Boerkini

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boerkini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:09

Schimmelig schreef:
russel schreef:
Dat met de Polen is moderne slavenij, hier in deze omgeving werken er velen. In triest als ik ze bij de supermarkt zie. Van het geld dat ze verdienen houden ze bijna niets over.

Je hebt ze er ook tussen lopen die 12,- p/u verdienen. Ik geloof wat dat betreft niet echt in moderne Europese slavernij. Ze komen hier met een doel: meer verdienen dan dat ze in Polen doen. Dat lukt de meeste geloof ik aardig. Als je het hebt over moderne slavernij denk ik meer aan de cacao en visserskindjes uit bijvoorbeeld Afrika.

Dat van de cacao, dat wist ik niet, dat is echt te erg. Idd is de slavenij gewoon doorgegaan. Nooit opgehouden, de multinationals verdienen er goed aan, geen controle. Heb spontaan iets tegen chocolade gekregen. Max havelaar koop ik altijd als koffie, ik maar denken dat dat het enige is. Hoe dom worden we gehouden, zonder dat we het weten doen we er aan mee. Boos!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:10

Nessah schreef:
russel schreef:
Dat met de Polen is moderne slavenij, hier in deze omgeving werken er velen. In triest als ik ze bij de supermarkt zie. Van het geld dat ze verdienen houden ze bijna niets over.

Jep, ik vind het ook sneu als ik ze zie werken. Het zijn (vaak) keiharde werkers, die werken voor zo weinig.. Maar ja, waar zij vandaan komen verdien je nog minder.. Dus dan zijn ze met het werk hier wel iets beter af.. Maar alsnog vind ik het sneu.

mjah.. hebben hier twee slovenen gehad.. Mijn pa betaalde ze echt goed hoor. Maar huis laten verbouwen .. jaar lang door aannemer en de laatste details zoals terras en mijn stallen beetje opgeknapt door deze mannen! Hard werken, goed werken... en super aardige lui! Was overigens niet zwart hoor.. ging wel via een bedrijf geloof ik!

Maar goed daar wel twee kinderen die ze graag wilden laten studeren!! En dan kun je niet betalen met een loontje voor deze zelfde arbeid daar!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:10

Over de 10 geboden:
Het is een manier om bange mensen in 'goede' banen te geleide, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:11

Nessah schreef:
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

ooo, krijg spontaan een iets te letterlijke opvatting hiervan. Clown

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:12

russel schreef:
Nessah schreef:
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

Nagelbijten / Gniffelen ROFL

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:13

russel schreef:
Nessah schreef:

Wahaha Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:14

russel schreef:
Nessah schreef:

moet stiekem echt lachen om dit, maar denk dat bijbel en andere geschriften gewoon een blauwdruk zijn voor sommige om hun leven te lijden. Iedereen heeft toch iets om hun recht te houden?
Het is alleen gewoon belangrijk dat je jou niet te hard focust.

En nog luisterd naar andere dat mis ik vaak

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:16

russel schreef:
Dat van de cacao, dat wist ik niet, dat is echt te erg. Idd is de slavenij gewoon doorgegaan. Nooit opgehouden, de multinationals verdienen er goed aan, geen controle. Heb spontaan iets tegen chocolade gekregen. Max havelaar koop ik altijd als koffie, ik maar denken dat dat het enige is. Hoe dom worden we gehouden, zonder dat we het weten doen we er aan mee. Boos!

Het is meer een soort van globale keus, want ieder gewenst moment kunnen wij beslissen dat het stoppen moet. We doen het niet om bepaalde zakken gevuld te houden, want laten we eerlijk zijn. Wij (als land) verdienen hier goed aan. Anky laat haar dekjes maken in Taiwan, Milka haalt haar repen niet uit de bergen, maar uit Afrika, etc etc. We zijn allemaal hypocriet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:17

Schimmelig schreef:
russel schreef:

Het is meer een soort van globale keus, want ieder gewenst moment kunnen wij beslissen dat het stoppen moet. We doen het niet om bepaalde zakken gevuld te houden, want laten we eerlijk zijn. Wij (als land) verdienen hier goed aan. Anky laat haar dekjes maken in Taiwan, Milka haalt haar repen niet uit de bergen, maar uit Afrika, etc etc. We zijn allemaal hypocriet.

Ja inderdaad. doet me denken aan de film Blood Diamond.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:18

Die moet ik nog zien Nessah!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:19

katiavl schreef:
Nessah schreef:

moet stiekem echt lachen om dit, maar denk dat bijbel en andere geschriften gewoon een blauwdruk zijn voor sommige om hun leven te lijden. Iedereen heeft toch iets om hun recht te houden?
Het is alleen gewoon belangrijk dat je jou niet te hard focust.

