Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:20

thabs schreef:
haha ht is geen geweld...
hij trapt niet super hard ofzo... ht doet ook geen zeer, maar je schrikt wel en ht wrkt! Knipoog

gebruik ik msn taal ? Clown

Je E doet het niet de hele tijd Knipoog

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:21

Jawel, ze wil dat we leren hoe dat moet.. disipline enz.
Dit is ook geen voorbeeld van dr bezorgdheid, maar wel een regel bij ons in huis Knipoog

Nicolletje....
haha sorry, dat is gewoon een gewenning geworden.... ga mn best doen Clown Knipoog

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:22

disipline bereik je niet met 'geweld'

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:28

en discipline ook niet Haha!

Er wordt hier nogal afgegeven op mensen die gewoon netjes tafelmanieren hebben geleerd, alsof het 'status' en 'overdreven' is, jammer. Ik heb het hier al eerder gezegd, als je het goed hebt aangeleerd, kun je later altijd kiezen wat je wel of niet gebruikt.

"ik heb honger" en "ik zit vol" was bij ons ook not done.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:32

@ lielle
ff offtopic, wat betektn het als je nam geel is?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:33

Nee Lielle, ik vind het pas overdreven en je verheven voelen als je de ander (die wel heeft geleerd te prakken bijv.) niet in zijn waarde laat of bij voorbaat al zegt dat je niet wil dat diegene bij jou komt eten.
Nog voordat je iemand kent, eigenlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:38

Ik heb niet echt het idee dat ShirleyAa (die was het toch?) door julli erg in haar waarde wordt gelaten. Persoonlijk vind ik dat ze belachelijk wordt gemaakt. Kennelijk mag er wel gezegd worden dat het arrogant is dat je iemand niet in huis wil hebben, dat is wel iemand in zijn waarde laten? Je spreekt net zo hard een oordeel uit.

Volgens mij heb je het volste recht om niet bij iemand te willen gaan eten, en om te bepalen of iemand bij jou komt eten. Met prakken kan ik best leven, maar iemand die smakt en boert aan tafel nodig ik ook geen tweede keer uit. Ik vind dat zeer onfatsoenlijk. Prakken vind ik minder erg, maar als ik uitgebreid heb gekookt en heel bewust moeite heb gedaan voor diverse berichten, beledig je mij ook enorm als je alles door elkaar gooit.

ik las nog ergens iets van, alvast door de blender, daar ga ik van over mijn nek.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:42

haha lielle... Ik WIST inderdaad dat ik het niet goed geschreven had maar hoe het wel moest wist ik ook niet Clown

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:45

Uthrick schreef:
* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Alleen prakken mogen we wel (alleen aardappelen, doe ik ook alleen omdat ik het dan ,,lekkerder'' vindt op de een of andere manier)

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Bij ons moet de computer ook uit + de radio, praten doen wij ook altijd.

* Geen drinken op tafel bij avond eten
Mijn ouders zeggen dan altijd: "Dan lust je niks meer"

* Niet van de tafel tijdens het eten

* Niet smakken of boeren

* Pasta draai je met je vork op je lepel

* Patat eet je ook met een vork
Héél af en toe dan eten we dat nog wel is met onze handen (me broertje en ik)

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Bij ons is het zo, je mag 1 gerecht/bepaald eten hebben wat je echt niet lust, dat hoef je dan ook niet te eten en dan mag je er iets anders gezonds voor vervanging hebben. De rest meot je gewoon iets van opeten (een schep idd, en dan als je het niet at bleef je maar tot 12 uur aan tafel zitten of langer je moet het echt opeten)

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Alleen snijden mijn ouders het al in blokjes als ze het op de eettafel neer zetten.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Nog een paar dingen die wij moeten doen wat betreft het eten.

* Je eigen bord in de vaatwasser zetten.

* Na het avond eten moeten mijn broertje en ik de hond uitlaten.

