Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:44

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd

Moderatoropmerking:

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:45

Tango1979 schreef:
Benzz schreef:
We produceren 70% voor het buitenland, de winst is er amper, de stront blijft er wel. Dat is toch gewoon enorm dom?

So true. Kijk alleen eens naar de kalverenopfok. Geen Nederlander die het eet, maar wij zitten met de stront. Waarom moeten we dit willen?

We zijn een klein land, we zullen keuzes noemen maken. We willen en ruim wonen. En de vervuilende industrie houden. En alle boeren houden. En ons geliefde Schiphol. En en en

Misschien moeten we eens gaan nadenken. Gaan beseffen dat dat allemaal niet kan en gaat, zonder Nederland leefbaar te houden. Want zelfs al sluiten we per direct alle grenzen (wat wettelijk niet kan), dan hebben we nog niet genoeg woningen.

Vergeet niet dat we heel veel migratie nodig hebben voor de economie. Willen we die rijk belegde boterham houden, zullen we migratie moeten houden. Volledig eens dat we heel veel en en en willen. Beetje minder consumeren zou helemaal niet slecht zijn. Note to myself.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:45

8nnemiek schreef:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Citaat:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Haha dat hebben we vaker he!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:46

AppleSter schreef:
Het raakt ons niet allemaal. Heel veel mensen zien niet zo’n probleem dat jij voor je ziet.
Je krijgt dus ook niet iedereen mee. Veel boeren in mijn omgeving denken dat er eerst een grote hongersnood moet komen voor we weer een beetje normaal kunnen gaan doen over het produceren van ons broodnodige voedsel. Dat is mijn zorg wel, voedselschaarste door al die buitensporige maatregelen.

Wat doe je zelf om het klimaat te redden? Niet vliegen? Geen auto rijden? Tweedehands kleding kopen?

Dat is juist het probleem; dat heel veel mensen het probleem niet zien.
Er ís een groot probleem; het is geen kwestie van visie, het is een feit. En het raakt ons allemaal al; het is een gezondheidscrisis, de sporen zijn al zichtbaar. Je kan er niet omheen en we moeten wat.

En die drie vragen eronder kan ik allemaal met ja beantwoorden; logisch toch?

Ik weet overigens sinds vandaag dat ik weer op Volt ga stemmen. Met die punten ben ik het eigenlijk volledig eens.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:46

Wat ik dom vindt is dat we in onze Nederlandse supermarkten slechtere kwaliteit vlees uit het buitenland in de schappen aantreffen, net als graan uit Oekraïne (dat ging lekker toen de oorlog uitbrak) of sperziebonen uit Egypte of Senegal. Kijk hoe vervuilend dat vervoer ervan is, we weten niet of dat “duurzaam” geproduceerd is, wat voor rommel erin (of opgespoten zit) en dan hebben we het nog niets eens over al het dierenleed erachter!

De “winst is er amper” voor Nederlandse boeren. En waarom? Omdat Nederland het goedkoop importeren toestaat en doordat andere landen goedkoper (misschien toch ook massaproductie) kunnen produceren én de supermarkten zelf zo min mogelijk betalen. Daar komen onze continu innoverende boeren die onder mega regelgeving gebukt gaan niet mee uit. Misschien zelfs de boeren in Verweggistan niet eens, maar de supermarkten verdienen er zelf wel genoeg aan.

Wat ik ook dom vindt is hele bossen kappen om daar vervolgens windmolens te plaatsen. En massaal vuil uit Rome naar Amsterdam laten rijden om vervolgens hier te verbranden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:49

AppleSter schreef:
Wat ik dom vindt is dat we in onze Nederlandse supermarkten slechtere kwaliteit vlees uit het buitenland in de schappen aantreffen, net als graan uit Oekraïne (dat ging lekker toen de oorlog uitbrak) of sperziebonen uit Egypte of Senegal. Kijk hoe vervuilend dat vervoer ervan is, we weten niet of dat “duurzaam” geproduceerd is, wat voor rommel erin (of opgespoten zit) en dan hebben we het nog niets eens over al het dierenleed erachter!

De “winst is er amper” voor Nederlandse boeren. En waarom? Omdat Nederland het goedkoop importeren toestaat en doordat andere landen goedkoper (misschien toch ook massaproductie) kunnen produceren én de supermarkten zelf zo min mogelijk betalen. Daar komen onze continu innoverende boeren die onder mega regelgeving gebukt gaan niet mee uit. Misschien zelfs de boeren in Verweggistan niet eens, maar de supermarkten verdienen er zelf wel genoeg aan.

