Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:12

ik heb respect voor mensen met obesitas,
ik ga er ook NOOIT een opmerking over maken,
ik ga eerder mezelf eens goed bekijken en zeggen dat ik ook niet perfect ben dan er commentaar op te hebben...

iedereen gaat hier op een andere manier mee om,
hangt denk ik ook af van het zelfbeeld van een persoon,
een zelfzeker iemand zal misschien eerder commentaar geven dan een onzeker iemand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:19

Ik vind het vergelijk met de acne heel erg treffend.
En dat er lompe sukkels zijn die er opmerkingen over maken geloof ik meteen...net zoals de lompe sukkels die vragen wanneer je uit bent uitgeteld... en dat zijn niet de bekende die dat vragen, nee gewoon wilt vreemde...waar bemoeien ze zich mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:24

Maar van de titel krijg ik wel het idee dat de fervente bokkers aan obesitas lijden, dus door het bokken Haha! Haha! Haha! Tja van hele dagen en avonden zitten te bokken met lekkers naast je krijg je obesitas. Obesibokt Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:35

Dat is inderdaad niet erg goed.
Maar toch heb je verschil. Mensen met overgewicht die er wat aan proberen te doen (doormiddel van sporten etc) en soms terug vallen hebben waardoor het niet lukt en mensen met overgewicht die er niks aan doen.

Ik ben de jojo koningin zelf zodra ik even geen tijd heb om te sporten kom ik weer aan. En als ik sport val ik weer af. Dat is ook best frustrerend. Voor mij word het een leven lang sporten. En tussen door bokken Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:39

russel schreef:
Maar van de titel krijg ik wel het idee dat de fervente bokkers aan obesitas lijden, dus door het bokken Haha! Haha! Haha! Tja van hele dagen en avonden zitten te bokken met lekkers naast je krijg je obesitas. Obesibokt Clown

ROFL sorry voor de misleidende titel

Maar het heeft wel iets, mensen die morbide obees zijn komen vaak niet meer buiten. Bang voor de blikken van de mensen enz. kortweg ze verstoppen zichzelf. En daar helpt internet eigenlijk niet echt bij, want hier krijgen ze een nieuw leven waar mensen ze niet op het uiterlijk beoordelen.

Sociale cirkel word steeds kleiner, en dan is het ook een vicieuze cirkel

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:43

Dat klopt wel. In mijn slankere periodes doe ik meer als in mijn zwaardere periode's
Oorzaak zijn dingen die in je hoofd zitten en een stukje zelfvertrouwen die dan ontbreekt.
En dan ben ik nog niet eens iemand met heel veel overgewicht. Mensen om mij heen zeggen netjes stevig Bloos Dus ik kan me wel voorstellen hoe het is voor iemand met ernstig overgewicht. Als ik het al heb hoe moeten hun het dan wel niet hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:01

Mmm in mijn dorp is het niet bijzonder om dikke 50 kg overgewicht te hebben. Ik weet niet hoe dat komt, maar je valt hier niet op zo. Echt jammer zijn jonge meiden en vrouwen, maar het is zo slecht voor de gezondheid. Is wel gewoon eten, veel lekker eten, veel snoep, taart etc. Maar hier is het sociaal geaccepteerd om ver over de 100 te wegen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:08

Mpepers schreef:
Je post klinkt een beetje in de trant van: het kan mij niet schelen wat jij vind!Je klinkt een beetje ongenaakbaar als ik het zo mag zeggen. Dat is weer zo'n voorbeeld van (geen) respect voor iemand hebben. Onverschillig doen vanwege een verschillende mening.

Iemand in z'n waarde laten = voor mij dus respect tonen. Dan zitten we daarop wel op 1 lijn. Ik heb er niks aan, om tegen iemand respectloos te zijn. De ander heeft daar alleen last van. Sterker nog, het is een eigenschap die ik erg "laag" vind.