* Bij het ontbijt en de luch mag er alleen thee worden gedronken, bij het avond maal niks.

* Voor en na het avondmaal wordt gedankt! (bidden)

Ik vind niet dat je streng bent opgevoed. Dit is in mijn ogen gewoon een normale opvoeding, normale tafelmanieren. Ik woon dan nog wel bij mijn ouders (ben 15). Maar ik ben ook behoorlijk verwend opgevoed eigenlijk, zo hoef ik mijn ontbijt/lunch nooit/zelden klaar te maken en hoef ik alleen maar mijn eigen bord in de vaatwasser te stoppen (en evt. het theekopje). Dat soort dingetjes Knipoog

Edit: Het dikgedrukte is bij ons thuis ook zo Knipoog.

Daarnaast eten wij eerst vlees, dan aardappelen dan groente dan vla/yoghurt.
De aardappelen mengen(prak) ik altijd {netjes} met de jus, en in de yoghurt doe ik altijd ranja en roer dat netjes.
Laatst bijgewerkt door BellyBel op 25-03-07 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:47

fixture schreef:
@ lielle
ff offtopic, wat betektn het als je nam geel is?

ik ben projectcoördinator GBP Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:49

thabs schreef:
Gewoon dat we altijd niet normaal kort gehouden zijn....
denk ook wel dat wij heel wat gemist hebben.
Ik moet bijna dagelijks koken, dat vinden ze zielig op mijn leeftijd
dat ik boven de badkamer poets en mama op de bank ligt vinden ze ook niet helemaal kunnen.
Onze tafelmanieren... mama schept op en we moeten alles opeten. Als we niet netjes eten krijgen we echt een trap onder de tafel....
Ag vanalles zo...
maar nou lijkt ht net of wij thuis helemaal afgebeuld worden, dat is absoluut niet..
maar pap en mam willen dat wij het goed leren! Nagelbijten / Gniffelen

Oh dus trappen geven aan je kinderen is n goed voorbeeld geven? Nee lekker zeg zo ken ik er nog n paar! Sorry hoor maar ik vind t ook niet geheel gewoon dat je moeder lui op de bank ligt en jij de badkamer doet en t eten moet koken. Dat is haar taak als ouder! Dat je kinderen een deeltje laat doen ok maar ik vind dit wat te vooral t trappen onder tafel is op t gekke af; je trapt je kinderen toch niet!?

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:55

Agja.... ik weet zelf hoe ht bedoeld is,
dat ik er blij mee ben zeg ik niet....
mrgoed ht wordt al beter Knipoog

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:04

Wowwwwwwwwwwww als ik dit zo lees heb ik het toch maar goed hier Bloos ookal dacht ik dat dat niet zo was Tong uitsteken

Wij hebben geen regels daarvoor, oke soms wel omdat mijn jongste broertje 3 is en die moet wel even wat tafel manieren hebben, vroeger had ik ook regels maar niet zulke, maar sinds me vader weg is niet Clown

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:09

Sanniej_ schreef:
Sommige regels vind ik iets wat overdreven.
Ik eet ook gewoon netjes met bestek vork e.t.c.
Maar eet amper aan de eettafel altijd bij de tv eigenlijk.
Maar goed dat is bij elk gezin anders.
Maar niet drinken bij het eten dat vind ik onzin.. ik moet echt wel drinken bij me eten hebben hoor Knipoog

waar gebruiken jullie dan de eettafel voor als ik vragen mag?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:44

Lielle schreef:
Ik heb niet echt het idee dat ShirleyAa (die was het toch?) door julli erg in haar waarde wordt gelaten. Persoonlijk vind ik dat ze belachelijk wordt gemaakt. Kennelijk mag er wel gezegd worden dat het arrogant is dat je iemand niet in huis wil hebben, dat is wel iemand in zijn waarde laten? Je spreekt net zo hard een oordeel uit.

