Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:32

Elisa2 schreef:
Dus de rijken worden nog rijker en de armen nog armer..en dan zijn ze nog verbaasd dat dit de verkiezingsuitslag is geworden..

Beetje hetzelfde verhaal als de Nederlanders die hun huis niet meer warm kunnen stoken en de politici die er warmpjes bij zitten.

Ja, héél verbaasd. Want we hebben voor rechts gekozen, terwijl links traditioneel staat voor nivelleren oftwewel inkomstenongelijkheid verkleinen. We hebben nu een ex-vvder die rechts stemt en groot is geworden met vreemdelingenhaat, een ex-cda’er die rechts stemt die hoogstwaarschijnlijk gaan samenwerken met de rechtse partij die gedeeltelijk verantwoordelijk is geweest voor het beleid de afgelopen decennia. Ik loop hier qua logica compleet op vast. #hoedan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:34

IMANDRA schreef:
@Germie; waarom is rekeningrijden zo'n verkeerd iets dan? Voor zover ik lees betaal je naar hoeveel je rijdt. Lijkt me best een eerlijke methode. Meer rijden = meer betalen. Rijdt je een gemiddeld aantal km per jaar (13.000) dan ga je erop vooruit..

En de rest achteruit als je meer rijdt. Dus dat is het probleem. Je hebt nu ook gewoon al accijns op brandstof, en daarmee doe je al aan rekening rijden.
Maar je kunt niet zeggen dat iemand met slechts 13.000km per jaar minder betaalt per km dan iemand die 30.000 rijdt. Die auto kost net zo veel in aanschaf en men heeft die auto ook nodig.
Dus ik ben voor exact gelijke lasten per km op basis van brandstofverbruik en niet voor andere rekenmethoden. Dus haalt je auto 1 op 20, dan heb je minder kosten aan brandstof dan dat die maar 1 op 16 rijdt bij dezelfde kilometers. Hier betaal je dus werkelijk naar uitstoot.

Cer

Ik heb ze niet omdat ik nooit de wens had, en nooit de gelegenheid, en daarna nooit in de positie was waardoor ik zeker wist dat ik een kind het beste leven kon bieden qua financien bijvoorbeeld. En daarna kwamen de zorgen voor de toekomst, onrust, oorlog etc.. Ik wilde dat niet :)
maar goed, in principe stopte het bij 'nooit de wens'.. :j

nps

juval schreef:
Over wel of niet kinderen, neem je die beslissing dan echt met het oog op het milieu en klimaat? of omdat je kinderen gewoon niet zo leuk vindt en je geen behoefte voelt om je voort te planten?

gewoon even benieuwd.

Ik heb er zelf 4 en vind het echt een verrijking van mijn leven namelijk.

Ikke wel. Ben nu hoogzwanger van de eerste en waarschijnlijk enige. En dat behoorlijk laat. Kinderen nemen is een egoistische hobby, wij doen het ook vooral voor onszelf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:35

@nps: Omdat dat alleen beperkend werkt voor mensen die niks over hebben. Pietje met een hoop geld op de bank blijft 5x per jaar vliegen terwijl Klaasje niet eens bij familie 100km verderop op bezoek kan omdat dat te duur wordt met rekeningrijden. Daarnaast zijn de faciliteiten voor alternatieven tov de auto niet overal aanwezig.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-11-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:35

journee schreef:
Janneke2 schreef:
Oeps, dan ben ik ergens aan ontkomen.
In het vrouwenwerk deden we al rond 1985 aan 'witte Piet'.

Ik vind de Roetveeg Piet een prima idee. 'Hij komt door de schoorsteen en is dus zwart met roet' - en niet die stereotype Blackface, die ook nog eens knecht is.

Het anti-zwarte pieten verhaal heb ik dus nooit begrepen. Dat vind ik persoonlijk zo discriminerend. Moeten al die negroïde kindjes zich nu schuldig voelen over hun huidkleur als ze zich ook als zwarte Piet willen verkleden? En alle mensen in caribisch Nederland, moeten die zich ook schamen voor het feit dat ze toevallig een donkere huidkleur hebben maar toch het sinterklaas feest willen vieren? Ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen met een kleurtje zijn die nu ook niet meer onbezorgd van het feest kunnen genieten. En waarom? Omdat enkele medemensen met een donkere huid het hele sinterklaas feest, wat echt een kinderfeest vol verwachting hoort te zijn uit zijn verband heeft getrokken.

