Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:12

De diesel in bulk gaat net zo goed mee omhoog hoor, dus de kosten van de transportbedrijven stijgen enorm wat allemaal doorberekent gaat worden.

Suzanne F.

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:16

Yep alles wordt gewoon doorberekend aan de klant. Paardensector niet uitgezonderd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:22

Het is gewoon te hopen, dat de VS/Israel snel tot een oplossing komen met Iran.
Als dan de straat van Hormuz weer open gaat, dan daalt hopenlijk de olieprijs weer.
Maar onze regering is hier niet echt een partij in; voor mij is het wel een bevestiging dat we niet meer afhankelijk moeten zijn voor onze energie van dat soort regio's.
Dus vooral investeren in de toekomst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:35

Alleen het openen van de Straat van Hormuz lost het olie probleem niet direct op.
Er zijn in de Golf regio ook diverse olie-win-installaties kapot geschoten. Die weer operationeel krijgen duurt wel weer even, wanneer de rust is weergekeerd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:44

Electra63 schreef:
Het is gewoon te hopen, dat de VS/Israel snel tot een oplossing komen met Iran.
Als dan de straat van Hormuz weer open gaat, dan daalt hopenlijk de olieprijs weer.
Maar onze regering is hier niet echt een partij in; voor mij is het wel een bevestiging dat we niet meer afhankelijk moeten zijn voor onze energie van dat soort regio's.
Dus vooral investeren in de toekomst.

We zijn inderdaad geen partij, hoegraag sommigen in dit topic onze regering hier de schuld van wil geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 23:05

cp112 schreef:
En hoezo accijnzen niet omlaag want je wilt niet meebetalen voor een ander? Dan moet je niet in een zorgstaat gaan wonen he :+ al je belasting gaat deels richting de sociale verzekeringen etc. Kinderbijslag, uwv, noem maar op. Dus je betaalt sowieso voor een ander. Welkom in Nederland

Er is imo een groot verschil tussen sociale kosten voor voedsel, zorg en een dak boven je hoofd.. of brandstof voor niet noodzakelijke ritjes.
Heel leuk dat jullie mee willen betalen aan de diesel voor mijn boot en vakantie, maar ik vind dat dus onzin.

Daarnaast wil je spaarzaam met brandstof omgaan als er een tekort dreigt, en het helpt niet als we de brandstof juist nu lekker goedkoop maken.
Stel je voor dat we nu snel door de diesel heen stoken, en de boeren straks moeite moeten doen om überhaupt genoeg brandstof te vinden om ons eten van het land te halen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 23:38

Meer carpoolen naar het werk zal ook zeker helpen. Vergt wat creativiteit en flexibiliteit, maar het kan echt beter.
Nu zitten de meeste mensen alleen in de auto.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 00:36

Ja dat carpoolen klinkt leuk, maar is niet altijd haalbaar. Op mijn vorige werk woonde er een collega in dezelfde stad als ik (zij was volledig op OV aangewezen) maar mijn paard stond 30 km verderop waar ook mijn werk was. Paard combineerde ik dan direct na het werk voordat ik naar huis ging. Dan had ze in de ochtend wel kunnen meerijden, maar ze was een notoire te laatkomer. Ik had echt geen zin om op mensen te moeten wachten, 5 minuten later wegrijden betekende rustig zeker 20 minuten extra reistijd vanwege files op dat stuk. Ik kwam liever 20/30 minuten te vroeg op werk en dat ik ook wat eerder kon afsluiten, als dat ik te laat kwam en langer bleef zitten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 00:42

Tja wij hebben 3 Dodge rams rijden. Die jongens gaan niet carpoolen, dat schiet niet op als je de auto op klus nodig bent (met aanhanger met quad erachter :+).
Sommige oplossingen klinken heel simpel maar in de werkelijkheid moet het werk gewoon doorgaan. We hebben niet allemaal (semi)kantoorbanen helaas.

Overigens als we het hebben over verduurzaming. Een hoop projecten in de grote binnensteden draaien elektrisch. Ook bijvoorbeeld een kraan.
Echter, om te zorgen dat de accu's van de kraan vlot geladen kunnen worden wordt er een diesel aggregaat gebruikt :)). Het kan gewoon nog niet anders helaas.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 01:38

Leuk dat iemand hierboven zegt dat de extra kosten voor rekening van de werkgevers moet komen... Ik ben werkgever in een kleine praktijk en wij moeten gewoon op locatie zorg verlenen in veel gevallen. We werken al veel op de praktijk om kosten te sparen, echter krijgen wij van de zorgverzekeraars geen cent meer in crisistijden hoor.