Volgens mij heb je het volste recht om niet bij iemand te willen gaan eten, en om te bepalen of iemand bij jou komt eten. Met prakken kan ik best leven, maar iemand die smakt en boert aan tafel nodig ik ook geen tweede keer uit. Ik vind dat zeer onfatsoenlijk. Prakken vind ik minder erg, maar als ik uitgebreid heb gekookt en heel bewust moeite heb gedaan voor diverse berichten, beledig je mij ook enorm als je alles door elkaar gooit.

ik las nog ergens iets van, alvast door de blender, daar ga ik van over mijn nek.

thanks. Ik denk dat ze gewoon niet snappen. Maar t is idd mijn goed recht geen gasten te willen hebben die hun eten prakken ik ga er nl echt v kokhalsen. Net als v die blender idd bah!
Ik ben blij dat ik geleerd heb hoe je hoort te eten en ja als dat arrogant wordt gevonden prima, liever arrogant dan dan dat ik niet weet hoe je behoort te eten.
Ik eet ook zelden aardappelen maar pasta's, de saus maak ik altijd zelf want uit n potje lust ik t echt niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:00

Ik eet ook pasta met zelfgemaakte saus en mij zal je nooit de pasta zien 'snijden', omdat ik jarenlang in Italie heb gewoond en geleerd heb hoe je pasta eet. Maar ja, mijn vriend snijdt zijn spaghetti wel rustig door en ik respecteer dat. Hij heeft nou eenmaal niet in Italie gewoond. Clown

Ik 'prak' alleen mijn aardappelen (of aardappelpuree) en groenten soms lekker door elkaar, wat ik ook niet heel vaak eet trouwens (nu iets vaker, omdat onze dochter het zo lekker vindt, geprakt en wel), maar ik vind het gewoon lekker. En mijn rijst met roerbakgroenten/tofu e.d. eet ik ook door elkaar, heerlijk. Ik zie het probleem niet. Ik vind het weer jammer dat veel mensen overal sausjes uit een tube bij eten, maar ik ga die mensen echt niet weren bij het eten. Ieder zijn ding, hoor. Daar gaat het om, dat je mensen in hun waarde laat. Kijk, boeren en smakken, dat vind ik een ander verhaal.

Bij ons wordt weer geen vlees/vis gegeten, dus als er gasten komen (en we hebben regelmatig eters), zeg ik dat we altijd vegetarisch eten. Eigenlijk weet iedereen om ons heen dat en bv. mijn schoonvader komt dan dus niet, want die wil vlees bij zijn eten. Tja, jammer voor hem dan. Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:30

Tsja, prakken hoort gewoon niet, en ik vind het ook onsmakelijk er uit zien. Dat heeft toch verder niks met kapsones te maken of iemand niet in zijn waarde laten?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:51

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Zolang je niet achterstevoren zit maakt het niet uit bij ons

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Hoe je je eten wilt hebben mag je zelf weten, al maak je er 1 grote mengeling van. Wat een onzin dat je je eten niet mag prakken (sorry)

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Dit doenm we ook zo, alleen áls we in de huiskamer eten mogen we wel gewoon op de bank met het bord op schoot

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
idem

* Geen drinken op tafel bij avond eten
Waarom niet? okee geen frisdrank oid maar een glas water is toch niet zo'n probleem?

* Niet van de tafel tijdens het eten
Idem

* Niet smakken of boeren
Idem

* Pasta draai je met je vork op je lepel
Spaghetti snijden we altijd een stukjes, hoe wil je trouwens macaroni om je vork draaien Haha!

* Patat eet je ook met een vork
Mag je zelf weten, in een restaurent wel met een vork

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Eten wat de pot schaft en anders een simpele boterham

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Iemand dwingen om zijn eten op te eten vind ik fout, alleen moet je dan niet toestaan dat ze 's avonds laat nog gaan eten. Ik vind wel dat je dan maar wat minder op moet scheppen en nog een tweede keer moet pakken als je nog niet genoeg hebt gehad

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Onzin, bovendien eten we op zondag geen boterhammen maar pistoletjes en croissantjes

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Goede regel, een beetnje hulp in de huishouding mag wel

Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown
Al maakt hij d'r een grote stamppot van dan kan het me nog geen moer schelen, waar ik niet tegen kan ik smekken en met je mond open gaan zitten kauwen.

