Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:14

Jeetje, dan heb je ook lef!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:23

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:
Giga cyber attack in Israël.

Heb je een bron? Anonymous? Waarom?

https://www.ad.nl/buitenland/israelisch ... ~a5f54947/

Er hoeft geen relatie te liggen met deze oorlog. Daar hint ook de boodschap niet naar.
Maar Israel heeft goede banden met zowel Rusland als Oekraine en is door Zelenski recent (vorige week dacht ik) gevraagd te bemiddelen. Moskou heeft dat geweigerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:29

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Heb je een bron? Anonymous? Waarom?

https://www.ad.nl/buitenland/israelisch ... ~a5f54947/

Er hoeft geen relatie te liggen met deze oorlog. Daar hint ook de boodschap niet naar.
Maar Israel heeft goede banden met zowel Rusland als Oekraine en is door Zelenski recent (vorige week dacht ik) gevraagd te bemiddelen. Moskou heeft dat geweigerd.

Dat was gisteren nog niet duidelijk, wie het heeft gedaan en waarom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:59

Bron AD.nl

De Verenigde Naties hebben Rusland opgeroepen geen represailles te nemen tegen de vrouw die maandagavond het meest bekeken televisiejournaal van haar land verstoorde met kritiek op de oorlog in Oekraïne. De vrouw werd gearresteerd en naar een politiebureau gebracht. Haar advocaten zouden haar niet mogen spreken. Het Kremlin noemt het incident 'hooliganisme'.

,,We houden deze situatie in de gaten", zei de woordvoerder van het VN-mensenrechtencommissariaat dinsdag aan journalisten. De Russische ngo voor de rechten van demonstranten 'OVD-Info' identificeerde de vrouw als Marina Ovsyannikova (44), een redactrice van staatszender Channel One.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:01

Ik blijf echt onder de indruk van alle spontane hulpverlening die op gang komt.

Een hotel was verkocht om er een supermarkt te bouwen. Eigenaars waren met pensioen en alles was al bijna leeggemaakt.
Die mensen komen terug uit pensioen, ééntje gaat weer zelf in de keuken staan, de inboedel komt weer terug en op de parking staan al kant-en-klare woonunits zodat ze nog meer mensen onderdak en eten kunnen bieden.

In West-Vlaanderen hebben bedrijven in diepvriesgroenten en vis de handen in elkaar geslagen en morgen vertrekken er 5 opleggers met 100 ton voedsel richting Pools-Oekraïense grens om de opvangplaatsen te bevoorraden.
_/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:02

Ik denk dat er tussen donderdag 20:00 uur en woensdagochtend wat te verwachten valt.

Bron AD.nl

De burgemeester van Kiev heeft een 35 uur durende avondklok voor de stad afgekondigd. De kleine 2 miljoen inwoners moeten dinsdag om 20.00 uur lokale tijd binnen zijn en mogen pas weer donderdagochtend de deur uit.

De avondklok komt nadat in de vroege ochtend meerdere wooncomplexen werden aangevallen door Russische troepen buiten Kiev, met zeker vier doden tot gevolg. Russische militairen maken een opmars richting Kiev terwijl ze de Oekraïense hoofdstad proberen te omsingelen.

Burgemeester Vitali Klitsjko roept burgers op voorbereidingen te treffen voor de avondklok die in de praktijk vergelijkbaar is met een korte lockdown. De maatregel geldt alleen niet voor mensen die naar een schuillocatie willen of speciale passen hebben. Klitsjko zei verder dat 'het hart van Oekraïne' zal worden verdedigd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:16

En de Poolse, Tsjechische en Sloveense premiers reizen net vandaag naar Kiev om Zelensky te bezoeken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:23

Ik had het idd ook eerder vandaag gelezen en vond het idd ook wat opmerkelijk, je vraagt je idd af waarom. Wat gaat er mogelijk gebeuren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:02

Zelensky spreekt uit dat Oekraïne geen lid van de NAVO kan worden
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 2408109063

Tja en verder? Ik vind het beeld erg somber worden. De mensen zijn dapper en positief→ zie berichten Daks. Er zijn zeker overwinningen. Het Russische leger is wat gedemotiveerd → zie bericht Enzino.
En op het journaal, nieuwsuur blijven de hoog geplaatste militairen negatief, want ook al duurt het langer de Russen winnen toch gestaag terrrein, ze plaatsen gelijk in de veroverde gebieden hun poppetjes (worden niet geaccepteerd).
De VS en de UK lieten vanochtend weten, zie dit topic, dat ze verwachten dat de Poetin en de zijne een aanval met biologische wapens op eigen manschappen gaan doen (dit is zo afschuwelijk en in dit conflict hebben deze 2 landen vaak zo goed voorspeld tot op de dag af) waardoor ze zogenaamd aangevallen zijn en dus dit soort wapens kunnen gebruiken tegen Oekraïne.
HEt bombarderen en doden van de burger bevolking gaat onverminderd door.
En vanochtend zou als Nu.nl klopt, de stroom weer uitgevallen zijn in Tjernobyl
De Russen zelf worden meer en meer onderdrukt, afgesneden van internet en verdwijnen massaal in de gevangenis.
De Chinezen geven het zelfde propaganda nieuws als Rusland aan hun eigen burgers. Ook zo'n naar teken.

