Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:08

Dieren in het algemeen zijn mijn vrienden,
dus of het nu een varken, koe, kip of paard is doet er voor mij niet toe.
Het is een dier, een deel waarvoor ik leef.
Daarom eet IK gewoon helemaal geen vlees (of vis) Lachen

Sherwood: ik snap het van jouw kant ook,
Maar ik kan zelf geen onderscheid maken tussen huisdier en ..Slacht?? dier
Dieren zijn voor mij allemaal gelijk aan elkaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:00

maar verona, ben jij dan ook veganist? gebruik je dan helemaal geen dierlijke producten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:25

sommige zijn hier wel erg serieus zeg..... nemen alles direct op zonder enige vorm van een smile

Mijn paarden gaan simpelweg niet naar de slacht...of iig niet voor menselijke consumptie.
Dit omdat ik niet tegen het idee kan dat een ander ze op eet.

Maar een ander die beslist dat wel te doen, prima.
Het is idd de circle of life.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:34

sherwood schreef:
wat ik doe in zo'n geval is inslapen.

Ja,dat snap ik......er isniet veel meer keuze dan slacht en inslapen,maar ik bedoel uiteraard, wat doe je erna?
Afvoeren naar Rendac?In dat geval komen deeltjes van het paard net zo hard in je eten terecht....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:46

xXVeronaXx respect voor jouw manier van denken,en ik ben dan ook benieuwd of jij idd veganist bent,en dus ook geen leer bv gebruikt?(gewoon benieuwd,geen aanval op jou)

en ik kan me ook voorstellen dat iemand niet wil dat zijn paard geconsumeerd word,cremeren is dan de enige optie aangezien de rendac je paard ook in vanalles verwerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:53

als je paard is ingeslapen en wordt opgehaald door de rendac wordt hij toch ook gecremeerd? dacht dat ze niet voor consumptie gebruikt mochten worden als er medicijnen in hun systeem zaten?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:02

klopt, de rendac mag ingeslapen dieren NIET, en dan ook ABSOLUUT NIET, gebruiken voor welke vorm van consumptie dan ook. Dus niet in hondenvoer, en zelfs de botten niet voor de lijm op je enveloppe.
Mocht je daar twijffels aan hebben moet je even kijken in het topic over meeting bij de rendac. Daar staat alles tot in de puntjes beschreven van wat wel en wat niet mag.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:15

Wat doet de Rendac er dan wel mee? Dit vraag ik niet uit zieke fascinatie, maar echt uit 'belangstelling'.

Toen we mijn oude pony hadden laten inslapen, hebben we die laten ophalen. Ik dacht altijd dat hij in de kunstmeskorrels en lijm enzo was gegaan (ja, het is een raar idee, maar goed... als we dood zijn gebeuren er met ons allemaal onprettige dingen, denk ik dan maar, en hij is in elk geval rustig heengegaan). Maar wat gebeurt er dan mee? Als je het niet erg vindt ga ik er geen heel topic over lezen, dat vind ik iets te gedetailleerd waarschijnlijk zoveel hoef ik niet te weten. Bloos

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:34

runningkawa schreef:
sommige zijn hier wel erg serieus zeg..... nemen alles direct op zonder enige vorm van een smile

Mijn paarden gaan simpelweg niet naar de slacht...of iig niet voor menselijke consumptie.
Dit omdat ik niet tegen het idee kan dat een ander ze op eet.

Maar een ander die beslist dat wel te doen, prima.
Het is idd de circle of life.

'De circle of life' vind ik best wel een dooddoener. Wat bedoel je daar eigenlijk mee? Dat het logisch is dat mensen dieren eten? Nu er genoeg volwaardige vervangers zijn vind ik dat eigenlijk helemaal niet meer zo logisch. Net als dat we niet meer elke dag met paard en wagen naar school/werk gaan omdat we nu eenmaal betere vervoermiddelen hebben, hebben we nu ook vervangers voor vlees die gezonder zijn én dierenleed besparen. Die 'circle of life' staat naar mijn mening niet vast, het is maar net welke middelen je hebt en wat je ermee kunt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:36

benangelique schreef:
maar verona, ben jij dan ook veganist? gebruik je dan helemaal geen dierlijke producten?