Wat ik ook dom vindt is hele bossen kappen om daar vervolgens windmolens te plaatsen. En massaal vuil uit Rome naar Amsterdam laten rijden om vervolgens hier te verbranden.

Maar daarom is lokaal kopen zo belangrijk. In het seizoen eten ook. Het blijft wel het feit dat we als Nederland teveel produceren en teveel vervuilen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:50

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
'Wat jij feiten noemt, zijn dat voor andere mensen absoluut niet.'

Als het niet zo triest was (domheid als in niet willen weten IS triest)
zou je er om lachen...

(Niet willen weten: Eelmo legt het duidelijk en geduldig uit. Wat blijft hangen 'het gras groeit enorm, ik maak me pas zorgen als dit niet zo is'.)

@Eelmo: +:)+

Dit gevoel krijg ik erbij: Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

Moderatoropmerking:

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:53

Benzz schreef:
Maar daarom is lokaal kopen zo belangrijk. In het seizoen eten ook. Het blijft wel het feit dat we als Nederland teveel produceren en teveel vervuilen.

Nee, dat laatste is een mening, geen feit.

Lokaal kopen, helemaal eens, dat doen wij al. We kopen eerlijk vlees (voor m’n gezin, niet voor mij) van de
plaatselijke koeienboer en ook zoveel mogelijk groenten uit de buurt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:54

AppleSter schreef:
Benzz schreef:

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Ik heb mijn hele leven nog nooit willen winnen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:56

Maar wat wil je dan Applestar? Om Nederland leefbaar te houden? Op hetzelfde niveau blijven boeren? Want laten we niet de boeren wegjagen!

En vooral ook de grote vervuilers (industrie, schiphol)niet zwaarder belasten. Want die zorgen (naast vervuiling) voor banen.

Waar moeten er dan woningen komen? Hoe gaan we dan voor het natuurbehoud zorgen?

Ik lees wat jij slecht vind aan bepaalde plannen. Maar niet wat dan de oplossingen zijn.

Want linksom of rechtsom: we zullen toch iets moeten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:58

verootjoo schreef:
Er ís een groot probleem; het is geen kwestie van visie, het is een feit. En het raakt ons allemaal al; het is een gezondheidscrisis, de sporen zijn al zichtbaar. Je kan er niet omheen en we moeten wat.

Dat laatste vind ik +:)+ van je.
Er zijn zoveel klimaatdrammers die wel klagen maar toch nog (voorbeeld) op vakantie gaan naar Thailand of Verweggistan, omdat ze ook recht hebben op een leuke vakantie.

Wat dat eerste betreft; het IS geen vaststaand feit. Het raakt dus niet ons allemaal, tenzij onze voedselvoorziening zo hard achteruit holt onder alle extreme regelgeving en kalenderteelt dat we met hongersnood moeten kampen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:02

Janneke2 schreef:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Benzz schreef:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

AS schreef:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Tja, ach - ik zei je al eerder 'dat ik het wel mooi geweest vond'.

Ik snap best dat het niet leuk is dat ik niet meer met,
maar over jou praat.
... maar na een keer of vier geen antwoord op mijn vraag krijgen trok ik mijn plan.
'Zodoende.'

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:06

AppleSter schreef:
verootjoo schreef:

Er zijn zoveel klimaatdrammers die wel klagen maar toch nog (voorbeeld) op vakantie gaan naar Thailand of Verweggistan, omdat ze ook recht hebben op een leuke vakantie.

Jaaaa, die ken ik!

Dwz:
ik kom de kreet regelmatig tegen.
Ik kom weinig mensen tegen die dit doen. (Jijzelf doet het naar eigen zeggen dus wel. Ontmoet je dan veel klimaatwappies...?)

Citaat:
Wat dat eerste betreft; het IS geen vaststaand feit. Het raakt dus niet ons allemaal, tenzij onze voedselvoorziening zo hard achteruit holt onder alle extreme regelgeving en kalenderteelt dat we met hongersnood moeten kampen.

Wie is 'ons'...?
Je eigen bubbel...?
Nederland...?
... of tellen mensen daarbuiten ook nog mee?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-11-23 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:07

AppleSter schreef:
verootjoo schreef:

Wij kampen nog niet met hongersnood omdat we ons voedsel dan wel uit Afrika laten invliegen. Waar ze overigens wel met hongersnood kampen, omdat al hun eten door ons opgegeten wordt.
Binnenkort kunnen er ook geen mensen meer rond de evenaar wonen omdat het gewoon onbewoonbaar gebied wordt door de opwarming.
Wij zullen het als laatste merken, omdat wij toevallig op een goede plek in de wereld wonen.
Dat betekent niet dat we geen plicht hebben om alles te doen om de klimaatcrisis te beperken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:28

Tango1979 schreef:
Maar wat wil je dan Applestar? Om Nederland leefbaar te houden? Op hetzelfde niveau blijven boeren? Want laten we niet de boeren wegjagen!

