Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:43

anjali schreef:
[*]
Getup schreef:

Nee ....

Vind dat gedram van sommige hier over Dorine haar mening ook irritant trouwens.

Weer terug naar Syrië en minister Faber ?

Goed. Ik weet 99% zeker dat er in heel Syrie niet 1 regenboogzebrapad is. Trouwens in het hele Midden-Oosten niet. Het enige land daar waar dat wel zou kunnen (al denk ik dat ze daar wel wat anders aan hun hoofd hebben helaas) dat is Israel.

Laten we onze zegeningen tellen en blij zijn dat we in NL wonen.
Hier zijn vanaf de 70’s bergen verzet. Ik krijg alleen soms de indruk dat we terug gaan in de tijd waar het gaat om verdraagzaamheid en acceptatie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:00

mysa schreef:
Nou moet ik heel eerlijk zeggen, dat ik die letters ook niet kan onthouden.
Maar ik heb ze ook eigenlijk zelden of nooit nodig in een gesprek. Jullie wel?

Oh same for me, maar als het op een forum als bokt hierover ga doe ik wel even moeite om ze te googlen zodat ik het correct en respectvol benoem.

Dorine92 schreef:
Voor mij is dat geen normale benaming. Het zijn teveel letters voor iets wat me sowieso niet interesseert. Doe gewoon waar je zin in hebt (binnen bepaalde kaders uiteraard), ik vind het allemaal prima. En dat woord queer die ik zo nodig van jullie moest zeggen klopt dus blijkbaar ook niet, want die wordt als 1 van de opties wat je kunt zijn genoemd in dat artikel. Dus dan is het blijkbaar geen overkoepelende term. Daarnaast vind ik het niet een woord die bij mij past. Net als dat ik nooit zou zeggen dat ik in een prachtige "accommodatie" woon. Gewoon niet mijn ding, ik noem het een huis. En mezelf noem ik grijze dakduif of ouwe graftak als ik mn haar te lang niet geverfd heb. Dat moet ik allemaal lekker zelf weten. Dus je kunt hoog en laag springen, maar die woorden ga ik gewoon niet gebruiken. Punt

En dit maakt dat je gewoon ontzettend disrespectvol overkomt. Je kan ze wellicht niet weten, maar als het al zo vaak verteld is en je gebruikt dan alsnog zo’n denigrerende term als “allelettersvanhetalfabet-plus” gebruikt, dan ben je gewoon asociaal. Dat doe je imo niet als je een nette discussie over een meningsverschil hebt.

Je voorbeeld slaat nergens op want zowel accommodatie als huis zijn correcte termen.

En overigens is queer in de volksmond wel een soort van overkoepelende term die ze -voor zover ik weet- in de community ook gebruiken. En het wordt hier ook benoemd als béter alternatief voor wat je gebruikt. Dus om dan zo te zeuren over een specifieke definitie, gewoon om te zeuren… tja. Wat Eleeke zegt ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:32

Eleeke schreef:
Mensen die dik zijn bv dikke trollen noemen omdat je die gemeenschap niet steunt, en die mensen je maar door de keel worden geduwd is bodyshaming
Bodypositivity is ook een movement die aan de weg timmert. Van die reclames met dikke mensen in ondergoed.

Met jouw woorden: Prima dat er dikke mensen zijn, maar ze moeten het niet door m'n strot duwen. Al die reclames enzo dus ik noem ze lekker zoals ik wil.

Jouw alle letters is voor mij net zo erg.

Ik vind deze dingen hierboven ook absoluut niet kunnen, maar ik vind ze wel vergelijkbaar met wat jij doet. En misschien dringt het door wat je zegt over queer mensen door deze vergelijking.

Nou eerlijk.. ik vind overgewicht ook niet per sé iets wat we zo moeten aanmoedigen. Heel leuk die bodypositivity maar als straks iedereen hartinfarcten krijgt ben je aan het eind van de streep ook niet per se handig bezig. Bodyshaming is niet nodig natuurlijk maar een maatje meer (of zes maatjes meer, want laten we eerlijk zijn, 100 jaar geleden had de gemiddelde vrouw het huidige maatje 34-36) teveel promoten is wel het andere uiterste.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:33

Eleeke schreef:
Dorine92 schreef:
Hmm nou zo zie je maar weer hoe dat verschilt dan. Ik heb nog nooit 1 moslim gesproken die homoseksualiteit erkent, en nog nooit 1 christen gesproken die homoseksualiteit ontkent. Overigens wel dat ze het niet goedkeuren, maar alle moslims die ik heb gesproken ontkennen gewoon volledig het bestaan van homoseksualiteit. Dus die hebben gezegd te denken dat mensen doen alsof ze dat zijn. Dus dat bijvoorbeeld zelfs kinderen het acteren.
En ik heb echt veel moslims gesproken. Op werk, in alle landen waar ik ben geweest.. niet eentje die het erkende. Overigens wel eentje gesproken die seks met een man heeft gehad :+ maar dat was een foutje ofzo. Vaag verhaal. Zou heel goed kunnen dat hij wel homo was

Mijn schoonzoon is moslim ( en gay dus).

