Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:02

Nadya schreef:
chevax schreef:
Maar wordt er niet een beetje afgedwaald? Het gaat er toch over of je voor of tegen abortus bent?

Heb je gelijk in.

Och het is allemaal met elkaar in verband. Het verklaart vaak de manier waarom mensen er 'zo' over denken als zij doen. Nog even het volgende lijstje (ook wel interessant vind ik):

Citaat:
Levensbeschouwelijke visies op abortus

Humanisme:
Humanisten nemen de individuele vrijheid als uitgangspunt. De
abortusproblematiek wordt grotendeels verwezen naar het vlak van de persoonlijke beslissing. Uiteindelijk beslist de vrouw zelf over haar eigen lichaam (zelfbeschikkingsrecht).

Jodendom:
Het jodendom keurt de abortus alleen goed als het noodzakelijk is om de dood van de moeder te voorkomen. De 'mens in wording' wordt als weerloos en onschuldig beschouwd en deze dient binnen de gemeenschap rechtvaardig behandeld te worden. Binnen het huidige jodendom zijn de meningen sterk verdeeld.

Christendom:
De rooms-katholieke moraal beschouwt de vernietiging van menselijk leven als moord. Alleen de indirecte abortus is toegestaan, bijvoorbeeld als baarmoederkanker het leven van de vrouw
bedreigt.

Islam:
De islamitische wet verbiedt abortus. Sommige liberale wetgeleerden achten abortus onder bepaalde omstandigheden toelaatbaar. Zij baseren zich op een hadith van de Profeet, die stelde dat de embryo bezield wordt wanneer hij 120 dagen oud is. Abortus na 'inblazing van de ziel' is verboden tenzij de vrouw in levensgevaar verkeerd. Over abortus voor de 'inblazing van de ziel' zijn de meningen verschillend.

Hindoeïsme:
Volgens Hindi-teksten verdient de embryo, die kwetsbaar is, speciale bescherming, dus is abortus moreel verwerpelijk. Ook vanuit het geloof in karma en reïncarnatie is abortus moreel verwerpelijk.
Het ongeboren karma is niet in staat tot volle rijping te komen en te werken aan de bestemming van de persoon. Ook vanuit de ahimsa-gedachte (geweldloosheid) wordt abortus afgewezen. In het huidige India wordt abortus onder bepaalde omstandigheden wettelijk toegestaan.

Zo zijn er dus allerlei verschillende opvattingen over abortus en we zullen het dan ook wel nooit eens worden over dit middel.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 31-10-06 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:03

[quote="Yvonniej"

[/quote]
Wat een ondoordachte makkelijke opmerking!

en wat nou als grote mensen er niet voor kiezen en dwars door de pil heen zwanger raken, wat behoorlijk vaak gebeurd!

Ik ben dus voor / 20 vrouwelijk.
[/quote]

Helaas is het echt niet waar dat je zomaar door de pil heen zwanger wordt. Meestal neemt men hem dan te onregelmatig in of gebruikt men er medicijnen bij of als je last hebt van je darmen moet je ook uitkijken etc. Als je je pil elke dag op precies dezelfde tijd inneemt, je gebruikt geen antiobiotica e.d. en je hebt geen buikgriep, is de kans heeeeel erg klein dat je zwanger wordt (je bent ook nog eens maar een paar dagen per maand vruchtbaar).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:04

Ik vind 23 weken erg lang maar als je nagaat dat het kind dan dus geheel kind is om het zo maar te zeggen, kan je ook dan pas de gebreken goed zien lijkt me?
Mijn moeder heeft abortus laten plegen bij wat mijn jongste zusje zou zijn omdat zij nooit een normaal leven had kunnen leiden, ze zou zo ontzettend gehandicapt zijn en waarschijnlijk ook nog doof en blind en dan word het natuurlijk een heel ander verhaal..
Zelf weet ik echt niet wat ik zou doe nals ik nu zwanger zou raken, niet omdat mijn leven dan zo ontzettend zou veranderen maar omda ik niet weet of ik het kind dan het leven zou kunnen geven wat het zou verdienen en ik het die kans later wel zou kunnen geven.. Ik ben voor abortus tot op zekere hoogte.
Ik ben ook vrouwelijk en 18 jaar.

