Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:05

Veronica2 schreef:
Ruitje, nu je er toch bent... Zie je in de drafsport ook het verschijnsel van de blauwe tongen en wat is daar de oorzaak van? Er wordt dan wel eens gebruik gemaakt van bandjes om de tong onder het bit te houden en heeft dat misschien ook een dergelijk effect? Nieuwsgierigheid uit interesse omdat dit onderwerp de laatste tijd veel aandacht trekt en ik vraag me dan af hoe dat gaat in andere takken van paardensport.
Ik had ondertussen wel een antwoord verwacht over je uitspraken over Featherlight horsemanship. :)
Er is door meerdere mensen aangegeven dat ze benieuwd zijn naar wat jij daar gezien en ervaren hebt.
Anders valt het natuurlijk gewoon onder smaad/laster, maar dat zal het vast niet zijn?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:14

Fika schreef:
Veronica2 schreef:
Ruitje, nu je er toch bent... Zie je in de drafsport ook het verschijnsel van de blauwe tongen en wat is daar de oorzaak van? Er wordt dan wel eens gebruik gemaakt van bandjes om de tong onder het bit te houden en heeft dat misschien ook een dergelijk effect? Nieuwsgierigheid uit interesse omdat dit onderwerp de laatste tijd veel aandacht trekt en ik vraag me dan af hoe dat gaat in andere takken van paardensport.
Ik had ondertussen wel een antwoord verwacht over je uitspraken over Featherlight horsemanship. :)
Er is door meerdere mensen aangegeven dat ze benieuwd zijn naar wat jij daar gezien en ervaren hebt.
Anders valt het natuurlijk gewoon onder smaad/laster, maar dat zal het vast niet zijn?

Het antwoord heb ik allang gegeven en dat is dat iedereen kritisch moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 19-08-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:16

Maar welke dingen heb je dan gezien/ervaren bij haar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:27

fransje23 schreef:
https://www.mdpi.com/2076-2615/13/19/3137

Misschien een interessant artikel in deze discussie.

Moet wel bekennen dat ik tot nu toe alleen de inleiding heb gelezen.

Ik heb het artikel inmiddels helemaal gelezen en het slaat de spijker op de kop.

Het gaat in principe over de Grand National waar veel kritiek op is maar is toepasbaar op elke tak binnen de paardensport.

Ze geven goede tips om op een juiste manier om te gaan met kritiek van de samenleving.
Uiteindelijk is het voortbestaan afhankelijk van sociaal draagvlak.

De argumenten die gegeven worden vanuit de deelnemers/pers/ mensen uit de rensport geven geen antwoord op in dit geval hoge risico op zware blessures bij de paarden.

Het geeft geen vertrouwen als je argument is dat de paarden top verzorgd worden of het in andere takken van de paardensport erger is.
Geef aan wat je doet om het veiliger te maken. Zorg dat het paardwelzijn daadwerkelijk optimaal is.
Zorg voor vrienden, voldoende ruwvoer en vrijheid.
Dat laatste betekent ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen, te gromen en vrij te bewegen, paard te zijn.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:38

Veronica2 schreef:
Het antwoord heb ik allang gegeven en dat is dat iedereen kritisch moet zijn.

Denk dat Fika je advies opvolgt en je daarom vraagt wat je gezien en gehoord hebt over mislukte projectjes etc.
Je hebt er tenslotte een duidelijke mening over.

Ik ben er ook benieuwd naar!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:56

Stille Meelezer, maar aangezien je zulke sterke uitspraken doet ben ik ook nogal benieuwd wat je daar dan gezien hebt wat kennelijk niet door de beugel kan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:02

Mooie post Franca, wat ik daar lastig aan vind is dat de die hards die kritiek leveren niet altijd op het groene pad willen. Je moet wel iemand aan de andere kant hebben die in gesprek wil zeg maar?

Over de tongenbandjes. Die doe ik regelmatig zelf om en die zitten zo enorm los, de hele tong kan nog alle kanten op, behalve over het bit.

Ik vind die altijd wat 'hypocriet' , wij rijden in onze sport zelden met strakke neusriemen. Wat zeg ik, heel veel rijden zonder werkende neusriem. Bij ons mag een paard vaak zijn mond open doen, alleen de tong mag niet over het bit. Dus dan zie je op foto's veel open monden en soms dus vast ook een blauwe tong.