Of anders gezegd, ik zie Poetin en zijn kliek nog niets toegeven. Integendeel eigenlijk. Dus ik zie het na eerdere hoop (berichten uit beiden landen dat er vooruitgang werd geboekt) bij mezelf meer en meer wat pessimisme toenemen. Dit zou wel eens lang kunnen duren. Hopelijk heb ik het mis!

Nexta heeft een lijst geplaatst van biljonairs die nu vanwege de maatregelen miljonairs zijn geworden.
(ik weet niet hoe die lijst hier te krijgen vanaf twitter vandaar dat ik de link plaatst)
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 8912363521

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:13

Kijkende naar de religieuze kant, daar zie je wel vaker dat hoe harder zulke denkbeelden tegen de werkelijkheid op lopen, hoe hardnekkiger er aan de religie vast gehouden wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:44

pien_2010 schreef:
Nexta heeft een lijst geplaatst van biljonairs die nu vanwege de maatregelen miljonairs zijn geworden.
(ik weet niet hoe die lijst hier te krijgen vanaf twitter vandaar dat ik de link plaatst)

Als ik het goed begrijp is dit een lijst van Ukraiense oligarchen (die zijn er net zo goed ;) )

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:47

China is hoe dan ook al betrokken bij deze strijd. Ik vrees dat deze ellende niet beperkt gaat blijven tot de Oekraïne. China koopt zoals te verwachten, tegen spotprijs Russische olie op. Daarmee kan het het nóg beter conurreren tegen het westen. De retoriek van China is de laatste veranderd van toon en het blijft onderstrepen van de hechte band met Rusland. Beide landen hebben geen probleem met het onderdrukken van hun bevolking.

De wereldmachten verschuiven, democratie niet langer gewaarborgd. Denk dat we ons moeten realiseren dat de wereld gaat veranderen. En een beetje meer als ten tijde van Corona....

Poetin gaat deze oorlog niet stoppen, hij begint nu pas op stoom te komen. China steunt hem daar in en zegt openlijk van niet. Het beleefdheidsspelletje is voorbij....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:53

Ik houd vast aan de enigszins hoopvolle gedachte dat Rusland naar China ‘luistert’ zoals ook uitstel tot na de spelen, China niet gebaat is bij het verliezen van het westen door atoombommen, want dan valt de handel weg. En Rusland daarom hopelijk geen bom gooit.

Maar wat er nu in Oekraïne gebeurt, ik heb er gewoon geen woorden meer voor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:53

Pareltjes schreef:
China is hoe dan ook al betrokken bij deze strijd. Ik vrees dat deze ellende niet beperkt gaat blijven tot de Oekraïne. China koopt zoals te verwachten, tegen spotprijs Russische olie op. Daarmee kan het het nóg beter conurreren tegen het westen...

Euh, ja maar iemand moet hun rommel toch kopen hè, en dat is niet Rusland.

China heeft een probleem met de VS, Trump heeft daar veel kapot gemaakt en Biden heeft geen moeite gedaan dit te herstellen, sterker nog Biden drukt verder door. VS is een instabiele en onbetrouwbare partner in de ogen van China (mede omdat het een democratie is, morgen kan er bij wijze van weer een ander aan de macht zijn). Putin is dictator en dat is op zich een stabiele machtsvorm.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 15-03-22 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:54

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Als ik het goed begrijp is dit een lijst van Ukraiense oligarchen (die zijn er net zo goed ;) )

Klopt. Had ik erbij moeten zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:55

Marigold schreef:
Ik houd vast aan de enigszins hoopvolle gedachte dat Rusland naar China ‘luistert’ zoals ook uitstel tot na de spelen, China niet gebaat is bij het verliezen van het westen door atoombommen, want dan valt de handel weg. En Rusland daarom hopelijk geen bom gooit.

Even los van China's handel. Waarom zou Rusland beter worden van een atoombom gooien?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:01

_San87_ schreef:
Marigold schreef:

Even los van China's handel. Waarom zou Rusland beter worden van een atoombom gooien?

Rusland lijkt te denken dat het een spelletje is van wie het eerste met de ogen knippert en heeft zich voorgenomen dat zij dat gaan winnen, kost wat kost. Ik denk dat ze daarmee verwachten dat de hele wereld dan aan hun voeten ligt omdat zij zo dapper zijn geweest om tot het gaatje te gaan.