Er zullen best mensen zijn met een kleurtje die eens een minder leuke opmerking hebben gekregen die misschien verband hield met het sinterklaasfeest. Maar het is maar net hoe je ermee omgaat. Ik heb dan het idee dat het deze mensen ontbreekt aan gevoel van zelfwaardering. Een zwarte huid is niets negatiefs of om je voor te schamen, ook niet tijdens een sinterklaasfeest. Wees trots op wie je bent, ongeacht je uiterlijke kenmerken, welke huidskleur dan ook, met rood haar, flaporen, witte melkflessen, sproeten, beugelbekkie, melkboerenhondenhaar, een puntneus, een paardengebit, spleetogen, jampotglazen of een maatje meer of minder en wat een ander er ook van vind.

Hier gaat het dus helemaal niet over. Niemand hoeft zich te schamen omdat zij een donkere huidskleur hebben als ze zich verkleden als een piet (of Sinterklaas, wat in het caribische gebied is). Ze hebben namelijk van nature een donkere huidskleur. Witte Geert die zwarte schmink op zijn gezicht doet en daarbij for good measure nog even rode lippen zoals in oude karikatuur opsmeert heeft dat niet. Hoezo zijn dit vergelijkbare dingen voor jou? Ik begrijp ook nooit waarom dat hele "kinderfeest" erbij wordt gehaald. Ken meerdere kinderen die het namelijk prachtig vinden dat je nu alle pieten van de regenboog hebt. Zo zijn kinderen. Die gaan er echt niet dieper over nadenken hoor, "goh wat een gedoe rond Sinterklaas, nu vind ik het niet leuk meer". Die zien gewoon leuke pieten met voornamelijk cadeaus en snoep en dat is al helemaal prima. Het enige wat niet leuk is voor de kinderen is als ze zelf ook betrokken raken bij demonstraties etc, maar verder kan het de meeste kinderen geen hol schelen wat voor kleur piet is, zolang piet maar lekkers mee brengt.

secricible

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:36

Zullen we de zwarte pieten discussie hier weg laten?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:53

Cer schreef:
Maar dat CO2 budget is toch ook maar een idee? Daar zijn toch heel nog geen concrete plannen voor, of heb ik iets gemist?

En persoonlijk vind ik het ook een extreme theorie, en ik ben zeer links. :Y)
Komt mij echt een beetje science fiction-y over.

martichr

Tango1979 schreef:
AppleSter schreef:
Kijk gewoon objectief naar daadwerkelijke uitkomsten van stemmingen op moties van pakweg de laatste 3 jaar (die zijn allen terug te vinden, zonder mening of sausje van wie ook erover) en geef dan aan waar de PVV (de PVV is immers meer dan Wilders alleen) zo de mist in gaat.

Dit objectief genoeg? Alle moties van 2008 tot 2023

Hoe stemt PVV in vergelijk met andere partijen op verschillende thema's

Ik zie op geen enkel thema grotere overeenkomsten met links dan met rechts, jij wel?

[ [url=m/HCRCsp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bKVrW3.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php

Alleen op huisvesting zorg en onderwijs komen de gelijkenissen boven de 50% Maar dan nog komen ook op deze thema's de overeenkomsten op recht veel hoger uit

[ [url=m/H0TjAx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op sociale zekerheid,zogenaamd zijn linkse kant!! Onder de 50% overeenkomst met GL en PVDA/D66/CU

Maar nee hoor, Geert is echt heel links op sociale zekerheid. HOE dan?

Wel grappig, je post de cijfers, maar dan blijft het weer opvallend stil..

nps

secricible schreef:
@nps: Omdat dat alleen beperkend werkt voor mensen die niks over hebben. Pietje met een hoop geld op de bank blijft 5x per jaar vliegen terwijl Klaasje niet eens bij familie 100km verderop op bezoek kan omdat dat te duur wordt met rekeningrijden. Daarnaast zijn de faciliteiten voor alternatieven tov de auto niet overal aanwezig.

Dat laatste klopt, en is ook een gevolg van beleidskeuzes ten opzichte van openbaar vervoer. Dat eerste is heel sneu, maar Pietjes familie kan ook naar hem toekomen. Daarnaast vervalt de wegenbelasting, dus Pietje betaalt nu áltijd, ook als ie niet rijdt. Met rekeningrijden betaalt ie alleen als hij wel rijdt. Rekeningrijden kan dus best gunstig uitpakken voor Pietje.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:55

Ik ga wel zien wat de formatie brengt, persoonlijk zit ik niet te wachten op een premier Wilders, maar ook dat is dan democratie.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:58

juval schreef:
Over wel of niet kinderen, neem je die beslissing dan echt met het oog op het milieu en klimaat? of omdat je kinderen gewoon niet zo leuk vindt en je geen behoefte voelt om je voort te planten?

gewoon even benieuwd.

