Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
97 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 554

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:00

Jildau, ik denk dat je toch een wat vertekend beeld hebt. Wij wonen ook in het buitengebied. Maar dan zie je júist ook de keerzijde. De monocultuur, de kapotgespoten roundup velden, de ledematen van gehakselde reekalfjes in het voorjaar, de wekelijkse insecticide op oa de aardappelen zelfs als ze in bloei staan met de stervende en dode hommels en bijen die kort daarna over de straten kruipen, de lichtvervuiling door kassen, en juist ook de afname van dieren en biodiversiteit.
Rondom ons huis zitten nog veel kleinere vogels, maar weidevogels en andere dieren zie ik hier zo veel minder dan 15 jaar geleden. Ik kom vaak in bossen waar je nauwelijks nog vogels hoort fluiten. Dat is zo'n groot verschil met toen ik jong was.
Je zal altijd plekken hebben waar meer vogels zitten, en plekken met minder vogels, maar gemiddeld genomen neemt het echt flink af. Dat houden biologen nauw in de gaten.

En als jij onderweg bent naar de Randstad, tuurlijk kom je dan alleen bebouwing tegen. Het zou niet goed zijn als de grote wegen allemaal midden door natuurgebieden zouden lopen. Maar die natuurgebieden zijn er daar zeker ook nog. Ik heb vaak over de Vecht gevaren met ons bootje. Prachtig, en zo rustig en groen dat je je echt niet in de Randstad waant.

Die stukken met wilde bloemenmengsels, die zijn er overigens vooral dankzij subsidies, een typisch linkse maatregel.

Je hebt echt maar een héél klein deel van het akkerland nodig om genoeg huizen te kunnen bijbouwen. Maar de partijen die graag willen bijbouwen zoals PvdA/GL hebben juist in hun partijprogramma benoemd dat ze vooral ook willen kijken naar leegbouw enzo, zodat niet álle nieuwe woningen op landbouwgrond hoeven te komen.

Je kan ook gewoon blijven doormodderen en met onrealistische plannen komen, en dan zitten we over 5 jaar nog steeds in dezelfde poep met alleen maar meer problemen en huizen die nog onbetaalbaarder zijn dan nu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:00

Marije_jiplover schreef:
Maar waar moeten alle mensen die nu niet aan een woning kunnen komen dan gaan wonen?
Zelfs als je de 10% statushouders eraf haalt die ook woningzoekende zijn, zijn er geen woningen genoeg op dit moment. Dus bouwen moet hoe dan ook.

Dus los van wat men vindt of denkt over boeren...
In de stad er nog meer bijbouwen is simpelweg geen ruimte voor.

Dan bewaar ik toch liever de "echte" natuur zoals bossen en heidevelden en zandverstuivingen en offer landbouwgrond op voor nieuwe woningen (wat had 8nnemiek ook alweer uitgerekend, 1% van alle landbouwgrond?)

Uiteindelijk wil iedereen, linksom of rechtsom, toch een plekje om te wonen?

Of hoe zie je dat dan voor je?

Maar ook dit is een illusie, waar ik woon is er een heel stuk natuur en heidegebied opgeofferd voor het bouwen van woningen. Dus ook die "echte natuur" gaat er gewoon aan.

Als er weer bejaardentehuizen komen dan komt er meer doorstroom, daarnaast kunnen leegstaande kantoorgebouwen omgebouwd worden en is er vooral behoefte aan betaalbare (huur) woningen. Kostendelersnorm afschaffen zorgt er voor dat meer mensen kunnen en willen gaan samenwonen.

Nederland volbouwen is echt niet goed voor de natuur, het klimaat en de uitstoot. Dat de boeren als zondebok worden gemaakt is ook gewoon deels omdat de overheid dat land wilt hebben en mensen trappen er met open ogen in.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:04

Ik las een artikel van een architect (ben haar naam kwijt), die wel goed bekend was met woningbouw en vergunningen, in allerlei raden zat. En die zei dat als we op zoek ging naar woonruimte in bestaande woningen en gebouwen dat er zo een miljoen woonplekken bij konden komen. Zonder te bouwen. Laat het overdreven zijn en het de helft waard, dan is het nog de moeite waard.
En dan bedoelde ze dus door woningsplitsing makkelijker toe te staan, appartementen in kerken en leegstaande kantoorgebouwen e.d.