Jij ziet mijn reactie weer anders dan ik 'm bedoel.
Een verschillende mening mag gewoon, dáárom doe ik daar niet moeilijk over. Ik wil mijn mening niet "verkopen" aan een ander en op dit vlak ben ik erg tevreden met mijn mening,omdat ik die wel overwogen heb gemaakt, dus valt er ook niet te discuseren.
Dat jij mijn reacties anders ziet, is voor mij geen reden om me te verontschuldigen of wat dan ook. Ik probeer reacties van andere altijd in positieve zin te lezen en hoop dat andere dat ook zullen doen. Mensen die uit gaan van het slechte, daar heb ik geen zin in. Dat kost mij onnodig veel energie, waar ik weinig van heb. Die mensen komen er wel achter denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:11

Hey jullie wilden toch zo graag terug ontopic? Nu gaat het alleen nog maar over de definitie van iemand in z'n waarde laten, respect tonen en of het wel of niet mogelijk is om iedereen te respecteren Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:13

Maar dat is toch ook on-topic.
Het gaat toch over hoe sommige mensen/bokkers over "zwaarlijvige" mensen praten?
Het gaat dan toch over respect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:16

Juist, SuperWoman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:17

superwoman schreef:
Maar dat is toch ook on-topic.
Het gaat toch over hoe sommige mensen/bokkers over "zwaarlijvige" mensen praten?
Het gaat dan toch over respect?

Het gaat hier nu niet over respect en zwaarlijvigheid.
Het gaat hier nu om respect voor alles wat leeft.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:19

katiavl schreef:
Maar zelfs als die persoon een pak frieten per dag eet, en daarboven nog een pak mars

Verdient die persoon toch ook respect. En als die persoon een wsl heeft gedaan en maatje 38 is verdiend hij dan wel respect want hij eet zichzelf niet meer dood

Ik heb geen standaard respect voor iemand met obesitas net zo goed als het ook niet heb voor welk ander persoon dan ook. Dat je respectvol omgaat met elk mens staat buiten kijf. Respect (eerbied) is iets wat je als mens dient te verdienen bij een ander. Respectvol omgaan met een ander is iets wat standaard zou moeten zijn. Dat is hoe ik hierover denk.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:16

Superwomen: Ik bedoelde ook te zeggen dat wij het geloof ik wel eens waren over de definitie van Respect, maar dat we het allebei anders formuleerden. Over het toepassen hiervan hebben wij wat kleine verschillen van inzicht geloof ik en dat is ook prima! Verschil moet er wezen.

Ik bedoelde ook absoluut niet dat je je verontschuldiging aan moest bieden of zoiets hoor! Je schreef alleen zo luchthartig dat ik lekker zelf moest weten wat ik dacht en vind, dat het bijna weer niet geloofwaardig was. Dat bedoelde ik te zeggen in het laatst geciteerde stukje van mij in jouw laatste post.

Verder ben ik het (voor het eerst misschien wel Haha! ) met Nouks eens, namelijk dat we idd te ver offtopic gaan over het hele respect-item. Alhoewel respect natuurlijk wel een heel groot deel van het probleem is in dit topic...! En het nooit verkeerd is om de definitie van respect nog eens onder de loep te nemen volgens mij! Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:12

Mpepers schreef:
dat het bijna weer niet geloofwaardig was. Dat bedoelde ik te zeggen in het laatst geciteerde stukje van mij in jouw laatste post.

haha Haha!

We begrijpen elkaar nu iig Vork

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 00:22

Tjee, wat een mega-discussie is hier losgebarsten Haha!...

Ik heb danwel geen problemen met mijn gewicht, maar ik heb wel familieleden en vrienden die hier wel mee kampen. Mijn oma was ook te zwaar, en zelfs naar het gevaarlijke toe. Haar knieeen waren kapot, en konden haar gewicht niet meer verdragen. Zoals algemeen bekend, werd ons gewaarschuwd voor het gevaar van hart- en vaatziekten. Het kwam er dus op neer dat mijn oma op haar 78ste moest lijnen. Tsja, aangezien ze niet meer kon lopen en vanwege haar leeftijd zat sporten er niet meer in Scheve mond. Dus ja, een aangepast dieet moest de truc doen. Geen snacks meer (mijn oma houdt erg veel van snoepen en 'junk' food), en regelmaat. Was erg moeilijk hoor, mijn oma was niet te genieten Knipoog. Maar het resultaat mag er zijn. Ze is haar overtollige gewicht kwijt en ze kan weer lopen. Ze kan nu zelfs weer in haar eigen bed slapen. Ze heeft twee jaar beneden in de huiskamer moeten slapen, omdat ze de trap niet meer opkwam. De dokters zijn tevreden, want ze zit nu op een gezond gewicht.

