Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:48

Blue_Eyes schreef:
Nou ja, het staat er wel heel duidelijk, in het Oude Testament. Kijk maar in de openingspost van dit topic! Zomaar een losse tekst.
Maar inderdaad - oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt, het Nieuwe Testament. Ook dat is een kwestie van opvatting natuurlijk. Wanneer oordeel je? Of probeer je alleen iemand de kant in te sturen waarvan jij denkt dat God die bedoeld heeft, uit liefde voor je naaste, omdat je denkt dat dat het beste voor die persoon is? Het eerste gebod is immers: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.
Ook daar gaat dan weer op: ieder zijn interpretatie.

Edit: en nu ga ik eten koken!

Tja, dat is dan volgens de letter van het oude testament. Maar tegen de geest van het Nieuwe.
Wat dat stenigen betreft: niet alleen is het onbeschaafd, maar wie gaat er dan die eerste steen werpen Clown ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:16

Precies, wie zonder zonde is werpe de eerste steen!

oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:53

Blue_Eyes schreef:
Nou ja, het staat er wel heel duidelijk, in het Oude Testament. Kijk maar in de openingspost van dit topic! Zomaar een losse tekst.

En met losse teksten smijten zonder context of achtergrond is een heel gevaarlijk gebruik van de bijbel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:15

De losse teksten worden ook door niet-christenen aangehaald, kijk maar op de vorige pagina.
De christenen weten meestal wel wat de context is dus je kunt daar toch beter van opaan dan wanneer een niet-christen iets uit de bijbel heeft opgevangen en het hier plaatst.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 01:18

Ehm.. De context bij openings post was niet veel beter hoor Knipoog
Er staat boven "Strafbepalingen ingeval het volk ongehoorzaam is aan het volk"
De rest van die teksten is dus eigenlijk ongeveer hetzelfde Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:21

Openingspost is ook niet geschreven door een christen, wel?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 01:23

Nee, Door mij ROFL

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:28

Dat bedoel ik, is verder niets mis mee hoor maar christenen hebben meer kennis van de bijbel dus weten de context gewoon beter.
Neem het voorbeeld van de vorige pagina over David en Jonathan, uit 2 verzen wordt afgeleid dat zij een homoseksuele relatie zouden hebben, niets is minder waar!

Daarom is het ook niet slim om als niet-christen de bijbel zonder begeleiding te gaan lezen. Je kunt zoveel verkeerd opvatten en zelfs bij christenen gaat het niet altijd goed, dan loop je als niet-christen wel groot risico dat je dingen verkeerd opvat.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 01:35

Maar wat is dan de context om het bericht in de openingspost heen? Daar staat immers gewoon alleen dat het strafbepalingen zijn ? Wat kan de context dan zijn? Dat we het anders moeten interpeterren en dat "Onherroeppelijk ter dood gebracht worden" iets heel anders betekent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:38

anneliesdj schreef:

ALs je hier achter staat dan begrijp ik niet dat je vind dat je het recht vind om een homoseksuele dominee naar zijn relatie te gaan vragen omdat jij twijfels hebt. Verward

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:16

Marjo_x schreef:
Maar wat is dan de context om het bericht in de openingspost heen? Daar staat immers gewoon alleen dat het strafbepalingen zijn ? Wat kan de context dan zijn? Dat we het anders moeten interpeterren en dat "Onherroeppelijk ter dood gebracht worden" iets heel anders betekent?

Een deel van de context is bijvoorbeeld dat de tekst uit het openingsbericht in het oude testament staat, en dat je dat in de christelijke uitleg altijd in samenhang met het nieuwe testament moet lezen. Daar wordt de betekenis wel anders van - dan komt ineens het 'hij die zonder zonde is werpe de eerste steen' om de hoek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:52

beantsje schreef:
Blue_Eyes schreef:

En met losse teksten smijten zonder context of achtergrond is een heel gevaarlijk gebruik van de bijbel.

