17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

_San87_ schreef:
Bloodymary schreef:
Vrouwen zijn gelijk aan mannen.

Nee, dat zijn we niet en zullen dat logischerwijs ook nooit worden. Onze lichamen steken anders in elkaar. We zijn gelijkwaardig.

Even een vrouwenrechten-rant :+ :

1. Vrouwen zijn zwakker dan mannen. het is nu eenmaal zo (op enkele uitzonderingen na). In een lastige situatie kan de man áltijd de vrouw overmeesteren. En ook al zou hij niet tot geweld grijpen, elke vrouw wéét dat dat kan, en dat zij verliest. Zij geeft dus als het écht moet eerder na, dan de risico nemen om in elkaar gemept worden (of erger). Vrouwen en mannen zijn dus niet gelijk en zullen het ook niet worden. Fysiek. Mentaal / qua kennis en ervaring kunnen ze wél gelijk zijn. Dus komen we bij >>

2. Vrouwenrechten, kiesrecht, recht om te werken (!), recht om politiek in te gaan, recht om te studeren (zeker universitair), recht om het leger in te gaan... zijn allemaal rechten van pak en beet 100-150 jaar geleden. Dus 1900 jaar (+nog wat voor Christus) telde de vrouw niet mee. En nog steeds zijn er grenzen (denk aan de 'functie' Paus). Dus dat vrouwen überhaupt meedoen is betrekkelijk kort geleden pas. En in de 100 en nog wat jaar is zeker nog niet de loonkloof, het glazen plafond, de old boy's netwerken etc opgelost. Misschien binnen 500 jaar? En dan zijn er nog (vnl niet-westerse) landen waar de situatie nog steeds verkeert op niveau 100 jaar geleden.

Dus dat is waar "we" mee te maken hebben. En vrij recente stroming, waarbij onze opa's (en oma's) er nog heel anders naar kijken. En de eerste generatie migranten ook en hun kinderen krijgen het van huis uit mee.

Alsnog, de meeste mannen deugen. Ze hebben geen probleem met vrouwen. Ze vertrouwen dat wij even goed kunnen nadenken en beslissingen maken. Ze luisteren en stellen hun mening bij als de vrouw het beter weet (ook in werkomgeving). Ze behandelen ons gelijkwaardig. Prima. Alleen, het gros van hun doet er verder niets mee. Ze zitten veilig in hun mannenbubble en als ze collega's aanspreken op fout gedrag worden ze neergezet als watje of zeurpiet. Dus ze doen dat niet. Zo erg was die opmerking toch niet? En als je met ze vrouwenrechten bespreekt beamen ze van alles. Maar er gebeurt niets. En ik vind dat dáár de verandering mag beginnen. Bij de mannen. Bij de goede mannen!

Want de slechte mannen luisteren zeker niet naar vrouwen. Vrouwen mogen piepen wat ze willen en met borden op Station Eindhoven staan. Zo lang mannen elkaar niet gaan corrigeren of anderszins verantwoordelijkheid nemen blijft het "zwakke" vrouwen tegen de bevestigde orde.

En dit is precies wat 'de visboer van Benzz' ook al zei. Het is geen vrouwenprobleem. En je als vrouw noodgedwongen in tenten verhullen of als 'one of the guys' opstellen, prima, maar dat lost weinig op voor de rest van de vrouwen.

Nog iets dat opviel van de week, video waar wereldleiders het woord nemen bij de meeting bij Trump. Iedereen heeft het over oorlog en vernietiging en veiligheid etc, behalve Ursula von der Leyen, zij heeft het over kinderen en oma zijn! Kan geframed zijn (misschien zei ze veel meer) of kan zelfs een keuze (van haar) zijn om Trump te paaien (in zijn kijk op vrouwen), maar toch. Video, op 0:38.

Dus dat. op dat niveau... nog steeds. Gelijkwaardig staat mooi op papier.

