Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 06:49

Voor nu vliegen we 20 maart terug via doha. Het is niet anders vrees ik.

Even alles op een rij wat ons geholpen heeft, voor degene die nog aan het worstelen zijn
- we hebben Viber gedownload waardoor we gratis (met wifi) internationaal kunnen bellen tijdens testperiode
- bij declareren geven we alleen aan dat de vlucht is geannuleerd. Geen woord over de oorlog. Dat kan terugkrijgen van geld makkelijker maken
- via consulaat contactgegevens gekregen van managers bij QA, dit was bij ons doorslaggevend.
- dit zelf niet geprobeerd maar schijnt te werken: bel naar regios waar geen mensen vast zitten, zoals Qatar Airways Canada.
- geef direct aan dat je open staat om via andere luchthavens te vliegen, en zoek zelf ook al vluchten uit van andere airlines die je graag zou willen nemen.
- bel zo vroeg mogelijk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 07:26

Dank voor de tip Raineri, altijd handig om tips en tricks te krijgen. Hopelijk krijgen jullie snel duidelijkheid.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 08:46

De laatste berichten over de plannen van Qatar Airways op Doha vanaf morgen zijn iig positief, fingers crossed dat dat inderdaad betekent dat jullie vrijdag naar huis gaan komen! :knuffel: wel retespannend lijkt me, pfff. Ik duim hard mee voor jullie!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:02

Barramundi schreef:
Fijn dat jullie door het Franse consulaat toch wel wat geholpen zijn Raineri!
Wij kregen vorige week een email van het NL consulaat hier wat er kort gezegd op neerkwam: als je hier gestrand bent door de oorlog in het Midden Oosten, don’t call us :+
En dan een lijst waar je het wel kon proberen.

Dat is toch iets waarvan inmiddels wel bekend moet zijn dat je dat kan verwachten van Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:13

Barramundi schreef:
Wij kregen vorige week een email van het NL consulaat hier wat er kort gezegd op neerkwam: als je hier gestrand bent door de oorlog in het Midden Oosten, don’t call us :+

Klinkt inderdaad als typisch Nederland :j

Zoek het zelf maar uit mentaliteit anders kost het misschien wel geld..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:14

Spannend hoor vliegen over Doha! Maar ze zouden het niet doen als het niet veilig zou zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:42

Ik kreeg nog een mailtje van Qatar dat ze er alles aan doen om iedereen te helpen en dat ze er alles aan doen om zo snel mogelijk weer normaal te vliegen.

Op zich is het natuurlijk een blabla mailtje, maar ik vind het wel netjes dat ze het doen. En tja, kan er niets van zeggen, maar Qatar is toch wel 1 van de betere airlines vind ik.

Dat je over Doha terug moet vind ik an sich niet spannend. Ik zou de stress hebben van of de vlucht doorgaat. Als die gaat is het wel veilig. Zo zou ik er in staan. En hopelijk gaat de vlucht voor jullie nu ook door en kom je snel thuis. Want dat is het belangrijkste natuurlijk.

En ja, van Nederland hoef je inderdaad niets te verwachten. Waar Belgie al snel besloot om repatrieringsvluchten te plannen was men in Nederland nog aan het kijken. Maar deze mentaliteit zie je ook terug aan de reacties overal, ook op bokt. Dat het je eigen schuld is, dat je dingen niet goed plant (ook voor vertrek plan je dan niet goed), enz. Dus tja, kennelijk zijn Nederlanders zo en dit is wel een stukje waar ik dan niet trots op ben zeg maar. Als je alles van te voren zou weten, dan zou je dingen inderdaad anders doen, maar niemand kan in de toekomst kijken. Maar dat dan achteraf verwijten, dat vind ik echt absurd dat mensen dat doen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe lang dit zal doorijlen als het weer normaal is, zouden mensen toch angst houden om een vlucht te boeken via het midden oosten of het al snel weer normaal boeken alsof er niets gebeurd is? Ik kijk persoonlijk vooral naar de prijs.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:50

Ik weiger sowieso over het Midde oosten te vliegen vanwege de ethische bezwaren tegen het regime in de "Vergulde drol landen".

Staat nog Los van het feit of in de UAE nog wel in mag na klachten en kritische mail over de familie Maktoum bij de FEI.