Dat ben ik volledig met je eens. Maar het is wel zoals heel veel mensen de bijbel lezen - een van de redenen waarom worden ook zoveel verschillende interpretaties zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:33

faye schreef:
anneliesdj schreef:

ALs je hier achter staat dan begrijp ik niet dat je vind dat je het recht vind om een homoseksuele dominee naar zijn relatie te gaan vragen omdat jij twijfels hebt. Verward

Waarom zou ik niet mogen vragen? Vragen is toch niets mis mee?
En wat ik al zei; een dominee heeft een leidende functie maar is niet heilig. Je kunt al gemeente niet met gesloten ogen achter je dominee aan lopen, dan begint het meer op een sekte te lijken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:04

anneliesdj schreef:
Ja dat klopt, als je dominee bent dan leef je naar je geloof en dus naar de 'regels' die God stelt, dat geldt niet alleen voor een dominee maar voor de hele gemeente.
Als hij iets doet wat niet strookt met de bijbel dan vraag ik daarnaar ja. Maar dat geldt ook als hij bv zijn kinderen zou mishandelen, zou stelen of wat ook maar, niet alleen als hij homo zou zijn.

En ik zou er niet naar vragen als hij getrouwd is met een vrouw, je mag er dan toch vanuit gaan dat hij dan geen homo is.

Ik vind het wel wat al te gek om een homo maar in hetzelfde hokje te zetten als een dief of iemand die kinderen mishandeld... Waarom mag je ervanuit gaan dat hij geen homo is, omdat JIJ vindt dat een dominee geen homo mag/kan zijn??
Dat je als dominee leeft naar je geloof en de regels die god volgens JOUW GELOOF stelt, daar kan ik me in vinden. Ik denk dat er ook echt gemeenten zijn die geen problemen hebben met een homofiele dominee, maar daar hoort jouw gemeente niet bij, dat is wel duidelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:21

Lante schreef:
anneliesdj schreef:
Ja dat klopt, als je dominee bent dan leef je naar je geloof en dus naar de 'regels' die God stelt, dat geldt niet alleen voor een dominee maar voor de hele gemeente.
Als hij iets doet wat niet strookt met de bijbel dan vraag ik daarnaar ja. Maar dat geldt ook als hij bv zijn kinderen zou mishandelen, zou stelen of wat ook maar, niet alleen als hij homo zou zijn.

En ik zou er niet naar vragen als hij getrouwd is met een vrouw, je mag er dan toch vanuit gaan dat hij dan geen homo is.

Ik vind het wel wat al te gek om een homo maar in hetzelfde hokje te zetten als een dief of iemand die kinderen mishandeld... Waarom mag je ervanuit gaan dat hij geen homo is, omdat JIJ vindt dat een dominee geen homo mag/kan zijn??
Dat je als dominee leeft naar je geloof en de regels die god volgens JOUW GELOOF stelt, daar kan ik me in vinden. Ik denk dat er ook echt gemeenten zijn die geen problemen hebben met een homofiele dominee, maar daar hoort jouw gemeente niet bij, dat is wel duidelijk.

Zucht, ik zal het voor de laatste keer verduidelijken ondanks dat je ook gewoon kunt lezen.

Als iemand getrouwd is met een VROUW dan ga ik ervanuit dat hij GEEN homo is, normale mensen trouwen namelijk met iemand omdat ze van diegene houden.

Als je als dominee leeft naar je geloof en de regels die God daarbij stelt dan is het dus niet de bedoeling dat je je homo zijn in praktijk brengt omdat God dat afkeurt. God keurt het ook af als je steelt of je kinderen mishandelt, daarom vergelijk ik dat met elkaar. Zoals ik het beleef zou geen enkele gemeente problemen mogen hebben met een dominee die homo is, daar kan hij zelf namelijk niets aan doen zoals ik al een keer of tig heb gezegd.

Lees aub eerst het hele topic voor je gaat reageren op een op zich staant bericht, ik heb geen zin om alles 10x uit te moeten leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:38

Het is maar net hoe je de bijbel interpreteert. En als er een God is die homoseksualiteit verbied, dan is het wel een grove fout van hem dat hij mensen zo gemaakt heeft. Je kiest er namelijk niet voor, zo ben je of niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:31

Marjo_x schreef:

Die context is dat afgoderij veroordeeld wordt. In die tijd en in die omgeving waren homosexuele handelingen onderdeel van de verering van Moloch. Deze tekst is waarschijnlijk daarop van toepassing, we hebben het dus niet over een liefdesrelatie tussen twee mannen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:31

anneliesdj schreef
Als iemand getrouwd is met een VROUW dan ga ik ervanuit dat hij GEEN homo is, normale mensen trouwen namelijk met iemand omdat ze van diegene houden.