Overigens hebben ze blijkbaar in de Cuba-crisis in 1963 ook 2 atoombommen gebruikt, die ze boven Cuba hebben laten ontploffen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:07

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Rusland lijkt te denken dat het een spelletje is van wie het eerste met de ogen knippert en heeft zich voorgenomen dat zij dat gaan winnen, kost wat kost. Ik denk dat ze daarmee verwachten dat de hele wereld dan aan hun voeten ligt omdat zij zo dapper zijn geweest om tot het gaatje te gaan.

Overigens hebben ze blijkbaar in de Cuba-crisis in 1963 ook 2 atoombommen gebruikt, die ze boven Cuba hebben laten ontploffen.

Maar dan nu nog antwoord op mijn vraag: hoe wordt Rusland daar beter van?

Bedenk daarbij dat het droppen van een atoombom op het Westen een act of war is en Rusland het dan tegen de EU en de voltallige NAVO op moet nemen.

Boven Cuba zijn nooit atoombommen ontploft. Rusland heeft er een tijd atoomwapens gehad nadat Castro Rusland om hulp vroeg.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 15-03-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:07

Dit is geplaatst in mijn Oekraïnse groep naar aanleiding van de "avondklok"

⚡️Van 20.00 uur op 15 maart tot 7.00 uur op 17 maart - avondklok in Kiev

Vandaag is een moeilijk en gevaarlijk moment.

Volgens het besluit van het militaire commando wordt vanaf vandaag - 15 maart vanaf 20.00 uur - een avondklok ingevoerd in Kiev.

Verbod op beweging door de stad zonder speciale passen. Je kunt alleen naar buiten om het asiel te bereiken.

De avondklok duurt tot 17 maart om 7.00 uur.

Daarom vraag ik alle Kievieten om zich voor te bereiden op het feit dat ze twee dagen thuis moeten zijn of, in geval van alarm, in een opvangcentrum.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:14

Daks schreef:

⚡️Van 20.00 uur op 15 maart tot 7.00 uur op 17 maart - avondklok in Kiev

Vandaag is een moeilijk en gevaarlijk moment.

Volgens het besluit van het militaire commando wordt vanaf vandaag - 15 maart vanaf 20.00 uur - een avondklok ingevoerd in Kiev.

Verbod op beweging door de stad zonder speciale passen. Je kunt alleen naar buiten om het asiel te bereiken.

De avondklok duurt tot 17 maart om 7.00 uur.

Daarom vraag ik alle Kievieten om zich voor te bereiden op het feit dat ze twee dagen thuis moeten zijn of, in geval van alarm, in een opvangcentrum.

Is er ook iets gezegd over het waarom?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:16

Marigold schreef:

Ik weet niet of daarmee mijn bezorgdheid wordt weggenomen. China is ook niet bepaald een lekker landje. Daarnaast is hun technologie zeer geavanceerd. Nee, liever geen China erbij. Daarnaast geloof ik niet dat China Poetin gaat terugfluiten, ( misschien wb kernwapens ). China is het enige land wat van al deze oliebol beter wordt. Dus die laat Poetin ongestoord zijn gang gaan. Mooie afleidingsmaneuvre voor China’s eigen ellende oorlogzucht ten op zichte van Taiwan. En als Rusland zichzelf financieel kapot gemaakt heeft neemt China het boeltje over. Dan heeft het ook nog een geografisch een héél groot gebied in handen.

Daarnaast hebben de Chinezen een groot voordeel. Ze zijn héél geduldig en laten zich niet opzwepen. Gaan zeer doelbewust te werk en plannen op zeer lange termijn. Het is een veel gevaarlijkere tegenstander dan Rusland!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:23

Maar zonder het westerse consumentisme kan China toch ook niet bestaan? Dus het westen in armoedeval drijven wat nu gebeurt daar winnen ze toch niks mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:46

Daks schreef:
⚡️Van 20.00 uur op 15 maart tot 7.00 uur op 17 maart - avondklok in Kiev ...
_San87_ schreef:

Daks schreef:
▪️Het Britse ministerie van Defensie is van mening dat Rusland mogelijk van plan is om chemische of biologische wapens in Oekraïne te gebruiken om een ​​aanval op zijn eigen troepen uit te voeren. Eerder werd een dergelijke veronderstelling gemaakt in het Witte Huis..

1 + 1 = 2
Al geloof ik niets van die 'eigen troepen'....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:49

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:53

DubbelFun schreef:
Daks schreef:
⚡️Van 20.00 uur op 15 maart tot 7.00 uur op 17 maart - avondklok in Kiev ...
_San87_ schreef:

Daks schreef:
▪️Het Britse ministerie van Defensie is van mening dat Rusland mogelijk van plan is om chemische of biologische wapens in Oekraïne te gebruiken om een ​​aanval op zijn eigen troepen uit te voeren. Eerder werd een dergelijke veronderstelling gemaakt in het Witte Huis..

1 + 1 = 2
Al geloof ik niets van die 'eigen troepen'....

Daar praten ze al even over... Zou het dan idd zover komen?