Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:02

Ik denk dat jackyline al in het vorige topic had gereageerd en toen kwamen er inderdaad wat vreemde reacties op haar foto. Of vergis ik me nu?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:02

Onali schreef:
Zure reacties?
Volgens mij ben jij nu degene die zuur reageert >;)

Welkom in ons topic, maar begrijp ik nu dat je ook weer weggaat?

Nee hoor, ze heeft gewoon gelijk en een heel goed punt!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:17

nevica schreef:
Ik denk dat jackyline al in het vorige topic had gereageerd en toen kwamen er inderdaad wat vreemde reacties op haar foto. Of vergis ik me nu?

Ja ik heb een foto geplaatst daarna geloof niet dat ik toen nog gereageerd heb. Daarom was ik gister wat verbaasd maar kon daar niet meer reageren. Dan hier even uitleg over wat ik gedaan heb tot nu. Dit jaar zijn mijn laatste veulens. Het zal moeilijker en moeilijker worden een goed huis voor ze te vinden. Stalling worden schaars. Hooi wordt duurder dierenartsen worden duurder. Smid. En ik ben al ouder. T is goed zo. Ik zit nu op uitstervingsbeleid. Zal geen ouder paard verkopen.ook daar teveel ellende verhalen. Als ze gaan gaan ze bij mij. En tot die tijd is t leren leven met de wolf ook al willen we dat niet. En ik heb niks tegen de wolf opzich. Mooie dieren maar hier is onze natuur en met de groei, door hoofdzakelijk immigranten, niet mogelijk. En dat gaan we in een paar jaar zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:32

Ik was jullie even kwijt.

Zag gisteren weer zoveel stommiteit op het nieuws, de provincie mag de Wolf op de Utrechtse heuvelrug niet zenderen want volgens dierenrechtenorganisaties is het niet zeker dat het dezelfde wolf is die de problemen veroorzaakt. En dan denk ik: als je dus niet zendert dan kom je er ook nooit achter of het dezelfde wolf is of niet. 8)7 Waar zit het verstand bij die lui?

Over leren leven met de wolf..hier worden ze gewoon illegaal afgeknald, dat is het gevolg van dit achterlijke beleid.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:42

Elisa2 schreef:

Zag gisteren weer zoveel stommiteit op het nieuws, de provincie mag de Wolf op de Utrechtse heuvelrug niet zenderen want volgens dierenrechtenorganisaties is het niet zeker dat het dezelfde wolf is die de problemen veroorzaakt. En dan denk ik: als je dus niet zendert dan kom je er ook nooit achter of het dezelfde wolf is of niet. 8)7 Waar zit het verstand bij die lui?

Over leren leven met de wolf..hier worden ze gewoon illegaal afgeknald, dat is het gevolg van dit achterlijke beleid.

Ze weten precies wat ze doen. Daarvoor moeten de velden leeg. De buffer, cru maar waar, om mijn veld heen is weg. Schapen paarden weggehaald.
Tristate city uitgelegd met mooie woorden voor ons best wil gemak en veiligheid. (En ik weet wat hier opvolgt)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:45

Jammer dat er zo weinig mag waar jij staat Jackyline. Wordt trieste bedoening in de toekomst met alle lege weilanden. Hoe hoog is je omheining? En ben je niet bang dat de paarden uit hun dak gaan en zichzelf wat aan doen als de wolf aan de andere kant staat? Dat zou die van mij namelijk wel doen. Hoop dat deze oplossing voor jou afdoende werkt om je paarden veilig te houden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:54

rover_ schreef:
Jammer dat er zo weinig mag waar jij staat Jackyline. Wordt trieste bedoening in de toekomst met alle lege weilanden. Hoe hoog is je omheining? En ben je niet bang dat de paarden uit hun dak gaan en zichzelf wat aan doen als de wolf aan de andere kant staat? Dat zou die van mij namelijk wel doen. Hoop dat deze oplossing voor jou afdoende werkt om je paarden veilig te houden.

Ja erg balen . Mijn hooi mag niet boven de 130 hoog geen spullen inzicht. Maar goed ik sta wel super met wijds uitzicht over Arnhem Nijmegen maar dus in bosrijke omgeving. Het zijn standaard matten van 180 met maaswijdte 15. Verschillende stroom en aardedraad en om plekken ook bovenste rand met uitstaande isolatoren Om de doorkijk zo open mogelijk te houden. En eigenlijk de indruk geeft ook van omheining. Mijn paarden zijn honden gewent. En ga, hoop, er van uit dat ze in t midden gaan staan. De lampen springen aan bij beweging dus ze kunnen zien wat er gebeurd. Een kant kunnen de wolven amper lopen. Verder is t duimen . Veulens gaan denk ik wat eerder weg zodat er dan ook weer meer ruimte is in de kooi

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:15

sorry maar de zure reactie geef je toch echt zelf... om het dan vervolgens raar te vinden zeker dat je daar reactie op krijgt....:?

mensen hebben bij dat andere bericht terechte vragen en zorgen.

