Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:04

Chiqa schreef:
Moesji schreef:
En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.

Pfff....op 'hoog niveau' laat me niet lachen, ex gedetineerden vervallen nog steeds massaal
terug in hun oude gewoontes, goh wat een indruk heeft ons rechtsysteem toch nagelaten.

katiavl schreef:
Doet me beetje denken aan adam g die niet naar de poolse gevangenis wil. En liever in België uitzit, zal ook wel een reden hebben
Clown

Geweldig toch, de slinkse slangen die de mazen van de wet kennen om zo hun luxe te kunnen permiteren.

Inderdaad en het lukt ook, en zo kan hij vroeger vrijkomen. Lang leven de slimme deliquent of het slechte recht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:06

Ja hoor, rechtssysteem is een sprookje, en het loopt nog eens goed af ook.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:09

@ Moesji: Ik spreek over het rechtsysteem in België.

Voorbeelden genoeg hoor, van misdadigers die overduidelijk schuldig zijn, maar door een procedurefout of onrechtmatig verkregen bewijzen toch vrijkomen. Regels om ons te beschermen, die het gerecht zelf dan de das om doen... Tja, dat kan in mijn ogen niet juist zijn.

Over die mensenrechten, hoe zal ik het zeggen... Wat ik nu ga zeggen zal nogal grof en cru overkomen, maar dat moet dan maar zo. Ik vind het heel goed dat er mensenrechten zijn, anders zijn er toch altijd klojo's die misbruik gaan maken van de medemens enzo, maar in geval van gruwelijke seriemoordenaars en andere gelijkaardigen, tja, hoeven mensenrechten niet meer van mij. Ik vind dat er een clausule moet zijn, en hoe of wat dat kan ik je ook niet zeggen, ik ben geen jurist, maar bij het overschrijden van een bepaapde 'gruwelijkheids-grens', mogen die van mij wegvallen, met zulke monsters heb ik geen medelijden...

@katiavl: Ja, dat is een goed voorbeeld, Adam G, nee, niet naar Polen meneer de rechter, maar in België wil ik nog wel een straf uitzitten als het me zo even past... Maar wel niet voor moord, ik had niet de intentie hem te vermoorden... Verward

Adam G is niet iemand die de doodstraf verdiend, of zijn mensenrechten moet verliezen voor mij, voordat er zoiets gedacht wordt, maar die mag wel een STUK strenger aangepakt worden, die heeft het echt niet gesnapt hoor... Frusty

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:15

Als je iemand 7 messteken toedient, waaronder eentje vlakbij de hartstreek, lijkt het me niet dat het enkel was om hem te verwonden.
Had ik in die jury gezeteld dan had ik die vuile rotzak schuldig verklaard. 20 jaar lijkt me goed, maar in BE kan hij al na 1/3 van die straf vrijkomen!!!
7 jaar dus, terwijl Joe wel voor altijd weg is... De mogelijkheid om z'n straf hier uit te zitten zou niet mogelijk mogen zijn.
Zo snel mogelijk naar Polen uitvoeren die handel!!!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:09

Chiqa schreef:
Moesji schreef:
En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.

Pfff....op 'hoog niveau' laat me niet lachen, ex gedetineerden vervallen nog steeds massaal
terug in hun oude gewoontes, goh wat een indruk heeft ons rechtsysteem toch nagelaten.

Er is echt uitgebreid onderzocht of het langer opsluiten van gedetineerden effect heeft op het recidivecijfer. Dat is het geval, maar dan juist de verkeerde kant op, hoe langer mensen zitten hoe eerder ze weer iets doen. Mensen kunnen ook afstompen in detentie.
Massaal? Waar baseer je dat op? Ik heb nog wel tijd om een mooi onderzoek door te lezen.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:13

Ik moet eigenlijk wel lachen om al die kritiek, het strafrecht is echt al honderden jaren oud en is echt niet beïnvloed door de domste onder ons. Wat geeft sommigen van jullie de ego om te zeggen dat het allemaal slecht is? Iemand die iets van strafrecht afweet, weet dat criminaliteit niet uit te roeien is. Het lijkt erop dat sommigen dat wel voor ogen hebben.
Laatst bijgewerkt door Moesji op 25-09-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:20

