Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:49

Tja, ik ook! Maar vind de hele opheffing daardoor des te hypocrieter denk ik..
Iedereen aan de vegaburgers inderdaad, dan hoeft er geen een dier meer dood voor vleesconsumptie, en maakt het niet uit of het halal of gewoon gebeurt. Hiep,hiep hoera! Hyper!

Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:20

@ Dees daan: Er zijn ongetwijfeld slachterijen in NL waar het er niet zo goed aan toe gaat. Gelukkig waar jij het over had wel, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het lang niet altijd zo snel gaat...

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:28

we moeten gewoon zorgen dat alle manieren van slachten zo diervriendelijk gebeurd als het maar kan.Dus ja tegen halalvlees stemmen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:32

valerm schreef:
we moeten gewoon zorgen dat alle manieren van slachten zo diervriendelijk gebeurd als het maar kan.Dus ja tegen halalvlees stemmen

Is dat zo dieronvriendelijk dan?
En toevallig is halalvlees hartstikke lekker, eerlijk en goed gecontroleerd.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:40

valerm schreef:

geen goed argument. je weet niet of deze manier van slachten dieronvriendelijker is. Het kan dat het juist beter is!
Het kan dus ook, dat je er nu [i]juist[/] voor zorgt dat het (weer, nog) diervriendelijker wordt.

Ik denk dat je je hier meer in zou moeten verdiepen om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Ik had zelf hetzelfde als Daphnezz in mijn hoofd. Dan zou iedereen die stemt dus juist tegen het dier stemmen. Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:56

valerm schreef:

Want? Nors opkijken Als je een beetje het topic had gelezen, had je gelezen dat Halal niet zo barbaars is als de media/politiek (met name PvdD) wil voorkomen. Ik ben onderhand van mening dat het juist diervriendelijker is, als "gewoon" slachten.

Werk bij de AH, maar wij hebben nog geen interne communicatie erover gehad. Zo'n mega drama is het dus niet...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:16

Berdien schreef:
valerm schreef:

Want? Nors opkijken Als je een beetje het topic had gelezen, had je gelezen dat Halal niet zo barbaars is als de media/politiek (met name PvdD) wil voorkomen. Ik ben onderhand van mening dat het juist diervriendelijker is, als "gewoon" slachten.

Werk bij de AH, maar wij hebben nog geen interne communicatie erover gehad. Zo'n mega drama is het dus niet...

dus jij vind dat langzaam leeg laten bloeden "diervriendelijker" is dan binnen 2 sec weg zijn :S
ik geloof dat ik dit niet helemaal goed begrijp!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:32

Ik geloof dat jij het niet helemaal goed begrijpt. Een dier dat wordt geslacht dmv een halssnede, is ook zo weg. Zodra de druk van de hersenen weg is (wat is als de halsslagader doorgesneden is), is het dier "weg". Net zo weg als dat hij wordt omgelegt met een pin.
Overigens wordt een dier dat met een pin wordt omgelegt ook opgehangen en laten ze het leegbloeden.

Bovendien mag een dier dat Halal geslacht wordt geen stress hebben en moet het een goed leven hebben gehad. Dat is wat anders dan de lopende band slacht die de 'gewone' slacht is. Kleine slachterijen en prive slacht daarbuiten gelaten.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:46

@smurffie: leeg laten bloeden... Ja en? Juist beter toch dan eet jij en ik minder bloed! En die dieren voelen het helemaal niet, want dan zijn ze al dood, weet je nog??
Of weet je niet wat dat precies inhoudt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:57

ze hebben met die pin minder besef van wat er gebeurt! Boos!
overgens eet ik dus helemaal geen bloed (eerder vermeld) Schijnheilig
ik zeg niet dat ik het met die pin OKE vind ..
eet het niet voor niks niet! Knipoog
opzich vind ik het een goed leven geven oke maar toch. Bloos .. bij die pin gebeurt hetzelfde .. alleen dan onder een soort van verdoving ... zoals ik al eerder heb gezegt ik persoonlijk sterf liever door een neergeschoten te worden dan dat mn ader word doorgesneden ...(liever helemaal niet natuurlijk)
het beste zou nog zijn als ze dit gingen combineren (verkeerde woord keuze):
eerst een goed leven en daarna onder "verdoving" geslacht worden ...
of helemaal niet slachten vind ik ook goed Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:27

Ik heb Jamie Oliver toen een dier zien slachten (onder begeleiding).

Het is idd niet echt een prettig gezicht maar beest was wel erg snel te hemelen.

Jamie vond het vreselijk maar beesten die in hokjes werden gehouden en werden mishandelt vond ie nog veel erger.