En vooral ook de grote vervuilers (industrie, schiphol)niet zwaarder belasten. Want die zorgen (naast vervuiling) voor banen.

Waar moeten er dan woningen komen? Hoe gaan we dan voor het natuurbehoud zorgen?

Ik lees wat jij slecht vind aan bepaalde plannen. Maar niet wat dan de oplossingen zijn.

Want linksom of rechtsom: we zullen toch iets moeten

De allereerste oplossing wat mij betreft is de asielkraan dicht. Stoppen met asielzoekers voorrang geven, stoppen met pamperen en degenen die zich misdragen terugsturen naar land van herkomst. Als het land van herkomst niet meewerkt dat land korten op geld voor ontwikkelingshulp. Als de asielstroom gestopt is, het overlast gevende tuig dat veilige landers heet weg is, is het huizenprobleem sneller opgelost en hoeven er geen miljoenen huizen bij. Dan heb je meteen minder drukte, minder geweld, minder uitstoot en voetafdruk van al die mensen etc etc.

Tweede oplossing is boeren weer zelf meer zeggenschap geven over beheer van hun grond. Uiteraard wel binnen bepaalde regels, maar geen idioterie meer dat aardappelen voor een bepaalde datum van het land af moeten. Boeren weten het allerbeste hoe de grond moet worden onderhouden om daar het beste uit te kunnen halen voor onze voedselvoorziening. De kritische stikstofwaarde die onze leiders in Brussel hebben neergelegd en waar we daardoor op afgerekend worden opkrikken naar dat van onze buurlanden. En dat vreselijke aerius model de prullenbak in.

Derde oplossing (ik kan nog wel even doorgaan maar jullie kunnen mijn bloed vast inmiddels wel drinken :D) De mensen in Groningen nu echt eens schadeloos stellen (het is belachelijk hoe lang die mensen op herstel van hun huizen moeten wachten en het is mensonterend hoeveel verschillende experts ze door hun huizen moeten leiden zonder dat dit opgelost wordt). En vervolgens een referendum houden. Willen de Groningers Groninger gas (nu profiteren de Duitsers vooral van Gronings gas door allerlei schimmige contracten) of de hoofdprijs betalen voor zonnepanelen, windmolens en import gas? Er zit voor miljarden aan gas in de grond, dat op een gedegen manier prima gebruikt kan worden en het geld dat vrijkomt is voldoende om Groningers schadeloos te stellen en ze een mooier Groningen (met OV en alles) te geven, als ze besluiten dat te willen. En anders ergens een kerncentrale bouwen. Dat kan in een paar jaar in werking en dan hoeven we niets meer te importeren.

Oh, toch nog 1; De enorme regeltjesdruk uit de verschillende vakgebieden, van zorg tot bedrijven tot paardenstallen, zwaar verminderen. Door al die regeltjes overal (laatst nog gaven huisartsen in het nieuws aan amper nog tijd voor patiënten te hebben door al het verplichte papierwerk dat ingevuld moet worden) en de complete administratieve afhandeling ervan zijn er steeds meer werknemers nodig. En de overheid groeit en groeit maar door waardoor er ook meer arbeidsplaatsen nodig zijn. Een grotere overheid is steeds meer controle. Ik zou graag weer terug naar de afgeslankte versie. Zo hoeven we minder mensen uit het buitenland in te zetten en dus hebben we minder huizen nodig. Ook zou ik werken weer lonend willen maken, de belastingdruk in Nederland is extreem hoog. Ik ben tegen het verhogen van het minimumloon (dat kan de gemiddelde MKB-er niet eens meer betalen en dat komt hoe dan ook bij de particulier te liggen in de vorm van hogere prijzen) maar voor het verlagen van de belastingen op arbeid. Zo wordt het voor mensen die wel kunnen werken maar dit niet doen wellicht aantrekkelijker om toch de uitkering te laten voor wat het is om te gaan werken.

Nou… Ga los, kraak mijn oplossingen maar af *\o/*

verootjoo

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:35

Je kan niet de wereld kapot maken en de asielkraan dichtgooien.