Die foto's zie je in bijvoorbeeld de dressuur niet, omdat die mond dicht gesnoerd zit :+ .

Blauwe tong zouden ze van mij trouwens ook gewoon hard mogen afstraffen, dan heb je 'm gewoon te strak gedaan. In Duitsland zijn ze verder en mag je niet rijden met kous. Daar mag je wel rijden met een leertje wat bepaalde vaste afmetingen heeft( als dat niet ook al veranderd is) .

Ik vind zoiets als een tongenbandje afschaffen lastiger, enerzijds denk ik: als je een paard hebt wat zijn tong over het bit gooit: dan moet je daar maar een andere oplossing voor verzinnen.

Anderzijds denk ik dan aan die oplossingen en dan zou dan zijn: een ander bit en een strakke neusriem. Ik vraag mij dan af of het een maatregel is die welzijn verbeterd? Of een maatregel die we doen voor de publieke opinie, maar waar het welzijn van de paarden op achteruit gaat?

Bandje mag van mij morgen verboden worden... maar onze seriewinnaar liep zonder neusriem met een gebroken bitje en een losse tongband... Zonder tongenband heeft hij ooit een ongeluk gehad en is onbestuurbaar van de drafbaan gevallen...

Ik weet het niet. Zo'n paard zou dan dus misschien uit de sport moeten? Is ook een optie natuurlijk, paard zal het boeien denk ik dan.

Nouja, lastig :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:50

https://www.horses.nl/welzijn/mishandel ... dertekend/

Aanleiding voor de petitie waren de video’s die de laatste tijd op internet verschenen, waarin paarden op niet-diervriendelijke manieren werden getraind.

De petitie werd op 24 juli online gelanceerd
is te bekijken in bovenstaande link

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:58

ruitje schreef:
Mooie post Franca, wat ik daar lastig aan vind is dat de die hards die kritiek leveren niet altijd op het groene pad willen. Je moet wel iemand aan de andere kant hebben die in gesprek wil zeg maar?

Het gaat om sociaal draagvlak, daar hoef hoef je niet iedereen voor mee te krijgen.
Wat je uitdraagt telt, zet paardwelzijn op 1 door daden niet en niet alleen in loze woorden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:02

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:
https://www.mdpi.com/2076-2615/13/19/3137

Misschien een interessant artikel in deze discussie.

Moet wel bekennen dat ik tot nu toe alleen de inleiding heb gelezen.

Ik heb het artikel inmiddels helemaal gelezen en het slaat de spijker op de kop.

Het gaat in principe over de Grand National waar veel kritiek op is maar is toepasbaar op elke tak binnen de paardensport.

Ze geven goede tips om op een juiste manier om te gaan met kritiek van de samenleving.
Uiteindelijk is het voortbestaan afhankelijk van sociaal draagvlak.

De argumenten die gegeven worden vanuit de deelnemers/pers/ mensen uit de rensport geven geen antwoord op in dit geval hoge risico op zware blessures bij de paarden.

Het geeft geen vertrouwen als je argument is dat de paarden top verzorgd worden of het in andere takken van de paardensport erger is.
Geef aan wat je doet om het veiliger te maken. Zorg dat het paardwelzijn daadwerkelijk optimaal is.
Zorg voor vrienden, voldoende ruwvoer en vrijheid.
Dat laatste betekent ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen, te gromen en vrij te bewegen, paard te zijn.

[ Afbeelding ]

het is toch simpel: een gezond paard, goed getraind en opgeleid, fysiek en mentaal in balans , kan betere prestaties leveren en dan zijn hulpmiddelen bijna altijd overbodig

dan is fotoshoppen ook overbodig om paarden goed in beeld te brengen
Laatst bijgewerkt door mce op 20-08-24 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:23

De FEI bestuurt acht disciplines wereldwijd:

dressuur[1]
endurance[2]
eventing[3]
mennen[4]
para-equestrian
reining[5]
springen[6]
voltige[7]

Bijzonder dat de draf en rensport daar wereldwijd niet ondervalt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:30