Overigens vraag ik me af wat voor bestaan zo'n beest heeft gehad.
Die bij Jamie liep zijn hele leven (lam) in de wei.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:59

Ik sterf liever doordat ze m'n halsslagader in een haal doorsnijden dan dat ik wordt neergeschoten en nog fijn na blijf bloeden bewust Knipoog

Verdoving, het is alleen een pin die de hersens ingejaagd wordt. Het dier heeft dan nog net zoveel/weinig (geen) besef meer als dat z'n keel in 1 haal wordt doorgesneden. Daarna worden ze beiden opgehangen en laten ze ze leegbloeden.

De enige dieren die verdoofd worden geslacht zijn bij mijn weten kippen, die onder een stroombadje gaan. Vaak staat daar echter te weinig stroom op (stond tenminste in de krant) en merkt de kip het hele proces nog wel. Varkens krijgen een schok toch? Dat lijkt me ook niet helemaal lekker.

Ik eet ook geen vlees, daar niet van. Ik zie ook liever geen dieren dood voor vlees consumptie. maar er worden hier ongenuanceerde uitspraken gedaan, en daar kan ik niet helemaal tegen Knipoog

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:10

Als je word neergeschoten is je bewustzijn meteen weg,
de dieren voelen het snijden van het mes nog wel, en die machine brrr, word je ook niet vrolijk van..
Het goede leventje is natuurlijk wel weer mooi...
Dus als er geslacht moet worden, van alles maar het beste kiezen... denk ik..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:15

rensju: dat lijkt mij maar heel erg de vraag, of ze het snijden van een mes voelen. Als je met een echt heel scherp mes gesneden wordt, voel je dat vaak niet eens meteen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:56

heej eindelijk iemand die mij begrijpt rensju!!
dat probeer ik dus te zeggen .. ben het helemaal met je eens!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:01

Cowgirl schreef:
Ik heb Jamie Oliver toen een dier zien slachten (onder begeleiding).

Het is idd niet echt een prettig gezicht maar beest was wel erg snel te hemelen.

Jamie vond het vreselijk maar beesten die in hokjes werden gehouden en werden mishandelt vond ie nog veel erger.

Overigens vraag ik me af wat voor bestaan zo'n beest heeft gehad.
Die bij Jamie liep zijn hele leven (lam) in de wei.

ja die aflevering heb ik ook gezien. haalde ik ook aan inderdaad in mijn eerdere reactie.

zijn reactie was ook: wat zielig. maar het is wel eerlijker dan een leven lang in een klein hok, daarna opgefokt in een vrachtwager waarna je geslacht wordt op een onfijne manier. dit is eerlijker.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:06

Jessix schreef:
Ik heb wel eens een nederlands filmpje gezien van een kippenfabriek waar de kuiken op een lopende band zaten. De haantjes werden er tussenuit gegrepen en in een soort keukenmachine (rond draaiende messen) vernietigd.

Volgens mij is elke manier van slachten afschuwelijk voor de dieren. En van verdoven voor de slacht heb ik nog nooit gehoord en ik kom uit een slagersfamilie.

die heb ik ook gezien!!! toen was ik echt nog vrij jong. die beestjen werden in een bak gegooid, waarna zo'n juffie er stuk voor stuk eentje uitgraaide en tussen de benen keek. het leken verdomme net levenloze dingen!!!!
daarna werden die beestjes vanuit die bak in een soort trechter gegooid, en daaronder stonden kattenvoerbakjes.

wil je me geloven dat ik daar heel lang nare bijwerkingen van gehad heb? dit is echt traumatiserend om te zien als klein kind. ( waar was de moeder? onpedagogisch, onverantwoordelijk!!! Clown )

Horse_

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:20

XjolitaX schreef:
@princess_ vlees kan idd erg lekker zijn. maar ook vleesvervangers smaken niet slecht Knipoog

Beetje jammer alleen dat alle vleesvervangers gepaneerd zijn met meel en ik dat dus niet mag eten Huilen Moet wel vlees eten want met mijn dieet kom ik al e.e.a. te kort je hebt dus niet altijd de keus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:22

Gouda: quorn en tofu toch niet?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:30

Tofu inderdaad niet dat eet ik een aantal x in de week maar moet van de dietiste min. 1x per week rood vlees eten en er werd mij afgeraden om vegetarisch te eten omdat mijn dieet al vrij eenzijdig en ingewikkeld is.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:38

Sorry, maar de rituele manier van slachten diervriendelijker dan verdoofd?
Zoals in diverse filmpjes te zien is; koeien en kalveren worden eerst, levend, op de kop gehangen voor de rituele slachting. Niet bepaald diervriendelijk!!!
Daarnaast duurt het toch echt langer voor ze dood zijn als ze de halsslagader doorsnijden dan wanneer ze een stroomstoot in de hersenen krijgen!!!