Ik weet niet veel van strafrecht, maar ben ook van mening dat rechtspraak niet op emotie gebaseerd mag zijn maar objectief hoort te zijn.
In de tweede wereldoorlog bijvoorbeeld was er volstrekte rechteloosheid voor bepaalde groepen en doodstraffen werden uitgevoerd zonder eerlijk en objectief proces. Wat wij nu verzet-strijders noemen werd door de bezetter terrorist genoemd.
In Amerika worden er meer doodstraffen uitgesproken bij mensen die geen goede advocaat kunnen betalen, willekeur dus en geeft ook nog een verkeerd beeld van bepaalde bevolkingsgroepen. Klasse-justitie.
Ik heb wel begrip voor de emoties die meespelen bij bijv een kindermoord, maar emotie mag nooit en te nimmer een rol spelen in een eerlijk proces.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:51

Moesji schreef:
Ik moet eigenlijk wel lachen om al die kritiek, het strafrecht is echt al honderden jaren oud en is echt niet beïnvloed door de domste onder ons. Wat geeft sommigen van jullie de ego om te zeggen dat het allemaal slecht is? Iemand die iets van strafrecht afweet, weet dat criminaliteit niet uit te roeien is. Het lijkt erop dat sommigen dat wel voor ogen hebben.

Ik heb niemand weten zeggen dat het allemaal slecht is, maar laat ons vooral niet zo naïef zijn om te zeggen dat het allemaal goed is Knipoog

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:20

Uiteraard, dat zeg ik ook niet. Maar als ik termen voorbij zie komen als verkracht rechtssysteem gaan mijn haren wel enigzins overeind staan. Zoals ik al aangaf gaan er dingen fout, maar noem mij een organisatie/bedrijf/overheidsinstelling waar nooit iets fout gaat. Waar mensen werken worden er fouten gemaakt. Ik begrijp wel dat wanneer er binnen het strafrecht een fout wordt gemaakt dit tot veel ophef leidt omdat het vaak gaat om zwaarwegende belangen maar dit is niet genoeg voor het oordeel dat het gehele systeem niet werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:18

Moesji schreef:
Overal niet echt goed? No Cheer Waar wordt dat op gebaseerd? Tuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt, maar waar er gewerkt wordt door mensen is dat onvermijdelijk. En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.
Ik lees hier veel kritiek maar weinig zinvols om op verder te bouwen. Er wordt gesproken over mensenrechten en vervolgens dat veroordeelden op water en brood moeten in een smerige cel. Het gehele idee van mensenrechten is dat dit rechten zijn die iedereen overal heeft. Clown

Nou net of overal het recht systeem waterdicht is en fantastisch dat iedereen krijgt wat hij of zij verdient. Het is gewoon mijn mening dat ik vind dat ze in het ene land veel te laag straffen en het andere land veel te hoog. De cellen vind ik hier veel te luxe, maar daarintegen moet je er ook niet 30 man inproppen zoals het in sommige landen gebruikelijk is. Om maar te zwijgen over het hoge aantal onstapte tbsers hier... Goed, daar doen ze nu iets aan maar dat is natuurlijk onacceptabel. Bovendien spreekt mij een soort universeel rechtsysteem, waar je in elk land gelijk gestraft word en waar de cellen toch enigzins gelijk zijn. Zodat mensen ook niet gaan zeuren om overplaatsing naar eigen land weer. Wat je in dat land uitvreet, moet daar ook berecht worden en geen uitlevering.
Hier hebben criminelen in mijn ogen teveel rechtsbescherming. Dat is gewoon als ik kijk hoe weinig cel je krijgt als je iets uitspookt. Ik vind het rechtsysteem te soft. Een rechtsgang moet altijd eerlijk verlopen, maar dat neemt niet weg dat de strafmaat wel verhoogd kan worden.
Ik snap ook heus wel dat het recht niet makkelijk is en heb de wetboeken ook wel gezien. Ik volg zelfs een rechtenvak puur voor uitbreiding van mijn kennis. Maar ik heb geen commentaar op hoe het gaat, eerlijk zijn de processen zeker maar de strafmaat kan nog steeds omhoog.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:49

Maar welk effect verwacht je dan van hogere straffen? Het is niet zo, zoals velen denken, dat hoe hoger de straf hoe meer effect. Het is zelfs zo dat het meestal een averechts effect heeft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:20

De doodstraf stelt simpelweg dat doden geoorloofd is, mits de noodzaak hoog genoeg is. Dat is een bijzonder slecht voorbeeld voor de mensen, die met groot gemak zullen denken: wat de staat mag, dat mag ik ook.