Enne.. een meisje dat ik ken word dus wel door de pil zwanger, ze had de zwaarste pil maar ze is overvruchtbaar en is al 3 keer zwanger geweest waarvan 2 keer abortus en 1 keer miskraam..
Laatst bijgewerkt door Britt op 31-10-06 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:04

Nadya schreef:
Ik denk dat je die ervaringen in je incarnatie wel degelijk meeneemt naar een volgend leven. Dus als het 'traumatisch' geeindigd is, neem je dat mee als bagage. Lijkt mij niet zo fijn persoonlijk.

Je kunt je natuurlijk afvragen vanaf welk moment een 'ziel' in iemand zit.
Persoonlijk geloof ik dat dat pas op een veel later moment is dan bij de geboorte.
Dit bepaald denk ik ook de visie ten opzichte van abortus ja of nee en de termijn waarbinnen.

Maar misschien ga ik nu wel erg off-topic Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:07

chevax schreef:
Nou, met alle respect hoor Yvonniej, maar zó vaak gebeurt het echt niet dat vrouwen zwanger raken bij juist pilgebruik.
Nee, maar volgens mijn is 99% van de pilgebruikers ook weleens een keer te laat geweest met slikken.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:09

manie schreef:

Je kunt je natuurlijk afvragen vanaf welk moment een 'ziel' in iemand zit.
Persoonlijk geloof ik dat dat pas op een veel later moment is dan bij de geboorte.
Dit bepaald denk ik ook de visie ten opzichte van abortus ja of nee en de termijn waarbinnen.

Maar misschien ga ik nu wel erg off-topic Lachen
[/quote]

Nou, dan is mijn kind anders dan andere kinderen, want ze had meteen al een ziel, hoor, bij de geboorte!! Dat weet ik zo zeker.... Haha! Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:10

Dus vandaar ook: juist pilgebruik.
Eigenlijk rare situaties hè? De ene mens doet ongelooflijk zijn best om maar zwanger te raken en de andere mens raakt zwanger met niks en vindt 't ook helemaal niks. Paradoxaal hè?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:11

odetteke schreef:
[
Nee, maar volgens mijn is 99% van de pilgebruikers ook weleens een keer te laat geweest met slikken.......
[/quote]

Dat denk ik ook, ja. Heb ik zelf ook regelmatig gedaan (maar niet zwanger geworden), maar dan ligt het dus aan je gebruik en niet aan de pil zelf. Dus als je echt niet zwanger wilt worden, moet je daarop letten. Preventie is beter, dan een abortus ondergaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:12

Pfffff, en wat zit ik te klooien met mijn quotes, grrrrrr............ Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:12

In dat lijstje op de vorige pagina is Nederland wel het enige land dat het zo laat nog doet...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:13

chevax schreef:
Dus vandaar ook: juist pilgebruik.
Eigenlijk rare situaties hè? De ene mens doet ongelooflijk zijn best om maar zwanger te raken en de andere mens raakt zwanger met niks en vindt 't ook helemaal niks. Paradoxaal hè?

ja klopt heel vreemd is dat

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:15

Nadya schreef:
Preventie is beter, dan een abortus ondergaan.

Absoluut, ik denk ook dat niemand hier in het topic het daar mee oneens is. Het bespaart je iig een hoop pijn en ellende.

Twiggy2008

Ach, je hebt altijd uitersten, maar ook mensen die gewoon graag willen en dan binnen een maand eh.... raak schieten, hoor.... Haha! Haha! Haha!

Yell

Nadya schreef:

Helaas is het echt niet waar dat je zomaar door de pil heen zwanger wordt. Meestal neemt men hem dan te onregelmatig in of gebruikt men er medicijnen bij of als je last hebt van je darmen moet je ook uitkijken etc. Als je je pil elke dag op precies dezelfde tijd inneemt, je gebruikt geen antiobiotica e.d. en je hebt geen buikgriep, is de kans heeeeel erg klein dat je zwanger wordt (je bent ook nog eens maar een paar dagen per maand vruchtbaar).

jij hebt pm

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:16

Nadya schreef:
Gelukkig bij de meesten wel, hoor, Manie. Truukje van de natuur.......
Nogmaals, het gaat mij om de nonchalance van mensen.