Ze moeten gewoon heel goed samen kunnen, wat ik daar ook al zei, met die van mij zou het dus niet gaan.
Plus inderdaad, wat gebeurt er als er een wolf buitenom blijft lopen om een ingang te vinden?
Dat zijn gewoon terechte opmerkingen.

Wat daar ook al gezegd werd, wat je ook doet, er is niks goed te doen tegen de wolf... is dat zuur?
Of realistisch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 09:15

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:18

Elisa2 schreef:

Over leren leven met de wolf..hier worden ze gewoon illegaal afgeknald, dat is het gevolg van dit achterlijke beleid
.

gezien het aantal aanvallen nog steeds te weinig....

wat mij telkens opvalt als er een wolf veel in het nieuws is is hij dat later niet meer.

Afgeknald geloof ik op dat moment niet, eerder iets in de trant van bijgevoerd oid.

De frikandellenwolf, daar stond elke dag de politie wel bij dat bushokje
Bram vreet zowat 3 honden in een week...ook rustig...

dat klopt niet...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:23

Jullie doen of ik zelf daar niet over nagedacht heb. Alle voor en tegens. En afweging gemaakt heb wat t beste zou zijn. Als jij iets bedenkt heb ik t al bedacht en doorlopen T kan bij jou niet bij mij wel
Laatst bijgewerkt door jackyline op 17-09-24 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 09:25

Provincie Utrecht betreurt uitspraak rechter.

Citaat:
16 september 2024/Utrecht
Provincie betreurt uitspraak rechter over wolf: 'Dringend aanvullende wetgeving nodig'
Provincie Utrecht - De provincie Utrecht betreurt het dat de wolf op de Utrechtse Heuvelrug voorlopig niet gevangen, verdoofd en gezenderd mag worden. Het dier was de afgelopen maanden bij een aantal incidenten betrokken, de provincie wilde daarom ingrijpen. Maar de rechter vindt nu dat de provincie niet voldoende heeft onderbouwd waarom die maatregelen nodig zijn.
"De provincie was graag snel opgetreden tegen deze wolf met probleemgedrag om nieuwe, ernstige incidenten te voorkomen", laat een woordvoerder in een schriftelijk bericht weten. "De provincie Utrecht gaat de uitspraak en de overwegingen van de rechter en haar overwegingen goed bestuderen."
Kort geding

De rechter deed vandaag uitspraak over het vangen, zenderen en eventueel afschrikken van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug. De Faunabescherming en Animal Rights stapten naar de rechter om dat te voorkomen. De provincie wil juist zo snel mogelijk aan de slag.

Nu de rechter de dierenbeschermingsorganisaties in het gelijk heeft gesteld, mag het team dat het dier moet vangen pas op pad als bezwaren tegen de vergunning zijn behandeld. Dat kan nog 2,5 tot 3 maanden duren.
'Aanvullende wetgeving nodig'
Gedeputeerde Mirjam Sterk (Natuur en Landbouw) gaat ook opnieuw met staatssecretaris Rummenie om de tafel om aan te geven dat de mogelijkheden voor de provincie om in te grijpen "zeer beperkt zijn en hiervoor dringend aanvullende landelijke wetgeving nodig is."
"De uitspraak gaat niet om de inhoud van de vergunning, maar vooral over het tempo waarmee we het wilden doen. Eigenlijk moeten we het nu stilleggen, terwijl wij heel graag snel wilden optreden tegen de wolf, want die vertoont wel probleemgedrag. We willen nieuwe en ernstige incidenten voorkomen", aldus Sterk vanavond op Radio M Utrecht.
Volgens de gedeputeerde komen er nog bijna dagelijks meldingen binnen bij het wolvenmeldpunt. "Het gaat dan om berichten over dat de wolf gezien wordt in de nabijheid van mensen. Gelukkig zijn dat niet van die ernstige incidenten waar we eerder mee te maken hadden, maar we hebben nog steeds alle reden om te zorgen dat de wolf dit onnatuurlijke gedrag afleert."
De provincie Utrecht kondigt verder aan dat de provincie tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak zal uitleggen waarom de vergunning tot het vangen, verdoven en zenderen en eventueel paintballen "noodzakelijk is om het probleemgedrag van de wolf bij te kunnen sturen".
'Verheugd'
De Faunabescherming laat juist weten 'zeer verheugd' te zijn met de uitspraak. "Deze voorlopige uitspraak kan een belangrijke mijlpaal vormen in het beschermingsbeleid van de wolf, en de voorwaarden waarop daarvan afgeweken kan worden", laat de natuurorganisatie weten.
"Wij vonden dat de rechter echt goede, doordringende vragen stelde tijdens de rechtszaak. Dus wij hadden er een positief gevoel over. In de uitspraak komt dat allemaal terug, want de rechter heeft alle bezwaren gehonoreerd", zegt Niko Koffeman, voorzitter van De Faunabescherming. "We zijn dus heel erg blij dat de rechter de vergunning geschorst heeft."
'Voorgestelde maatregelen zinloos'
De Faunabescherming had kritiek op meerdere voorgestelde maatregelen. "Er lopen op dit moment acht wolven rond op de Utrechtse Heuvelrug. Als je pootklemmen neerzet, kunnen zij alle acht in die klem terechtkomen, ook de welpen. Het zenderen heeft verder alleen zin als er sprake is van afwijkend gedrag. Daar is hier geen sprake van."
Maar ook het schieten met paintballgeweren vindt Koffeman zinloos. "De wolf moet namelijk een connectie leggen tussen het af te leren gedrag en de pijnprikkel. Maar er is helemaal geen af te leren gedrag. Dus je moet zorgen dat er geen loslopende honden meer zijn en dat het publiek voorgelicht wordt."
De provincie Utrecht moet de bezwaarprocedure dus volledig doorlopen. Mocht de provincie daarna alsnog groen licht krijgen voor de voorgestelde maatregelen, dan stapt de Faunabescherming mogelijk opnieuw naar de rechter.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/378747 ... HCoKUJVJcw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/52p141 ... tid=WC7FNe

