Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nevica schreef:Ik denk dat jackyline al in het vorige topic had gereageerd en toen kwamen er inderdaad wat vreemde reacties op haar foto. Of vergis ik me nu?
Elisa2 schreef:Ik was jullie even kwijt.
Zag gisteren weer zoveel stommiteit op het nieuws, de provincie mag de Wolf op de Utrechtse heuvelrug niet zenderen want volgens dierenrechtenorganisaties is het niet zeker dat het dezelfde wolf is die de problemen veroorzaakt. En dan denk ik: als je dus niet zendert dan kom je er ook nooit achter of het dezelfde wolf is of niet.Waar zit het verstand bij die lui?
Over leren leven met de wolf..hier worden ze gewoon illegaal afgeknald, dat is het gevolg van dit achterlijke beleid.
rover_ schreef:Jammer dat er zo weinig mag waar jij staat Jackyline. Wordt trieste bedoening in de toekomst met alle lege weilanden. Hoe hoog is je omheining? En ben je niet bang dat de paarden uit hun dak gaan en zichzelf wat aan doen als de wolf aan de andere kant staat? Dat zou die van mij namelijk wel doen. Hoop dat deze oplossing voor jou afdoende werkt om je paarden veilig te houden.
Citaat:Nieuwleusen Overijssel
16-09-2024
22.30 uur
Zichtmelding wolf
Dedemsweg, ging richting westeinde/burgemeester backxlaan
Elisa2 schreef:Ik was jullie even kwijt.
Zag gisteren weer zoveel stommiteit op het nieuws, de provincie mag de Wolf op de Utrechtse heuvelrug niet zenderen want volgens dierenrechtenorganisaties is het niet zeker dat het dezelfde wolf is die de problemen veroorzaakt. En dan denk ik: als je dus niet zendert dan kom je er ook nooit achter of het dezelfde wolf is of niet.Waar zit het verstand bij die lui?
Over leren leven met de wolf..hier worden ze gewoon illegaal afgeknald, dat is het gevolg van dit achterlijke beleid.
Citaat:16 september 2024/Utrecht
Provincie betreurt uitspraak rechter over wolf: 'Dringend aanvullende wetgeving nodig'
Provincie Utrecht - De provincie Utrecht betreurt het dat de wolf op de Utrechtse Heuvelrug voorlopig niet gevangen, verdoofd en gezenderd mag worden. Het dier was de afgelopen maanden bij een aantal incidenten betrokken, de provincie wilde daarom ingrijpen. Maar de rechter vindt nu dat de provincie niet voldoende heeft onderbouwd waarom die maatregelen nodig zijn.
"De provincie was graag snel opgetreden tegen deze wolf met probleemgedrag om nieuwe, ernstige incidenten te voorkomen", laat een woordvoerder in een schriftelijk bericht weten. "De provincie Utrecht gaat de uitspraak en de overwegingen van de rechter en haar overwegingen goed bestuderen."
Kort geding
De rechter deed vandaag uitspraak over het vangen, zenderen en eventueel afschrikken van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug. De Faunabescherming en Animal Rights stapten naar de rechter om dat te voorkomen. De provincie wil juist zo snel mogelijk aan de slag.
Nu de rechter de dierenbeschermingsorganisaties in het gelijk heeft gesteld, mag het team dat het dier moet vangen pas op pad als bezwaren tegen de vergunning zijn behandeld. Dat kan nog 2,5 tot 3 maanden duren.
'Aanvullende wetgeving nodig'
Gedeputeerde Mirjam Sterk (Natuur en Landbouw) gaat ook opnieuw met staatssecretaris Rummenie om de tafel om aan te geven dat de mogelijkheden voor de provincie om in te grijpen "zeer beperkt zijn en hiervoor dringend aanvullende landelijke wetgeving nodig is."
"De uitspraak gaat niet om de inhoud van de vergunning, maar vooral over het tempo waarmee we het wilden doen. Eigenlijk moeten we het nu stilleggen, terwijl wij heel graag snel wilden optreden tegen de wolf, want die vertoont wel probleemgedrag. We willen nieuwe en ernstige incidenten voorkomen", aldus Sterk vanavond op Radio M Utrecht.
Volgens de gedeputeerde komen er nog bijna dagelijks meldingen binnen bij het wolvenmeldpunt. "Het gaat dan om berichten over dat de wolf gezien wordt in de nabijheid van mensen. Gelukkig zijn dat niet van die ernstige incidenten waar we eerder mee te maken hadden, maar we hebben nog steeds alle reden om te zorgen dat de wolf dit onnatuurlijke gedrag afleert."
De provincie Utrecht kondigt verder aan dat de provincie tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak zal uitleggen waarom de vergunning tot het vangen, verdoven en zenderen en eventueel paintballen "noodzakelijk is om het probleemgedrag van de wolf bij te kunnen sturen".
'Verheugd'
De Faunabescherming laat juist weten 'zeer verheugd' te zijn met de uitspraak. "Deze voorlopige uitspraak kan een belangrijke mijlpaal vormen in het beschermingsbeleid van de wolf, en de voorwaarden waarop daarvan afgeweken kan worden", laat de natuurorganisatie weten.
"Wij vonden dat de rechter echt goede, doordringende vragen stelde tijdens de rechtszaak. Dus wij hadden er een positief gevoel over. In de uitspraak komt dat allemaal terug, want de rechter heeft alle bezwaren gehonoreerd", zegt Niko Koffeman, voorzitter van De Faunabescherming. "We zijn dus heel erg blij dat de rechter de vergunning geschorst heeft."