Mijn andere twee vriendinnen hebben ook over de 100 kilo gewogen, eentje heeft zelfs bijna tegen de 200 kilo gewogen. Ik denk dat je bij hen wel kan spreken over obesitas, en 1 van hen zelfs over extreem morbide obesitas. Ze zijn beiden nu heel wat kwijt, 1 zit op een gezond gewicht en mijn andere vriendin heeft nog een lange weg te gaan, maar is echt al heel wat afgevallen Ja. Dit allemaal door veel sporten en een aangepast dieet. Wel moet ik erbij vermelden dat zij onder de begeleiding staan van een dieetist.
Ik ben van mening dat als men dit probleem effectief wilt aanpakken, enkel een aangepast dieet en verhoogde lichaamsactiviteit (meestal) niet voldoende is. Psychologische interventies ter ondersteuning van gedragsverandering is essentieel in het proces. De intensiteit van de psychologische interventies is dan ook afhankelijk van meerdere factoren.

Verder heb ik niet het idee dat de meeste die hier posten, aan obesitas danwel morbide obesitas lijden. Ik heb er zelf al heel vaak over nagelezen en volg dan ook vaak de documentaires over obesitas (niet dat dat mij een expert maakt; maar vind het gewoon erg interessant). Onderzoek heeft uitgewezen dat 14% van de volwassenen in Nederland met obesitas kampen. En de percentage van de kinderen met overgewicht stijgt ook. De combinatie van medische en psycho-sociale problemen zijn dan ook 9 van de 10 keer bepalend (de oorzaak is dan ook multifactorieel (denk hierbij aan sociale, culturele, genetische- en gedragsfactoren)). Eerder in dit topic werd al inactiviteit en overconsumptie genoemd, en dat klopt als een bus.

Overigens spreekt de TS over bepaalde virussen als de boosdoener van obesitas. Ik heb ook hierover wat gelezen, en het is niet met zekerheid te stellen dat deze virussen de kans op obesitas vergroot. Als je wat wetenschappelijke onderzoeken hierover inleest, zal je wel wat kunnen vinden hierover. Uitleg in bovenstaand stukje is het enige waarover wetenschappers het mee eens zijn. Dus die theorie over virussen gaat nog niet op, er moet veel meer onderzoek naar gedaan worden, wil je dit hard kunnen maken.

Verder ben ik het dus wel met Nouks eens. Voor het daadwerkelijk aanpakken van dit 'probleem' (is maar of je dit zelf als een probleem ziet; uiteindelijk gaat het om zelfacceptatie), moet je het dus echt willen. Maar ben je tevreden met jezelf, is het toch prima? Dat mensen respectloos naar je gaan roepen als je een kilootje teveel weegt, moet je inderdaad maar negeren. Beledigen ze je niet om je fysieke uiterlijk, dan wel om je afkomst, je kledingstijl, je intelligentie of je geslacht. Domme mensen genoeg op de wereld, en als zij zo kortzichtig zijn, so be it... Zegt iets meer over hun dan over mij Knipoog.
Is natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan, want ik heb zelf ook een kort lontje Tong uitsteken

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 00:39

Natuurlijk is het belachelijk om mensen aan te vallen over hun gewicht. Maar feit blijft dat de oorzaak van het dikzijn toch in de meeste gevallen aan de mensen zelf te wijten is.

In de openingspost van de TS schemert een waas aan argumenten waarom sommige mensen zo dik zijn gekomen. Het wordt leuk verpakt in zinnen als "meer energie opname dan verbruik", maar eigenlijk komt het er dus gewoon op neer dat veel mensen die te dik zijn meer eten dan ze nodig hebben.