Ik heb er zelf 4 en vind het echt een verrijking van mijn leven namelijk.

Ik heb geen kinderwens. Wel had ik ooit zoiets van, als het dan toch gebeurd prima. Maar inmiddels niet meer, echt vanwege het klimaat. Niet alleen omdat je zoveel meer uitstoot hebt met kinderen, maar vooral omdat ik (lees: IK) het egoïstisch vind tegenover het kind om deze op een planeet te zetten waar het helemaal niet goed mee gaat en wat in de nabije toekomst alleen nog maar erger zal worden. Alle sociale onrust en de frequentie van natuurrampen, dit is geen wereld waar ik mijn kind op zou willen achterlaten. Dus dan doen we het maar gewoon helemaal niet. :D Ik ben zelf al salty genoeg dat dít is wat er voor mij is achtergelaten. Mijn toekomstuitzicht is nou niet je van het.

secricible schreef:
Zullen we de zwarte pieten discussie hier weg laten?

Dat mag, maar ik was onder de veronderstelling dat we gewoon mogen reageren op wat er wordt geplaatst.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:05

Tallie1979 schreef:
journee schreef:
Waarom er mensen op PVV hebben gestemd? Was het vorige kabinet niet vastgelopen op migratie? En is migratie niet het hoofdpunt van de PVV? Zomaar een ideetje hoor...
En PVV kiezers laag opgeleid? Laag opgeleid betekent niet automatisch dom. Ken veel mensen die misschien minder hoog zijn opgeleid maar die zich met doorzettingsvermogen hebben opgewerkt tot hoge posities in het bedrijfsleven of zelfstandig ondernemen. Daar heb je toch echt een goed verstand bij nodig.

Eerder vroeg iemand welke geldboom gebruikt ging worden om dit rechtse beleid uit te voeren. Daar heb ik antwoord op! Dat is dezelfde geldboom waar de linkse partijen het mee moeten doen. :+

Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik niet links en niet rechts ben, maar gewoon ben voor democratie.

Moeten rechtse kiezers nu een feestje bouwen omdat PVV de grootste partij is? Of linkse kiezers zich zorgen maken om het komende kabinet?
Volgens mij is er nog helemaal niets zeker en beslist. Mocht er een rechtse coalitie gevormd worden, dan stemmen er nog andere partijen mee. Het is dus heel onwaarschijnlijk dat er extreme beslissingen worden genomen en voor ongrondwettelijke zaken zal überhaupt geen andere partij medewerking verlenen, ongeacht wat Wilders in het verleden heeft geroepen. Bij een linkse coalitie precies zo. De ene keer zal de regering meer naar links hellen en de de andere keer wat meer naar rechts. Zoveel mensen, zoveel wensen en Nederland heeft nu eenmaal heel veel inwoners.

In 1950 heeft Juliana al geroepen dat Nederland te vol was. In reactie hierop werd er geld gegeven aan mensen die wilden emigreren en dit werd ook gestimuleerd. In 1979 heeft zegt Juliana wederom dat Nederland vol is, op sommige plekken zelfs overvol en dat met een bevolking van zo'n 14 miljoen inwoners.

Nu zal ik niet direct zeggen dat Nederland vol is. Maar Nederland kan niet alles hebben: en meer mensen toelaten (dus meer huizen/ winkels/ scholen/enz) en meer natuurgebied zijn dingen die haaks staan op elkaar, dus er zullen altijd keuzes moeten worden gemaakt.
Idem waar het belastinggeld aan wordt uitgegeven. En nee, je kunt nooit iedereen tevreden krijgen helaas. Maar alleen een poging doen om er voor zoveel mogelijk mensen te zijn. En ik hoop oprecht dat dit de komende regering gaat lukken, ongeacht de samenstelling.

Ik sluit mij hier bij aan.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend.

