verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:47

Elisa2 schreef:
8nnemiek schreef:
Maar daar is dus nog geen enkel bewijs voor, dus beter even de onderzoeken afwachten. Zoals ik al zei; die elektromagnetische velden liggen nu ook al overal onder de zeeën, al tientallen jaren, in de vorm van dikke stroomkabels, bv naar de UK. En het lijkt er niet op dat haaien en andere gevoelige dieren daar zo veel last van hebben.

Wel merk je nu dat het zeeleven verder naar het Noorden begint te trekken naarmate het zeewater verder opwarmt.

Nee?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-ongekend

Heb je het artikel gelezen?
Allereerst was er nog niet bekend wat de doodsoorzaak was.
Ten tweede waren ze dus bezig met de aanleg van een windmolenpark, park is dus nog niet in gebruik, dus nog geen elektromagnetisch veld. Dus dat is juist uitgesloten als oorzaak.

Later werd bekend dat ze een bacterie bij zich droegen: https://nos.nl/artikel/2407166-aangespo ... t-zich-mee

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:05

Loretta schreef:
Flubberboot schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de uitslagen! Heb ergens het idee dat we punt bij paal dezelfde groepen aan de leiding gaan hebben… We gaan het zien!

Ik vrees voor een kneiterrechts kabinet. VVD heeft een trouwe achterban die blijven VVD stemmen ondanks alles. En Wilders doet het opeens heel goed.

Nou dit idd. Ik houdt mijn hart vast, natuurlijk is dat wat er dan gestemd is. Maar VVD/PVV en BBB bijvoorbeeld in 1 kabinet, daar krijg ik toch echt kriebels van.

We zullen het zien. Ik ga ondanks dat het niet met de meute mee is misschien, toch stemmen op een kleinere partij. Iets van tegenwicht aan de 4 giganten met mijn ene stemmetje haha

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:10

MarliesV schreef:
We zullen het zien. Ik ga ondanks dat het niet met de meute mee is misschien, toch stemmen op een kleinere partij. Iets van tegenwicht aan de 4 giganten met mijn ene stemmetje haha

CU is ook een veel kleinere partij, maar hoe vaak zij al in een kabinet hebben gezeten...

Een kleine partij houdt niet in dat het geen stem heeft. Volg vooral jouw eigen mening en de partij die daarbij past.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:34

PSvanLot schreef:
Nikass schreef:
Ik kijk in eerste instantie naar de standpunten, en wat minder naar de persoon.
In het begin had ik wat moeite met Jesse Klaver; een beetje te popi en af en toe van die opmerkingen op het randje. Maar ik vind hem beter geworden met de tijd. Veel parate kennis, geeft overal duidelijk antwoord op.

Dat doe ik inderdaad ook. Vind de standpunten belangrijker dan de partij. Nu heeft de partij van Ontzigt sowieso al niet mijn voorkeur, dus dat komt goed uit ;)

Met het stemmen kies ik ook altijd voor de eerste vrouw op de lijst.
Voorheen deed ik zelfs nog de eerste vrouw met migratieachtergrond, maar dat heb ik vorige keer niet gedaan.

Ik heb net al gestemd. Maar ik wil toch nog even meediscussieren. Veel Bokkers geven aan op een vrouw te willen stemmen. Maar,dat vind ik nu juist niet "woke" wat je tegenwoordig moet zijn volgens sommigen (niet volgens mij overigens).Want er mag toch helemaal geen verschil worden gemaakt tussen man en vrouw en soms zelfs gewisseld tussen die twee? Of mensen die niet willen zeggen wat ze zijn?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:35

Ik ben uitgezweefd en uitgedacht. Mijn stem is naar de BBB gegaan. Ik ben heel nieuwsgierig naar de einduitslag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 11:39

MarliesV schreef:
Loretta schreef:

Ik vrees voor een kneiterrechts kabinet. VVD heeft een trouwe achterban die blijven VVD stemmen ondanks alles. En Wilders doet het opeens heel goed.

Nou dit idd. Ik houdt mijn hart vast, natuurlijk is dat wat er dan gestemd is. Maar VVD/PVV en BBB bijvoorbeeld in 1 kabinet, daar krijg ik toch echt kriebels van.

BBB is toch niet kneiterrechts?
alleen pvv/vvd/BBB gaat trouwens ook niet genoeg zijn voor een meerderheid denk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:40

Goed punt, Anjali.

In een ideale wereld wordt er idd geen verschil meer gemaakt.
... maar woke of niet, ik stem 'toch maar wel' op een vrouw, want we zijn nog niet in die ideale wereld.

Dat ik 'van de ooievaar' het Nederlands staatsburgerschap heb gekregen is een geweldig 'cadeau'.
Dat ik als vrouw, als kleindochter van kleine luyden mag stemmen - daar is hard voor gestreden.

In Trouw heet iedere verkiezingsdag 'een feest van democratie'.