Hoe dit komt...dat is weer een ander verhaal. Erfelijkheid speelt een rol, maar ook sociale factoren spelen mee. Je hebt emotionele eters, mensen met weinig discipline, mensen die niet geleerd hebben om gezond te eten.

Zelf ben ik slank en heb ik nooit problemen om op een goed en gezond gewicht te blijven. Maar ik eet dan ook gezond, niet te veel en beweeg voldoende.
Waar ik een beetje moe van wordt is de houding van wat dikkere mensen tegenover mij: "Ja jij kan toch alles eten". Ik heb dan het gevoel dat ik me steeds moet "verdedigen" dat het mij wel lukt om slank te blijven. Het klinkt misschien een beetje raar, maar moet ik me dan schuldig voelen ofzo?

Dat je van zwangerschap dikker wordt is ook niet persé zo. Mijn moeder had na mijn broertje (de 4e) gewoon nog maat 34 en ze at normaal.

Ik ben van mening dat iedereen die gewoon gezond en voldoende (dus niet te veel en niet te weinig) eet en regelmatig beweegt een normaal gewicht kan hebben. Uitzonderingen daargelaten ivm medicijngebruik en ziekte. Maar dat kan hooguit 10% zijn denk ik.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:57

Citaat:
_Sigrid_
Zelf ben ik slank en heb ik nooit problemen om op een goed en gezond gewicht te blijven. Maar ik eet dan ook gezond, niet te veel en beweeg voldoende.
Waar ik een beetje moe van wordt is de houding van wat dikkere mensen tegenover mij: "Ja jij kan toch alles eten". Ik heb dan het gevoel dat ik me steeds moet "verdedigen" dat het mij wel lukt om slank te blijven. Het klinkt misschien een beetje raar, maar moet ik me dan schuldig voelen ofzo?

Mag ik als dikker mens hierop antwoorden: Absoluut niet!! Dat is ook een stom verwijt en wij dikkere mens zouden zoiets niet moeten zeggen. Misschien komt het voort uit een stukje jaloezie voor het feit dat het lijkt dat het slankere mensen allemaal wat makkelijker afgaat (wat gewichtsbeheersing betreft), maar dat is natuurlijk ook lang niet altijd waar. Verder moet ik ook vaal genoeg de klachten aanhoren van slanke mensen die zichzelf nog steeds te dik vinden. (en wat moeten die dan wel niet van mij vinden??!)

Citaat:
Ik ben van mening dat iedereen die gewoon gezond en voldoende (dus niet te veel en niet te weinig) eet en regelmatig beweegt een normaal gewicht kan hebben. Uitzonderingen daargelaten ivm medicijngebruik en ziekte. Maar dat kan hooguit 10% zijn denk ik.

Je hebt gelijk dat je met de door jouw genoemde factoren in principe een gezond gewicht in de hand werkt. Maar buiten de medicijnfactor de erfelijke aanleg en de ziekte die hier vaak genoemd wordt als uitzondering op de regel kan juist dat voor een heleboel mensen een enorme strijd zijn. Ik vind het dan zo makkelijk dat men dan zegt dat het ligt aan discipline en wilskracht.

Ik ben dik. Vroeger niet, nu wel. Ik eet teveel en heb het gevoel er geen controle over te hebben
Ik sport/beweeg niet genoeg, al probeer ik dit al jaren met grote ups and downs te verbeteren, evenals mijn eetgewoonten trouwens. Ik ben (in principe) niet ziek, slik geen medicijnen die mijn gewicht zodanig zullen beinvloeden en in mijn familie komt overgewicht niet in deze mate voor.

Toch lukt het mij niet controle over mijn situatie te krijgen. Ik heb al veel geprobeerd en soms lukt het een tijdje. Aan wilskracht ontbreekt het mij niet, dat kan ik je verzekeren. Wat disipline betreft, het is mij bijv. en o.a wel gelukt om in een klap te stoppen met roken... Ook heb ik helaas al verschillende belachelijk strenge dieeten wekenlang volgehouden om daarna toch weer terug te vallen.
Het is vervelend om na al je moeite, inzet en vooral al je verdriet over je onmacht en gebrek aan grip op je eigen leven nog steeds te moeten horen van andere mensen die idd vaak zelf slank(er) zijn dat het wel aan je persoonlijkheid zal liggen en dat je jezelf maar eens bij elkaar moet graaien. Het is kwetsend en het trekt je in een neerwaartse spiraal wat uiteraaard helemaal niet in je voordeel werkt.