Maar ik denk dat ze er alles aan zullen doen hun imago zo snel mogelijk op te poetsen en aan te geven dat het veilig is.
De prijs zal voor velen doorslaggevend zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:56

Stellen dat het wel veilig is als de vlucht gaat dat vind ik dapper. Hier en daar wordt nog steeds bommen gedropt. Ligt het vliegverkeer tijdelijk plat. En dan gaan ze weer. En zo gaat dat maar door. Als die bom wordt afgevuurd als jij daar toevallig net bent met het vliegtuig.. Je kan dat gewoon niet voorzien in deze situatie.
Vind ik dat verantwoord? Nee. Daarom heb ik zelf gecanceld. De mensen die daar vast zitten en weg moeten kan ik goed begrijpen dat er alles aan gedaan wordt. Maar vluchten die daar ‘gewoon’ een tussenstop hebben dat vind ik wat anders. Of die er overheen vliegen.
Ik ben de MH17 ook nog niet vergeten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:53

Niemand bij die maatschappijen wil burgerslachtoffers dus als het niet verantwoord is vliegen ze daar niet.

Denk dat er niet lichtzinnig wordt gedacht.

Kan dus heel goed zijn dat Raineri haar verblijf in Vietnam zal worden verlengd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 11:12

Ze zitten niet te wachten op ongelukken, dus ik denk dat als er gevlogen kan worden dat het veilig is.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 11:17

De vlucht van mijn schoontante is alweer geannuleerd, ze zou eigenlijk zaterdag vliegen. Nu heeft ze een vlucht geboekt die niet meer over Dubai gaat. Ik weet niet of ze dat via Emirates geregeld heeft. Ik denk het niet en dat ze (voor haar eigen gemoedstoestand) zelf een andere vlucht geboekt heeft. Ze komt nu volgende week woensdag aan. 2 weken later dan eigenlijk gepland..
Gelukkig kan ze grotendeels remote werken en doet haar werkgever niet enorm lastig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 11:22

Een werkgever kan ook niet lastig doen, het is echt overmacht.
Tenzij ze een vlucht voor je regelen die je weigert oid.

Kan je tante geen ongelijk geven.
Nu heeft ze meer zekerheid maar wel extra kosten.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 12:16

Loretta schreef:
Barramundi schreef:

Dat is toch iets waarvan inmiddels wel bekend moet zijn dat je dat kan verwachten van Nederland.

Ik was er ook niet zozeer verbaasd over, meer een ‘grinnik momentje’

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 12:32

Die mail hadden wij ook gekregen, schepte weer vertrouwen in de NL overheid- NOT :+ Fijn dat Frankrijk wel behulpzamer was Raineri!

Ik denk niet dat Qatar over Doha gaat vliegen zonder voor op dat moment vrij zeker te zijn dat het zou moeten kunnen, die zitten ook echt niet te wachten op neergeschoten passagiersvliegtuigen en alle gevolgen van dien. Maar het is ook gewoon oorlog, 100% zekerheid zullen ze echt niet hebben....hoe dan ook zit je niet op je gemak in zo'n vliegtuig lijkt me.

Fijn dat je tante een alternatieve optie heeft kunnen regelen, dat zal niet makkelijk zijn geweest! Dat moet een opluchting voor haar zijn :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 12:54

Dorine92 schreef:
Bijzonder wel. Als er geld te halen valt, staan ze vooraan, maar gebeurt er wat, weg service

Maar wat zou je dan willen dat ze doen? Ik denk dat Frankrijk meer contacten heeft in die regio dan Nederland dus dat die eerder iets voor je zouden kunnen regelen of uitvinden. Maar verder, wil je dan dat er een speciale repatrieringsvlucht van of naar een vliegveld vol bommen voor jullie wordt opgetuigd? Dan moet het personeel van die vlucht zichzelf ook in gevaar brengen. Veiligheid is het belangrijkste en als dat betekent dat je langer in het buitenland moet verblijven dan je van plan was, dan is dat niet anders nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:01

fransje23 schreef:
Ik weiger sowieso over het Midde oosten te vliegen vanwege de ethische bezwaren tegen het regime in de "Vergulde drol landen".