Zeker niet bij iedereen hoor. En al helemaal niet tijdens de zwangerschap.
Ik heb zelf 10 maanden moeten wachten voor ik eindelijk zwanger werd, na een paar jaar zeuren tegen mijn vriend en ik wilde mijn baby echt heel heel heel graag. Helaas had ik last van pre-partum uitputting en tijdens de zwangerschap heb ik ook nauwelijks gevoel gehad voor het kindje en omdat ik me zo rot voelde heb ik op sommige momenten echt wel eens gedacht 'waar ben ik aan begonnen?!' Bij mij is het met de bevalling vanzelf goed gekomen, ben nu stapelgek op mijn meiske, maar de kans op een postnatale depressie is ook verhoogd in zo'n geval.

Doodzonde voor het kind als je ongewenst zwanger wordt, zo'n zwangerschap hebt en dan nog een pnd bijvoorbeeld... of er gewoon echt geen moedergevoel voor krijgt want ook dat komt voor.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:17

runningkawa schreef:
In dat lijstje op de vorige pagina is Nederland wel het enige land dat het zo laat nog doet...

Nee hoor Zweden 1938 Tot 5e/6e maand
Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:18

@Urielle: natuurlijk zal dat best voorkomen, dat vrouwen geen moedergevoel hebben/krijgen. Maar ik ben er van overtuigd dat dat wel minder vaak het geval is dan dat er nu wordt geroepen. En ik vind ook dat het wel uitmaakt wie een reactie plaatst; iemand van 15 of iemand van 30. En nu zullen velen mij wel een ouwe doos vinden: ik vind eigenlijk dat je op je 15de nog helemaal niet bezig moet zijn met zwangerschap/abortus. Maar da's waarschijnlijk weer een ander verhaal.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:19

Op je 15e hoor je nog hutten te bouwen inderdaad Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:19

Urielle schreef:
Nadya schreef:
Gelukkig bij de meesten wel, hoor, Manie. Truukje van de natuur.......
Nogmaals, het gaat mij om de nonchalance van mensen.

Zeker niet bij iedereen hoor. En al helemaal niet tijdens de zwangerschap.
Ik heb zelf 10 maanden moeten wachten voor ik eindelijk zwanger werd, na een paar jaar zeuren tegen mijn vriend en ik wilde mijn baby echt heel heel heel graag. Helaas had ik last van pre-partum uitputting en tijdens de zwangerschap heb ik ook nauwelijks gevoel gehad voor het kindje en omdat ik me zo rot voelde heb ik op sommige momenten echt wel eens gedacht 'waar ben ik aan begonnen?!' Bij mij is het met de bevalling vanzelf goed gekomen, ben nu stapelgek op mijn meiske, maar de kans op een postnatale depressie is ook verhoogd in zo'n geval.

Doodzonde voor het kind als je ongewenst zwanger wordt, zo'n zwangerschap hebt en dan nog een pnd bijvoorbeeld... of er gewoon echt geen moedergevoel voor krijgt want ook dat komt voor.

Heel vervelend, joh, wat een verhaal. Maar je hebt nu een prachtig meisje!! Ik weet heel goed hoe het bij sommige mensen kan gaan, hoor, dat het niet allemaal vanzelf gaat. Ik was zelf wel heel snel zwanger, maar ben 9 maanden kotsmisselijk geweest en heb in het ziekenhuis gelegen, omdat ik gewoon niet meer kon van ellende. Maar heb toch altijd proberen te genieten van dat mooie mensje in mijn buik en maar gedacht 'over 9 maanden is het over'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:20

Ook niet met sex..
Maar lijkt wel of ze het tegenwoordig zo onderhand op de keuterschool al doen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:21

Hahaha, hutten bouwen....... Wel helemaal mee eens Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:21

ja, toen ik 15 was, moest ik eigenlijk nog niet zoveel van jongens weten, laat staan van sex.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:22

Ja, ik vind dat écht ongelooflijk. Ik vind dat ik best wel ruimdenkend ben en niet snel geshockeerd, maar als ik dan hoor dat kinderen tegenwoordig op hun 13 vaak al sex hebben, dan stuiteren mijn ogen bijna uit mijn hoofd van verbazing.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:23

Nou, ik was op mijn 15e ook niet de braafste, maar ook toen (vroegah, jaren 80) kon je wel iets regelen om het te voorkomen, hoor......

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:24

Toen ik 15 was, was ik echt nog aan het huttenbouwen en had nog nooit gezoend Haha! Mijn zusje die bijna 16 weet al nieteens meer met hoeveel jongesns ze gezoend heeft....

Face it, we zijn hier gewoon een stel oude wijven bij elkaar Haha!