God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:45

suze_ schreef:
Moniek schreef:
dit zijn de 10 geboden overtreed deze dan bega je een zonde.
misschien word het dan wat makkelijker.
de meeste kennen denk ik niet de 10 geboden
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
Gij zult de naam van de here, uw god, niet ijdel gebruiken, want de here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt.
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de here, uw god; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
Want in zes dagen heeft de here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de here de sabbatdag en heiligde die.

Hier kan ik dus niets mee, dit vind ik echt zulke raare geboden Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Hier ben ik het mee eens Lachen
Maar dat zijn normen en waarden die je altijd hoort te hebben welk geloof of geen geloof dan ook Lachen

ik snap jou denken wel
maar je moet het zo zien je kan niet als je in god geloofd ook in andere geloven geloven.
dat werkt niet zo.
ik zeg niet dat ik alles naleef dat doet bijna niemand meer.
maar ik geloof wel en ondervind daar veel steun aan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:46

Moniek schreef:
spettic schreef:
nee, niet op die zonde want die is je vergeven.
je kan wel afgerekend worden op nieuwe zonden.

Fojoe...Je zonden kunnen alleen vergeven worden doordat Jezus is gestorven voor de zonden van alle mensen.
Dat is toch juist heel fijn? Dan hoef je de straf niet zelf te dragen, dat heeft Jezus al voor je gedaan.
Als je dat echt geloofd met je verstand en met je hart worden je zonden vergeven.

Omdat God de zonde haat, is de prijs voor vergeving hoog. De Schrift stelt de volgende voorwaarden tot vergeving:

Een offer. Hebr. 9:22 zegt: "zonder bloedstorting is er geen vergeving." In het Oude Testament was een offerdier nodig zonder enig gebrek, een lam om Gods toorn af te wenden. Jezus, de zondeloze Zoon van God, stief op het kruis en werd het vlekkeloze lam voor onze zonden. Jezus kocht onze vergeving toen Hij aan het kruis stierf.

"Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen." (1 Petr. 3:18a)
"En in Hem hebben we de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade." (Ef. 1:7)

ok, jullie (= 2 gelovigen) zijn het hier dus zelf niet over eens.
ja, na de zonde moet je boete doen.
in de vorm van een paar weesgegroetjes en onzevaders...

@spettic: sorry, ik neem liever zelf de verantwoordelijkheid voor mijn daden Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:47

Darwin. Althans hij heeft de grondbeginselen gelegd en er zijn ook wat dingen achterhaalt.

Imo bestaat God niet. Er is nooit iets tastbaars bewezen dat God bestaat.
Jezus zal best wel bestaan hebben (er bestaan zat leiders van sektes).
Geloof in een god is iets menselijks, het willen verklaren van dingen. Lekker makkelijk om te zeggen dat iets gebeurd omdat er een god is....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:47

Ik geloof als humanist in het fatsoenlijk omgaan met elkaar, dus niet omdat er een godheid is die dat opdraagt maar gewoon omdat we allemaal mensen zijn Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:48

Moniek schreef:
spettic schreef:
nee, niet op die zonde want die is je vergeven.
je kan wel afgerekend worden op nieuwe zonden.

Fojoe...Je zonden kunnen alleen vergeven worden doordat Jezus is gestorven voor de zonden van alle mensen.
Dat is toch juist heel fijn? Dan hoef je de straf niet zelf te dragen, dat heeft Jezus al voor je gedaan.
Als je dat echt geloofd met je verstand en met je hart worden je zonden vergeven.

Omdat God de zonde haat, is de prijs voor vergeving hoog. De Schrift stelt de volgende voorwaarden tot vergeving:

Een offer. Hebr. 9:22 zegt: "zonder bloedstorting is er geen vergeving." In het Oude Testament was een offerdier nodig zonder enig gebrek, een lam om Gods toorn af te wenden. Jezus, de zondeloze Zoon van God, stief op het kruis en werd het vlekkeloze lam voor onze zonden. Jezus kocht onze vergeving toen Hij aan het kruis stierf.

"Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen." (1 Petr. 3:18a)
"En in Hem hebben we de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade." (Ef. 1:7)

ok, jullie (= 2 gelovigen) zijn het hier dus zelf niet over eens.
ja, na de zonde moet je boete doen.
in de vorm van een paar weesgegroetjes en onzevaders...