Spoiler:
Edit achteraf: waarom heb ik moeite met Ursula? Net daarvoor zeg ik toch dat vrouwen geen 'one of the guys' moeten zijn? Waarom mag ze niet oma zijn? Omdat dat op zwakte wijst? Eigenlijk heb ik moeite andersom - waarom was het geen man die de kinderen benoemde?? Blijft lastig...
Laatst bijgewerkt door Ponytante op Gisteren, 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:44

Bedankt voor de les vrouwenrechten. Ik weet dat we er in de praktijk nog lang niet zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

De gewone man heeft ook nog niet zo lang rechten.
Algemeen kiesrecht voor mannen bestaat sinds 1917. Een wijziging van de kieswet zorgde dat vanaf 1920 ook vrouwen naar de stembus mochten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Sintara schreef:
De gewone man heeft ook nog niet zo lang rechten.
Algemeen kiesrecht voor mannen bestaat sinds 1917. Een wijziging van de kieswet zorgde dat vanaf 1920 ook vrouwen naar de stembus mochten.

Tot 1956 waren getrouwde vrouwen handelingsonbekwaam en mochten ze zelf geen bankrekening openen. Dus zo goed was het in 1920 voor vrouwen nog niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Ponytante schreef:
Even een vrouwenrechten-rant :+ :

1. Vrouwen zijn zwakker dan mannen. het is nu eenmaal zo (op enkele uitzonderingen na). In een lastige situatie kan de man áltijd de vrouw overmeesteren. En ook al zou hij niet tot geweld grijpen, elke vrouw wéét dat dat kan, en dat zij verliest. Zij geeft dus als het écht moet eerder na, dan de risico nemen om in elkaar gemept worden (of erger). Vrouwen en mannen zijn dus niet gelijk en zullen het ook niet worden. Fysiek. Mentaal / qua kennis en ervaring kunnen ze wél gelijk zijn. Dus komen we bij >>

2. Vrouwenrechten, kiesrecht, recht om te werken (!), recht om politiek in te gaan, recht om te studeren (zeker universitair), recht om het leger in te gaan... zijn allemaal rechten van pak en beet 100-150 jaar geleden. Dus 1900 jaar (+nog wat voor Christus) telde de vrouw niet mee. En nog steeds zijn er grenzen (denk aan de 'functie' Paus). Dus dat vrouwen überhaupt meedoen is betrekkelijk kort geleden pas. En in de 100 en nog wat jaar is zeker nog niet de loonkloof, het glazen plafond, de old boy's netwerken etc opgelost. Misschien binnen 500 jaar? En dan zijn er nog (vnl niet-westerse) landen waar de situatie nog steeds verkeert op niveau 100 jaar geleden.

Dus dat is waar "we" mee te maken hebben. En vrij recente stroming, waarbij onze opa's (en oma's) er nog heel anders naar kijken. En de eerste generatie migranten ook en hun kinderen krijgen het van huis uit mee.

Alsnog, de meeste mannen deugen. Ze hebben geen probleem met vrouwen. Ze vertrouwen dat wij even goed kunnen nadenken en beslissingen maken. Ze luisteren en stellen hun mening bij als de vrouw het beter weet (ook in werkomgeving). Ze behandelen ons gelijkwaardig. Prima. Alleen, het gros van hun doet er verder niets mee. Ze zitten veilig in hun mannenbubble en als ze collega's aanspreken op fout gedrag worden ze neergezet als watje of zeurpiet. Dus ze doen dat niet. Zo erg was die opmerking toch niet? En als je met ze vrouwenrechten bespreekt beamen ze van alles. Maar er gebeurt niets. En ik vind dat dáár de verandering mag beginnen. Bij de mannen. Bij de goede mannen!

Want de slechte mannen luisteren zeker niet naar vrouwen. Vrouwen mogen piepen wat ze willen en met borden op Station Eindhoven staan. Zo lang mannen elkaar niet gaan corrigeren of anderszins verantwoordelijkheid nemen blijft het "zwakke" vrouwen tegen de bevestigde orde.