Ondanks al mijn uitleg over dit onderwerp en jullie mogen mij echt wel als een ervaringdeskundige beschouwen, heb ik nog steeds het gevoel dat mensen die dit zelf niet persoonlijk meemaken het graag nog steeds beter weten. Dat ze mij willen vertellen wat ik mag voelen en na al die jaren mij wel even de tip aan de hand doen om mijn gewicht onder controle te krijgen.

Yeah, Right!! Boos!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:07

Mpepers schreef:
Verder moet ik ook vaal genoeg de klachten aanhoren van slanke mensen die zichzelf nog steeds te dik vinden. (en wat moeten die dan wel niet van mij vinden??!)

En dit gaat dus niet op.
Wanneer ik lijn omdat mijn broek strak zit (ookal ben ik in vele ogen slank) zit het mij niet lekker. Zie ik ook een verandering in mijn lichaam waar ik niet blij mee ben. Ik ben dus ook dikker dan ik normaal ben dan. Dus waarom zou ik dat niet mogen zeggen, als ik een opmerking krijg? Om dat er iemand is die zwaarder is? Ik hoef het gewicht van een ander niet te dragen, dus kijk daar ook anders tegenaan. Als ik klaagt over mezelf,dan heeft dat niks met een ander te maken...
Het zinnetje "jij kan toch alles eten" is idd best irri, want o.a ik moet ook gewoon letten op m'n gewicht al zal het misschien makkelijker gaan dan bij een ander. Moet ook zorgen dat ik snel in grijp als ik wat merk. Hoe langer het er aan zit, hoe moeilijker het er af gaat bij mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:51

Maar wat is opletten?
In de tijd dat ik nog een gewoon gewicht had (voor de plotselinge daling en stijging) lette ik ook op.
Dat betekende niet elke dag chips of snoep. Maar wel regelmatig. Kon best.

Nu moet ik ook opletten, wat betekend met dit warme weer is een ijsje al te veel.
Nou daar keek ik toen ik dat normale gewicht had niet naar..die paar keer dat het warm is...ijsje kan best. En dat kon toen ook best. Nu niet meer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:13

Mpepers schreef:
Ik ben dik. Vroeger niet, nu wel. Ik eet teveel en heb het gevoel er geen controle over te hebben
Ik sport/beweeg niet genoeg, al probeer ik dit al jaren met grote ups and downs te verbeteren, evenals mijn eetgewoonten trouwens.

Maar snap je dat dit voor veel mensen die dit nooit meegemaakt hebben moeilijk te begrijpen is?
Niemand duwt het eten in jou mond toch? Je stopt het er zelf in, niemand dwingt jou daartoe met een pistool op je hoofd toch?

Ik ken de enorme drang naar eten wel hoor en ik kan me ook niet altijd beheersen maar daar geef ik wel mezelf de schuld van, ik moet er maar gewoon van af kunnen blijven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:26

_Sigrid_ schreef:
Natuurlijk is het belachelijk om mensen aan te vallen over hun gewicht. Maar feit blijft dat de oorzaak van het dikzijn toch in de meeste gevallen aan de mensen zelf te wijten is.

knip-----knip

Hier kan ik me dus helemaal in vinden. Ook ik krijg van dikkere mensen vaak te horen "ja, maar jij kan alles eten". Dit is absoluut niet waar. Als ik hetzelfde eet als mijn dikke vriendinnen, dan duurt het niet lang voordat ik richting hetzelfde gewicht ga.