@spettic: sorry, ik neem liever zelf de verantwoordelijkheid voor mijn daden Knipoog[/quote]

prima voor jou.
het gaat niet altijd om een paar weesgegroetjes en onzevader maar om offers,vroeger was dit door een dier te offeren maar nu niet meer.
iedereen maakt offers elkedag overal ter wereld

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:50

Citaat:

Hoe?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:50

Moniek schreef:
ik snap jou denken wel
maar je moet het zo zien je kan niet als je in god geloofd ook in andere geloven geloven.
dat werkt niet zo.

dus als je in god gelooft is wetenschap onzin?
nee, dank je wel!
goed dat je steun haalt uit je geloof, iedereen heeft wel iets nodig om steun uit te halen, al is het maar uit het geloof dat er geen god is en dat het na dit leven allemaal gedaan is Vork

de bijbel is een leidraad, geen letterlijk te volgen handleiding Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:52

Miryamk schreef:
Ik geloof als humanist in het fatsoenlijk omgaan met elkaar, dus niet omdat er een godheid is die dat opdraagt maar gewoon omdat we allemaal mensen zijn Knipoog

inderdaad Lachen

@kynshiri : mooi gezegd Ja

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:52

Moniek schreef:
prima voor jou.
het gaat niet altijd om een paar weesgegroetjes en onzevader maar om offers,vroeger was dit door een dier te offeren maar nu niet meer.

als ik dat koekje niet in mijn mond steek, maar het aan mijn zoontje geef, is dat ook een offer Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:53

Miryamk schreef:

Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:53

fojoe schreef:
Moniek schreef:
ik snap jou denken wel
dat werkt niet zo.

dus als je in god gelooft is wetenschap onzin?
nee, dank je wel!
goed dat je steun haalt uit je geloof, iedereen heeft wel iets nodig om steun uit te halen, al is het maar uit het geloof dat er geen god is en dat het na dit leven allemaal gedaan is Vork

de bijbel is een leidraad, geen letterlijk te volgen handleiding Knipoog

ik zeg toch niet dat wetenschap onzin is? of wel dan?
ik heb ook nergens gezegd dat de bijbel een handleiding is het is voor mij slecht een gids die mij kan helpen al ik ben verdwaald.
ik heb geen wetenschappelijk bewijs nodig om te weten dat hij bestaat.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:54

Goof schreef:
Citaat:

Hoe?

een offer is een geschenk iemand die het nodig heeft wat schenken of een dierbare en dit met het geloof dat je erachter staat.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:56

Moniek schreef:
ik zeg toch niet dat wetenschap onzin is? of wel dan?
ik heb ook nergens gezegd dat de bijbel een handleiding is het is voor mij slecht een gids die mij kan helpen al ik ben verdwaald.
ik heb geen wetenschappelijk bewijs nodig om te weten dat hij bestaat.

sorry, er zijn hier gelovigen die de bijbel wel letterlijk nemen.
mijn excuses dat ik jou daarbij rekende Vriendjes zijn?

mssch bij keuze voor god even vermelden of je het geloof letterlijk neemt of ruimte laat voor wetenschap Haha!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:57

er is natuurlijk ook weer een verschil tussen de geloven die in de loop der tijd zijn ontstaan, iemand die bij de gereformeerde kerk is ziet dingen anders dan iemand die bij de vrijgemaakte kerk is. Dingen in de bijbel kunnen op veel verschillende manieren gelezen worden.

Er zijn mensen die echt dingen doen wat gewoon strafbaar is, maar dan in de bijbel een zinnetje lezen waardoor het op hun manier weer goed te praten is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:57

Moniek schreef:
een offer is een geschenk iemand die het nodig heeft wat schenken of een dierbare en dit met het geloof dat je erachter staat.

zoals mijn koekje dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:58

fojoe schreef:
Moniek schreef:

zoals mijn koekje dus Haha!

Ja Haha!

