Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:28

Ik wilde vandaag een afspraak voor een vaccinatie maken maar digi-D lag er uit. Vast een complot van de overheid }>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:34

Voor je t weet staat er iemand voor de deur met een rode en blauwe pil :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:34

Elisa2 schreef:
BigOne schreef:
Ik weet niet of ik mensen de pan ingehakt heb, vast wel . Maar wanneer je doden in je omgeving meemaakte , ook jongere mensen , geloof me dan kunnen die vaak zogenaamde “ kritische “ mensen je echt gestolen worden. Mensen die hun kritische blik onderbouwden met duidelijke onderzoeken , peer reviewed , prima. Lees ik graag .

Het ging me meer om dat ongevaccineerden soms dood gewenst werden. Ongeacht de reden waarom ze wel of niet gevaccineerd waren. Alles werd op 1 hoop gegooid.
Ik begrijp heus wel dat het een rare tijd was die vanalles met emoties deed. Maar zoiets gaat mij echt te ver.

Telpeva, nee die cijfers zijn er (nog) niet. Sowieso zijn ze bezig nog met onderzoeken. En het is ook lastig want in coronatijd werden heel veel doden al dan niet terecht (daar zijn de meningen over verdeeld) opgeschreven als corona doden. En bij de vaccinaties gaan ze uit van uitsluiting. Oftewel, het kan door alles veroorzaakt zijn behalve de vaccinatie. Totaal omgekeerd denken dus..ik denk niet dat er daardoor ooit hele zinnige dingen hierdoor naar boven komen.

Ik mag toch hopen dat mensen daar een ban en minstens een OW voor hebben gehad, doodwensen lijkt me niet iets wat op Bokt thuishoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:36

Tiggs schreef:
BigOne schreef:

Ik weet niet of ik mensen de pan ingehakt heb, vast wel . Maar wanneer je doden in je omgeving meemaakte , ook jongere mensen , geloof me dan kunnen die vaak zogenaamde “ kritische “ mensen je echt gestolen worden. Mensen die hun kritische blik onderbouwden met duidelijke onderzoeken , peer reviewed , prima. Lees ik graag .

Ik zag vooral mensen die hun stellingen niet konden onderbouwen en vervolgens begonnen te huilen dat hun mond gesnoerd werd; lees: dat er iemand met onderbouwde tegenargumenten kwam.

Dus een discussie waar men elkaar dood slaat om het gelijk ipv de verdieping in het waarom. :)
En zo ontstaat de verharding.

Haha Prompter :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:04

Elisa2 schreef:
Tiggs schreef:
Ik zag vooral mensen die hun stellingen niet konden onderbouwen en vervolgens begonnen te huilen dat hun mond gesnoerd werd; lees: dat er iemand met onderbouwde tegenargumenten kwam.

Dus een discussie waar men elkaar dood slaat om het gelijk ipv de verdieping in het waarom. :)
En zo ontstaat de verharding.

Haha Prompter :D

De verdieping waarom wordt echt helemaal nooit op in gegaan. Ik vind die waarom echt super interessant. De psychologie erachter, wanneer men meer vatbaar is om erin te geloven, wat het doet met mensen. Dat mensen hun gelijk willen halen klopt niks van, dat men een (inhoudelijk) tegengas wil geven op soms ongefundeerde bewering, soms ronduit misinformatie, klopt wel. En dat is nooit persoonlijk, nooit "de mond snoeren" maar wordt wel altijd zo geinterpreteerd. En dát slaat de discussie dood. Want dan gaat het weer over boehoe, ik mag niks zeggen, en ze zijn allemaal zo gemeen ipv dat er wordt ingegegaan op wat er nou eigenlijk gezegd wordt. En wat er nu speelt is weer precieeeeeees hetzelfe, gaap.... want alweer wordt gaat het hierover. De beer is dood, het schip gezonken, de plaat al grijs.