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:37

Mooie constructie, jackyline.
Nagedacht over alle opties en daar een blokkade voor gemaakt.
9x9 lijkt me vrij klein voor 4 paarden, maar het is iets groter dan voor ieder een box en als je paarden daar rustig in blijven lijkt me dat nog wel ok.

Blijft de bodem een beetje ok daar in de winter? Of staan ze dan elders?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:50

Ik hoor ook al vaker dat ze al illegaal af geschoten worden. Denken jullie nu echt dat men braaf gaat toe kijken hoe hun vee word opgevroten?
Er zijn ook mensen die gewoon schijt aan de wet hebben he!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:55

Dat zal vast gebeuren, maar gezien het aantallen nog steeds op vee nog veel te weinig...

Die hier bij mij in de gemeente zat is ook ineens verdwenen....daar word uiteraard ook over gespeculeerd.
Nou prima. wil die het gedaan heeft wel een bedankje sturen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:58

Popstra schreef:
Ik hoor ook al vaker dat ze al illegaal af geschoten worden. Denken jullie nu echt dat men braaf gaat toe kijken hoe hun vee word opgevroten?
Er zijn ook mensen die gewoon schijt aan de wet hebben he!

Ik hoor dat ook. Zowel op de UH als op de Veluwe en ik snap het helemaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:02

Zijn dat geen militairen dan die af en toe midden in de nacht schieten..... 8-) ??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:04

zou een mooie oefening op bewegend doel zijn toch? }>

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 10:13

Vrijdag 27 september 19 uur as is het weer tijd om protestvuur aan te steken.
Dit wordt inmiddels door heel Europa gedaan.
Van kaarsje branden, tot vuurton.
Je kunt je aanmelden op https://www.almweideschutz.at en dan wordt je locatie ingetekend op de kaart.
Citaat:
Zünden wir ein Feuer an und bringen wir unser NEIN zur Großraubtierpolitik zum Ausdruck!

Liebe Freunde, Unterstützer, Betroffene,
zeigen wir gemeinsam ein unübersehbares Zeichen und zünden am Freitag dem 27.9.2024 um 19 Uhr europaweit Mahn- und Solidaritätsfeuer an. Setzen wir damit gemeinsam ein leuchtendes Statement und machen auf die fehlgeleitete Politik im Zusammenhang mit der uneingeschränkten Großraubtierausbreitung öffentlichkeitswirksam aufmerksam.

Wie kannst Du das Leuchten Deines Feuers verstärken:
Indem Du Dich über unsere Homepage für die Teilnahme am Feuer anmeldest. Dein Standort wird dann in einer „Google Map“ eingetragen und so kann man dann am 27.9. 19 Uhr über diese Google Map eindrucksvoll beobachten, wo gerade überall in Europa für unsere gemeinsame Sache gekämpft wird UND ODER
Schicke uns ein Foto von Deinem „Mahn- und Solidaritätsfeuer“ auf… um es auf unserer Facebook-Seite almweideschutz.at veröffentlichen.