De eerste wereld is het meest verantwoordelijk voor de klimaatopwarming, en dus het onleefbaar maken van een groot gedeelte van de wereld, en dan ook de grenzen dichtgooien kan echt niet.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:38

verootjoo schreef:
Wij kampen nog niet met hongersnood omdat we ons voedsel dan wel uit Afrika laten invliegen. Waar ze overigens wel met hongersnood kampen, omdat al hun eten door ons opgegeten wordt.
Binnenkort kunnen er ook geen mensen meer rond de evenaar wonen omdat het gewoon onbewoonbaar gebied wordt door de opwarming.
Wij zullen het als laatste merken, omdat wij toevallig op een goede plek in de wereld wonen.
Dat betekent niet dat we geen plicht hebben om alles te doen om de klimaatcrisis te beperken.

Hoe weet je dat nu? Waar baseer je die bewering op? Zo erg boffen wij niet hoor, we wonen in een land waar steeds meer mensen naartoe komen, het is druk en vol hier en de belastingdruk is enorm. Armoede neemt toe, mensen moeten allemaal aan de fulltime banen terwijl we vroeger met gemak rondkwamen op 1 baan, veel mensen zaten in de kou afgelopen winter omdat de overheid enorme belastingen heft op energie, etc. En het is vaak koud en nat hier, je moet ervan houden. Er emigreren heel veel Nederlanders de laatste tijd en wij staan ook op het punt uit te checken hier. Wij gaan juist wat dichter naar die evenaar toe :+

Wat betreft het eten uit Afrika.. Moeten wij ons dan niet rot schamen omdat we voedsel uit 3e wereldlanden opeten hier? Laat de overheid het moeilijker maken om dat voedsel in onze supermarkten te leggen, dan halen ze meer van de boeren uit eigen land. We hebben prima voedselproductie hier, maar bedrijven als Ahold, Jumbo en Lidl willen geen eerlijke prijs betalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:39

Nou ja, ik heb vorige week nog gelogeerd bij een groninger die 9 ton heeft gekregen om haar huis aardbevingvrij te krijgen. Tof huis en toffe mensen btw.

Hoe meer je klaagt hoe meer aandacht je krijgt. Ik wil absoluut niet de schandalen twijfel brengen, maar we zijn wel Nederlanders, we zeiken om t zeiken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:42

AppleSter schreef:
Hoe weet je dat nu? Waar baseer je die bewering op? Zo erg boffen wij niet hoor, we wonen in een land waar steeds meer mensen naartoe komen, het is druk en vol hier en de belastingdruk is enorm. Armoede neemt toe, mensen moeten allemaal aan de fulltime banen terwijl we vroeger met gemak rondkwamen op 1 baan, veel mensen zaten in de kou afgelopen winter omdat de overheid enorme belastingen heft op energie, etc. En het is vaak koud en nat hier, je moet ervan houden. Er emigreren heel veel Nederlanders de laatste tijd en wij staan ook op het punt uit te checken hier. Wij gaan juist wat dichter naar die evenaar toe :+

Wat betreft het eten uit Afrika.. Moeten wij ons dan niet rot schamen omdat we voedsel uit 3e wereldlanden opeten hier? Laat de overheid het moeilijker maken om dat voedsel in onze supermarkten te leggen, dan halen ze meer van de boeren uit eigen land. We hebben prima voedselproductie hier, maar bedrijven als Ahold, Jumbo en Lidl willen geen eerlijke prijs betalen.

We boffen wel, in de kou? Mensen vinden het gewoon om in de winter in 22 graden in huis te zitten in hun tshirt. Wat is er mis met die wollen trui? En wat is er mis met 19 graden in huis? Verwende etters zijn we.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:45

4 ton huizentekort oplossen door 400.000 man het land uit te zetten? Hoe ga je dat wettelijk gezien regelen? Alle NL burgers die iets crimineels doen (ongeacht afkomst) het land uit? Succes

Boeren zelf beheer geven, wat lost dat op? Het mestoverschot? De verslechtering van natuurgebieden? De uitstoot?

Weer boren in Groningen, dus meer aardbevingen accepteren. En dan blijven compenseren? Of Groningen maar opgeven als woongebied? Hup al die mensen verhuizen (naar welke woningen?)

Kerncentrale: wat is jouw oplossing voor het kernafval? Daar zadelen we de komende xxx generaties maar mee op. En dan maar hopen dat we geen lek krijgen, niet te dicht bij Groningen in geval van aardbevingen.