Over Corona, de maatregelen zijn weg, alle angst over het volk eronder krijgen bleek nergens voor nodig. Ik geloof niet dat er fouten zijn gemaakt, want in zo'n situatie kan je het nooit goed doen. Strenger beleid = minder doden, meer mentale ellende, meer vrijheid = meer doden, meer besmettingen, het moedwillig in de steek laten van zwakkeren in de samenleving. Ga die keuze maar eens maken, je doet het echt nooit, maar dan ook nooit goed.

germie schreef:
Ik ben geen complotdenker, maar wil me wel over bepaalde dingen van meerdere kanten laten informeren. En een taskforce 'desinformatie' oprichten vind ik niet echt een fijn idee. Mensen kunnen normaal gesproken prima zelf filteren wat belangrijk is.

Dat kunnen ze dus niet, en nog minder in tijden van stress en / of angst. Ik kan het niet meer terugvinden, maar er is ooit onderzicht als je al wantrouwen hebt, je voelt al dat er niets niet klopt, en je krijgt informatie te zien die het tegendeel bewijst, je ipv die informatie tot je neemt je juist sterker gaat afzetten tegen die informatie die niet in jouw bias of informatie past. Meer informatie en transparantie leidt niet tot beter geinformeerde mensen. Dat zie je hier ook (en Elisa zei er iets interessants over 3928 pagina's geleden) - als je voelt dat er ergens iets niet klopt, dan heb je je conclusie al getrokken - het is niet pluis, het is niet oké. Dan zoek je bewust informatie die je wantrouwen bevestigd. Dus, je trekt eerst je conclusie, en dan pas ga je "bewijs" zoeken die je conclusie onderschrijft. Het is echt goed te weten wat confirmation bias is en hoe men omgaat met informatie, informatie zoeken en hoe angst, stress en wantrouwen maakt dat je informatie misschien minder goed beoordeeld.

Electra63 - helemaal eens.

Ik probeer terug te vinden waar het over complotten ging, maar kan het niet meer vinden omdat het al de hele tijd terug is. Hoe dan ook, aan de basis van complotten staat altijd wantrouwen. Tegen instanties, tegen overheden. Tegen hullie, de buitenlander, de EU. En hier is gewoon echt heel veel onderzoek naar gedaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:16

Klopt nps, tenminste zo zie ik het ook! Ik vroeg in een gastcollege van een hoogleraar (over complottheorieën) wat het verschil is tussen kritisch zijn en complotdenken. Zijn antwoord was kort maar helder: welke van de twee het is wordt bepaald door de aan- of afwezigheid van wantrouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:23

Dat werd in het begin van het topic ook al besproken volgens mij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:35

Ik bedoel meer de verdieping in het willen begrijpen waarom iemand denkt zoals degene denkt zeg maar. Zonder oordeel en zonder het ermee eens te zijn. Maar discussieren met begrip voor elkaars standpunt en inlevingsvermogen. In de meeste discussies is dat niet of nauwelijks aanwezig helaas. En is men overtuigd van het eigen gelijk (hebben we allemaal last van) en probeert de ander te overtuigen.

Ik denk serieus dat pas als mensen zich gehoord voelen ze zich open kunnen stellen voor andere ideeën. Daarvoor moet er eerst een veilige omgeving zijn.

Over wantrouwen en vertrouwen, openheid en transparantie geven vertrouwen. Informatie achterhouden doet dat niet. Dat is best een leerpunt voor de overheid wbt een heel aantal zaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:37

VuurVleugels schreef:
Klopt nps, tenminste zo zie ik het ook! Ik vroeg in een gastcollege van een hoogleraar (over complottheorieën) wat het verschil is tussen kritisch zijn en complotdenken. Zijn antwoord was kort maar helder: welke van de twee het is wordt bepaald door de aan- of afwezigheid van wantrouwen.