Als vegetariër bespaar je veel leed, maar als veganist nog veel meer. Denk eens aan die miljarden haantjes die elk jaar versnipperd worden voor het ei dat veel mensen deze Pasen aten. Of al die stiertjes die dood moeten voor de melk die we drinken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:00

Fitch schreef:
benangelique schreef:

Als vegetariër bespaar je veel leed, maar als veganist nog veel meer. Denk eens aan die miljarden haantjes die elk jaar versnipperd worden voor het ei dat veel mensen deze Pasen aten. Of al die stiertjes die dood moeten voor de melk die we drinken.

Ben het met je eens, maar ben toch niet van plan vegetarier of veganist te wordne. Een mens is in mijn ogen een carnivoor en alle dierlijke eiwitten, ijzers enz. enz. uit je dieet trekken lijkt mij niet gezond. Verder komt er zoveel bij kijken om dit op een goede manier te laten verlopen en geen deficientie op te lopen, zeker bij veganisme. Heb een klasgenootje dat veganistisch is.
Overigens heb ik wel erg veel bewondering voor de mensen die dit wel doen. Heb er tijden over gedacht vegetarier te worden, maar heb dit nooit gedaan, om bovenstaande reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:05

ja het is logisch dat mensen vlees eten. (kijk maar eens naar ons gebit)
En nee vervangers werken niet zoals het moet. helaas zeg ik hoor Lachen
Ik ben ook vegetarier geweest. Ben helemaal geen overdreven vlees fan. Je maakt me echt niet bijzonder blij met een snitzel op mijn bord. Dus was het ook erg makkelijk voor mij om het te laten.
Maar mijn lijf kwam ondanks vitamine pillen en vervangers tekort.
Nadat arts 3 had gezegt dat ik toch maar weer eens vlees moest gaan eten ben ik dat toch maar weer gaan doen.
En ik ken ondertussen meer mensen die echt uit principe geen vlees aten maar dat weer zijn moeten doen omdat hun lichaam uit vervangers toch niet voldoende dingen haalde.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:16

runningkawa schreef:
Ik ben ook vegetarier geweest. Ben helemaal geen overdreven vlees fan. Je maakt me echt niet bijzonder blij met een snitzel op mijn bord. Dus was het ook erg makkelijk voor mij om het te laten.
Maar mijn lijf kwam ondanks vitamine pillen en vervangers tekort.
Nadat arts 3 had gezegt dat ik toch maar weer eens vlees moest gaan eten ben ik dat toch maar weer gaan doen.
En ik ken ondertussen meer mensen die echt uit principe geen vlees aten maar dat weer zijn moeten doen omdat hun lichaam uit vervangers toch niet voldoende dingen haalde.

Ik heb al bijna twintig jaar geen vlees of vis gegeten, en ik slik geen extra preparaten, en ik ben hartstikke gezond (op die gebroken enkel na Clown ). Niet iedereen heeft dus vlees nodig. Ik heb niets tegen mensen die vlees eten hoor, mijn zoon eet ook vlees, maar hij krijgt twee a drie keer per week vlees van de bio-slager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:19

Ik zeg ook niet dat iedereen vlees nodig heeft Lachen
Maar er wordt wel vaak gezegt dat iedereen zonder kan...en dat is dus niet zo.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:24

runningkawa schreef:
Ik zeg ook niet dat iedereen vlees nodig heeft Lachen
Maar er wordt wel vaak gezegt dat iedereen zonder kan...en dat is dus niet zo.

Ben ik met je eens. Mijn zus is ook vega en moest tijdens haar zwangerschap toch vlees eten omdat ze hele erge bloedarmoede kreeg.

Ik vind het onzin als mensen iedere dag hompen bio-industire vlees naar binnen schuiven onder het mom van; "mijn lichaam heeft het nodig". Je kunt ook een paar keer per week biologisch scharrel vlees kopen, dat is beter voor de dieren, de boeren EN je lichaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:25

kilo's heb je idd ook niet nodig.
Zo eet ik bijv nooit vlees op het brood, vind het niet lekker, maar ook onnodig.
Omdat vaak (niet altijd) in het avond eten ook weer vlees zit.
Dan vind ik dat veel te dubbel.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:35

ik eet sinds kort bijna alleen maar vlees op mijn brood.
dat komt omdat ik allergies ben voor een flink aantal E nummers en kleurstoffen zn..
dus is vlees ideaal voor mij

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:02

ben lang vega geweest, 7 jaar in totaal. Helaas werd ook ik best heel ziek, en moest ook weer vlees gaan eten. Ik blijk dus niet zonder te kunnen helaas.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:04

moniekk schreef:
dat komt omdat ik allergies ben voor een flink aantal E nummers en kleurstoffen zn..