Een vriendin van mij is bijvoorbeeld zo net in een verbouwde kerk gaan wonen. Daar zitten nu 16 ruime appartementen in.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:06

Maar er is helemaal geen sprake van “helemaal volbouwen”? Zoals al eerder uitgerekend hier is maar een ontzettend klein percentage van de landbouwgrond nodig om het woningtekort te kunnen oplossen. IIRC ging dat om een percentage van 2-3%. Dus er is totaal geen sprake van “Nederland volbouwen”.

@bloodymary: dat zou ik slim vinden :j niet alles hoeft van “nieuwe grond” te komen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:18

Volbouwen is niet direct maar gebeurd natuurlijk wel als de bevolking maar blijft groeien..en er dus alleen maar meer bijgebouwd moet worden.

Bloodymary, ik weet alleen niet of gedwongen huizensplitsing erg leuk gaat zijn. Dat idee was er ook om te doen bij sociale huurwoningen maar dat vind ik zelf dan echt een aanslag op privacy en woon genoot. Maar meer tiny houses toestaan op boerenerven kan ook al helpen en er zijn inderdaad nog zat creatieve ideeen waar naar gekeken kan worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:22

Dat zou goed zijn ook voor de terugkeer van bepaalde voorzieningen (ziekenhuizen, ov, bibliotheken). Ik zou het ook prima vinden om het groene hart op te offeren en de bestaande steden simpelweg uit te breiden. De infrastructuur ligt er al.

Dat zit me nog een beetje dwars aan het "tien nieuwe steden" plan van d66.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:23

Ik woon er zelf 8nnemiek dus vind het een vertekend beeld noemen niet terecht. Ik woon in een gebied met voornamelijk melkveehouders dus we hebben hier geen kassen, spuiten geen roundup en gebruiken geen insecticide. Als er ergens een nest zit zoals afgelopen zomer een zwanennest, maaien we daar heel ruim omheen en laten we een deel staan. Dus dat jij ervaringen hebt met een ander type bedrijven waar het niet zo is, dat kan. Maar ik loop het niet te verzinnen dat onze omgeving zo is zoals ik het schets. Ik geniet hier elke dag van de rust, ruimte, dieren en begroeiing. Ik benoemde dat omdat koeien worden gezien als de grootste vervuilers dus ik nam een gebied met veel melkveebedrijven even als voorbeeld.

Natuurlijk kom ik in de bebouwing richting randstad en ook dat moet er zijn. Maar om nou te zeggen dat Amsterdam een goede plek is voor de natuur ten opzichte van het platteland met melkveebedrijven - nee dat vind ik niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:23

Even een andere manier om er naar te kijken; er zijn bijna 3000 steden en dorpen in Nederland.
Als je 100.000 huizen wil bouwen, dan zijn dat er gemiddeld 33 per stad/dorp.
In een klein dorp bouw je er een handvol op een braak liggend terrein.. in grote steden bouw je hier en daar een appartementencomplex op een plek waar leegstaande kantorenpanden of industrie zat.. dan zit je heel gauw aan die 100.000 zonder dat daar veel natuur of ruimte voor hoeft te wijken.

Die extra huizen zijn nu eenmaal nodig. Daar kunnen we niet omheen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:25

Jildau schreef:
Ik woon er zelf 8nnemiek dus vind het een vertekend beeld noemen niet terecht. Ik woon in een gebied met voornamelijk melkveehouders dus we hebben hier geen kassen, spuiten geen roundup en gebruiken geen insecticide. Als er ergens een nest zit zoals afgelopen zomer een zwanennest, maaien we daar heel ruim omheen en laten we een deel staan. Dus dat jij ervaringen hebt met een ander type bedrijven waar het niet zo is, dat kan. Maar ik loop het niet te verzinnen dat onze omgeving zo is zoals ik het schets. Ik geniet hier elke dag van de rust, ruimte, dieren en begroeiing. Ik benoemde dat omdat koeien worden gezien als de grootste vervuilers dus ik nam een gebied met veel melkveebedrijven even als voorbeeld.

Natuurlijk kom ik in de bebouwing richting randstad en ook dat moet er zijn. Maar om nou te zeggen dat Amsterdam een goede plek is voor de natuur ten opzichte van het platteland met melkveebedrijven - nee dat vind ik niet.