En nog luisterd naar andere dat mis ik vaak

Ja dat is zeker zo.. Maar daarom vind ik het ook belangrijk dat mensen ook wel realiseren dat het metaforen zijn in die geschriften en dat die mensen er toch een eigen moderne aanvulling aan kunnen en willen geven! Het dus niet te letterlijk nemen.. (dat lettelrijk nemen dat mis ik vaak)

Nessah

Schimmelig schreef:

aanrader. Daar zie je waar een gemiddelde diamanten ring vandaan komt.. Wat voor verleden die ring heeft.. Heeft echt indruk op me gemaakt..

lesilla

We willen gewoon goedkope spullen, en daarvoor betalen andere de prijs. Maar niemand trekt het zich aan. Wat we niet zien deert ons niet. Om ons geweten te blussen geven we geld aan goede doelen; Maar als je het uitlegt en zegt koop oxfarm of max havelaar dat kan niet veel te duur

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:21

Nessah schreef:
Schimmelig schreef:

aanrader. Daar zie je waar een gemiddelde diamanten ring vandaan komt.. Wat voor verleden die ring heeft.. Heeft echt indruk op me gemaakt..

Ken ik niet .. lijkt me wel interessant! Hoe oud is tie? Waar kan ik em zien/huren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:24

We zijn ons niet altijd bewust hoe het echt zit. Een reep kost ongeveer 1,50 of zo. Maar de cacao wordt voor bijna niets ingekocht, een zak cacaobonen kost ongeveer 5 ct en daar maak je heel wat repen van. De arbeiders op die plantages krijgen niets, als ze niet hard genoeg werken krijgen ze slaag. Ik heb laatst een programma gezien. Een of andere verslaggever heeft toen als protest een kortgeding aangespannen tegen de nederlandse staat of had hij een cacaobedrijfje? Weet ik niet meer. Maar hij had een slaaf van die plantage mee om zijn verhaal te doen.

Alleen Max Havelaar heeft eerlijke chocolade, daar gaat een bepaald percentage van de opbrengst naar de arbeiders. Alleen er zijn te weinig Max Havelaar produkten en er is te weinig over bekend en dat is jammer.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:24

katiavl schreef:
We willen gewoon goedkope spullen, en daarvoor betalen andere de prijs. Maar niemand trekt het zich aan. Wat we niet zien deert ons niet. Om ons geweten te blussen geven we geld aan goede doelen; Maar als je het uitlegt en zegt koop oxfarm of max havelaar dat kan niet veel te duur

Ik weet nog wel, toen ik in een buitenwijk van India was, dat ik toen achter een winkel een kleine donkere ruimte zag waar minimaal 20 kinderen onder de 14 jaar aan het werk waren. Slippers maken, voor het buitenland.. Ze zagen er stuk voor stuk slecht uit die arme kinderen.. Dat beeld vergeet ik nooit meer.. Ik let heel goed op met wat ik koop.. Al vind ik iets nog zo mooi en staat er made in India op.. Nee dan sla ik het over.. Ik neem het risico niet..

Voor de film Blood Diamond: http://wwws.nl.warnerbros.com/blooddiamond/

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:25

katiavl schreef:

Zelfs als we het zien deert het ons niet. We zijn wat dat betreft behoorlijk media-dood gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:25

O, die is echt goed, nog een vrij nieuwe film.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:28

Nessah schreef:
Ik weet nog wel, toen ik in een buitenwijk van India was, dat ik toen achter een winkel een kleine donkere ruimte zag waar minimaal 20 kinderen onder de 14 jaar aan het werk waren. Slippers maken, voor het buitenland.. Ze zagen er stuk voor stuk slecht uit die arme kinderen.. Dat beeld vergeet ik nooit meer.. Ik let heel goed op met wat ik koop.. Al vind ik iets nog zo mooi en staat er made in India op.. Nee dan sla ik het over.. Ik neem het risico niet..

Er zit ook een keerzijde aan, huh. Als je de producten namelijk niet koopt hebben de kindjes geen werk en geen eten meer. Eigenlijk zou je het probleem in 1 x moeten oplossen, maar het is zo ongelofelijk groot!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:29

Schimmelig schreef:
Nessah schreef:

Er zit ook een keerzijde aan, huh. Als je de producten namelijk niet koopt hebben de kindjes geen werk en geen eten meer. Eigenlijk zou je het probleem in 1 x moeten oplossen, maar het is zo ongelofelijk groot!

Je hebt gelijk.. ach ik weet afentoe ook niet waar ik goed aan doe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:31

Die zelfde gedachte heb ik dan weer bij Ikea spullen, zie die kinderen nog die bloempotten verven met kankerverwekkende verfmiddelen, kinderen van 5 jaar Huilen

Ikea zal er wel mee gestopt zijn, maar toch blijf ik Ikea hiermee associeren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:33

Sja, heel lastig..

Sorry, ik ga er vandoor.. de paarden willen toch eten om 7uur, die mijn wekker gaat om 6uur.
Ik lees morgen wel weer bij.. Vind het wel een leuke discussie namelijk Lachen
Iedereen slaap lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:34

Ik ga ook zo mandje opzoeken. Trusten allemaal.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:34

Schimmelig schreef:
Nessah schreef:

Mijn broertje is daar ook geweest.. die heeft geholpen daar een micro spaar systeem voor straat kinderen op te zetten!! Hij vertelde ook zulke verhalen! En heb er foto's van gezien.. Maar aan de andere kant waren die kinder wel blij met kleine dingen en konden toch zonnig in het leven staan!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:35

Truste... allen