Er zitten ook E nummers in vlees en vleeswaren (ook kleustoffen E128 en 129) Voor alle nummers kun je kijken op http://www.allergie-weg.nl/info/E-numme ... php#200299

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:39

het is een luxe, dat wij hier in dit land kunnen kiezen, en vervangers hebben. Op veel plekken eten mensen vlees omdat er weinig anders is, er is gewoonweg geen andere goede vervanging..Dusja ik vind het goed dat er gebruik van word gemaakt, van die keuze. maar ikzelf hou veel te veel van vlees, en voel me er niet slecht onder. Behalve paardenvlees dan, dat eet ik liever niet. Ook weer een keuze^^

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:12

PattyOosten schreef:
moniekk schreef:

Er zitten ook E nummers in vlees en vleeswaren (ook kleustoffen E128 en 129) Voor alle nummers kun je kijken op http://www.allergie-weg.nl/info/E-numme ... php#200299

dat klopt maar dit zijn gelukkig de e nummers waar ik niet allergies voor ben Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:33

zoals Kawa al aangeeft ,
de mens heeft vlees niet perse nodig
maar er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen Lachen

en zij is er 1 van ,

ik ben een paar jaar vega geweest. maar heel af en toe komt er tegenwoordig wel weer vlees op het bord,
maar dit is meer omdat vent het toch echt wel mist , af en toe een stukkie vlees,
maar wel biologisch...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:44

Sonja_vR schreef:
zoals Kawa al aangeeft ,
de mens heeft vlees niet perse nodig
maar er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen Lachen

en zij is er 1 van ,

ik ben een paar jaar vega geweest. maar heel af en toe komt er tegenwoordig wel weer vlees op het bord,
maar dit is meer omdat vent het toch echt wel mist , af en toe een stukkie vlees,
maar wel biologisch...

Eigenlijk ben ik er ook één van (bloedarmoede, moe zijn) maar ik denk dat mijn lichaam meer nadelen ondervindt als ik altijd vlees zou eten. En ik zou niet met mezelf kunnen leven. En zeer gezond eten en vitamineB12injecties helpen ook wel. Er is bij mij trouwens ook niet onomstotelijk bewezen dat bloedarmoede aan gebrek aan vlees/melk/andere dierlijke shizzle ligt.

Ik vind 't trouwens super dat jij alleen maar biologisch vlees eet! Dat draagt ook al heel veel bij tegen dierenleed.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:48

pinuts schreef:
het is een luxe, dat wij hier in dit land kunnen kiezen, en vervangers hebben. Op veel plekken eten mensen vlees omdat er weinig anders is, er is gewoonweg geen andere goede vervanging..Dusja ik vind het goed dat er gebruik van word gemaakt, van die keuze. maar ikzelf hou veel te veel van vlees, en voel me er niet slecht onder. Behalve paardenvlees dan, dat eet ik liever niet. Ook weer een keuze^^

Het grappige is dat mensen in arme(re) landen dan NL vaak juist minder vlees eten. Arme mensen hebben namelijk helemaal geen geld voor vlees. In bijvoorbeeld India eten mensen vrijwel geen vlees, dat is hoogst ongebruikelijk. Ook in landen als Georgië en Kazachstan is 't echt een luxe om vlees te eten. Mensen eten daar veel noten en gezonden groenten om aan hun vitamines te komen.

En wij hebben wel geld voor vlees. Maar 't hoeft niet. Ik denk dat je goedkoper uit bent als je bereid bent heel veel tijd aan 't bereiden van je (veganistische) eten kwijt wilt zijn. Maarja, daar heb ik geen tijd voor, dus ik koop wel tofu of quorn, en dan is 't weer duurder dan vlees. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:07

als ze geen geld hebben eten ze het niet
Maar imboorlingen jagen erop, boertjes mesten ze ook op