Cool. En wat vinden zijn ouders ervan? Ziet hij die nog? En weet iedereen in zijn familie het?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:35

Electra63 schreef:
Dorine92 schreef:
Hmm nou zo zie je maar weer hoe dat verschilt dan. Ik heb nog nooit 1 moslim gesproken die homoseksualiteit erkent, en nog nooit 1 christen gesproken die homoseksualiteit ontkent. Overigens wel dat ze het niet goedkeuren, maar alle moslims die ik heb gesproken ontkennen gewoon volledig het bestaan van homoseksualiteit. Dus die hebben gezegd te denken dat mensen doen alsof ze dat zijn. Dus dat bijvoorbeeld zelfs kinderen het acteren.
En ik heb echt veel moslims gesproken. Op werk, in alle landen waar ik ben geweest.. niet eentje die het erkende. Overigens wel eentje gesproken die seks met een man heeft gehad :+ maar dat was een foutje ofzo. Vaag verhaal. Zou heel goed kunnen dat hij wel homo was

Dat zegt veel over jouw omgeving.
Maar ook over je gespreksonderwerpen :D l. Vraag je aan iedere moslim of christen dan hoe zij denken over homoseksualiteit?

Ja eigenlijk best vaak. Ik praat eigenlijk altijd over alles dus het komt vanzelf wel op zulke onderwerpen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:41

Dorine92 schreef:
Nou eerlijk.. ik vind overgewicht ook niet per sé iets wat we zo moeten aanmoedigen. Heel leuk die bodypositivity maar als straks iedereen hartinfarcten krijgt ben je aan het eind van de streep ook niet per se handig bezig. Bodyshaming is niet nodig natuurlijk maar een maatje meer (of zes maatjes meer, want laten we eerlijk zijn, 100 jaar geleden had de gemiddelde vrouw het huidige maatje 34-36) teveel promoten is wel het andere uiterste.
Er wordt nergens aangemoedigd om maar zo dik mogelijk te worden, er wordt alleen aangemoedigd om mensen met obesitas net zo te accepteren als mensen zonder obesitas.
Obesitas is een ziekte, net als dat MS of Alzheimer een ziekte is, en het is toch wel heel erg fijn als iedereen een beetje geaccepteerd wordt, zonder aan een bepaald plaatje te moeten voldoen.
En het is erg fijn om als iemand met overgewicht ook gewoon kleding te kunnen dragen.

Edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door Polar op 16-03-25 00:01, in het totaal 4 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:41

Ninx schreef:
anjali schreef:
[*]
Goed. Ik weet 99% zeker dat er in heel Syrie niet 1 regenboogzebrapad is. Trouwens in het hele Midden-Oosten niet. Het enige land daar waar dat wel zou kunnen (al denk ik dat ze daar wel wat anders aan hun hoofd hebben helaas) dat is Israel.

Laten we onze zegeningen tellen en blij zijn dat we in NL wonen.
Hier zijn vanaf de 70’s bergen verzet. Ik krijg alleen soms de indruk dat we terug gaan in de tijd waar het gaat om verdraagzaamheid en acceptatie.

Dat is sowieso van alle tijden. In Egypte had je toch vroeger ook Cleopatra enzo. Vrouwen mochten handel drijven, beslissingen nemen, bezit hebben, van alles. En nu die vrouwen daar hoofddoek op en thuis blijven.

Maar ik denk dat we op zich behoorlijk veel verdragen en accepteren momenteel. Het moet alleen altijd weer nog gekker. Je moet dingen niet alleen accepteren maar je moet het ook nog leuk vinden en actief meedoen en promoten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:48

Polar schreef:
Dorine92 schreef:
Er wordt nergens aangemoedigd om maar zo dik mogelijk te worden, er wordt alleen aangemoedigd om mensen met obesitas net zo te accepteren als mensen zonder obesitas.
Obesitas is een ziekte, net als dat MS of Alzheimer een ziekte is, en het is toch wel heel erg fijn als iedereen een beetje geaccepteerd wordt, zonder aan een bepaald plaatje te moeten voldoen.
En het is erg fijn om als iemand met overgewicht ook gewoon kleding te kunnen dragen.