Nähere Infos und Anmeldung: https://www.almweideschutz.at

***Vertaling via Google***
Laten we een vuurtje aansteken en ons NEE uiten tegen het beleid van grote roofdieren!

Beste vrienden, supporters, slachtoffers,
Laten we samen een onmiskenbaar teken tonen en een vuur van herdenking en solidariteit in heel Europa aansteken op vrijdag 27 september 2024 om 19 uur. Laten we samen een heldere statement maken en de aandacht van het publiek vestigen op het misplaatste beleid met betrekking tot de onbeperkte verspreiding van grote roofdieren.

Hoe je de gloed van je vuur versterkt:
Door je in te schrijven voor deelname aan de brand op onze homepagina. Je locatie wordt dan ingevuld in een Google Map en dat kan dan op 27.9. Om 19 uur indrukwekkend kijken via deze Google Map, waar momenteel overal in Europa vecht voor onze gemeenschappelijke doel EN OF
Stuur ons een foto van jouw “vuur van solidariteit en solidariteit”... om het op onze facebook pagina te zetten voor amandel conservering. om te publiceren.

Meer info en inschrijven: https://www.almweideschutz.at

Afbeelding

Link naar inschrijving

https://www.almweideschutz.at/general-8?

Bron AWS
https://www.facebook.com/share/p/UQXfySnsTwfdwCfd/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-09-24 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:13

DubbelFun schreef:
Zijn dat geen militairen dan die af en toe midden in de nacht schieten..... 8-) ??

Nee, ik heb het niet over schoten, ik heb het over verhalen die doorkomen en wolven die ineens nergens meer te bekennen zijn. Dat geeft Bij12 zelf ook aan.

De schoten die ik hoor ‘s morgens heel vroeg zijn niet van de militairen. Die schieten niet een keer en houden dan op. Oefeningen duren altijd langer en met meer mensen dus ook meer schoten. Daarbij ook een ander geluid wat een jachtgeweer geeft.

Wil trouwens niet zeggen dat er elke keer op een wolf wordt geschoten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:27

*was vergeten de sarcasme mode uit te zetten*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:33

rien10 schreef:
ikkedus schreef:
Tja, welke opties zijn er dan nog niet ingezet die ze wel zien? Dat vraag ik me nu af.

Wat kan je anders doen dan zenderen om een dier heel close te monitoren? Ik zou het niet weten.

De Faunabescherming en Animal Rights vonden dat onvoldoende duidelijk was dat het bij de incidenten telkens om dezelfde wolf ging. Ook vonden ze dat de provincie nog voldoende alternatieve oplossingen had om te proberen. Daarom hebben ze bezwaar ingediend tegen de verleende vergunning.

Dat maakt niets uit, dan zender je er een stuk of wat. Kan je ze mooi allemaal in de gaten houden.

En juist door t zenderen krijg je meer inzicht of het 1 of meer zijn.

Wat een gemiste kans dit zeg.... wachten op meer ellende dus.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 10:55

Achtergrond artikel over het dna van wolven.
Citaat:
De Fin Kaj Granlund heeft hierover ook het een en ander te zeggen in zijn boek ‘Das Europa der Wölfe’, waarin hij uitgebreid ingaat op het verschijnsel hybridisering en de situatie in Europa. Volgens zijn gegevens zou het proces van hybridisering in Europa al lang aan de gang zijn.

Anderzijds zou in Nederland de wolf-hybride in 2022 (nog) niet bestaan hebben, volgens een onderzoek onder leiding van de Universiteit Wageningen in opdracht van de provincie Gelderland. Hiertoe werd het DNA van 12 dode wolven uit Nederland onderzocht door het instituut DivjaLabs In Slovenië. Hierbij moet het DNA van het dier vergeleken worden met het DNA van een echte wolf, een referentie-wolf.

Het hele artikel is hier te vinden
Bron dejacht.nl/artikelen
https://dejacht.nl/actueel/artikelen/de ... vvQ68nqsJw

Link naar het boek
Kaj Granlund- Das Europa der Wölfe
https://nanomatic.fi/pdf/Wolf.pdf?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:56

DubbelFun schreef:
*was vergeten de sarcasme mode uit te zetten*

Oh haha! Ik had het ook niet sarcastisch opgevat, sorry!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:05

callippo schreef:
Mooie constructie, jackyline.
Nagedacht over alle opties en daar een blokkade voor gemaakt.
9x9 lijkt me vrij klein voor 4 paarden, maar het is iets groter dan voor ieder een box en als je paarden daar rustig in blijven lijkt me dat nog wel ok.

Blijft de bodem een beetje ok daar in de winter? Of staan ze dan elders?

Nee die zou niet goed blijven, er liggen matten onder. Had t ook graag groter gezien maar als t afgebroken moet worden is dat weggegooid geld. De veulens kunnen nog rond rennen en spelen. Zijn Haflinger en fjord.
(Krijg t niet geplaatst lijkt)