Dus ik vind ook dat je (redelijk) strenge regels hebt tjdens het eten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:53

ShirleyA schreef:
Lielle schreef:

thanks. Ik denk dat ze gewoon niet snappen. Maar t is idd mijn goed recht geen gasten te willen hebben die hun eten prakken ik ga er nl echt v kokhalsen. Net als v die blender idd bah!
Ik ben blij dat ik geleerd heb hoe je hoort te eten en ja als dat arrogant wordt gevonden prima, liever arrogant dan dan dat ik niet weet hoe je behoort te eten.
Ik eet ook zelden aardappelen maar pasta's, de saus maak ik altijd zelf want uit n potje lust ik t echt niet.

Wie zegt dat je eten in stukjes snijden de goede manier van eten is? Met prakken is toch niks mis, enwat kan jou het schelen dat andermans eten er onsmakelijk uitziet?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:26

Sjongejongezeg, wat is er nou mis met prakken? Zoals eerder gezegt, we leven hier in een stampottenland Haha! Ik prak ook altijd, pasta snijd ik in kleine stukkjes en rijst eet ik met een lepel want anders valt de helft van mn vork Clown Maar verder kan ik best netjes eten hoor.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:12

xxappiexx schreef:
Wie zegt dat je eten in stukjes snijden de goede manier van eten is? Met prakken is toch niks mis, enwat kan jou het schelen dat andermans eten er onsmakelijk uitziet?

Niets zolang ik het maar niet hoef te zien. Het verraad alleen goede of minder goed tafel manieren, die stammen nog uit vroegere tijden. de adel at beschaafd, met mes en vork, zonder prakken en de boeren aten armer en dus veel aardappel en prakte hun eten door elkaar.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:14

idd
prakken vind ik eerlijk gezegd ook redelijk onsmakelijk Bloos

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:16

schaapjuh schreef:
Sjongejongezeg, wat is er nou mis met prakken? Zoals eerder gezegt, we leven hier in een stampottenland Haha! Ik prak ook altijd, pasta snijd ik in kleine stukkjes en rijst eet ik met een lepel want anders valt de helft van mn vork Clown Maar verder kan ik best netjes eten hoor.

Het begrip netjes eten is n ruim begrip. Ik vind nl niet dat je netjes eet als je prakt, de spaghetti snijdt en een lepel gebruikt voor je rijst.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:17

ShirleyA schreef:
xxappiexx schreef:

Niets zolang ik het maar niet hoef te zien. Het verraad alleen goede of minder goed tafel manieren, die stammen nog uit vroegere tijden. de adel at beschaafd, met mes en vork, zonder prakken en de boeren aten armer en dus veel aardappel en prakte hun eten door elkaar.

Dan stam ik maar van de arme boeren.
En ik ga mijn eten heus niet zitten prakken in een restaurant of bij andere mensen, ik heb ook manieren.
Maar ik vind het gewoon een beetje ver gaan om mensen die hun eten prakken niet mee te laten eten.
Maar goed, ik heb dan ook een hekel aan mensen die zich beter voordoen dan anderen, die wonen er genoeg hier en daar wíl ik niet eens eten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:19

Ik bedoel trouwens niks verkeerds in bovenstaand bericht, dus niet dat ik jou iemand vind die zich beter voordoet dan anderen. Maar zo komt het een beetje over.
Er zijn nu geen adelen of boeren meer, in een restaurant en bij anderen eet je netjes, met mes en vork zonder te prakken enzo. En thuis kun je best wat losser doen.
Bij ons thuis is iedereen welkom en kun je altijd mee eten, ook als je je eten prakt.