Kort en helder, maar niet helemaal sluitend. Wantrouwen is terecht in bepaalde situaties. Iedere toeslagouder wiens zaak nog steeds vertraagd en gesaboteerd wordt heeft 100% alle recht en reden om zo wantrouwend te zijn. Dat is niet het onderscheid. Ook belangrijke grondrechten en waarborgen die we zouden moeten hebben komen voort uit (gerechtvaardigd!) wantrouwen tegen een te ongecontroleerde overheid.

En dat zijn geen complottheorieen, want de gevolgen van allerlei regimes (zeker niet alleen de nazi's, onze geschiedenis zit vol met vervolgingen en onrecht) zijn bekend.

Dus wantrouwen kan het onderscheid niet zijn. En de werkelijkheid ook niet echt, want die is meestal niet zomaar te kennen.

Een bepaalde houding tav nieuwe informatie kan wel relevant zijn, dus de manier waarop een goed-functionerende wetenschap dat zou moeten wegen: verander je je basisidee als het bewijs duidelijk iets anders aangeeft? (En voor de mensen die diep in de complottheorieen zitten is dit over het algemeen overduidelijk een nee.) En in hoeverre ben je bereid werkelijk je eigen tegenspraak op te zoeken? Snap je het tegenargument, heb je dat alle moeite gegeven die het verdient?

Maar volgens mij is het 'waartoe' nog het meest nuttige. Wat wil men bereiken? Wat zou er nodig zijn om iets op te lossen? Wat is de gewenste uitkomst? En daar is wel duidelijk een verschil. De meeste toeslagouders willen eerst en vooral dat hun zaak wordt opgelost, en daarna vooral door met hun leven, of anderen helpen om het leven weer op te pakken.

Mensen die weken na het niet meer bestaan van een vaccinatie-qr-code nog steeds staan te demonstreren willen... tsja, wat willen ze? De ophef, de spanning en sensatie van het moment, uiting geven aan emoties die ze anders niet onder woorden kunnen brengen, wie zal het zeggen? Maar wat ze in elk geval niet willen is een duidelijke concrete verbetering van de situatie, zoals het beeindigen van waar ze tegen protesteren. Want dat is al gebeurd en dat lijkt geen verschil te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:40

Stonden die niet te protesteren uit angst dat het alsnog zou gebeuren? Ik weet het niet meer zo goed, het is lang geleden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:43

Shadow0 schreef:
VuurVleugels schreef:

Kort en helder, maar niet helemaal sluitend. Wantrouwen is terecht in bepaalde situaties. Iedere toeslagouder wiens zaak nog steeds vertraagd en gesaboteerd wordt heeft 100% alle recht en reden om zo wantrouwend te zijn. Dat is niet het onderscheid. Ook belangrijke grondrechten en waarborgen die we zouden moeten hebben komen voort uit (gerechtvaardigd!) wantrouwen tegen een te ongecontroleerde overheid.

En dat zijn geen complottheorieen, want de gevolgen van allerlei regimes (zeker niet alleen de nazi's, onze geschiedenis zit vol met vervolgingen en onrecht) zijn bekend.

Dus wantrouwen kan het onderscheid niet zijn. En de werkelijkheid ook niet echt, want die is meestal niet zomaar te kennen.

Een bepaalde houding tav nieuwe informatie kan wel relevant zijn, dus de manier waarop een goed-functionerende wetenschap dat zou moeten wegen: verander je je basisidee als het bewijs duidelijk iets anders aangeeft? (En voor de mensen die diep in de complottheorieen zitten is dit over het algemeen overduidelijk een nee.) En in hoeverre ben je bereid werkelijk je eigen tegenspraak op te zoeken? Snap je het tegenargument, heb je dat alle moeite gegeven die het verdient?

Maar volgens mij is het 'waartoe' nog het meest nuttige. Wat wil men bereiken? Wat zou er nodig zijn om iets op te lossen? Wat is de gewenste uitkomst? En daar is wel duidelijk een verschil. De meeste toeslagouders willen eerst en vooral dat hun zaak wordt opgelost, en daarna vooral door met hun leven, of anderen helpen om het leven weer op te pakken.