Ik verwacht dat het zal uitpakken zoals het moet: strenger zijn op criminele moslims/moslimextremisme.
Wat mij betreft is iedereen welkom in NL, ieder geloof ook. Maar het extremisme en disrespect wat je sommige geloven ziet, kan in een land als NL niet geaccepteerd worden.
NL moet zijn eigen identiteit kunnen behouden, en een ieder dient zich daar cultureel naar te vormen als diegene in NL wil wonen.met behoud van eigen geloof, en wederzijds respect.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:19

Uit een huis tegenover mij hangt al enkele weken een hele grote Palestijnse vlag en sinds gisteren ook nog een Marokkaanse. Uit hetzelfde huis. Goed, ik vind het perfect als mensen kleur bekennen. Ik heb ook 2 vlaggen in huis ,maar die hang ik niet buiten of alleen als het EK voetballen is. De mijne zijn van Polen en Vaticaanstad. Een Nederlandse heb ik niet, al zou ik er wel een van mijn provincie willen hebben want daar voel ik wel verbondenheid mee.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:23

Wat is het probleem daarmee dan? Er waren ook genoeg Nederlanders die de Oekraïnse vlag uit solidariteit uithingen en er zullen ook mensen zijn die dat doen met de Israëlische. Toen ik in Drenthe woonde hing daar ook op iedere hoek wel ergens een vlag van Drenthe. Dus...? Dat mag? :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:25

germie schreef:
Avalanche schreef:
Ik heb ook geen kinderen. Maar ook zonder kinderen kun je nog heel vervuilend bezig zijn en met kinderen heel schoon :)

Dat ligt er maar net aan hoe je het doet. Ik vind het niet nodig om een ander van alles voor te schrijven, dat is niet mijn plaats. Maar gewoon vliegen zoveel je wilt en een dikke diesel rijden vind ik wel wat van, en dat is mijn goed recht.

En ik vind wat van het krijgen van kinderen en dan een ander de les proberen te lezen.

Eh, nogmaals, ik heb geen kinderen. En ik heb recht op vrijheid van meningsuiting, maar die uiting is niet hetzelfde als iemand de les lezen. Ik vind er wat van als je een aantal keer per jaar vliegt en een vervuilende auto (veel) rijdt.
germie schreef:
Waar het om gaat is dat velen de les willen lezen, maar zelf niets willen doen. Zeker politici, maar kennelijk ook hier op bokt. Het is dus niet persoonlijk naar jou, maar het geeft even aan hoe makkelijk je polariseert. En dat is menselijk, doet iedereen, doe ik zelf ook natuurlijk.
Maar zonder kinderen ben je altijd goed bezig voor de planeet (en dat wil niet zeggen dat je geen kinderen mag nemen, maar dan vervuil je dus wel altijd meer).

Ik snap dat het niet persoonlijk naar mij is. Imo moeten we het klimaatgesprek gewoon aangaan, feit is dat het klimaat verandert, feit is ook dat dat voor een heel groot deel door toedoen van de mens is. En dus denk ik dat we het gesprek gewoon aan moeten gaan. Links of rechts interesseert me daarbij niet zoveel, ik zie mezelf ook niet als links of rechts eigenlijk. Ik ben vooral geïnteresseerd in feiten, en ik wil daarbij het eigen aandeel niet uit het oog verliezen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:27

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:29

princequillo schreef:
Wat is het probleem daarmee dan? Er waren ook genoeg Nederlanders die de Oekraïnse vlag uit solidariteit uithingen en er zullen ook mensen zijn die dat doen met de Israëlische. Toen ik in Drenthe woonde hing daar ook op iedere hoek wel ergens een vlag van Drenthe. Dus...? Dat mag? :')

Dat zei ik toch dat dat mag. Dan weet men hoe de vlag erbij hangt letterlijk. Ik vraag me af of na deze verkiezingen de omgekeerde Nederlandse vlag nog gebruikt zal \moet worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:31

juval schreef:
https://www.nu.nl/formatie-2023/6291129 ... rtner.html

oké, vvd wil niet mee doen. duidelijk.

een minderheidskabinet met pvv, nsc en bbb dan maar?? 64 zetels. Met evt gedoogsteun van vvd. Geen idee of dat werkbaar is.

Dat waren toch ook de grote winnaars of stijgers van de verkiezingen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:32

juval schreef:

een minderheidskabinet met pvv, nsc en bbb dan maar?? 64 zetels. Met evt gedoogsteun van vvd. Geen idee of dat werkbaar is.

Weet je, er zijn democratische verkiezingen geweest en dat de uitslag sommige mensen niet bevalt snap ik maar om dan moedwillig de zaak te gaan dwarsbomen siert de VVD niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:34

chanicha schreef:
juval schreef:

Weet je, er zijn democratische verkiezingen geweest en dat de uitslag sommige mensen niet bevalt snap ik maar om dan moedwillig de zaak te gaan dwarsbomen siert de VVD niet.