Jullie kunnen beiden gelijk hebben? Ik kom vaak in Friesland en dit is mijn indruk ook. Ik heb ergens in een rapport gelezen dat Friesland het ook enorm goed dat als het gaat om agrarische sector te laten bestaan in cohesie met de natuur. Daar kunnen een aantal provincies nog wat van leren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:29

Jildau schreef:

Maar je brengt het alsof dat het geval is voor heel Nederland. Dat is dus niet zo. Op de meeste plekken wordt dus wél alles kapot gespoten met roundup en insecticide.

Koeien zijn oa zo'n grote vervuilers doordat ze methaan uitstoten. Dat is een broeikasgas 25x sterker dan CO2, en daar kunnen die dieren ook niks aan doen natuurlijk, maar de veestapel is wereldwijd gewoon té groot om de planeet leefbaar te houden.
Op lokaal niveau merk je dat niet zo direct, en gaat het vooral om de stikstof.. maar de broeikasgasuitstoot moeten we ook niet vergeten.

Cer

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:32

Ben je er dan, met 1x 100.000 huizen bouwen? Dat zullen er tzt toch wel meer moeten worden? Of stagneert de groei daarna?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:34

8nnemiek schreef:
Even een andere manier om er naar te kijken; er zijn bijna 3000 steden en dorpen in Nederland.
Als je 100.000 huizen wil bouwen, dan zijn dat er gemiddeld 33 per stad/dorp.
In een klein dorp bouw je er een handvol op een braak liggend terrein.. in grote steden bouw je hier en daar een appartementencomplex op een plek waar leegstaande kantorenpanden of industrie zat.. dan zit je heel gauw aan die 100.000 zonder dat daar veel natuur of ruimte voor hoeft te wijken.

Die extra huizen zijn nu eenmaal nodig. Daar kunnen we niet omheen.

Dat gebeurd al, daarom zijn hier dorpen aan elkaar aan het groeien..de vraag is, wanneer stopt het een keer?

Hier lag een mooi natuurgebied schuin achter het huis, mooie vijver voor vissen en vogels en wat groen er om heen. Dat is verdwenen en zijn ze nu aan het volbouwen met een woonwijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:41

Die architect is Sanne van Manen , heeft 2 jaar geleden Platvorm Woonopgave opgericht.
Heeft goede ideeën die snel een oplossing kunnen geven.
En wat betreft woning splitsen, laat corporaties vrijkomende huurwoningen gedeeltelijk splitsen in twee appartementen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:44

veneri schreef:
De opmerking mbt klimaatvluchtelingen als we geen klimaatmaatregelen treffen gaat er bij mij niet in.
NL als klein landje gaat dat probleem niet kunnen oplossen.(ongeacht wat mijn mening is over klimaat e.d.)
Daarnaast, bij een klimaatramp zal NL tenslotte ook onder water komen te staan, dan worden wij misschien wel de klimaatvluchtelingen.

Ik las hierboven ergens een vraag aan mij wat de nederlandse cultuur dan is volgens mij.
Ik ga daar niet op in. Iedereen van minimaal een jaar of 40 oud weet wat ik bedoel,het is niet zo even uit te leggen.

Gezien de vele reacties die beweren dat ze niet weten wat je bedoelt. Ik weet het wel. Maar je mag er natuurlijk niet over schrijven.

Als je het zgn. huizenprobleem wilt aanpakken, dan moeten gemeenten ook meer rekening gaan houden met de wensen. Een tiny house is echt niet voor iedereen geschikt. En de gemiddelde woning in een dorp heeft tegenwoordig 3 auto's. Beide ouders werken en hebben een auto nodig en minstens 1 van de kinderen is 18 geworden, aan het werk en heeft ook een auto nodig om naar het werk te gaan omdat het ov in de dorpen niet voldoende is (en ook in de vrije tijd veel te beperkt).

OV brengt je immers van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip die je niet past voor een veel te hoge prijs. Oftewel, het OV is in 99% van de gevallen niet echt een optie. Zelfs niet als het gratis is, maar dan zal er wel wat meer gebruik van gemaakt worden denk ik.

Er is echter geen trein of bus die mij bij huis ophaalt en naar de sportbestemming brengt zodat ik die 50kg aan sportuitrusting ook mee kan nemen.

Appartementen zijn niet echt huizen te noemen vind ik. Niet iedereen kan daar gelukkig in worden. Dus hoogbouw is in mijn ogen niet de oplossing. Een tuintje, gratis parkeerruimte voor de deur, dat is toch wel belangrijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:44

Er moeten altijd wat woningen bij blijven komen natuurlijk. Als je denkt aan je jeugd, en langs plekken rijdt waar je lang niet bent geweest, dan is er ook overal enorm veel gebouwd de afgelopen eeuw. Dat houd je toch niet tegen en is van alle tijden. Maar het is nu wel belangrijk om die eerste 100.000 woningen gewoon zo snel mogelijk te kunnen realiseren zodat de druk er wat vanaf is.