Wel is het zo dat slank blijven makkelijker is als weer slank worden. Slanke mensen hoeven er alleen maar op te letten niet meer binnen te krijgen als ze verbruiken, wat vaak nog vrij veel is aangezien slankere mensen over het algemeen meer (kunnen) bewegen. Iemand die dikker is en wilt afvallen, moet minder binnen krijgen dan ze verbruiken, en gezien de eetgewoonte die er vaak uit bestaat om meer te eten dan nodig is, is dit een enorme ommezwaai die voor veel dikke mensen gewoon niet te doen is. De balans zoeken tussen gezond en genoeg eten, maar wel weer zo weinig dat je afvalt, en ook niet de hele dag met een honger gevoel zitten is niet makkelijk....

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:26

Suzanne F; Ja je hebt gelijk, maar daar komen we dan vervolgend weer op het hele punt: respect hebben voor een ander.
Misschien er eens vanuit gaan dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt...

Maar ik heb dit ook niet geschreven omdat ik mezelf als slachtoffer zie, ik neem in het hele stuk dat ik geschreven heb geloof ik toch echt wel de verantwoording voor mijn postuur op me! Ik wilde alleen iets duidelijk maken over de reacties van sommige mensen (vaak ongevraagd en daar gaat het hier nu juist om) en wat die vervolgens met mij doen.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:36

Citaat:
superwoman

En dit gaat dus niet op.
Wanneer ik lijn omdat mijn broek strak zit (ookal ben ik in vele ogen slank) zit het mij niet lekker. Zie ik ook een verandering in mijn lichaam waar ik niet blij mee ben. Ik ben dus ook dikker dan ik normaal ben dan. Dus waarom zou ik dat niet mogen zeggen, als ik een opmerking krijg? Om dat er iemand is die zwaarder is? Ik hoef het gewicht van een ander niet te dragen, dus kijk daar ook anders tegenaan. Als ik klaagt over mezelf,dan heeft dat niks met een ander te maken...
Het zinnetje "jij kan toch alles eten" is idd best irri, want o.a ik moet ook gewoon letten op m'n gewicht al zal het misschien makkelijker gaan dan bij een ander. Moet ook zorgen dat ik snel in grijp als ik wat merk. Hoe langer het er aan zit, hoe moeilijker het er af gaat bij mij..

Ik haalde dit aan om aan te geven dat ook de dikkere mens toch wel mag balen van opmerkingen over gewicht en er het zijne van mag denken?
Denk daarbij eens aan het voorbeeld met acne:
Jij hebt ernstige acne in je gezicht en je beste vriendin klaagt steen en been over die ene maandelijkse hormoonpuist die zojuist verschenen is en waarschijnlijk even snel weer verdwijnt.
Als de slanken, (gatsie, wat een kampjes-mentaliteit he, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven...) het vervelend vinden dat er geklaagd wordt door de dikken, mag het andersom ook hoor!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:42

Tegen mij zeggen ook: ach je bent toch slank wat zeur je nu. Ja ik ben slank, maar ik weet de glijdende schaal.
Men realiseert zich niet hoe zwaar het is om op gewicht te blijven.

Altijd veel, heel veel, moeten sporten. De hele dag hunkeren naar voedsel. Ik haal het dus gewoon niet in huis.
Biscuitjes ipv koekjes, van die zoute balletjes omdat je daar na 2 al genoeg van hebt, augurken.

Als je een keer uit eten gaat de rest van de dag bijna vasten, altijd voorgerecht/hoofdgerecht of hoofdgerecht/nagerecht, nooit alledrie.

Mijn moeder heeft haar hele leven gevochten tegen het dikzijn. Ik zie het nog voor me 's ochtends fruit, 's middags huttekase, 's avonds groenteprutje met tartaar. Toen ze zestig was, het spuug en spuugzat was en niet goed in haar veel zat is ze gaan eten. Binnen een jaar was ze 40 kilo zwaarder. Ipv van mijn moeder gun ik me wel zo nu en dan wat lekkers, maar daar staat altijd iets tegenover. Of er wordt iets van eten weggestreept of ik moet nog wat trainen.

Nee ik weet niet hoe het voelt om dik te zijn, maar ik weet heel erg goed hoe verschrikkelijk zwaar het kan zijn. Dus je kan het voorbeeld van de acne niet zo nemen want ook daar weet je niet wat er achter zit.