Staat nog Los van het feit of in de UAE nog wel in mag na klachten en kritische mail over de familie Maktoum bij de FEI.

Maar ik denk dat ze er alles aan zullen doen hun imago zo snel mogelijk op te poetsen en aan te geven dat het veilig is.
De prijs zal voor velen doorslaggevend zijn.

Heel veel luchtvaartmaatschappijen vliegen via het Midden-Oosten om daar te tanken.Omdat ze daar nu eenmaal heel veel olie/kerosine hebben en zonder dat kun je niet vliegen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:38

fransje23 schreef:
Een werkgever kan ook niet lastig doen, het is echt overmacht.
Tenzij ze een vlucht voor je regelen die je weigert oid.

Kan je tante geen ongelijk geven.
Nu heeft ze meer zekerheid maar wel extra kosten.

Wel lastig kwa lever je andere vakantie dagen maar in of maak er onbetaalde verlof van. Wat ik hoorde via via.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:41

anjali schreef:
Heel veel luchtvaartmaatschappijen vliegen via het Midden-Oosten om daar te tanken.Omdat ze daar nu eenmaal heel veel olie/kerosine hebben en zonder dat kun je niet vliegen.

Het is heel goed mogelijk om naar Azië en Australië te vliegen zonder tussenlanding in het Midden-Oosten.
Voor steden als Hong Kong, Bangkok, Singapore of Kuala Lumpur is vanuit Nederland ook geen tankstop nodig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:43

Christiene schreef:
Wel lastig kwa lever je andere vakantie dagen maar in of maak er onbetaalde verlof van. Wat ik hoorde via via.

Mij heeft het destijds inderdaad vakantiedagen en overuren gekost.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 14:22

fransje23 schreef:
anjali schreef:

Het is heel goed mogelijk om naar Azië en Australië te vliegen zonder tussenlanding in het Midden-Oosten.
Voor steden als Hong Kong, Bangkok, Singapore of Kuala Lumpur is vanuit Nederland ook geen tankstop nodig.

Voor hele grote vliegtuigen kan dat ja maar voor kleinere toestellen die niet zo veel brandstof in een keer kunnen meenemen is dat geen optie. Die moeten toch echt ergens halverwege bijtanken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 14:24

fransje23 schreef:
Christiene schreef:

Mij heeft het destijds inderdaad vakantiedagen en overuren gekost.

Mij ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:06

anjali schreef:
Voor hele grote vliegtuigen kan dat ja maar voor kleinere toestellen die niet zo veel brandstof in een keer kunnen meenemen is dat geen optie. Die moeten toch echt ergens halverwege bijtanken.

Heel veel vliegtuigen gaan over het midden-oosten omdat deze landen hebben geïnvesteerd om een belangrijke, liefst de belangrijkste, travel hub te worden.
Niet omdat er wereldwijd geen andere opties zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:20

fransje23 schreef:
anjali schreef:

Heel veel vliegtuigen gaan over het midden-oosten omdat deze landen hebben geïnvesteerd om een belangrijke, liefst de belangrijkste, travel hub te worden.
Niet omdat er wereldwijd geen andere opties zijn.

Waar wil jij dan tanken als je die kant op wil?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:22

anjali schreef:
Dorine92 schreef:
Bijzonder wel. Als er geld te halen valt, staan ze vooraan, maar gebeurt er wat, weg service

Maar wat zou je dan willen dat ze doen? Ik denk dat Frankrijk meer contacten heeft in die regio dan Nederland dus dat die eerder iets voor je zouden kunnen regelen of uitvinden. Maar verder, wil je dan dat er een speciale repatrieringsvlucht van of naar een vliegveld vol bommen voor jullie wordt opgetuigd? Dan moet het personeel van die vlucht zichzelf ook in gevaar brengen. Veiligheid is het belangrijkste en als dat betekent dat je langer in het buitenland moet verblijven dan je van plan was, dan is dat niet anders nu.

Het franse consulaat heeft geen repatriëring opgezet voor mij nee maar het was wel de doorslaggevende factor om op die vlucht van 20 maart te komen.... nederlandse consulaat heeft me gewoon weggestuurd bij de receptie al. Tussen repatriëring en niet helpen zit nog een enorme zee van mogelijkheden.