Versoepelde regels omtrent wonen in tiny houses en op campings vind ik ook een goede inderdaad. Het blijft belachelijk dat er zo veel vakantiewoningen worden gebouwd terwijl er zo veel woningnood is. Maar geld regeert helaas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:06

Elisa2 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Maar waar moeten alle mensen die nu niet aan een woning kunnen komen dan gaan wonen?
Zelfs als je de 10% statushouders eraf haalt die ook woningzoekende zijn, zijn er geen woningen genoeg op dit moment. Dus bouwen moet hoe dan ook.

Dan bewaar ik toch liever de "echte" natuur zoals bossen en heidevelden en zandverstuivingen en offer landbouwgrond op voor nieuwe woningen (wat had 8nnemiek ook alweer uitgerekend, 1% van alle landbouwgrond?)

Maar ook dit is een illusie, waar ik woon is er een heel stuk natuur en heidegebied opgeofferd voor het bouwen van woningen. Dus ook die "echte natuur" gaat er gewoon aan.

Als er weer bejaardentehuizen komen dan komt er meer doorstroom, daarnaast kunnen leegstaande kantoorgebouwen omgebouwd worden en is er vooral behoefte aan betaalbare (huur) woningen. Kostendelersnorm afschaffen zorgt er voor dat meer mensen kunnen en willen gaan samenwonen.

Nederland volbouwen is echt niet goed voor de natuur, het klimaat en de uitstoot. Dat de boeren als zondebok worden gemaakt is ook gewoon deels omdat de overheid dat land wilt hebben en mensen trappen er met open ogen in.

En welk beleid wordt er al jaren uitgevoerd in Nederland? Niet het linkse wat hier zo verafschuwd wordt.
Ik zou dus liever niet die heide opofferen, maar landbouwgrond, zoals in het programma van PvdA/GL te lezen is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:11

Weet iemand welke partij de bejaardentehuizen (doorstroom) hoog op de agenda heeft, behalve de PVV? Misschien 50+?

Ik zie dat D66 de zestigplusser al als 'oudere' ziet.. :) Die mensen moeten sowieso meestal nog 7 jaar gewoon werken.. ze zeggen wel iets over kleinschalige woonvormen, dat klinkt wel oke.
GLPvdA lijkt meer in te zetten in verpleeghuisplekken en lijkt juist thuiswonen te stimuleren, hun visie sluit wat dat betreft niet aan bij de mijne

Zijn er nog andere ideeen van andere partijen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:24

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:27

Jildau schreef:

Amsterdam is sowieso een vreselijk plek. Stad en platteland vergelijken kan niet.

Maar de monocultuur is niet heel goed voor de biodiversiteit. Zeker niet in de akkerbouw en nog erger de bloementeelt. Want daar wordt echt veel gif gespoten. :o

Maar ook in Friesland zijn er problemen. Bijvoorbeeld met de waterstand. De landbouw en veeteelt gebruikt veel water en wil de waterstand laag houden. Wat ten koste gaat van de natuur en ik geloof ook dat er daardoor verzakkingen van huizen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:32

Cer schreef:
Ben je er dan, met 1x 100.000 huizen bouwen? Dat zullen er tzt toch wel meer moeten worden? Of stagneert de groei daarna?

We bouwen al jaren geen 100.000 huizen meer dus we moeten er nu 400.000 inhalen, wil het echt zoden aan de dijk zetten :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:33

Bij GL/PvdA lees ik dit:
"3. Samen ouder worden

Zorg moet bereikbaar en betaalbaar zijn, zeker de ouderenzorg. GroenLinks-PvdA wil de doorgeslagen marktwerking in de sector tegengaan, wachtlijsten aanpakken, en investeren in extra verpleeghuisplekken.

Er komt één wettelijk raamwerk voor verpleging, verzorging, en ondersteuning bij elkaar. Dat maakt het makkelijker voor zorgverleners en mantelzorgers om samen te werken. Zo steunen we hulpbehoevende ouderen gezamenlijk, en voorkomen we dat we langs elkaar heen werken. Op die manier is het aantrekkelijker voor ouderen om thuis te blijven wonen."