En dit is precies wat 'de visboer van Benzz' ook al zei. Het is geen vrouwenprobleem. En je als vrouw noodgedwongen in tenten verhullen of als 'one of the guys' opstellen, prima, maar dat lost weinig op voor de rest van de vrouwen.

Nog iets dat opviel van de week, video waar wereldleiders het woord nemen bij de meeting bij Trump. Iedereen heeft het over oorlog en vernietiging en veiligheid etc, behalve Ursula von der Leyen, zij heeft het over kinderen en oma zijn! Kan geframed zijn (misschien zei ze veel meer) of kan zelfs een keuze (van haar) zijn om Trump te paaien (in zijn kijk op vrouwen), maar toch. Video, op 0:38.

Dus dat. op dat niveau... nog steeds. Gelijkwaardig staat mooi op papier.

Spoiler:
Edit achteraf: waarom heb ik moeite met Ursula? Net daarvoor zeg ik toch dat vrouwen geen 'one of the guys' moeten zijn? Waarom mag ze niet oma zijn? Omdat dat op zwakte wijst? Eigenlijk heb ik moeite andersom - waarom was het geen man die de kinderen benoemde?? Blijft lastig...

Mooi verwoord. :j

Ik lees voornamelijk mee maar hier sluit ik me bij aan. Zou fijn zijn als de goede mannen wat meer van zich laten horen wbt het corrigeren van de foute mannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Inmiddels is er een run op pepperspray... Iets dat je eigenlijk niet bij je mag dragen want formeel is het een "wapen". Op het moment dat je je aanvaller hiermee bespuit en hij doet aangifte heb jij een probleem.
Mijn man vertelde mij gisteren dat de dochter van een collega van hem (zwarte band karate) zo'n gast flink heeft aangepakt. Zij heeft daarvoor 2 dagen in de bak gezeten.
Het zou helpen als de politie en rechtspraak onvoorwaardelijk de kant van het slachtoffer zouden kiezen en niet die van de dader. En het zou helpen zo'n gast die vrouwen lastig valt standaard een paar dagen in de bak te laten logeren met de waarschuwing dat dit langer gaat duren als hij doorgaat met dat gedrag. Harder aanpakken die gasten is denk ik het enige dat helpt. Wie niet horen wil moet dan maar voelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Citaat:
Ik weet nog dat ik 20 was of zo, best lang geleden. Het was late schemer. Ik fietste gelijk op achter een meisje langs de Haarlemse Randweg op het fietspad. Het meisje ging steeds harder fietsen. Dat vond ik gek. Het duurde even voordat ik me realiseerde dat ze dat deed omdat ik achter haar fietste. Ik voelde meteen schaamte. Wilde haar geruststellen. Maar realiseerde me ook dat elke poging daartoe misschien het tegenovergestelde van wat ik wilde zou opleveren. Dus remde ik af en vergrootte de afstand.
Ik ben dat nooit vergeten. De schaamte voor het man-zijn, de machteloosheid van de wens om gerust te stellen maar dat niet kon.
En later, als vader, de wens dat ze heel zouden thuiskomen, elke keer weer.
Dus ja Sharon, ik voel wat jij voelt. Als ouder. Maar ik voel het ook als man. En ik wil die schaamte niet moeten hoeven voelen. Maar zover is het nog niet. Ik wens alle mannen dezelfde schaamte toe, al is het maar voor even. Gewoon om te leren dat het anders moet.

Een hele mooie post van een man op het bericht op Linkedin van Sharon Dijksma. De bewustwording wat mannen kunnen opwekken ondanks dat ze geen kwaad in de zin hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Babootje schreef:
Inmiddels is er een run op pepperspray... Iets dat je eigenlijk niet bij je mag dragen want formeel is het een "wapen". Op het moment dat je je aanvaller hiermee bespuit en hij doet aangifte heb jij een probleem.
Mijn man vertelde mij gisteren dat de dochter van een collega van hem (zwarte band karate) zo'n gast flink heeft aangepakt. Zij heeft daarvoor 2 dagen in de bak gezeten.
Het zou helpen als de politie en rechtspraak onvoorwaardelijk de kant van het slachtoffer zouden kiezen en niet die van de dader. En het zou helpen zo'n gast die vrouwen lastig valt standaard een paar dagen in de bak te laten logeren met de waarschuwing dat dit langer gaat duren als hij doorgaat met dat gedrag. Harder aanpakken die gasten is denk ik het enige dat helpt. Wie niet horen wil moet dan maar voelen.

