Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:07

Ik vind het zo jammer dat het nu lijkt alsof zo'n beetje alle boeren vrijwillig hun melk laten lopen terwijl eigenlijk maar 3% van de boeren dat doet.

slimmerik schreef:
Wij zitten voor de rest van ons leven in de schulden.

Tenzij je de boel verkoopt natuurlijk. Knipoog Nouja dan duikt de belasting er direct weer bovenop.
Maar er wordt wel gezegt, boeren leven arm maar sterven rijk. Lachen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:57

Hoorde net.....
De melkfabriek die ook in Duitsland bij de boeren melk ophaald.....
Komt bij de boeren die nog wel willen leveren de melk niet halen want het is niet lonend om te rijden....
Bij ons wordt op dit moment weer 2000 liter melk in de Gülle gegoten.

We hebben net een hele discussie gehad over het hoe en waarom!
Elke boer zal zo zijn reden hebben, en er zullen ook heus boeren zijn die het financieel goed hebben, maar ik vind dat er over het algemeen dat ze ver domd hard voor hun geld moeten werken.

Er werd een opmerking gemaakt dat de melk een poosje geleden ook 29 cent was, en dat dat nu ook wel lonend zou zijn.
Diegene vergeet echter dat ondertussen alle voer, benzine en dierarts kosten wel gigantisch gestegen zijn, en dan mag de boer niet meer geld voor zijn melk krijgen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:08

Citaat:
Daar kiezen ze toch zelf voor?

Daar kiezen ze inderdaad min of meer voor, maar je bent er kennelijk ook niet van op de hoogte dat een boerenbedrijf vaak al generaties van vader op kinderen is overgegaan en je hangt een familietraditie met een hele historie kwa melkveefokkerij niet zomaar aan de wilgen. Het veebeslag wat vrijwel elke boer heeft staan is het resultaat van generatie op generatie selecteren en uitgekiend fokken. Je wordt geen boer door even wat koeien op de markt te kopen namelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:43

Wat ik heb begrepen, uit de wandelgangen, heeft de duitse divisie van Campina vandaag ingestemd met een melkprijs van 43 cent. Dan kan je de nederlandse leden toch niet minder gaan betalen?
De actie hier gaat nog steeds voort. Heiloo komt zo waar telkens op het journaal, de laatste vesting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:47

Voor Heiloo gaat Campina naar de rechter. Dus dat zal snel afgelopen zijn. En dan? Blijven jullie melk dan weggooien? (Ik vind het zo erg om voedsel weg te gooien)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:53

fransje23 schreef:
Wat ik heb begrepen, uit de wandelgangen, heeft de duitse divisie van Campina vandaag ingestemd met een melkprijs van 43 cent. Dan kan je de nederlandse leden toch niet minder gaan betalen?

Mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:58

Gezien de voerprijzen vind ik 43 cent ook moeten kunnen.
Als je ziet hoe de melkprijzen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen, dan kan ik niets dan constateren dat er geen schot in heeft gezeten.
Ik weet nog dat wij in de jaren 80 voor wintermelk al 84 cent kregen. Was in de tijd van de gulden, hoor. (hoog vet en eiwit, ook dat nog, en voor de niet-boeren, wintermelk levert de boer meer op) en dan mag er nu echt wel 43 eurocent op het kleedje komen. Het voer was toen lang zo duur niet als nu. De kosten zijn dramatisch gestegen, de opbrengsten zijn zo'n beetje gelijk gebleven. En dat kan geen kant op, echt niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 00:01

faye schreef:
Voor Heiloo gaat Campina naar de rechter. Dus dat zal snel afgelopen zijn. En dan? Blijven jullie melk dan weggooien? (Ik vind het zo erg om voedsel weg te gooien)

Voedsel weggooien is ook zonde. Voor de lol laat je geen tank in de put lopen. Maar soms heiligt het doel de middelen (al is dat natuurlijk net hoe je opvatting is).
Vannacht zal de rechter geen uitspraak meer doen, denk ik. Maar die zal vast bepalen dat de staking moet worden opgeschort. Maar de rechter kan niet bepalen dat je moet leveren dus of er wel of geen melk geleverd gaat worden weet ik nog niet.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:39

In oostenrijk is ingestemd met 4 cent extra. In de winkels worden de melkprodukten 8% duurder. Stond vanmorgen in de duitse krant....