Mensen die weken na het niet meer bestaan van een vaccinatie-qr-code nog steeds staan te demonstreren willen... tsja, wat willen ze? De ophef, de spanning en sensatie van het moment, uiting geven aan emoties die ze anders niet onder woorden kunnen brengen, wie zal het zeggen? Maar wat ze in elk geval niet willen is een duidelijke concrete verbetering van de situatie, zoals het beeindigen van waar ze tegen protesteren. Want dat is al gebeurd en dat lijkt geen verschil te maken.

Hmm, interessante kijk erop, zo had ik het nog niet bekeken. Thanks!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:45

Elisa2 schreef:
Brainless schreef:
@Germie
Ik was 48 toen ik corona kreeg, nog niet gevaccineerd en heb long covid.
Ze veel mensen met mij, ken er meerdere van komt dan 30 jaar waarvan hun leven zo goed als over is.

Hoezo ben jij slachtoffer geworden van de bijwerkingen?

Kennis van me heeft long covid door de vaccinaties. Die groep is er helaas ook.

https://nos.nl/artikel/2505983-bijwerki ... coronaprik

LongCOVID door de vaccinaties is echt te kort door de bocht.
LongCOVID ontwikkelen mensen door een veelheid aan factoren die meespelen, elkaar onderling beïnvloeden en zo ervoor zorgen dat mensen niet herstellen.
Je kan niet een oorzaak aanwijzen voor longCOVID (of andere pais/aanhoudende klachten) er speelt een complexe samenhang van al die factoren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:55

Elisa2 schreef:
Ik bedoel meer de verdieping in het willen begrijpen waarom iemand denkt zoals degene denkt zeg maar. Zonder oordeel en zonder het ermee eens te zijn. Maar discussieren met begrip voor elkaars standpunt en inlevingsvermogen. In de meeste discussies is dat niet of nauwelijks aanwezig helaas. En is men overtuigd van het eigen gelijk (hebben we allemaal last van) en probeert de ander te overtuigen.

Ik denk serieus dat pas als mensen zich gehoord voelen ze zich open kunnen stellen voor andere ideeën. Daarvoor moet er eerst een veilige omgeving zijn.

Over wantrouwen en vertrouwen, openheid en transparantie geven vertrouwen. Informatie achterhouden doet dat niet. Dat is best een leerpunt voor de overheid wbt een heel aantal zaken.

Die vind ik dus oprecht interessant. Maar hoe zie je een discussie dan voor je? Als iemand roept, Corona genees je alleen voor Invectermine te slikken bijvoorbeeld. Niet waar, kan gevaarlijk zijn. Als je dat zegt, wil dat niet zeggen dat je geen begrip hebt. Of dat jej e niet wil inleven. Als er iemand niet overtuigd is van mijn eigen gelijk, ben ik het wel. Daarom onderbouw ik altijd, liefst met meerdere artikelen, onderzoeken en check ik altijd eerst of het wel waar is wat ik zeg. Geen woorden, maar data. Als dan blijkt dat Invectermine toch echt een heel slecht idee is, dan heb ik niet ineens een gebrek aan inlevingsvermogen, toch?

Neem de dame uit de openingszin. Ik kan superveel begrip en inlevingsvermogen hebben, maar de dingen die ze roept zijn écht heel schadelijk en heel pijnlijk voor de nabestaanden. Het gedrag in de rechtbank is, zoals Chris Klomp omschrijft, heel erg onbeschoft. De dame in kwestie heeft vast haar redenen om te geloven wat ze gelooft, maar dat maakt het gedrag en de gevolgen niet minder erg. En dat vind ik het lastige met complotten en misinformatie - op kleinere schaal doet dat hetzelfde. Ik denk bijvoorbeeld ook aan anti-vaccinatie-activist Rob Dekkers, die de dood van nagellak Tijn misbruikte voor zijn anti vaccinatie campagne. Walgelijk, smerig, en ongelofelijk grof naar de nabestaanden. Begrip voor iemand als persoon en waar deze vandaan komt kan los staan van begrip voor het gedrag.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:57