Ik denk dat dit voor ieder opgaat die trouwt.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:33

Ik ken zelf een homosexuele jongen, en een meisje trouwens, en ik vind dat we ze niet af moeten gaan wijzen. Hun kunnen er niets aan doen in mijn ogen.
Ik vind dat we die mensen moeten helpen, trouwens wie is zonder zonden?
Ik vind dat er persoonlijk veel ergere zonden zijn, hoewel ze door Jezus gelijk worden gesteld.
Ik vind dat het kan, misschien heeft een homosexuele domine wel een hele interessante kijk op het geloof wat misschien veel mensen kan helpen.
Laatst bijgewerkt door xTamara op 01-06-08 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:36

anneliesdj schreef:
Zucht, ik zal het voor de laatste keer verduidelijken ondanks dat je ook gewoon kunt lezen.

Als je als dominee leeft naar je geloof en de regels die God daarbij stelt dan is het dus niet de bedoeling dat je je homo zijn in praktijk brengt omdat God dat afkeurt. God keurt het ook af als je steelt of je kinderen mishandelt, daarom vergelijk ik dat met elkaar. Zoals ik het beleef zou geen enkele gemeente problemen mogen hebben met een dominee die homo is, daar kan hij zelf namelijk niets aan doen zoals ik al een keer of tig heb gezegd.

Lees aub eerst het hele topic voor je gaat reageren op een op zich staant bericht, ik heb geen zin om alles 10x uit te moeten leggen.

Ik weet niet of je homo's kent maar als je het bent, dan ben je het. Je brengt niet iets in praktijk wat je bent. Om te zeggen: je bent zo, maar je mag er nooit iets mee doen, is theoretisch gewauwel. Het is bovendien wreed, om van iemand te verlangen om levenslang af te zien van een relatie. Geen mens is gemaakt om alleen te zijjn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:18

xTamara schreef:
Ik ken zelf een homosexuele jongen, en een meisje trouwens, en ik vind dat we ze niet af moeten gaan wijzen. Hun kunnen er niets aan doen in mijn ogen.
Ik vind dat er persoonlijk veel ergere zonden zijn, hoewel ze door Jezus gelijk worden gesteld.
Ik vind dat het kan, misschien heeft een homosexuele domine wel een hele interessante kijk op het geloof wat misschien veel mensen kan helpen.

Helpen? En je impliceert dat ze in zonde leven? Ze zijn zo geboren, het is genetisch!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:20

faye schreef:
xTamara schreef:

Helpen? En je impliceert dat ze in zonde leven? Ze zijn zo geboren, het is genetisch!

Ja klopt, maar er staat niet voor niets in de bijbel dat het een zonde is.
Homosexuelen kan je best helpen door toch goed door het leven heen te gaan.
Het is inderdaad genetisch, maar het zal niet voor niets in de bijbel staan neem ik aan Knipoog

Met het in zonde leven bijdoel ik wel dat als ze zich eraan overgeven. Dan leven ze in de zonde. Het homo zelf zijn niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:02

beantsje schreef:
Ik weet niet of je homo's kent maar als je het bent, dan ben je het. Je brengt niet iets in praktijk wat je bent. Om te zeggen: je bent zo, maar je mag er nooit iets mee doen, is theoretisch gewauwel. Het is bovendien wreed, om van iemand te verlangen om levenslang af te zien van een relatie. Geen mens is gemaakt om alleen te zijjn.

De mens is gemaakt om als man en vrouw bij elkaar te zijn Knipoog

En zoals ik zei, homo zijn kun je niets aan doen maar je kunt er wel voor kiezen om niets met die gevoelens te doen, dat is wat God wil want zoals al tig keer is aangehaald en oa in de openingspost staat; het is God een gruwel als mannen bij elkaar liggen (dus seks hebben).

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:48

Bloos! Dus sommigen van jullie zijn het er nog echt mee eens ook?
Een homo mag dus niet doen wat voor hem goed voelt? Jullie gaan echt alleen voor man-vrouw ?
Laatst bijgewerkt door Aradis op 01-06-08 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:52

'Jullie'? Iedereen spreekt voor zichzelf in dit topic, toch?