Dat snap ik maar het is tegenwoordig wel een beetje een pampercultuur. Alles moet koetelekoetie want oh stel je voor dat je een zieltje krenkt of dat iemand zich beledigd voelt. Soms is de waarheid horen wel gezonder dan elke keer oh joh geeft niet. Even kort gezegd, het is nog altijd beter als de mensen zich wat meer gaan aanpassen aan de maat van de kleren, dan dat we de kleren gaan aanpassen op de maat van de mensen. En obesitas een ziekte... nja.. het is altijd wel erg veel voorgekomen in landen waar men te veel en ongezond eet, en vrijwel niet in hele arme landen.
Dus ik vind dat je wel moet oppassen met dat hele bodypositivity eigenlijk. Het blijft gewoon erg ongezond om dik te zijn

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:59

Het is een feit dat obesitas een ziekte is en gelukkig komt daar steeds meer en meer kennis over.
Zeg je ook tegen mensen met MS dat ze maar gewoon een beetje krachttraining moeten gaan doen?
Of tegen mensen met Alzheimer dat ze wat vaker memory en andere geheugenspelletjes moeten spelen?
Want het is zo ongezond om ziek te zijn.

Natuurlijk is het niet gezond om extreem overgewicht te hebben, maar dat betekent niet dat iemand met overgewicht geen respect verdient.
En die "pampercultuur" waar je het over hebt; het gaat er niet om iedereen maar in de watten te leggen, het gaat erom dat mensen niet als minderwaardig behandeld worden omdat ze er anders uitzien.
Bodypositivity betekent niet "blijf vooral ongezond", maar "je bent als mens nog steeds waardevol, ongeacht je gewicht (of sproetjes, of grote neus, of schele ogen, etc.)".

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:11

Obesitas is in sommige gevallen een aandoening en in andere gevallen een gevolg van verkeerde leefstijl.
Een verkeerde leefstijl is in sommige gevallen het gevolg van sociale omstandigheden, in andere gevallen een pathologische aandoening. Verslavingsgevoeligheid bijvoorbeeld, is al aangetoond in de hersenen. Ik denk dat dit het topje van de ijsberg is en er in de toekomst nog veel meer verbanden worden aangetoond.

Polar

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:16

Het gaat wel heel erg off-topic nu, dus bij deze mijn laatste bericht hierover. :o
Maar hier een linkje dat ik zo snel kan vinden: https://eetexpert.be/obesitas-als-ziekte

Er is bijvoorbeeld o.a al bekend dat hoe dikker iemand is, hoe zwakker het gevoel van 'vol zitten' wordt.
Ik denk ook dat er in de toekomst nog veel meer bekend zal worden hierover, gelukkig maar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 07:19

Polar schreef:
Het gaat wel heel erg off-topic nu, dus bij deze mijn laatste bericht hierover. :o
Maar hier een linkje dat ik zo snel kan vinden: https://eetexpert.be/obesitas-als-ziekte

Er is bijvoorbeeld o.a al bekend dat hoe dikker iemand is, hoe zwakker het gevoel van 'vol zitten' wordt.
Ik denk ook dat er in de toekomst nog veel meer bekend zal worden hierover, gelukkig maar.

Ja dus uiteindelijk is die bodypositivity dan niet helpend om de maatschappij gezond te houden. Je hoeft mensen die te zwaar zijn natuurlijk niet te klieren en je moet ze uiteraard gewoon accepteren, maar zoals met alles slaan we tegenwoordig een beetje door en moet het tegenwoordig bijna verheerlijkt worden. Terwijl het nog altijd een gevaar is voor je gezondheid. En ja het is een ziekte maar die krijg je niet als je je hele leven alleen maar gezonde onbewerkte producten in gematigde porties eet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 08:37

Bodypositivity hardstikke helpend.

Als iemand zich geaccepteerd en waardevol voelt, is het voor diegene belangrijker om gezond te worden.
Als iemand zich afgewezen voelt wordt de neiging om naar eten te grijpen veel meer gevoed.
Kort gezegd. Er zijn natuurlijk honderden factoren die maken dat iemand overgewicht krijgt.

Bodypositivity betekent niet dat overgewicht gezond is en dat we dat moeten stimuleren.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:22

Maar wie verheerlijk dan obesitas? Ik heb dat echt nog nooit gezien.
Niemand zegt: "Word zo dik mogelijk", er wordt alleen gezegd dat mensen met overgewicht ook respect en acceptatie verdienen.
We leven in een maatschappij waarin jarenlang één bepaald schoonheidsideaal de norm was, en bodypositivity is een reactie daarop.
Niet om obesitas te promoten, maar om mensen niet langer te laten denken dat ze minder waard zijn als ze niet in maatje 36 passen.