Het is gevaarlijk spul, als de wind iets verkeerd staat heb je het zelf in je gezicht.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Benzz schreef:
Babootje schreef:

Het is gevaarlijk spul, als de wind iets verkeerd staat heb je het zelf in je gezicht.

veel mensen kopen dit spul , weten niet hoe ze het moeten gebruiken en verblinden zichzelf ipv de dader.. zo word de situatie nog gevaarlijker

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Ze hebben ook smurfenspray :j
Dat doet zeer en ze lopen een paar dagen duidelijk voor banketstaaf!

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

Het is echt ongelooflijk triest dat zo’n zieke geest dit meisje, Lisa, dit heeft aangedaan. Echt onbegrijpelijk.
Ik heb meer details omtrent dit, maar deze ga ik niet delen uit respect. Ik lees veel dat de politie veel faalt, deze niet op tijd was, te laat was. In dit geval, al had de politie er binnen één minuut geweest, ze hadden Lisa niet kunnen redden..

Laten we met zijn allen toch goed op elkaar letten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Een klein flesje deo in je tas. Werkt goed :o

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

rien10 schreef:
Een klein flesje deo in je tas. Werkt goed :o

Mijn kruising mechelaar, dat werkt ook goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Je kan beter een mes in je tas doen. Mag ook niet maar ik wil wel iets bij me hebben als ik ‘‘s avonds op de fiets stap.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Een hond is niet voor iedereen een optie, deo is net even wat makkelijker ..
Een mes mag gewoon niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Suzanne F. schreef:
Je kan beter een mes in je tas doen. Mag ook niet maar ik wil wel iets bij me hebben als ik ‘‘s avonds op de fiets stap.

Als je niet weet hoe wapens te gebruiken, loop je eerder kans dat het tegen je werkt :o

Zeg niet dat jij dat niet weet. Maar in het algemeen wordt het door jan en alleman bij zich dragen van wapens er niet veiliger op. Niet in de laatste plaats voor degene die ze bij zich heeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Eretria schreef:
Het is echt ongelooflijk triest dat zo’n zieke geest dit meisje, Lisa, dit heeft aangedaan. Echt onbegrijpelijk.
Ik heb meer details omtrent dit, maar deze ga ik niet delen uit respect. Ik lees veel dat de politie veel faalt, deze niet op tijd was, te laat was. In dit geval, al had de politie er binnen één minuut geweest, ze hadden Lisa niet kunnen redden..

Laten we met zijn allen toch goed op elkaar letten.

Waarom moet je hier dan melden dat je meer details hebt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Het is natuurlijk te zot voor woorden dat we wederom het gesprek op deze manier voeren. Alsof wij als vrouwen het probleem zijn?

Afbeelding

Deze zag ik op Linkedin voorbij komen, een oproep van een man aan alle leidinggevende mannen om dit met regelmaat in een vergadering bespreekbaar te maken. Goed iniatief.

Plus mag het ook weleens wat hoger op de politieke agenda.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

er werden in dit topic 2 grafieken gedeeld met de feitelijke cijfers , daar reageert niet niemand op of wordt afgedaan of het wel klopt .. wat ja dat past niet in jullie straatje he?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Lieser schreef:
Wintu schreef:
Dan scheer je voor het gemak alle mannen die rechts stemmen over een kam? Oh en het halve platteland ook meteen? Weinig tolerant.

En dan vergat ik ook nog de rechtse studentenverenigingen die vrouwonvriendelijk zijn, zoals het Amsterdamse studentencorps waar toespraken werden gehouden waarin vrouwen 'prutsmutsen' en 'sperma-emmers' werden genoemd. Ook werd gesteld dat "mannen de nekken van vrouwen moeten breken, om hun banketstaaf in te steken'.