Reining valt er toch al jaren niet meer onder? Volgens mij is dat in 2021 gestopt omdat ze het niet met elkaar eens konden worden over regels over oa welzijn. Wat ook wel te begrijpen was toen want ook daar kwamen en komen vreselijke beelden voorbij. En die hebben nog enorme eigen bond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:33

Reining zit pas sinds 2000 bij de FEI, en alleen omdat ze mee wilden sporten met grote shows (volgens mij).
Dat andere sporten daar niet bijzitten, is dan best logisch. Dat zijn gewoon andere organisaties, net zoals TrekWedstrijden, of hoe heet dat boomstamtrekken..
Daarnaast gelden de FEI regels (volgens mij) alleen voor evenementen die onder de FEi vallen, maar daar heeft de NRHA (volgens mij) dan weer niks mee te maken..

Citaat:
Ik vind het wel mooi wat hier gebeurt. Mensen van de dressuur reageren kritisch op de drafsport, puur omdat ze de optoming niet kennen en gewend zijn. Zo kijken buitenstaanders ook naar de dressuur, die vinden zoveel ijzer in de mond en prikken met sporen in de buik waanzin. En als je objectief kijkt, dan hebben ze gewoon gelijk.

Met het verschil dat dat handjevol drafsportmensen die hier reageren, wel kritisch zijn op hun eigen sport (en dus niet echt bedrijfsblindheid hebben, denk ik)

Edit: Zit reining er niet meer bij? Dat kon ik zo snel niet vinden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:37

Daar is paar jaar geleden hele rel over geweest? Misschien weer terug gedraaid.?

https://www.horses.nl/overige-disciplin ... line-meer/

Het is sowieso bizar hoe de VS met paarden omgaat, welke discipline dan ook. Maar soms wordt de ene discipline wel aangekeken op wat de VS doet maar de ander juist weer niet.
De rensport heeft zo ongeveer de strengste regels ooit, in het VK dan. Maar daar bestaan ook zoveel fabels over.

Ik probeer ook telkens te zeggen dat elke discipline zijn eigen problemen heeft en dat alleen naar de ander wijzen niet werkt. Je kan elkaar echt ergens op aanspreken maar niet doen alsof in jouw eigen discipline niks verkeerd gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:44

Nou ja de grote bokt rel is nu over de MD.. Ik denk niet dat iedereen in de VS slecht met paarden omgaat, maar dat daar excessen zijn, en het is een groot land. Ik weet niet of paarden in Mexico of Argentinie het veel beter hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:54

manubres schreef:
Ik vind het wel mooi wat hier gebeurt. Mensen van de dressuur reageren kritisch op de drafsport, puur omdat ze de optoming niet kennen en gewend zijn. Zo kijken buitenstaanders ook naar de dressuur, die vinden zoveel ijzer in de mond en prikken met sporen in de buik waanzin. En als je objectief kijkt, dan hebben ze gewoon gelijk. Hetzelfde met de Tennessee Walking horses. Ik vind het vreselijk en dierenmishandeling, maar mensen die jarenlang in die sport meedraaien zien het ook als normaal. Je krijgt op den duur denk ik allemaal een soort van bedrijfsblindheid.

Buitenstaanders zien echt geen verschil tussen een S&T en een trens, dat soort zaken wordt ze gewoon in de mond gelegd. En een goede ruiter zit als het goed is niet de hele tijd te prikken. Zelfs een leek kan dat verschil zien.

TWH is echt van een heel ander kaliber.

En wbt de drafsport, heb al zo vaak gehoord dat er slecht behandelde Dravers uit voornamelijk Frankrijk komen. Tja, die link is dan vrij snel gelegd. Gelukkig gaat het in NL anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:59

Cer schreef:
Reining zit pas sinds 2000 bij de FEI, en alleen omdat ze mee wilden sporten met grote shows (volgens mij).
Dat andere sporten daar niet bijzitten, is dan best logisch. Dat zijn gewoon andere organisaties, net zoals TrekWedstrijden, of hoe heet dat boomstamtrekken..
Daarnaast gelden de FEI regels (volgens mij) alleen voor evenementen die onder de FEi vallen, maar daar heeft de NRHA (volgens mij) dan weer niks mee te maken..