Waarom mogen andere partijen er wel voor bedanken?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:34

martichr schreef:
Dit objectief genoeg? Alle moties van 2008 tot 2023

Hoe stemt PVV in vergelijk met andere partijen op verschillende thema's

Ik zie op geen enkel thema grotere overeenkomsten met links dan met rechts, jij wel?

[ [url=m/HCRCsp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bKVrW3.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php

Alleen op huisvesting zorg en onderwijs komen de gelijkenissen boven de 50% Maar dan nog komen ook op deze thema's de overeenkomsten op recht veel hoger uit

[ [url=m/H0TjAx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op sociale zekerheid,zogenaamd zijn linkse kant!! Onder de 50% overeenkomst met GL en PVDA/D66/CU

Maar nee hoor, Geert is echt heel links op sociale zekerheid. HOE dan?

Wel grappig, je post de cijfers, maar dan blijft het weer opvallend stil..

Ik moet ook werken hè. Jullie niet?
Al die lijstjes zijn leuk, maar kijk nu eens naar de uitkomsten van stemmingen op moties. Dan zie je OBJECTIEF hoe de PVV gestemd heeft de afgelopen jaren. Steeds maar iets sturen dat niet objectief meetbaar is (altijd met een sausje van de ander) schiet echt niet op.

En daarbij; mijn vraag omtrent de PVV was gericht op de beschuldigingen dat Wilders systematisch mensen zou voorliegen, lees maar even terug.
Daarop blijft het muisstil. En dat is geen probleem hoor, maar nu over wel/niet links blijven doorgaan is een beetje zonde van m’n tijd.

Wat ik als links zie, hoef jij absoluut niet als links te zien. Het gaat er vooral om hoe transparant (of schijnheilig; “jij zal niet… Maar ik wel”) mensen zijn

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:35

Dat vraag ik mij ook af. Imo kan het zo zijn maar ik kan hier alleen nog niet uit opmaken dat ze het expres doen om te dwarsbomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:37

het maakt de formatie misschien juist makkelijker, een minderheidskabinet. Inderdaad met alleen winnaars (behalve gl/pvda dan). Nadeel is uiteraard dat er een grote kloof zit (13 stemmen) in de kamer om voorstellen voor elkaar te krijgen, maar ja, dat is politiek.

Wellicht zinvol om aansluiting met cda te zoeken, ook minderheid, maar net 5 zetels erbij dan. Ook voor de eerste kamer staan ze dan sterker aangezien nsc daar natuurlijk nog geen zetels heeft.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:37

AppleSter schreef:
Dit zijn allemaal theoretische berekeningen hè. We rekenen ook niet uit wat elke migrant hier uitstoot terwijl we al een “stikstofcrisis” hebben. Die blijven we gewoon binnen halen, terwijl elke koe (en straks paard, hond, etc wel telt).

Waarom komt die 1% van de allerrijksten/allermachtigsten ter wereld (er was een mooi artikel hierover gedeeld eerder al in dit topic) niet uit voor de enorme hoeveelheid CO2 die ze zelf uitstoten? En waarom doen ze er zelf niets aan terwijl wij dit soort data om onze oren geslingerd krijgen? Waarom moet de gewone mens zich zo schuldig voelen over CO2, kinderen krijgen etc??

De mensen die ons dit allemaal propageren doen zelf wat ze willen zonder schuldgevoel of iets.
“Ik plant wel een boompje” “ik betaal wel wat extra” zodat IK gewoon alles kan blijven doen waar ik zin in heb. Kijk naar Carice van Houten, op de snelweg liggen jammeren maar Skipper is van de KLM:

https://showmag.nl/showbizz/zo-vaak-vli ... -kan-niet/

of naar Coldplay (mijn favo band), die bij elke verkochte ticket “een boompje laat planten” om schuldgevoel af te kopen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/14 ... boudewijn/

Oh, en onze Eco paus Leonardo DiCaprio, die zelf met z’n helikopter van z’n jacht naar een etentje vliegt:

https://www.climatedepot.com/2023/07/26 ... to-dinner/

En dan m’n grote vriend Timmermans, die het vertikt zonnepanelen te leggen, maar ook z’n huizen niet isoleert:

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/h ... gielabel-g

Maar JIJ moet je schuldig voelen, geen kinderen krijgen en vooral niet vliegen /auto rijden, vlees eten etc.
Zo werkt dat niet.

Op deze post (met verwijzingen en al) blijft het ook erg stil….
Maar goed, ik moet weer aan het werk