De buitenlandse medewerkers zitten vooral in agrarische sector (he minder boeren dan ook minder arbeidsmigranten) bouw en metaalsector. Oftwel branches waar wij Nederlanders niet zon zin in hebben. Iets met heel hard werken voor weinig geld. Ik gok zo dat er maar weinig een overheidsfunctie hebben

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:47

AppleSter schreef:
(...)
Willen de Groningers Groninger gas (nu profiteren de Duitsers vooral van Gronings gas door allerlei schimmige contracten) of de hoofdprijs betalen voor zonnepanelen, windmolens en import gas? Er zit voor miljarden aan gas in de grond, dat op een gedegen manier prima gebruikt kan worden en het geld dat vrijkomt is voldoende om Groningers schadeloos te stellen en ze een mooier Groningen (met OV en alles) te geven, als ze besluiten dat te willen.
(...)

Tja, ik geef grif toe dat ik wat geschrapt heb.
Ik lees geen oplossingen, dus ik kan niet echt ingaan op je uitnodiging.

Maakt dat jou blij, boos of juist verdrietig...?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:49

verootjoo schreef:
Je kan niet de wereld kapot maken en de asielkraan dichtgooien.

De eerste wereld is het meest verantwoordelijk voor de klimaatopwarming, en dus het onleefbaar maken van een groot gedeelte van de wereld, en dan ook de grenzen dichtgooien kan echt niet.

Dat kan wel. Zeker als je land te vol wordt. Hoeveel mensen kunnen hier er nog bij voor het genoeg is voor jou? Nog 2 miljoen? Of 10? De leefruimte hier wordt kleiner en kleiner met al die extra mensen, op een gegeven moment is de stad Nederland (want dat krijg je als er miljoenen huizen bij moeten) echt overvol. En dan? Nog meer mensen toelaten? Mensen die hier niets bijdragen, niet eens de moeite nemen om in te burgeren en de taal te leren leven van ons belastinggeld, gebruiken onze zorg, krijgen voorrang op onze huurhuizen etc etc. Hoeveel belastingen moet de werkende Nederlander nog erbij krijgen om dat allemaal te kunnen blijven financieren? Als ze minder asielzoekers toe hadden gelaten was er nu veel meer draagvlak voor, waren de mensen beter ingeburgerd en hadden we minder overlast van veilige landers.

Wij zijn een stipje op de kaart, een mini landje. Wij zijn niet de grootste vervuilers in de wereld. Als hier minder voedsel wordt verbouwd wordt dat elders (op een minder vruchtbare plek) verbouwd. Het is het verplaatsen van een probleem. De vraag naar voedsel verander je niet door het hier weg te halen en elders te laten opstarten.

Weet je überhaupt hoeveel CO2 er in de lucht zit? Waarop baseren mensen dat wij verantwoordelijk zijn voor die opwarming? (Als je al werkelijk uit kunt gaan van opwarming van de aarde door de mens) De uitstoot van China is vele malen hoger dan wij hier uitstoten. Wij draaien meer dan een jaar op wat ze in China per dag uitstoten.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:52

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:
(...)
Willen de Groningers Groninger gas (nu profiteren de Duitsers vooral van Gronings gas door allerlei schimmige contracten) of de hoofdprijs betalen voor zonnepanelen, windmolens en import gas? Er zit voor miljarden aan gas in de grond, dat op een gedegen manier prima gebruikt kan worden en het geld dat vrijkomt is voldoende om Groningers schadeloos te stellen en ze een mooier Groningen (met OV en alles) te geven, als ze besluiten dat te willen.
(...)

Tja, ik geef grif toe dat ik wat geschrapt heb.
Ik lees geen oplossingen, dus ik kan niet echt ingaan op je uitnodiging.

Maakt dat jou blij, boos of juist verdrietig...?

Haha, geen van allen. Ik hou van discussie en zeker mbt de politiek omdat ik die jarenlang vrij intensief volg. Mij krijg je niet zo snel op de kast. Jammer voor jou dat jij geen oplossingen ziet in mijn verhaal, maar dat scheelt je een hoop typewerk :D

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:53

Benzz schreef:
AppleSter schreef:

We boffen wel, in de kou? Mensen vinden het gewoon om in de winter in 22 graden in huis te zitten in hun tshirt. Wat is er mis met die wollen trui? En wat is er mis met 19 graden in huis? Verwende etters zijn we.

Haha, jij denkt wel heel fijn over je medelanders :D
Waarom mogen mensen niet zelf bepalen hoe warm ze het willen hebben in huis?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:54

Je houdt niet van discussie, je wil je gelijk halen. Dat is totaal iets anders.