En misschien ook wel een bijdrage aan een betere wereld, te beginnen in Nederland.... ;)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:51

Ik snap idd wat je zegt Anjali, alleen dat sommige mensen zich als bijvoorbeeld non-binair identificeren wil niet zeggen dat er geen man of vrouw meer bestaat.

Er zijn maar weinig partijen (als ze er zijn) waar iemand op de kieslijst staat die non-binair is, maar als die er zou zijn bij de partij waar ik op stem zou ik diegene zeker in overweging nemen.
Nu kijk ik waar de vrouwen (of non-binair etc) voor staan en kies ik diegene die zich vooral bezig houdt met onderwerpen die ik het belangrijst vind. Ik stem dus niet op een willekeurige vrouw. Het liefste zit ze ergens rond het aantal zetels dat de partij verwacht te krijgen, zodat je een vrouw extra erin kan stemmen, dus ik stem 9 vd 10 keer juist weer niet op de vrouw die het hoogste staat!

Ik ga vanavond stemmen, ben heel benieuwd naar de uitslag

@Janneke2, mooie benaming van Trouw!

juval

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 11:53

ik stem niet bewust op een vrouw of man. Ik stem op de persoon die mij het meest aanspreekt en de partij waar ik me bij thuis voel. Vandaag is dat toevallig een vrouw.

Ik ben wel van mening dat de wereld er mooier uit zou zien als er meer vrouwen aan de 'macht' zijn. Die zijn in mijn ogen toch iets minder oorlogszuchtig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:54

anjali schreef:
PSvanLot schreef:

Dat doe ik inderdaad ook. Vind de standpunten belangrijker dan de partij. Nu heeft de partij van Ontzigt sowieso al niet mijn voorkeur, dus dat komt goed uit ;)

Met het stemmen kies ik ook altijd voor de eerste vrouw op de lijst.
Voorheen deed ik zelfs nog de eerste vrouw met migratieachtergrond, maar dat heb ik vorige keer niet gedaan.

Ik heb net al gestemd. Maar ik wil toch nog even meediscussieren. Veel Bokkers geven aan op een vrouw te willen stemmen. Maar,dat vind ik nu juist niet "woke" wat je tegenwoordig moet zijn volgens sommigen (niet volgens mij overigens).Want er mag toch helemaal geen verschil worden gemaakt tussen man en vrouw en soms zelfs gewisseld tussen die twee? Of mensen die niet willen zeggen wat ze zijn?

Je moet niet woke zijn :)

Ik stem ook op een vrouw halverwege de lijst omdat ik het idd belangrijk vind dat er geen verschil mag worden gemaakt tussen man en vrouw :)
Dat is wel wat er nog steeds gebeurt.
Er zitten nl nog steeds minder vrouwen dan mannen in de kamer.

Het stemt me wel blij dat 7 partijen een vrouwelijke partijleider hebben. Bijna de helft van de top 16 partijen.
De achterkant van de kieslijst neem ik toch niet erg serieus.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:01

juval schreef:
ik stem niet bewust op een vrouw of man. Ik stem op de persoon die mij het meest aanspreekt en de partij waar ik me bij thuis voel. Vandaag is dat toevallig een vrouw.

Ik ben wel van mening dat de wereld er mooier uit zou zien als er meer vrouwen aan de 'macht' zijn. Die zijn in mijn ogen toch iets minder oorlogszuchtig.

Mijn stem is gegaan naar de eerste persoon die uit het noorden komt van die partij. Toevallig een vrouw en toevallig in de peilingen ook op de rand van kans om in de kamer te komen. Een stem uit het noorden is IMO momenteel belangrijker.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:02

Muronia schreef:
Ik ben uitgezweefd en uitgedacht. Mijn stem is naar de BBB gegaan. Ik ben heel nieuwsgierig naar de einduitslag.

Hier ook. Door de laatste exitpolls ben ik eruit. Ik ga toch strategisch stemmen. Een partij met 3 letters hahaha. Dat zijn er nog best een aantal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:04

Hier op Bokt gaan Groen Links/PVDA en de PVV in ieder geval nek aan nek :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:08

8nnemiek schreef:
Elisa2 schreef:
Omdat er nog geen goed onderzoek naar gedaan is:

"Bovendien zijn veel zeedieren erg gevoelig aan de elektromagnetische velden rond de kabels. Haaien gebruiken elektrogolven om prooi te detecteren. Ook palingen, schildpadden en schelpdieren zijn ervan afhankelijk. Ze beroepen zich op de elektrogolven om roofdieren uit de weg te gaan, voedselgronden te lokaliseren en jaarlijks duizenden kilometers te migreren. In het slechtste geval verstoren kabels die signalen en ontregelen ze de dieren, waardoor ze in de eindeloze zeeën verdwalen. Of dat werkelijk zo is, en in welke mate die verstoring zich zou laten merken, is vooralsnog onduidelijk."

https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... t-zeeleven

https://www.kennisplatform.nl/hebben-ze ... voor-hvdc/

Ik denk dat ze er meer mee kapot maken dan goed is..ben er huiverig voor.