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:

LongCOVID ontwikkelen mensen door een veelheid aan factoren die meespelen, elkaar onderling beïnvloeden en zo ervoor zorgen dat mensen niet herstellen.
Je kan niet een oorzaak aanwijzen voor longCOVID (of andere pais/aanhoudende klachten) er speelt een complexe samenhang van al die factoren.

Dit artikel geeft ook juist aan dat als er twijfels bestaan over bijwerkingen, dit dus echt wel serieus opgepakt en onderzocht wordt. Het is dus eigenlijk eerder een bewijs dat het registreren van bijwerkingen niet alleen werkt, maar dat er bij twijfel wel degelijk goed wordt onderzocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:51

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:

Jij bewijst precies het punt wat ik hier eerder over gemaakt heb. Zodra het door de vaccinatie komt komen er allerlei van dit soort redeneringen maar niemand heeft het hierover als het door covid komt. Dan is dat allemaal ineens niet relevant meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:57

nps schreef:
Die vind ik dus oprecht interessant. Maar hoe zie je een discussie dan voor je? Als iemand roept, Corona genees je alleen voor Invectermine te slikken bijvoorbeeld. Niet waar, kan gevaarlijk zijn. Als je dat zegt, wil dat niet zeggen dat je geen begrip hebt. Of dat jej e niet wil inleven. Als er iemand niet overtuigd is van mijn eigen gelijk, ben ik het wel. Daarom onderbouw ik altijd, liefst met meerdere artikelen, onderzoeken en check ik altijd eerst of het wel waar is wat ik zeg. Geen woorden, maar data. Als dan blijkt dat Invectermine toch echt een heel slecht idee is, dan heb ik niet ineens een gebrek aan inlevingsvermogen, toch?

Neem de dame uit de openingszin. Ik kan superveel begrip en inlevingsvermogen hebben, maar de dingen die ze roept zijn écht heel schadelijk en heel pijnlijk voor de nabestaanden. Het gedrag in de rechtbank is, zoals Chris Klomp omschrijft, heel erg onbeschoft. De dame in kwestie heeft vast haar redenen om te geloven wat ze gelooft, maar dat maakt het gedrag en de gevolgen niet minder erg. En dat vind ik het lastige met complotten en misinformatie - op kleinere schaal doet dat hetzelfde. Ik denk bijvoorbeeld ook aan anti-vaccinatie-activist Rob Dekkers, die de dood van nagellak Tijn misbruikte voor zijn anti vaccinatie campagne. Walgelijk, smerig, en ongelofelijk grof naar de nabestaanden. Begrip voor iemand als persoon en waar deze vandaan komt kan los staan van begrip voor het gedrag.

Het is heel simpel, vragen stellen. Waarom denk je dat? Dan kan iemand het onderbouwen en door dan vragen te blijven stellen komen ze soms zelfs al tot de conclusie dat het ea wellicht niet klopt en dan kun je het aanvullen met: ik denk dit en dat. Zo zet je mensen eerder aan het denken dan met ze te proberen met artikelen en linkjes die ze meestal toch niet lezen want ze staan er niet open voor.

Dat laatste ben ik met je eens hoor, het is nog steeds interessant om begrip te hebben waar het gedrag vandaan komt want daar ligt de sleutel tot ander gedrag denk ik. Wil niet zeggen dat het gedrag getolereerd moet worden. Er zijn grenzen en zodra het anderen schaadt moet er iets aan gedaan worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:09

Elisa2 schreef:
verootjoo schreef:

Jij bewijst precies het punt wat ik hier eerder over gemaakt heb. Zodra het door de vaccinatie komt komen er allerlei van dit soort redeneringen maar niemand heeft het hierover als het door covid komt. Dan is dat allemaal ineens niet relevant meer.