Ik zie hier wel echt een bepaald patroon en dat is dat als mensen niet in jouw straatje passen of aan jouw eisen voldoen, je ze weg zet als 'ongewenst, opdringerig, door de strot duwend'.
Of dit nou gaat om Syriërs, mensen met een andere seksuele voorkeur of mensen met overgewicht...
Mijn oprechte hoop voor jou is dat je je empathie wat meer laat spreken in de toekomst, dan gaat er echt een wereld voor je open.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:31

Polar schreef:
Maar wie verheerlijk dan obesitas? Ik heb dat echt nog nooit gezien.
Niemand zegt: "Word zo dik mogelijk",

Jawel hoor, feeders doen dat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:43

Dat is zo'n marginale groep, dat lijkt me niet relevant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:55

Ja die bestaan idd ook.
Maar dat gaat niet over Bodypositivity.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:25

mysa schreef:

Ze horen er ook bij.
verootjoo schreef:
Ja die bestaan idd ook.

Niet met een advertentiecampagne, maar binnenskamers natuurlijk wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 11:38

Veronica2 schreef:
mysa schreef:

Ze horen er ook bij.
verootjoo schreef:
Ja die bestaan idd ook.

Niet met een advertentiecampagne, maar binnenskamers natuurlijk wel.

Het gaat over een fetish, macht, onderdanigheid en weet ik het en het verheerlijken van het dikke lichaam, maar vooral ook van de afhankelijkheid die daarbij hoort.
iig niet de boodschap: ‘je bent goed zoals je bent’ die bij bodypositivity hoort.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:46

Ze horen er ook bij? Ze bestaan. Helaas. Net als andere vormen van machtsmisbruik.
Ik ken er geen en ken ook niemand die er een kent, voor zover ik weet. Daarom lijken ze mij een te kleine groep om relevant te zijn voor dit onderwerp.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:47

Dorine92 schreef:
En ja het is een ziekte maar die krijg je niet als je je hele leven alleen maar gezonde onbewerkte producten in gematigde porties eet

Dit zie ik toch als een hardnekkig misverstand waar veel mensen van uit gaan. Ja, een deel komt hierdoor, en toch zijn er ook factoren die mee spelen waar iemand maar zeer weinig tot niks aan kan doen.
Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid. En dan ook nog de marketing, misleidende informatie, en enorme beschikbaarheid van ongezonde bewerkte producten. Je moet naar mijn mening bijna ervoor gestudeerd hebben om in ons land in een supermarkt goede, gezonde, onbewerkte voeding te vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:50

mysa schreef:
Ze horen er ook bij? Ze bestaan. Helaas. Net als andere vormen van machtsmisbruik.
Ik ken er geen en ken ook niemand die er een kent, voor zover ik weet. Daarom lijken ze mij een te kleine groep om relevant te zijn voor dit onderwerp.

Of jij ze wel of niet kent doet niets af aan het feit dat deze marginale groep exact dezelfde rechten heeft als jij en ik in het dagelijkse leven. Ze gebruiken dezelfde voorzieningen en komen ook gewoon regenboogzebrapaden tegen onderweg.
Dit even voor het perspectief van inclusie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:53

Telpeva schreef:
Dorine92 schreef:
En ja het is een ziekte maar die krijg je niet als je je hele leven alleen maar gezonde onbewerkte producten in gematigde porties eet

Dit zie ik toch als een hardnekkig misverstand waar veel mensen van uit gaan. Ja, een deel komt hierdoor, en toch zijn er ook factoren die mee spelen waar iemand maar zeer weinig tot niks aan kan doen.
Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid. En dan ook nog de marketing, misleidende informatie, en enorme beschikbaarheid van ongezonde bewerkte producten. Je moet naar mijn mening bijna ervoor gestudeerd hebben om in ons land in een supermarkt goede, gezonde, onbewerkte voeding te vinden.

Het eerste wat je tegenkomt in een supermarkt is de groente- en fruitafdeling waar veel verse, goede, gezonde en onbewerkte voedingsmiddelen worden gepresenteerd. Maar als je daar vlug langs loopt op weg naar de chips (bewerkte aardappel) en chocola (bewerkte cacaoboon), dan is dat een beslissing.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:55

Uuuuh Syrië?

Ik vind dit namelijk best een interessant topic, maar voor queer en homo en bodypositivity etc .... open een ander topic ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:14

Getup schreef:
Uuuuh Syrië?

Ik vind dit namelijk best een interessant topic, maar voor queer en homo en bodypositivity etc .... open een ander topic ;)

Daar ben ik het wel mee eens :j