Oftewel: het gaat hier om een voorbeeldfunctie. In de USA dodt de staat veel, dus vinden de burgers ook gemakkelijker dat het doel de middelen heiligt. Als samenleving kunnen we stellen dat er een middel is, waarvoor geen doel hoog genoeg is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:55

Welshcobfan schreef:
Eeuwigzonde schreef:
Ik ben ook absoluut tegen de doodsstraf. Ik vind inderdaad levenslang veel erger dan de doodsstraf, omdat je van levenslang doorgaans ook paranoia en schitofreen van word, 2 vreselijke ziektes die je mentaal helemaal wegvreten. De doodsstraf daarintegen is in een minuutje gebeurd.

Zover ik weet is schizofrenie een probleem waarbij de hersenen deels worden 'weggegeten' en is vooral genetisch bepaald. Of het tot uiting komt hangt wel af van de omstandigheden. Maar je kan nu niet eenmaal spontaan schizofreen worden van levenslang, dan heb je het al en is het nog niet tot uitting gekomen (al is het vaak bij ernstige misdrijven vaak al wel tot uiting gekomen... want door schizofrenie kun je rare dingen doen....).

Zitaswoon: mooi stuk, goed verwoord Lachen

Ik moest in de les spontaan hier terug aan denken. En volgens mij heb ik gevonden wat ze bedoeld alhoewel haar stelling grotendeels fout is.

In eenzame opsluiting zonder invloeden van buitenaf kan er hallucinaties ontstaan als overlevingsmechanisme van het brein. Gebaseerd op deprivatie onderzoek die je wel ergens op google zult vinden. Echter zal je wel kunnen waarnemen dat gevangenen zich gewoon binden en specifiek contact houden met één bewaker omdat zulke extreme omstandigheden zeker niet in onze gevangenissen voordoen.

Ik ken maar één voorbeeld en dat was een tienermoordenaar ongeveer 60 jaar terug in Amerika. En die had niets ontwikkeld naar mijn weten.

Dat toch tussendoor Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:07

Moesji schreef:

wat een giller zeg............alsjeblieft,het strafrecht in NL is knudde........

idd die Adam die niet in Polen zijn straf wil uitzitten..........dat stuk ongeluk heeft wel een jongen vermoord..........
nou sorry,stuur hem maar lekker naar Polen om de straf uit te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:42

Moesji schreef:
Wat geeft sommigen van jullie de ego om te zeggen dat het allemaal slecht is? Iemand die iets van strafrecht afweet, weet dat criminaliteit niet uit te roeien is. Het lijkt erop dat sommigen dat wel voor ogen hebben.
.

Mss moet je het niet zo uit zijn verband trekken, of moet ik dit zien als een uitspraak van iemand die
nog steeds in de veronderstelling is dat het strafrecht invloed heeft op een gedetineerde?
Ik vrees het laatste.....Sja hoe ik aan die info kom, mss mn werkervaring bij justitie en de ex gedetineerden die ik in de loop der jaren heb leren kennen.
Trust me...Die lachen dr om en wrijven weer in hun handjes als ze weer de cel in mogen...omdat hun leven op straat verrot en kapot is.
Ze moeten leven van lijm en drugs, stelen omdat ze geen uitkering hebben, geen vaste woon en verblijfplaats....

Dan is die Xbox, TV 3 gangen menu en dat hoertje van de staat, en oja nog een warm bed toch wel super aantrekkelijk.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:12

Ik werk binnen TBS, op een afdeling voor mensen die een acuut gevaar zijn voor zichzelf & omgeving, die niet te behandelen zijn binnen reguliere klinieken / afdelingen. Allemaal hele zieke mensen, ernstige psychiatrische aandoeningen al dan niet gecombineerd met een verslaving. Iedereen heeft zijn eigen geschiedenis, de een nog heftiger en kanslozer dan de ander. Allen gevangenisverleden, maar merendeel detentieongeschikt (ja, dat bestaat: niet geschikt voor detentie..). Forse delictverledens.
Naast ons de kliniek voor jeugd TBS.