Maar daar is dus nog geen enkel bewijs voor, dus beter even de onderzoeken afwachten. Zoals ik al zei; die elektromagnetische velden liggen nu ook al overal onder de zeeën, al tientallen jaren, in de vorm van dikke stroomkabels, bv naar de UK. En het lijkt er niet op dat haaien en andere gevoelige dieren daar zo veel last van hebben.

Wel merk je nu dat het zeeleven verder naar het Noorden begint te trekken naarmate het zeewater verder opwarmt.

Heel interessant, jouw informatie over de windmolens. Ik weet er te weinig van, en vraag me dan ook altijd af hoe schadelijk het mogelijk is. Jouw berichten vind ik absoluut hoopgevend.
Het klopt idd dat er al van alles op de zeebodem ligt aan electromagnetische velden, en daar heb ik gek genoeg nooit iemand over horen klagen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:10

8nnemiek schreef:
Elisa2 schreef:

Ten tweede waren ze dus bezig met de aanleg van een windmolenpark, park is dus nog niet in gebruik, dus nog geen elektromagnetisch veld. Dus dat is juist uitgesloten als oorzaak.

Later werd bekend dat ze een bacterie bij zich droegen: https://nos.nl/artikel/2407166-aangespo ... t-zich-mee

Het is zo belangrijk om niet voorbarig conclusies te trekken. Nogmaals dank voor je bijdragen 8nnemiek

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:13

juval schreef:

Trekken elkaar wel de haren uit :=
Maar ik ben ook van mening dat het beter zou zijn als er meer vrouwen aan de macht zijn

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:29

Flubberboot schreef:
juval schreef:

Trekken elkaar wel de haren uit :=
Maar ik ben ook van mening dat het beter zou zijn als er meer vrouwen aan de macht zijn

Is ook een studie aan gewijd! Wordt besproken tijdens een aflevering van ondertussen in de kosmos op spotify

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:51

Winged schreef:
CU is ook een veel kleinere partij, maar hoe vaak zij al in een kabinet hebben gezeten...

Een kleine partij houdt niet in dat het geen stem heeft. Volg vooral jouw eigen mening en de partij die daarbij past.

Oh dat doe ik ook zeker, want ook een klein(ere) partij is idd soms nodig om een kabinet te vormen, en daarbij hebben ze ook echt waarde in de oppositie.

juval schreef:
BBB is toch niet kneiterrechts?
alleen pvv/vvd/BBB gaat trouwens ook niet genoeg zijn voor een meerderheid denk ik.

Ik zeg ook niet dat het kneiterrechts is ;-), ik krijg er alleen de kriebels van. Vooral op natuur en milieu oogpunt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:05

De tweede kamer zou een afspiegeling moeten zijn van de samenleving. Vrouwen zijn naar mijn vanuit dat oogpunt ondervertegenwoordigd. Ik kies dus ook bewust voor een vrouw.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:38

Ik heb net het vakje BBB rood gekleurd.
Ik vind ze juist met 2 voetjes op de grond staan ook betreft milieu.
Ze willen er van alles aandoen, maar nee niet in een paar jaar tijd wat technisch niet eens mogelijk is al zou men het willen... dat wensdenken is zo zweverig

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:02

Ik kies ook bewust voor een vrouw. En dan de vrouw op de positie om en nabij het aantal zetels in de peiling bij mijn voorkeurspartij, om evt met een voorkeurszetel binnen te komen. Zie ook stemopeenvrouw.com. In mijn geval Danielle Hirsch van Pvda/GL
Laatst bijgewerkt door Swah op 22-11-23 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:04

Ik heb op een non-binair persoon gestemd, anders had ik ook op een vrouw (van kleur) gestemd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:41

Non binair staat er toch niet bij? En de kleur ook niet. Of heb je eerst iedereen gegoogled?

Ik heb op een vrouw gestemd halverwege de lijst van Volt. Denk niet dat ze zoveel zetels krijgen maar ze woont in deze regio en niet in de randstad en dat vind ik ook belangrijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:46

deksel schreef:
Ik heb op een non-binair persoon gestemd, anders had ik ook op een vrouw (van kleur) gestemd!

En vind je dat deze persoon iets toe te voegen heeft in de politiek of is het alleen maar omdat ze non binair is?

Ik heb uiteindelijk gestemd voor GroenLinks. Twijfelde nog tussen GL en PVV.
maar aangezien dilan vast geen actieve herinnering heeft aan het feit dat ze in het begin de deur op een kier heeft gezet voor de PVV en de pvv dus weer uitsloot om mee te regeren heb ik voor gl gekozen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:48

Nikass schreef:
8nnemiek schreef:

Het is zo belangrijk om niet voorbarig conclusies te trekken. Nogmaals dank voor je bijdragen 8nnemiek

Niemand trekt voorbarige conclusies, er moet gewoon eerst meer onderzoek naar gedaan worden. Dan is er pas iets zinnigs over te zeggen. Kennelijk heeft de aanleg alleen al veel onrust in het zeegebied. Want hoe komen die dieren ineens aan een dodelijke bacterie?