Zo'n jongeman gaat daarna met zijn dronken kop het uitgaansleven in -:(-

OKe, maar de meesten nemen het niet heel letterlijk en worden er niet zoveel nekken gebroken. De cultuur van een studentenvereniging is extreem en het slag dat er rondloopt is ook niet heel doorsnee. Als we alles af gaan meten tegen dit soort dingen dan is het al gauw heel ingewikkeld allemaal. Nu kan ik heel uitgebreid gaan uitleggen over de leeftijdsgroep, de ontwikkeling van de hersenen, de bewegingen in de sociale wereld enzovoort, maar ik denk niet dat het hier goed begrepen wordt.
Het is wel goed dat excessen naar buiten komen en sommige dingen verboden worden, dan weten wij waar we rekening mee moeten houden.

@ Duopenotti, als je dat stel al een stel mafkezen vindt, dan vind je dat dus ook van een ontzettend groot deel van Nederland en de wereld. Er zijn veel mensen die zich completer voelen met een gezin dan alleen en daar is helemaal niks mafkezerigs aan. Het is misschien een beetje een ouderwetse instelling, maar niet maf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

hakkipilke87 schreef:
er werden in dit topic 2 grafieken gedeeld met de feitelijke cijfers , daar reageert niet niemand op of wordt afgedaan of het wel klopt .. wat ja dat past niet in jullie straatje he?

Even teruggekeken naar de grafieken, want had ze even gemist.
En ik zie idd feitelijke cijfers, maar niet waar die cijfers voor staan.
Er is om uitleg gevraagd maar die is er nog niet, ms komt die nog.
Het is op deze manier niet duidelijk hoe de grafiek gelezen moet worden.

Maar kom jij speciaal in dit topic met dit als eerste bericht? :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Ik zie dit topic nu pas
Heb het nieuws over het meisje en de discussies over meiden alleen fietsen op SM wel een beetje gevolgt.
Ik ben opgegroeid in De Haagse Molenwijk "laakkwartier" V.a mijn 15e werkte ik bij mc donalds v.a mijn 16 fulltime met wisselende diensten en fietste of ging met ov alleen naar huis. Fietsen voelde veiliger omdat ik een overstap had bij het Hollands spoor waar het een tijd echt gevaarlijk was.

Maaaaar ik ging alleen en zo iets dat dat gebeurd met een meisje is verschrikkelijk. Maar iemand die dat doet is ziek in zijn hoofd. Dit meisje is net tegen die ene gek aan gelopen en dat is heel triest. Ik ben en blijf van mening dat meisjes en vrouwen gewoon het huis uit moeten kunnen 24 uur per dag, alleen of samen en dan voor de gezelligheid.

Ook ben ik van mening dat er teveel van die gekken waar al bekend van is dat ze zo zijn vrij rond lopen.
Maak ze af of sluit ze op. Maar laat ze niet lopen in het kader van iedereen verdiend een kans. Want Lisa en bijv Anne Faber die verdiende de kans om veilig over straat te gaan maar omdat Debielen en echt monsterlijke debielen die het ademen niet waard zijn persee een kans moeten krijgen in de maatschappij. Hebben zij dat met hun leven moeten bekopen.

Ik hoop zo dat ze er op een dag van leren en deze monsters gewoon vredig worden ingeslapen ofzo.

Ik ben blij dat ik niet in zo'n instelling werk. Ik zou ze echt eigenhandig afmaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

hakkipilke87 schreef:

Hier de reactie van CBS op het gebruik van de cijfers en grafieken van Jan van Beek.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... chapper-is

@Befunny,
Mensen zoals jij worden gelukkig niet aangenomen in deze instellingen !!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Suzanne F. schreef:

Even los van of je ermee om kan gaan, maar een zakmes mag je gewoon bij je hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Even los van of je ermee om kan gaan, maar een zakmes mag je gewoon bij je hebben.

Mooi. Dan gaat die voortaan in de tas.