Nee hoor, longCOVID wel of niet na vaccinatie of de ziekte heeft dezelfde complexiteit. Net als alle andere aanhoudende lichamelijke klachten. Daarom heeft alleen biomedisch onderzoek ernaar geen zin en is DE oorzaak nog niet gevonden.
Omdat er niet 1 oorzaak is, maar een complexe samenhang van veel factoren die leiden tot het aanhouden van lichamelijke klachten.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:10

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:27

(Ontevreden) mensen worden door social media beïnvloed. Voor allerlei (uitgerangeerde) BN-ers en influencers is het gewoon een verdienmodel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:44

Elisa2 schreef:
nps schreef:

Het is heel simpel, vragen stellen. Waarom denk je dat? Dan kan iemand het onderbouwen en door dan vragen te blijven stellen komen ze soms zelfs al tot de conclusie dat het ea wellicht niet klopt en dan kun je het aanvullen met: ik denk dit en dat. Zo zet je mensen eerder aan het denken dan met ze te proberen met artikelen en linkjes die ze meestal toch niet lezen want ze staan er niet open voor.

Zoals Shadow ook aangeeft, dat suggereert dat degene met wie je discussieert een oprechte interesse heeft in discussie, en dingen leren. De ervaring leert mij dat dit helaas vaak anders is. Hoe zou jij dat doen bij de dame uit de openingspost, of bij de gast die met nagellak Tijn aan de haal ging voor z'n antivax verhaal? "Goh, waarom denk je dat ons kabinet satanische pedo's zijn? Waarom denk je dat Tijn, die 6 was, en doodging door kanker, toch dat het vaccinatieschade is?". Ik schat zomaar in dat de kans echt nihil is dat deze mensen aan het denken worden gezet. Ooit Filemon gekeken (https://npo.nl/npo3/filemon-en-de-compl ... _101404802)? Filemon gaat er echt heel open en beschaafd in, maar een echt tweezijdig gesprek met wederzijdse interesse heb ik niet kunnen ontdekken met de complotdenkers. Of de antivaxers die werden uitgenodigd tot "een gesprek" bij Pauw en Witteman, die alleen maar een beetje over tafel zaten te roepen en echt geen enkele interesse hadden in de arme expert die aan tafel zat ondergeroepen te worden. Dus er klopt echt geen hout van dat als je vragen stelt, mensen aan het denken worden gezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 22:47

Het hoeft geen bekend persoon te zijn, helaas een broer /neef en kennis die complotdenkers zijn geworden. Zo vaak geprobeerd om een gesprek te voeren, je komt er niet door. Echt niet , staan niet open , voor niets.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:09

Maar sta jij zelf dan open voor iets anders? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er teveel vragen gesteld worden of dat er iets gezegd/geplaatst wordt wat ..tsjakkaaa.. voor controverse kan zorgen..

Ik heb het idee dat sommige mensen helemaal niet openstaan voor een gesprek, maar gewoon willen vertellen wat zij vinden, en zeggen dat ze gelijk hebben en het liefst praten met mensen die hetzelfde vinden.

Van de week sprak ik toevallig nog met iemand die tijdens de pandemie met pannetjes naast het torentje had gestaan en uiteindelijk ook gearresteerd is geweest. Heel interessant om te horen wat haar idee daar toen bij was en hoe ze er nu over denkt. Zonder dat ik dan erdoorheen ga douwen hoe gek ze wel niet was en wat ze wel niet dacht en hoe gevaarlijk ze wel niet voor anderen was en of ze dan scheit had aan al die andere mensen die wel dood gingen etc etc.