De gevolgen van de oorlog mag niet bij werkgevers neer geplempt worden lijkt mij.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:46

Carpoolen, ga ik nooit meer doen.
Paar keer gedaan. Persoon kwam steeds te laat. En als je er 1 keer begint, kun je moeilijk ermee stoppen.
Als jezelf een keer wat eerder weg wil. Zit je weer met deze persoon.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:53

Carpoolen, OV pakken...klinkt tof maar dat is het niet als je buiten woont!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:55

Popstra schreef:
Carpoolen, OV pakken...klinkt tof maar dat is het niet als je buiten woont!

In de zo vaak genoemde randstad ook niet hoor, geen van mijn collega's woont in de buurt, en als ik moet kiezen tussen 15 minuten met de auto of ruim anderhalf uur met OV, en dat gewoon van Den Haag naar Schiedam, dan blijft het gewoon de auto ;).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:56

Ik carpoolde heel vaak met een collega. Nooit problemen of gedoe mee gehad. Nu is die collega ook een vriendin van mij geworden. Dus wij liggen elkaar goed. :P

Het is een kwestie van duidelijk communiceren en grenzen stellen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:31

8nnemiek schreef:
cp112 schreef:
En hoezo accijnzen niet omlaag want je wilt niet meebetalen voor een ander? Dan moet je niet in een zorgstaat gaan wonen he :+ al je belasting gaat deels richting de sociale verzekeringen etc. Kinderbijslag, uwv, noem maar op. Dus je betaalt sowieso voor een ander. Welkom in Nederland

Er is imo een groot verschil tussen sociale kosten voor voedsel, zorg en een dak boven je hoofd.. of brandstof voor niet noodzakelijke ritjes.
Heel leuk dat jullie mee willen betalen aan de diesel voor mijn boot en vakantie, maar ik vind dat dus onzin.

Daarnaast wil je spaarzaam met brandstof omgaan als er een tekort dreigt, en het helpt niet als we de brandstof juist nu lekker goedkoop maken.
Stel je voor dat we nu snel door de diesel heen stoken, en de boeren straks moeite moeten doen om überhaupt genoeg brandstof te vinden om ons eten van het land te halen?

Sorry maar wat een gelul zeg. Alsof mensen ineens veel meer brandstof nodig hebben als het goedkoper wordt.
Daarnaast zijn nog altijd het overgrote deel van de ritten woon-werkverkeer. En lang niet iedereen krijgt reisvergoeding.
Ah, en ook jij die elektrisch rijdt gaat hinder ondervinden hoor. Alles wordt hierdoor duurder. Boodschappen, diensten, alles. Boodschappen komen niet per postduif in de winkel en vakmensen komen niet op de fiets de boel repareren voor je.
Als iedereen massaal elektrisch ging rijden had je ook een giga probleem want dat is simpelweg niet mogelijk. Het stroomnet kan dat niet aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:26

Afdoen van een ander zijn bericht als gelul is niet echt chique Eretria....

Als de brandstof goedkoper wordt, gaat de vraag echt wel omhoog, mensen gaan dan juist weer meer de auto gebruiken, want het is goedkoper geworden. Net als dat ze nu hem laten staan door de hogere prijzen.

In de huidige situatie, waarbij schaarse dreigt, is de brandstof goedkoper maken, het creeren van een nog sneller tekort.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:33

Eretria schreef:
8nnemiek schreef:

Sorry maar wat een gelul zeg. Alsof mensen ineens veel meer brandstof nodig hebben als het goedkoper wordt.
Daarnaast zijn nog altijd het overgrote deel van de ritten woon-werkverkeer. En lang niet iedereen krijgt reisvergoeding.
Ah, en ook jij die elektrisch rijdt gaat hinder ondervinden hoor. Alles wordt hierdoor duurder. Boodschappen, diensten, alles. Boodschappen komen niet per postduif in de winkel en vakmensen komen niet op de fiets de boel repareren voor je.
Als iedereen massaal elektrisch ging rijden had je ook een giga probleem want dat is simpelweg niet mogelijk. Het stroomnet kan dat niet aan.

Heb je hier niet meegelezen dat er behoorlijk wat mensen zijn die minder rijden, meer dingen proberen te combineren in één route, etc?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:25

Ik vraag me af wie dan meer gaat rijden? Ik rij zo min mogelijk, maar ga me niet alle pleziertjes ontzeggen. En omdat ik niet in de buurt van dingen woon ontkom ik toch niet aan rijden. Op papier zijn misschien 90% van de ritjes 'plezierritjes' omdat ze niet onder woon-werk vallen, maar als ik naar m'n paard ga (60km), dan combineer ik dat weer met boodschappen doen bij de Aldi of de Lidl. Die hebben wij niet in het dorp. Ook het duiken (170km retour) combineer ik dan weer met een bezoek aan m'n paard.
Ik wil mijn vriend af en toe ook zien natuurlijk (110km retour), geen ov-mogelijkheid. Geen van deze ritjes kan ik dus schrappen, niets is te doen met het ov (bovendien, boodschappen in het ov meenemen gaat ook niet als je wat meer wilt dan 1 tasje). Geen woonwerkverkeer dus, maar toch wel noodzakelijk.
Het is dan makkelijk praten van 'je moet maar verhuizen naar betere locaties, je moet je paard maar verhuizen, enz'. Maar vergeet niet dat een andere woning kopen ook geen optie is voor velen.
Mijn woon-werk doe ik met het ov, terwijl ik met de auto 2 keer zo snel ben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:41