Citaat:
Ik vind het wel mooi wat hier gebeurt. Mensen van de dressuur reageren kritisch op de drafsport, puur omdat ze de optoming niet kennen en gewend zijn. Zo kijken buitenstaanders ook naar de dressuur, die vinden zoveel ijzer in de mond en prikken met sporen in de buik waanzin. En als je objectief kijkt, dan hebben ze gewoon gelijk.

Met het verschil dat dat handjevol drafsportmensen die hier reageren, wel kritisch zijn op hun eigen sport (en dus niet echt bedrijfsblindheid hebben, denk ik)

Edit: Zit reining er niet meer bij? Dat kon ik zo snel niet vinden

Hoezo het verschil? dressuurliefhebbers reageren ook kritisch over hun eigen sport. En volgens mij mensen die actief zijn in andere diciplines ook? In iedere dicipline zijn nog genoeg verbeterpunten. Echter is dat wel wat anders dan ongenuanceerd afzeiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:00

mce schreef:
https://www.horses.nl/welzijn/mishandel ... dertekend/

Aanleiding voor de petitie waren de video’s die de laatste tijd op internet verschenen, waarin paarden op niet-diervriendelijke manieren werden getraind.

De petitie werd op 24 juli online gelanceerd
is te bekijken in bovenstaande link

Deze heb ik ondertekend, lijkt me een goede zaak om dit soort zaken strenger te straffen om zo dit soort praktijken tegen te gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:01

Nou weet ik niet.
voor zoveel ijzer in de mond wordt toch vaak een excuus gezocht. Voor spoorgebruik ook. De drafsport zegt dan "zweep mag niet meer".. dat vind ik dan toch iets anders eigenlijk?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:01

mce schreef:
De FEI bestuurt acht disciplines wereldwijd:

dressuur[1]
endurance[2]
eventing[3]
mennen[4]
para-equestrian
reining[5]
springen[6]
voltige[7]

Bijzonder dat de draf en rensport daar wereldwijd niet ondervalt

deze lijst is niet up to date
reining word al sinds 2020 niet meer door FEI bestuurd omdat zij niet overeen kwamen met de NRHA kwa regels welzijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:03

Cer schreef:
Nou weet ik niet.
voor zoveel ijzer in de mond wordt toch vaak een excuus gezocht. Voor spoorgebruik ook. De drafsport zegt dan "zweep mag niet meer".. dat vind ik dan toch iets anders eigenlijk?

Oja? bij de KNHS mag er t/m GP met trens gestart worden en de spoorverplichting in de M is er af. Maar dat telt kennelijk niet?

Dat vind ik dus een verschil, het lijkt wel of niemand in de dressuur ooit iets goed kan doen.

En Ruitje legt uit waarom ze een tongbandje gebruikt en dat wordt gewoon geaccepteerd maar als iemand uitlegt waarom degene een S&T gebruikt dan wordt het niet geaccepteerd en blijft het zielig en een dierenmishandelaar. Ik vind dat hier in nogal met twee maten gemeten wordt door sommige mensen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-08-24 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:04

nee hoor, dat kan best..
ik vind alleen 'spoorverplichting' al raar.. doen dan 'spoorverbod'? Of is dat er al?
(kan hoor, ik zit niet zo goed in de dressuurregels)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:05

Waarom een verbod op iets wat bedoeld is om het prettiger te maken voor het paard? Hulpen verfijnen, dat is het doel van een spoor.

Edit, het zou van mij wel verboden mogen worden in de B en L zodat het niet verkeerd gebruikt kan worden om een paard aan het been te krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:06

grappige is dat toen ik met het nederlandse team EK FEI reining startte in Zwitserland 2017 ik verbaasd was over hoe het er aan toe ging toen ik mijn paard niet individueel meer wilde starten omdat hij niet lekker liep.
hij werd vol gepompt met medicijnen door de team arts en ik moest starten want mocht het team niet in de steek laten!!

ik was over mijn toeren toen. tot zover mijn ervaring met FEI starten. nooit van mijn hele leven meer want je bent de regie over je eigen paard kwijt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:13

Dat klinkt niet bepaald als een fijne ervaring Popstra..