eens geopperd.
    * Er is een deal gesloten tussen Azerbajan en Armenië onder druk (of begeleiding) van de VS/EU. Ik had ergens gelezen over een gemeenschappelijke oefening van de VS met Armenië op Armeens grondgebied en Nancy Pelosi was vorig jaar ineens in Armenië. Er liepen ook onderhandelingen mbt de spanningen tussen Armenië en Azerbajan waar Charles Michel namens de EU(?) en nog een Europeaan bij betrokken waren.
    * Azerbajan zag een kans en heeft die gegrepen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:31

Een mooi historisch artikel (uit 2014) in 'The Guardian"waarin een "Hooligans" een enorm embleem boven op een torenflat in Moskou in de kleuren van de Ukraïnse vlag schilderen. 4 Russen worden daarvoor opgepakt en beschuldigd van vandalisme en hooliganisme (geen idee wat dat in het Nederlands is).
Een Ukraïner post even later een foto van hemzelf boven op dat embleem zwaaiend met de Ukraïnse vlag en verteld dat hij de enige was die het embleem heeft beschilderd en de 4 Russen nooit heeft gezien. Zij worden vrijgesproken.
De Ukraïnse president Poroshenk feliciteerd de vlagwapperaar in het openbaar:
Citaat:
'Ik vond het erg leuk dat ze aan de vooravond van de Oekraïense vlagdag een hoogbouw in Moskou opnieuw in onze kleuren hebben geschilderd', zei Porosjenko. 'Ik feliciteer deze Oekraïners.'

Het artikel eindigt met het opmerkelijke bericht:
Citaat:
Hoewel er in Moskou kleine pro-Oekraïense bijeenkomsten zijn gehouden, blijkt uit peilingen dat de meerderheid van de Russen de nieuwe regering in Kiev afkeurt en hun regering zou steunen als er een openlijke oorlog tussen de landen zou uitbreken. Het Westen heeft Rusland ervan beschuldigd mannen en wapens te sturen om de rebellen in Oost-Oekraïne te steunen.
https://www.theguardian.com/world/2014/ ... -face-jail
De vlagwapperaar vecht op dit moment in het Ukraïnse leger. https://twitter.com/victoriaslog/status ... 6515586248

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:44

nikkel schreef:
Ik denk dat Rusland zijn acties gewoon voortzet maar dan verder gaat met steden en dorpen waar geen luchtafweer geschut is.

Nou, ze proberen nu natuurlijk de energievoorziening weer te saboteren met het oog op de winter. Eerste aanvallen zijn al geweest .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:55

BigOne schreef:
Nou, ze proberen nu natuurlijk de energievoorziening weer te saboteren met het oog op de winter. Eerste aanvallen zijn al geweest .

Je bedoelt Ukraïnse drones op Russische elektriciteitsverdeelstations?
Vandaag:
Citaat:
Een drone van de Oekraïense strijdkrachten heeft een onderstation in de Koersk-regio opgeblazen. Oekraïense bronnen beweren dat belangrijke militaire faciliteiten zijn afgesneden, zonder bevestiging.
https://twitter.com/ian_matveev/status/ ... 6211785193

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:45

Stand van zaken aan het zuidelijke front. Het vordert gestaag, omdat Oekraine voorzichtig opereert om zo min mogelijk slachtoffers aan Oekrainse zijde te laten vallen,
Rusland heeft daar geen moeite mee en heeft gisteren een eigen fighter jet uit de lucht gehaald waarbij de piloot zijn omgekomen.
https://www.youtube.com/watch?v=1p6pMFVLlZs

Hieronder ook info over de Oekrainse aanslagen op energiecentrale en een militaire hub in Bryansk en een aanslag op een energiecentrale in Kursk (Rusland).
Rusland verhuist marineschepen uit de haven van Sebastopol uit angst voor aanslagen.

Intussen rijzen de spanningen ook rond de energiecentrale in Zaporizja. Na eerder geconstateerd te hebben dat zij onvoldoende instrumenten hebben om Rusland te controleren omdat ze niet overal controles uit kunnen voeren, heeft het IAEA Rusland in een resolutie laten weten alle acties in de centrale te staken en deze onmiddellijk over te dragen aan Oekraine.
https://twitter.com/EuromaidanPress/sta ... 0547807528

De Russische propaganda vemeldt dat Oekraine van plan is begin oktober de centrale met geweld in te nemen.

Wellicht toeval? Maar Shoigu heeft van Poetin maar tot oktober de tijd gekregen om iets aan de opmars van Oekraine aan het front te doen. Daar is hij tot nu toe niet in geslaagd. De kans is groot dat Rusland er toch toe over wil gaan de centrale als nucleair wapen te gebruiken.

Verder nog: Er zijn amerikaanse onderdelen ontdekt in Russische verkenningsdrones. Er is een onderzoek gestart.

https://www.youtube.com/watch?v=Jo_q-bZOZy8

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:46

Er komt heel weinig informatie van het front nu. Er zou iets op handen zijn, v.w.b het Oekrainse offensief, maar het blijft er stil

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:06

Babootje schreef:
Er komt heel weinig informatie van het front nu. Er zou iets op handen zijn, v.w.b het Oekrainse offensief, maar het blijft er stil

Meestal radio stiltes wanneer er iets staat te gebeuren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:12

Dat die kerncentrale gebruikt kan worden in een wanhoopsdaad, staat voor mij vast.

Over die onderdelen: de handel brengt altijd vraag en aanbod bij elkaar, als de winst maar groot genoeg is voor de diverse partijen