Authentic

Ik vind godsdiensten en hun verhalen zeer interessant maar voor mij zijn het eigenlijk niet meer dan verhalen... Zeker de Romeinse en de Griekse mythen vind ik heel leuk om meer over te leren, daarna komen voor mij de hedendaagse geloven. Ik vind 't interessant maar meer ook niet. Er zitten ook wel goede dingen bij (ook minder goede Tong uitsteken ), maar ik zie 't meer als een soort van sprookje, kinderen vertel je ook dat ze lief moeten zijn omdat ze ander meemoeten in de zak van sinterklaas... Bloos

Salsa

Moniek schreef:
De bijbel bestaat uit 88 boeken, evangeliën en brieven, en die zijn dus door een groot tal schrijvers gemaakt.
apostelen van jezus bijvoorbeeld en Genesis is geschreven door Mozes er zijn er zo veel

Beetje jammer alleen dat maar een paar boeken door Constantijn z'on 400 naar Christus zijn samen gebracht tot de bijbel. De bijbel is dus zo incompleet als het maar kan. HIj is zo samengesteld dat eht de latere katholieke kerk het het beste uitkwam. Noem ik niet echt representatief.

Weer een punt waarom ik niet in de bijbel/god geloof (overigens ander geloofsovertuigingen ook niet)
Het enige wat er bij mij nog in kan is dat er een "man is geweest die in die tijd heel groot en vooruitstrevend was. Deze persoon kan als een soort jezus gezien worden. Maar was geen zoon van god ofzo maar een wijsman die veel veranderd heeft in die tijd. Denk dat de bijbel dan ook vol staat met metaforen over deze man en de tijd waarin hij leefde.

pffff diep zo op de vrijdag middag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:59

net als sprookjes zitten er mooie lessen en moralen in Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:00

Jus_dOrange schreef:
Ik vind godsdiensten en hun verhalen zeer interessant maar voor mij zijn het eigenlijk niet meer dan verhalen... Zeker de Romeinse en de Griekse mythen vind ik heel leuk om meer over te leren, daarna komen voor mij de hedendaagse geloven. Ik vind 't interessant maar meer ook niet. Er zitten ook wel goede dingen bij (ook minder goede Tong uitsteken ), maar ik zie 't meer als een soort van sprookje, kinderen vertel je ook dat ze lief moeten zijn omdat ze ander meemoeten in de zak van sinterklaas... :o

dat is toch zo ... Bloos! Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:00

fojoe schreef:
Moniek schreef:
prima voor jou.

als ik dat koekje niet in mijn mond steek, maar het aan mijn zoontje geef, is dat ook een offer Haha!

nee je geeft het hem niet zodat hij geen honger mee leid en jij wel bijvoorbeeld.
een offer is iets dierbaars geven waardoor die andere beter word.
Zoals bijvoorbeeld het offerfeest zoals het eigenlijk is bedoeld.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:01

Orangiste schreef:
Het enige wat er bij mij nog in kan is dat er een "man is geweest die in die tijd heel groot en vooruitstrevend was. Deze persoon kan als een soort jezus gezien worden. Maar was geen zoon van god ofzo maar een wijsman die veel veranderd heeft in die tijd. Denk dat de bijbel dan ook vol staat met metaforen over deze man en de tijd waarin hij leefde.

Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:04

fojoe schreef:
Orangiste schreef:

Ja

ik vind het juist heerlijk om te geloven.
net als een kind wat in sinterklaas geloofd ik vind dat je dan juist ruimte overlaat en je opensteld.
niet alles is wetenschappelijk te onderbouwen op veel vragen zijn gewoon weg geen antwoorden op.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:05

Dus een beetje zoals dit:

Ik offer mijn kostbare, nodige tijd om hier op vrijdag middag nog wat dingen voor een collega af te ronden zodat hij met zijn zoontje naar de dokter kan gaan....... en nog kom ik niet in de hemel Verdrietig Clown

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:07

Orangiste schreef:
Dus een beetje zoals dit:

Ik offer mijn kostbare, nodige tijd om hier op vrijdag middag nog wat dingen voor een collega af te ronden zodat hij met zijn zoontje naar de dokter kan gaan....... en nog kom ik niet in de hemel Verdrietig Clown

opdit soort vragen kan ik geen atwoord geven .
Ik ben god niet dus ik kan niks zeggen over jou lot.
Ik kan wel voor je bidden als je dat wilt? Haha!