Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:15

Heb je een copy of zo? Zonder instagram kun je niks lezen

Overigens die telefoon opgeladen ding. Tjsa zonder zendmast of internet kom je daar nog niks verder mee :+ en er is ook nog zo iets als een ouderwetsche kaart

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:19

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:20

Ik heb alleen een ipad :') en geen instagram of tiktok ofsnapchat ook geen linked in :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:21

Een screenshot plaatsen zal vanwege de privacy denk ik niet mogen, maar je kan wel denken aan het gebruikelijke niveau: sowieso veel typfouten, "eerst de corona en nu oorlog we hebben niks geleerd" "ze willen alleen maar geld daarom willen ze dat je spullen koopt" "Mark Rutte is een (insert een willekeurige koosnaam:) sukkel, geldwolf, oorlogszuchtig, onbetrouwbaarder dan Poetin" "meer vertrouwen hebben in dat Poetin zegt dat er geen oorlog komt, als in een Rutte die zegt dat voorbereidingen nuttig kunnen zijn"

Voornamelijk allemaal verwijtend en ontkennend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:24

Ah dat soort sneuneuzen 8)7 die kom je ook in commentaren tegen waar de publieke omroep moet bezuinigen. Nou reacties als : eindelijk moet links bloeden, weg met de nep nieuwsberichten, eindelijk worden "we" wakker en krijgen we de echte dingen te horen. Enz bla ....vaak toch een bepaald type dat graag losgaat anoniem achter hun toetsenbordje of telefoon :list:
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-12-24 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:24

karuna schreef:
Overigens die telefoon opgeladen ding. Tjsa zonder zendmast of internet kom je daar nog niks verder mee :+ en er is ook nog zo iets als een ouderwetsche kaart

Ik heb er oa mijn receptenboek op staan, en het ding werkt ook handig als zaklamp, kompas, waterpas, meetapparaat, rekenmachine, wekker, timer, kladblok.. Dus ik vind het wel fijn als ie blijft werken :D

Ohh ja die complotdenkers, vreselijk vermoeiend :))
Ik heb nooit wat met Twitter gedaan, en ook tiktok/instagram enz nauwelijks, maar zit sinds kort op Bluesky, dat is echt een fijn platform!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:29

Ik ben daarin echt ouderwetsch papieren kookboeken. Sinds een tijdje planten eten uit het wild boekje, en natuurgeneeskunde uit de natuur en tuin. Pen en papier om te rekenen. Een echte waterpas en een compas (twee zelfs :P ) en al jaren een heerlijk fors survival mes met vuursteen (het lukt me er ook zowaar mee vuur te maken, maar lucifers gaan wel gemakkelijker :)) was wel even oefenen :') ) , zaag, bijl en verrekte goed kan alles doorsnijden mes. Veilig in foudraal met extra snijbescherming erop. En papieren kaarten en de kennis om deze ook te gebruiken.

Vandaar dat mijn telefoon niet veel meer kan dan bellen. Voornamelijk bedoeld om nietkapot te gaan. :+

Lees ik ben mijn hele leven al gek op survivallen, kijk ook graag programmas daarover. :D

Sansevieria

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:36

Karuna, volgens mij heb jij vroeger ook bij de padvinders gezeten :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:44

Leerden jullie dat bij de padvinders? Jaloers!
Ik zat bij de kabouters, en de jongensgroep ging altijd stoere dingen doen; vuur maken, vlotten bouwen, het bos in.. en wij zaten ons binnen wat te vervelen met verstoppertje spelen en tekenen ^) Ik heb in al die tijd nog nooit een knoop gemaakt of gereedschap vast gehad ^)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:01

Nee nooit :P paardrijden was op dezelfde tijd als de padvinders en ja de keuze was dan snel gemaakt. Het zit ook niet bepaald in de familie of zo :') echt niemand boeit het iets. Ik ben de enige gek daarin die zich ook maar een beetje bezig houdt met zelfvoorzienend waar kan, rekening houdt met iets dat kan uitvallen of stukgaan waardoor je een tijd geen comfort hebt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:24

Ik heb nooit in de jongste groepen gezeten, maar ja, bij de sherpa's leerde je dat.
Kampvuur bouwen, knopen, inderdaad bos en veld in, hoe een compas te gebruiken. Tent opzetten (ook vooral hoe dat niet te doen).
Denk dat wij geluk hadden en een redelijk actieve vereniging, ook al was die klein. Waarschijnlijk omdat er weinig meiden inzaten werd eigenlijk heel vaak alles met de jongens tesamen gedaan.
Meerdaagse trektochten waar je kampeerplaats dan midden in een weiland bij de boer lag.
Wat is essentieel om mee te nemen in je rugzak, hoe pak je die en vooral hoe draag je die op een meerdaagse tocht en hou je je rug heel. Dat leerde je heel snel kan ik je zeggen :D Hele gave tijd gehad daar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:21