'Voorgestelde maatregelen zinloos'
De Faunabescherming had kritiek op meerdere voorgestelde maatregelen. "Er lopen op dit moment acht wolven rond op de Utrechtse Heuvelrug. Als je pootklemmen neerzet, kunnen zij alle acht in die klem terechtkomen, ook de welpen. Het zenderen heeft verder alleen zin als er sprake is van afwijkend gedrag. Daar is hier geen sprake van."
Maar ook het schieten met paintballgeweren vindt Koffeman zinloos. "De wolf moet namelijk een connectie leggen tussen het af te leren gedrag en de pijnprikkel. Maar er is helemaal geen af te leren gedrag. Dus je moet zorgen dat er geen loslopende honden meer zijn en dat het publiek voorgelicht wordt."
De provincie Utrecht moet de bezwaarprocedure dus volledig doorlopen. Mocht de provincie daarna alsnog groen licht krijgen voor de voorgestelde maatregelen, dan stapt de Faunabescherming mogelijk opnieuw naar de rechter.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/378747 ... HCoKUJVJcw
Citaat:Zünden wir ein Feuer an und bringen wir unser NEIN zur Großraubtierpolitik zum Ausdruck!
Liebe Freunde, Unterstützer, Betroffene,
zeigen wir gemeinsam ein unübersehbares Zeichen und zünden am Freitag dem 27.9.2024 um 19 Uhr europaweit Mahn- und Solidaritätsfeuer an. Setzen wir damit gemeinsam ein leuchtendes Statement und machen auf die fehlgeleitete Politik im Zusammenhang mit der uneingeschränkten Großraubtierausbreitung öffentlichkeitswirksam aufmerksam.
Wie kannst Du das Leuchten Deines Feuers verstärken:
Indem Du Dich über unsere Homepage für die Teilnahme am Feuer anmeldest. Dein Standort wird dann in einer „Google Map“ eingetragen und so kann man dann am 27.9. 19 Uhr über diese Google Map eindrucksvoll beobachten, wo gerade überall in Europa für unsere gemeinsame Sache gekämpft wird UND ODER
Schicke uns ein Foto von Deinem „Mahn- und Solidaritätsfeuer“ auf… um es auf unserer Facebook-Seite almweideschutz.at veröffentlichen.
Nähere Infos und Anmeldung: https://www.almweideschutz.at
***Vertaling via Google***
Laten we een vuurtje aansteken en ons NEE uiten tegen het beleid van grote roofdieren!
Beste vrienden, supporters, slachtoffers,
Laten we samen een onmiskenbaar teken tonen en een vuur van herdenking en solidariteit in heel Europa aansteken op vrijdag 27 september 2024 om 19 uur. Laten we samen een heldere statement maken en de aandacht van het publiek vestigen op het misplaatste beleid met betrekking tot de onbeperkte verspreiding van grote roofdieren.
Hoe je de gloed van je vuur versterkt:
Door je in te schrijven voor deelname aan de brand op onze homepagina. Je locatie wordt dan ingevuld in een Google Map en dat kan dan op 27.9. Om 19 uur indrukwekkend kijken via deze Google Map, waar momenteel overal in Europa vecht voor onze gemeenschappelijke doel EN OF
Stuur ons een foto van jouw “vuur van solidariteit en solidariteit”... om het op onze facebook pagina te zetten voor amandel conservering. om te publiceren.
Meer info en inschrijven: https://www.almweideschutz.at
DubbelFun schreef:Zijn dat geen militairen dan die af en toe midden in de nacht schieten.....??
rien10 schreef:ikkedus schreef:Tja, welke opties zijn er dan nog niet ingezet die ze wel zien? Dat vraag ik me nu af.
Wat kan je anders doen dan zenderen om een dier heel close te monitoren? Ik zou het niet weten.
De Faunabescherming en Animal Rights vonden dat onvoldoende duidelijk was dat het bij de incidenten telkens om dezelfde wolf ging. Ook vonden ze dat de provincie nog voldoende alternatieve oplossingen had om te proberen. Daarom hebben ze bezwaar ingediend tegen de verleende vergunning.
Dat maakt niets uit, dan zender je er een stuk of wat. Kan je ze mooi allemaal in de gaten houden.
Citaat:De Fin Kaj Granlund heeft hierover ook het een en ander te zeggen in zijn boek ‘Das Europa der Wölfe’, waarin hij uitgebreid ingaat op het verschijnsel hybridisering en de situatie in Europa. Volgens zijn gegevens zou het proces van hybridisering in Europa al lang aan de gang zijn.
Anderzijds zou in Nederland de wolf-hybride in 2022 (nog) niet bestaan hebben, volgens een onderzoek onder leiding van de Universiteit Wageningen in opdracht van de provincie Gelderland. Hiertoe werd het DNA van 12 dode wolven uit Nederland onderzocht door het instituut DivjaLabs In Slovenië. Hierbij moet het DNA van het dier vergeleken worden met het DNA van een echte wolf, een referentie-wolf.
callippo schreef:Mooie constructie, jackyline.
Nagedacht over alle opties en daar een blokkade voor gemaakt.
9x9 lijkt me vrij klein voor 4 paarden, maar het is iets groter dan voor ieder een box en als je paarden daar rustig in blijven lijkt me dat nog wel ok.
Blijft de bodem een beetje ok daar in de winter? Of staan ze dan elders?