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:57

Loose schreef:
Ik vind het zo jammer dat het nu lijkt alsof zo'n beetje alle boeren vrijwillig hun melk laten lopen terwijl eigenlijk maar 3% van de boeren dat doet.

slimmerik schreef:
Wij zitten voor de rest van ons leven in de schulden.

Tenzij je de boel verkoopt natuurlijk. Knipoog Nouja dan duikt de belasting er direct weer bovenop.
Maar er wordt wel gezegt, boeren leven arm maar sterven rijk. Lachen

Je moet ook wel schulden houden anders betaal je teveel belasting.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:44

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:58

Ik was gister in de supermarkt, daar was alle halfvolle melk al op en vol was ook niet zo veel meer van, enige wat er nog wel was, is karnemelk.

Volgens mij zijn mensen aan het hamsteren en de melk aan het invriezen. OFFF.. Er is gewoon geen aanvoer meer, dat weet ik niet Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:32

Hier was nog geen probleem in de supermarkt. Zag wel wat hamsterende mensen Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:50

fransje23 schreef:
Hier was nog geen probleem in de supermarkt. Zag wel wat hamsterende mensen Haha!

Haha, dat zal best inderdaad! Alsof je niet een paar weekjes zonder melk kan. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:05

Oh, je kunt je hele leven zonder melk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:09

faye schreef:
Oh, je kunt je hele leven zonder melk Haha!

Aha, vandaar dat jij het geen enkel probleem vindt dat de hele melkveehouderij zo zoetjes aan om zeep wordt geholpen!!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:15

De melkindustrie is door de overheid aangeprezen, terwijl blijkt dat melk helemaal niet zo goed is voor de mens. Dus in mijn ogen is het een overschatte sector ja, daar heb je gelijk in. Ik heb er verder niets op tegen, maar ik denk niet dat boeren het slecht hebben nee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:18

faye schreef:
De melkindustrie is door de overheid aangeprezen, terwijl blijkt dat melk helemaal niet zo goed is voor de mens. Dus in mijn ogen is het een overschatte sector ja, daar heb je gelijk in. Ik heb er verder niets op tegen, maar ik denk niet dat boeren het slecht hebben nee.

Daar heb je helemaal gelijk in, melk is niet onmisbaar in tegendeel.
En anders ga je gewoon naar België melk halen Lachen of begin je aan paardenmelk, of kamelenmelk wat volop in is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:23

En je denkt niet dat boeren het slecht hebben. Tsja, er zijn zat boeren die niet DENKEN dat ze het slecht hebben maar die WETEN en elke dag CONSTATEREN dat het er niet florisant voor staat...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:24

Die paar procenten die nu niet geleverd wordt, snap niet dat daar zo'n ophef over wordt gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:27

suleilitha schreef:
En je denkt niet dat boeren het slecht hebben. Tsja, er zijn zat boeren die niet DENKEN dat ze het slecht hebben maar die WETEN en elke dag CONSTATEREN dat het er niet florisant voor staat...

Ach, wie niet in de BV Nederland? Er zijn genoeg gezinnen die de dubbeltjes om moeten draaien, daar is een boer geen uitzondering in hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:32

Weet je wat, geef je op voor Boer zoekt Vrouw, dan krijg je misschien een kleine inzage in de administratie!!! Zou voor jou nog wel eens een ontzettende eye-opener kunnen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:35

Dat hoeft niet hoor, mijn buren zijn ook melkveehouders. Die klagen echt niet hoor, die hebben het geheel niet slecht. Als ik een eigen onderneming start heb ik ook een mega administratie. Maar blijkbaar willen boeren zichzelf graag als slachtoffer zien, prima, doe er dan wat aan. Ga voor een baas werken en je hoeft je helemaal niet meer druk te maken over die administratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:40

suleilitha schreef:
Citaat:
Daar kiezen ze toch zelf voor?

Daar kiezen ze inderdaad min of meer voor, maar je bent er kennelijk ook niet van op de hoogte dat een boerenbedrijf vaak al generaties van vader op kinderen is overgegaan en je hangt een familietraditie met een hele historie kwa melkveefokkerij niet zomaar aan de wilgen. Het veebeslag wat vrijwel elke boer heeft staan is het resultaat van generatie op generatie selecteren en uitgekiend fokken. Je wordt geen boer door even wat koeien op de markt te kopen namelijk.

Nog maar een keer uitleggen dan, Faye......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:42

Dat weet ik wel, maar dan nog is het een keuze. Je kan klagen dat je het slecht hebt, of je doet er iets aan. Ik kan daar gewoon niet zo goed tegen Knipoog