Allemaal één voor één in de elektrische stoel, martelen, aan een kruis spijkeren, of een spuit erin dan maar?????????

Misselijk

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:12

En dan hebben we nog een TV in de woonkamer ook..... Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:15

Misja schreef:
Ik werk binnen TBS, op een afdeling voor mensen die een acuut gevaar zijn voor zichzelf & omgeving, die niet te behandelen zijn binnen reguliere klinieken / afdelingen. Allemaal hele zieke mensen, ernstige psychiatrische aandoeningen al dan niet gecombineerd met een verslaving. Iedereen heeft zijn eigen geschiedenis, de een nog heftiger en kanslozer dan de ander. Allen gevangenisverleden, maar merendeel detentieongeschikt (ja, dat bestaat: niet geschikt voor detentie..). Forse delictverledens.
Naast ons de kliniek voor jeugd TBS.

Allemaal één voor één in de elektrische stoel, martelen, aan een kruis spijkeren, of een spuit erin dan maar?????????

Misselijk

Beetje inlezen meid, die mogen sowieso geen doodstraf krijgen ook niet in amerika. Handig als je weet waarover je spreekt zeker als je wilt sneren. Haha!

Verder is er altijd tegenstrijdigheid geweest binnen de forensische psychologie over de verhaaltjes van vele tbs patiënten. Er zijn ook met echt erg verleden dat weet ik ook, moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel Bloos
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-09-08 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:19

Oh, heb me zat ingelezen. Ik correspondeer zelfs met Amerikaanse ter dood veroordeelden: nog meer discussiemateriaal Haha! Haha! Haha!

Ik reageer op enkele loze kreten van mensen hier ergens in dit topic (en op PB berichtjes n.a.v. een niet nader te noemen recent topic Haha! ), niet op de mensen die nog discussie voeren met inhoud Knipoog

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:20

En verder heb ik gewoon vreselijk veel zin om vandaag overal tegenaan te schoppen, drukke dienst gehad vandaag Ach gut Duivel

Clown

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:22

mmmmmm lastige zaak.

aan de ene kant ben ik beslist voor de doodstraf. En dan nog op verschillende manieren. Liefst hetzelfde als waarop de mensen dan hun slachtoffers heeft gedood. Plus gezien het feit "wat is nu levenslang?" is dat echt, dat een ouwe opa in de bak blijft zitten, nee dat is niet zo. Maar wie betaald dat allemaal??? Wij de belastingbetalers.....

mmm ik merk nu dat ik zeg dat ik voor de doodstraf ben, mits het 100% zeker is dat diegene schuldig is.

Maar kinder-moordernaars of kinder-verkrachters is de beste oplossing om deze in de gevangenis te zetten met spoele bewaking..... de andere zorgen wel dat deze vermoord worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:22

hmm dat zullen de mensen die iets heftigs hebben meegemaakt ook wel hebben(het er tegenaan willen schoppen)

lijkt me heftig werk,misja

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:24

Snoevie schreef:
hmm dat zullen de mensen die iets heftigs hebben meegemaakt ook wel hebben(het er tegenaan willen schoppen)

lijkt me heftig werk,misja

Ja, het is absoluut heftig werk, met momenten..
Toevallig van de week nog een hectische dienst achter de rug waarbij zo'n mannetje of 20 assistentie ingeroepen moet wordenom iemand op een veilige manier in de separeer te krijgen. Veiligheid staat boven alles, beheersmatig werken, en signaleren.

Aan de andere kant is het leuk werk, het geeft voldoening, soms frustratie en geloof het of niet: lachen kunnen we ook nog Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:27

Misja schreef:
En verder heb ik gewoon vreselijk veel zin om vandaag overal tegenaan te schoppen, drukke dienst gehad vandaag Ach gut Duivel

Clown

Jou goed recht, een pittige discussie is een goede discussie. En discussiemateriaal om met ter dood veroordelen te schrijven denk dat je er veel van kan leren. En als je in tbs werkt interesseren zo een dingen je nu eenmaal.
Voor mij geen optie ik wil alleen in de gedachte en daad kruipen, en dat oproepen in een brief is geen goed idee.
Heb wel respect voor mensen die in de tbs werken Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:17

ik zou het eng werk vinden.........kan niet goed duidelijk omschrijven en onderbouwen waarom,maar het idee om tussen die gekke gevaarlijke mensen te zitten.......