Het gaat niet om persoonlijke situaties; het algemeen gebruik moet naar beneden bij schaarste.
Ook de afhankelijkheid voor olie en gas van onbetrouwbare landen, moeten we vanaf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:43

Electra63 schreef:
Het gaat niet om persoonlijke situaties; het algemeen gebruik moet naar beneden bij schaarste.
Ook de afhankelijkheid voor olie en gas van onbetrouwbare landen, moeten we vanaf.

En ik heb dus al afgeschaald waar mogelijk. Dat had ik al voor de crisis gedaan overigens. Ik reed eerder altijd 30.000 per jaar, inmiddels is dat dus flink minder. En waar mogelijk carpool ik ook, maar dan kan het bijvoorbeeld zijn dat dat pas vanaf Brabant is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:55

Maar waar moeten we beginnen dan met besparen? Als je tegenwoordig op de socials kijkt, al die kirrende influencers die naar coachella vliegen of laten zien hoeveel vluchten je kunt nemen in 24 uur. Hey, schrap dat en laat Germie lekker naar haar paard rijden. Het is te ingewikkeld om te bepalen wat wel en wat niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:11

Ipsilonka schreef:
Maar waar moeten we beginnen dan met besparen? Als je tegenwoordig op de socials kijkt, al die kirrende influencers die naar coachella vliegen of laten zien hoeveel vluchten je kunt nemen in 24 uur. Hey, schrap dat en laat Germie lekker naar haar paard rijden. Het is te ingewikkeld om te bepalen wat wel en wat niet.

Dat dus. Maar kennelijk wil men zeg maar schande gaan spreken van bijvoorbeeld een puzzeltocht met de auto omdat dat puur en alleen vermaak is. Maar ja, dan is met je hond naar het bos dat ook.
Maar als ik nu een bedrijf zou hebben waar mensen met de auto naartoe gaan voor ontspanning, bijvoorbeeld fietsverhuur, een pretpark, een restaurant, enz, dan zou ik echt wel meer zenuwachtig worden hoor. Want het is straks niet alleen meer het autoritje wat duurder wordt he.
De meeste ondernemers berekenen extra kosten door aan de klant. Hoe lang gaat dat nog goed?
Mensen in loondienst krijgen niets extra's, maar hebben ook te maken met stijgende kosten. Wij zitten bijvoorbeeld op de nullijn (en er is sprake van stakingen plannen overigens).
Een voorbeeld zag ik bij een rijschool. 2.5 euro brandstoftoeslag per lesuur extra. Nou, de motoren die gebruikt worden rijden 1:22 tot 1:28, en gemiddeld rij je dus niet voor 2.5 euro extra per lesuur hoor.
Ondernemers kunnen vaak meer om hun inkomen gelijk te houden of zelfs wat te laten stijgen (ik heb het echt over inkomen, niet over omzet), terwijl mensen in loondienst helemaal niets kunnen doen, die kunnen het alleen maar slikken.
Maar ik ben nu wel een beetje bang dat als dit zo doorgaat dat bepaalde sectoren echt harde klappen krijgen. Ik ging al minder uit eten omdat veel all you can eat restaurants de 40 euro grens voorbij gegaan zijn en eigenlijk de grens op 35 euro ligt. En ik ben zelfs tegenwoordig geneigd om voor een ijsje na afloop gewoon ergens een softijsje te gaan halen. Ook reken ik uit hoe veel drankjes ik wil nemen, en zorg dat ik voor die tijd en na die tijd wat in de auto heb liggen.
Uit eten, een keer een kano huren, karten, dat soort sectoren worden nu echt wel geschrapt door sommigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:14

Niemand spreekt hier schande van.
Alleen als de schaarste erger wordt, zal de olieprijs nog meer stijgen.
Zo lang je het kunt betalen, moet je dat vooral doen.
Maar misschien komen er wel maatregelen, zoals een autoloze zondag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:07

In twee dagen is de diesel in luxemburg van 2.00 naar 2.021 euro per liter gegaan. In nl ging het waar ik vertrok van 2.4199 naar 2.5099 euro per liter. -O- Bizar verschil

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:24

De gas voorraad word nu overigens aangevuld maar ja, oorlog he dus we gaan nog meer betalen per kuub