@ Gouda; ik weet natuurlijk niet wat voor dieet jij er verder naast hebt, maar mijn dietiste wou mij ook aan het vlees hebben ivm sterke bloedarmoede. Ik heb gewoon pertinent geweigerd, en uiteindelijk kwam ze vanzelf met alternatieven aan!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 07:39

Shadow0 schreef:
Gouda: quorn en tofu toch niet?

Nee, sommige wel, maar ongepaneerd. Anders schraap je het af, spoel je het panneer eraf??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 07:41

Al deze achtelijke verhalen hebben mijn besluit als had ik die al niet gemaakt, absoluut vaststaand gemaakt. Mijn paard gaat niet naar de slager!!!!! Ook niet naar de islamitische!!!

Op zijn kop hangen en dan alles zien, doodsangsten uitstaan wat ze gaan doen en dan messen in zijn hals?? Nou echt niet. Dat wordt dus sparen voor inslapen en op laten halen Knipoog

Botervlieg

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 05:18

gouda schreef:
XjolitaX schreef:
@princess_ vlees kan idd erg lekker zijn. maar ook vleesvervangers smaken niet slecht Knipoog

Beetje jammer alleen dat alle vleesvervangers gepaneerd zijn met meel en ik dat dus niet mag eten Huilen Moet wel vlees eten want met mijn dieet kom ik al e.e.a. te kort je hebt dus niet altijd de keus.

Joh, ga eens bij en Natuurwinkel o.i.d. kijken. Daar heb je heel andere soorten (heel lekkere)
vleesvervangers die niet gepaneerd zijn. Of kijk in een vegetarisch kookboek, of zoek online
vega recepten op.
Diëtisten weten in de regel niks van vegetarisme en hoe je volwaardige voeding zonder vlees
binnen kunt krijgen.
Laat je ajb niks wijsmaken en ga zelf op onderzoek uit!

Kijk bijvoorbeeld eens op:

http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... er%20vlees

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:54

Heb het allemaal nog even opgezocht:

Het feit dat mensen dieren mogen slachten, betekent echter nog helemaal niet dat elk dood dier zomaar opgegeten mag worden. De Koran bepaalt heel strikt wat mag en niet mag.
Ten eerste is het eten van bepaalde dieren verboden: varkens, zoals de meeste mensen wel weten. Ook dierenlijken die dood worden aangetroffen zonder dat ze doelbewust door iemand geslacht zijn, mogen niet gegeten worden. Dieren die gewurgd zijn, doodgeslagen, te pletter gevallen, door andere dieren aan de horens gespietst, gedeeltelijk aangegeten door wilde roofdieren: deze mogen allemaal niet gegeten worden. Mensen moeten leren om zachtmoedig met de dieren om te gaan. Huid, botten en haar van dode dieren mogen overigens wel gebruikt worden. Dit geldt ook voor de stoffelijk overschotten van varkens en honden, dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Alle dieren die in zee leven, mogen op alle manieren gevangen worden en gegeten, zolang dit niet op een onnodig wrede wijze gebeurt. Vissen, maar ook de zeezoogdieren, zijn uit zichzelf halal.
De landdieren worden in twee groepen gesplitst: gedomesticeerde dieren en wilde, ongetemde dieren. De eerste categorie mag uitsluitend op de islamitische, halal methode geslacht worden.
Dat gaat als volgt: [b]Het moet gebeuren met een zeer scherp object. Daarmee wordt de keel van het dier doorgesneden. Het beste is als in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden. Dit omdat vloeibaar bloed haram, dus verboden is. Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.[/b] Bij het slachten moet de naam van Allah genoemd worden. Dit in de spreuk: Bismillah, Allahu Akbar (“In naam van Allah, de grootste”). Een van de redenen dat dit moet gebeuren, is dat alle schepselen, dus ook de mens, aan Allah toebehoren. Slachten we een eigendom van Allah, dan vragen we door het noemen van Zijn naam permissie om dit te doen.
Wilde, ongetemde dieren willen maar hoogst zelden keurig stilstaan als ze geslacht worden. Het komt vaak voor dat ze wegrennen of wild worden en de mens proberen aan te vallen. In zo’n geval is het toegestaan om het dier van ver te doorboren en te laten bloeden, als de naam van Allah maar genoemd wordt.
In het algemeen zorgt de islamitische slachtmethode ervoor dat dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Het slachtmes moet altijd geslepen zijn en het dier moet op zijn gemak gesteld worden. Het dier moet dus niet hoeven toezien hoe het mes geslepen wordt in zijn bijzijn, maar rustig toegesproken worden zodat het denkt dat het dit keer zo’n vaart niet loopt.