Zij willen dus ook voldoende plekken voor mensen die het echt nodig hebben.

Er zijn heel veel oudere mensen die echt niet hun huis uit willen. Ik heb beide meegemaakt, en een bejaardentehuis is ook niet alles.
Ik zie liever dat er meer wordt ingezet op aanleunwoningen. Daar kunnen oudere mensen veilig 'zelfstandig' wonen, met partner eventueel, met toch zorg vlakbij. Zo lang mensen nog veilig voor zichzelf kunnen zorgen vind ik dat veel fijner dan een bejaardentehuis.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-10-25 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:37

Hm, ik weet niet wat ik van dat opiniestuk vindt.. het is wel erg gechargeerd.

Er is een groep ouderen die zit te vereenzamen thuis. En die groep wordt volgens mij stelselmatig overgeslagen, ze hebben simpelweg geen keus. Ik zie niet in hoe je ouderen meer isoleert in een bejaardentehuis (los van de kosten), anders dan wanneer ze nu alleen wonen. Het stuk lijkt het weer neer te leggen bij de buurt.
De kosten die in dat stuk genoemd worden, wijzen naar verpleeg en verzoringshuizen, niet naar de kosten van bejaardentehuizen.

"De bejaardenhuizen zijn gesloten omdat veel ouderen, al dan niet met een lichte zorgvraag, prima zelfstandig kunnen wonen en leven" ..ja, maar wilden ze dat ook?
Bij de zin "ze willen langer thuis blijven wonen" kan je doorklikken op een document dat de schrijnende situatie beschijft van het verdwijnen van verzorgingshuizen (en niet het onderzoek van ANBO, die pagina bestaat niet meer). En dan staat er iets over kleinschalig wonen met zorgniveau 5 (dat is 24uurs zorg zegt google). Verder lijken de issues teruggelegd te worden bij de buurt..

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:43

Marije_jiplover schreef:

Ik denk dat het heel veel zou schelen als bejaardentehuizen terugkomen.
Veel ouderen die eigenlijk niet meer zelfatandig kunnen of willen wonen, maar nergens heenkunnen.
Of de seniorenwoningen die er zijn, zijn onbetaalbaar,of er is geen plek.
Vaak houd 1 zo'n oudje op die manier wel een eengezinswoning bezet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:45

Cer schreef:
Hm, ik weet niet wat ik van dat opiniestuk vindt.. het is wel erg gechargeerd.

Er is een groep ouderen die zit te vereenzamen thuis. En die groep wordt volgens mij stelselmatig overgeslagen, ze hebben simpelweg geen keus. Ik zie niet in hoe je ouderen meer isoleert in een bejaardentehuis (los van de kosten), anders dan wanneer ze nu alleen wonen. Het stuk lijkt het weer neer te leggen bij de buurt.
De kosten die in dat stuk genoemd worden, wijzen naar verpleeg en verzoringshuizen, niet naar de kosten van bejaardentehuizen.

"De bejaardenhuizen zijn gesloten omdat veel ouderen, al dan niet met een lichte zorgvraag, prima zelfstandig kunnen wonen en leven" ..ja, maar wilden ze dat ook?
Bij de zin "ze willen langer thuis blijven wonen" kan je doorklikken op een document dat de schrijnende situatie beschijft van het verdwijnen van verzorgingshuizen (en niet het onderzoek van ANBO, die pagina bestaat niet meer). En dan staat er iets over kleinschalig wonen met zorgniveau 5 (dat is 24uurs zorg zegt google). Verder lijken de issues teruggelegd te worden bij de buurt..

Daarom vind ik zo'n aanleunwoningen ook echt ideaal. Helemaal aangepast op ouderen, gelijkvloers en alles goed bereikbaar, en het zijn complexen met tig woningen bij elkaar waar ook meestel een gezamenlijke ruimte is en dagvoorziening, apotheek, restaurant, fysio, pedicure enz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:47

8nnemiek schreef:
Daarom vind ik zo'n aanleunwoningen ook echt ideaal. Helemaal aangepast op ouderen, gelijkvloers en alles goed bereikbaar, en het zijn complexen met tig woningen bij elkaar waar ook meestel een gezamenlijke ruimte is en dagvoorziening, apotheek, restaurant, fysio, pedicure enz.

Zo was het bejaardentehuis van mn Opa ook, wat is dan het definitieverschil tussen aanleunwoningencomplex en bejaardentehuis? Want dan zit het daar denk in