Gaaf zeg!
Het spannendste wat wij ooit gedaan hebben was een korte wandeling door het bos in het donker :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:35

Ah, een vuursteen is vast ook een handig iets om in huis te hebben (en mee te hebben geoefend)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:45

Ik ga toch liever voor lucifers en aanstekers :Y)
Vuursteen heb ik, en wat van dat hout met hars, wat heel snel ontvlamt als je er dunne krullen van af schraapt. Maar kan wat duurt het bij mij lang om vuur te krijgen :')
Het kan, maar ik spaar die energie liever voor iets anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:51

Een vergrootglas is dan een stuk handiger :j Dat mag nat worden en raakt niet leeg.. je hebt alleen zon nodig, en dan kan elke idioot binnen een minuutje een vuurtje starten :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:53

Ik heb een losse leesbril bij me altijd. Al heb je daar zonder zon of binnen niks aan helaas

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:25

MizzMontana schreef:
Ik ga toch liever voor lucifers en aanstekers :Y)
Vuursteen heb ik, en wat van dat hout met hars, wat heel snel ontvlamt als je er dunne krullen van af schraapt. Maar kan wat duurt het bij mij lang om vuur te krijgen :')
Het kan, maar ik spaar die energie liever voor iets anders.

Ik heb een grote doos aanmaakblokjes laten komen van de week. De helft is in de noodkast verdwenen, net zoals een nieuw pak aanstekers. Wij stoken sowieso primair op hout, dus altijd handig. Maar in geval van geen stroom nog veel handiger.

Ik begin nu wel op het punt te komen dat ik een hele kast vol spullen voor nood heb staan. hoe bergen jullie eea op?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 01:26

Ik heb de hobby kamer vol staan met stellingen vol met weck-potten en flessen plus er staat daar een honingslinger en meer voor bijen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:24

Ik heb mn voorraad al jaren in de kelderkast. Als je het efficient inricht past dat prima, al woon ik wel slechts in mn eentje hier :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:09

Eetvoorraad en water in trapkast, aparte opbergdoos met radio, survival kit, watervaste lucifers, kaarsen etc en verder alles bij de kampeerspullen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:19

dierenfan schreef:
Dan bij oorlog dreiging dus .aar opnieuw mijn Vlaamse reuzen hobby oppakken. Idd konijnen fokken makkelijk, goed te houden op vers voer vanuit de natuur en geven vlot lekker vlees. Paar kippen en hanen erbij en netwerk onderling opzetten met mensen die weer varkens, schapen of koeien hebben. Plus wild en vis dan is vlees gedeelte wel gered. Aardappels hier op platteland niet moeilijk en groente en/of fruit ook niet waarschijnlijk. Als leven überhaupt al mogelijk is als ze de kerncentrales om gooien vermoed ik dat het gewoon klaar is hier....soms beter om kop in het zand te steken. Enigste wat ik ergens aan zou willen schaffen is water filter. Enne qua verlichting denk eens aan kerstverlichting op batterijen. (Oplaadbare) batterijen in huis in voorraad nemen en zo kun je ook periodes overbruggen. Meer licht dan van kaarsen

Ik vermoed ook dat konijnen houden ineens weer populair gaat worden. Evenals kippen...

Groenten als sla kweken kan trouwens prima in huis, ik oogstte dan wel de kroppen als ze nog klein waren. Spaanse peper en paprika en trostomaten zijn ook prima binnenshuis te kweken. Vooral blokpaprika kan wel een andere vorm krijgen, maar is prima te eten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:02

Wie weet een betrouwbare website waar ik een noodradio, waterfilter etc kan bestellen? De preppershops komen als paddenstoelen de grond uit. Ben bang voor dropshippersshit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:08

De winkel in Utrecht prepshop. Die staan je aan de telefoon ook fijn te woord als je vragen hebt. Ik had daar voor de gekte op tv er over losbarstte mijn waterfilter vandaan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:31

Cookies schreef:
Wie weet een betrouwbare website waar ik een noodradio, waterfilter etc kan bestellen? De preppershops komen als paddenstoelen de grond uit. Ben bang voor dropshippersshit.

Heb ik bij bol.com besteld via een normale partner.

Heb nu een noodradio binnen op zonne-energie en met een slinger. Je kan er ook je telefoon mee opladen. Ideaal ding denk ik.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:52

Oh als die als powerbank kan fungeren is misschien handig. Wij willen er ook nog een.
Heb gisteren de keuken en voorraadkast anders ingedeeld. Nu heb ik meer ruimte voor nog meer voorraad. :P