De mensen waar philemon mee praat schaar ik een beetje onder de mensen die soms ook voor de Rijdende Rechter komen .. ik denk dat ze voor tv programmas wel extremen uitzoeken, ook om lekker te polariseren (Kijk eens hoe gek zij zijn) want anders kijkt er niemand. Wie kijkt er nou graag naar mensen die gewoon een gesprek ergens over hebben? Ik zag dat bij talkshows eigenlijk ook zelden meer (nu kijk ik daar de laatste jaren niet meer naar hoor, juist om die redenen). Ze pakten de meest boze boer, de meest gekke complottheorist, de meest boze buurman/vrouw, de meest suffe tieners, en de mensen in de huiskamer achter het scherm maar zitten :"zeg Jan kijk nou hoe gek die zijn, t is te erg ook he ach ach, gelukkig zijn wij niet zo, maar zij, kijk dan! Het komt allemaal door hun hoor"... :D (of nou ja dat stel ik me voor dan :+ )

Vwb Monsanto (ik weet niet of wikipedia heel betrouwbaar is, maar ik kijk er ook vaak op), ze zeggen dat alles van Monsanto, de Rothschilds en Blackstone (of Blackrock oid) is :D
Bayer (Glyfosaat) is ook van Monsanto en dat is laatst wel weer goedgekeurd voor gebruik 8-)

NB, de smileys geven aan dat je het met een korreltje zout moet nemen ;) maar frappant is het wel..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:21

Precies Cer, het ligt ook echt wel aan de intentie van het vragen. Vraag je om het daadwerkelijk te willen begrijpen? of vraag je om iets uit te lokken om weer lekker zelf op te kunnen reageren. Dat laatste gebeurd vaak. Ik heb ook het idee dat veel mensen niet echt openstaan voor een gesprek maar vooral hun gelijk willen halen. En dat zijn ook de mensen die zelf niet open staan om iets te leren aan de andere kant.

Er zijn altijd extremen waar niet mee te praten valt maar ik geloof niet dat de meerderheid zo is. En dan nog, soms door het praten blijf je het oneens met elkaar. Dat kan ook, en agree to disagree op een respectvolle manier blijft ook nog altijd een mogelijkheid. Ipv dat mensen persoonlijk worden, wat ik heel vaak zie gebeuren.

Verootje, dat ben ik met jou eens..alleen in die periode werd dat onderzoek niet gedaan en alles op Covid geschoven.

Yavanna:
Ik kan me voorstellen dat mensen Monsanto niet vertrouwen. Het is immers ook de maker van round up..dat spul wat voor zoveel parkinson ziekte zorgt.
Genetisch gemanipuleerd spul ben ik persoonlijk ook geen fan van..laat dat eerst maar tien/ twintig jaar testen voordat het aan de foodchain toegevoegd wordt.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:31

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:00

Elisa2 schreef:
Verootje, dat ben ik met jou eens..alleen in die periode werd dat onderzoek niet gedaan en alles op Covid geschoven.

Het jammere is dat er enorm veel onderzoek al is gedaan naar aanhoudende lichamelijke klachten, en dat dat allemaal blijft liggen nu het om longCOVID gaat.
Waardoor veel mensen nu niet de zorg krijgen die nodig is omdat artsen te eigenwijs zijn om iets verder te kijken dan alleen biomedisch.

We weten bv dat een vast aantal percentage mensen na een virusinfectie daar aanhoudende lichamelijke klachten aan overhoudt. We weten dus ook dat in geval van een pandemie daar honderdduizenden mensen klachten van blijven houden.
We weten de risicofactoren, we weten welke factoren meespelen in het instandhouden van de klachten, we weten hoe te behandelen.
Als je de juiste behandelaren treft. In geval van COVID blijft men nu zoeken naar een biomedische oorzaak terwijl dat maar 1 klein puzzelstukje is van de puzzel die al enorm vaak gelegd en onderzocht is :o

Maar dit is even mijn frustratie als behandelaar in een team dat longCOVID behandelt met succes :+