Benzz schreef:Janneke2 schreef:Moderatoropmerking:bericht verwijderdModeratoropmerking:dit bericht is verwijderd
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tango1979 schreef:Benzz schreef:We produceren 70% voor het buitenland, de winst is er amper, de stront blijft er wel. Dat is toch gewoon enorm dom?
So true. Kijk alleen eens naar de kalverenopfok. Geen Nederlander die het eet, maar wij zitten met de stront. Waarom moeten we dit willen?
We zijn een klein land, we zullen keuzes noemen maken. We willen en ruim wonen. En de vervuilende industrie houden. En alle boeren houden. En ons geliefde Schiphol. En en en
Misschien moeten we eens gaan nadenken. Gaan beseffen dat dat allemaal niet kan en gaat, zonder Nederland leefbaar te houden. Want zelfs al sluiten we per direct alle grenzen (wat wettelijk niet kan), dan hebben we nog niet genoeg woningen.
AppleSter schreef:Het raakt ons niet allemaal. Heel veel mensen zien niet zo’n probleem dat jij voor je ziet.
Je krijgt dus ook niet iedereen mee. Veel boeren in mijn omgeving denken dat er eerst een grote hongersnood moet komen voor we weer een beetje normaal kunnen gaan doen over het produceren van ons broodnodige voedsel. Dat is mijn zorg wel, voedselschaarste door al die buitensporige maatregelen.
Wat doe je zelf om het klimaat te redden? Niet vliegen? Geen auto rijden? Tweedehands kleding kopen?
AppleSter schreef:Wat ik dom vindt is dat we in onze Nederlandse supermarkten slechtere kwaliteit vlees uit het buitenland in de schappen aantreffen, net als graan uit Oekraïne (dat ging lekker toen de oorlog uitbrak) of sperziebonen uit Egypte of Senegal. Kijk hoe vervuilend dat vervoer ervan is, we weten niet of dat “duurzaam” geproduceerd is, wat voor rommel erin (of opgespoten zit) en dan hebben we het nog niets eens over al het dierenleed erachter!
De “winst is er amper” voor Nederlandse boeren. En waarom? Omdat Nederland het goedkoop importeren toestaat en doordat andere landen goedkoper (misschien toch ook massaproductie) kunnen produceren én de supermarkten zelf zo min mogelijk betalen. Daar komen onze continu innoverende boeren die onder mega regelgeving gebukt gaan niet mee uit. Misschien zelfs de boeren in Verweggistan niet eens, maar de supermarkten verdienen er zelf wel genoeg aan.
Wat ik ook dom vindt is hele bossen kappen om daar vervolgens windmolens te plaatsen. En massaal vuil uit Rome naar Amsterdam laten rijden om vervolgens hier te verbranden.
Benzz schreef:Janneke2 schreef:'Wat jij feiten noemt, zijn dat voor andere mensen absoluut niet.'
Als het niet zo triest was (domheid als in niet willen weten IS triest)
zou je er om lachen...
(Niet willen weten: Eelmo legt het duidelijk en geduldig uit. Wat blijft hangen 'het gras groeit enorm, ik maak me pas zorgen als dit niet zo is'.)
@Eelmo:
Dit gevoel krijg ik erbij: Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Benzz schreef:Maar daarom is lokaal kopen zo belangrijk. In het seizoen eten ook. Het blijft wel het feit dat we als Nederland teveel produceren en teveel vervuilen.
verootjoo schreef:Dat is juist het probleem; dat heel veel mensen het probleem niet zien.
Er ís een groot probleem; het is geen kwestie van visie, het is een feit. En het raakt ons allemaal al; het is een gezondheidscrisis, de sporen zijn al zichtbaar. Je kan er niet omheen en we moeten wat.
En die drie vragen eronder kan ik allemaal met ja beantwoorden; logisch toch?
Janneke2 schreef:Moderatoropmerking:bericht verwijderd
Benzz schreef:Moderatoropmerking:bericht verwijderd
AS schreef:Moderatoropmerking:bericht verwijderd
AppleSter schreef:verootjoo schreef:Dat is juist het probleem; dat heel veel mensen het probleem niet zien.
Er ís een groot probleem; het is geen kwestie van visie, het is een feit. En het raakt ons allemaal al; het is een gezondheidscrisis, de sporen zijn al zichtbaar. Je kan er niet omheen en we moeten wat.
Dat laatste vind ikvan je.
Er zijn zoveel klimaatdrammers die wel klagen maar toch nog (voorbeeld) op vakantie gaan naar Thailand of Verweggistan, omdat ze ook recht hebben op een leuke vakantie.
Citaat:Wat dat eerste betreft; het IS geen vaststaand feit. Het raakt dus niet ons allemaal, tenzij onze voedselvoorziening zo hard achteruit holt onder alle extreme regelgeving en kalenderteelt dat we met hongersnood moeten kampen.
AppleSter schreef:verootjoo schreef:Dat is juist het probleem; dat heel veel mensen het probleem niet zien.
Dat laatste vind ikvan je.
Er zijn zoveel klimaatdrammers die wel klagen maar toch nog (voorbeeld) op vakantie gaan naar Thailand of Verweggistan, omdat ze ook recht hebben op een leuke vakantie.
Wat dat eerste betreft; het IS geen vaststaand feit. Het raakt dus niet ons allemaal, tenzij onze voedselvoorziening zo hard achteruit holt onder alle extreme regelgeving en kalenderteelt dat we met hongersnood moeten kampen.
Tango1979 schreef:Maar wat wil je dan Applestar? Om Nederland leefbaar te houden? Op hetzelfde niveau blijven boeren? Want laten we niet de boeren wegjagen!
En vooral ook de grote vervuilers (industrie, schiphol)niet zwaarder belasten. Want die zorgen (naast vervuiling) voor banen.
Waar moeten er dan woningen komen? Hoe gaan we dan voor het natuurbehoud zorgen?
Ik lees wat jij slecht vind aan bepaalde plannen. Maar niet wat dan de oplossingen zijn.
Want linksom of rechtsom: we zullen toch iets moeten
verootjoo schreef:Wij kampen nog niet met hongersnood omdat we ons voedsel dan wel uit Afrika laten invliegen. Waar ze overigens wel met hongersnood kampen, omdat al hun eten door ons opgegeten wordt.
Binnenkort kunnen er ook geen mensen meer rond de evenaar wonen omdat het gewoon onbewoonbaar gebied wordt door de opwarming.
Wij zullen het als laatste merken, omdat wij toevallig op een goede plek in de wereld wonen.
Dat betekent niet dat we geen plicht hebben om alles te doen om de klimaatcrisis te beperken.
AppleSter schreef:Hoe weet je dat nu? Waar baseer je die bewering op? Zo erg boffen wij niet hoor, we wonen in een land waar steeds meer mensen naartoe komen, het is druk en vol hier en de belastingdruk is enorm. Armoede neemt toe, mensen moeten allemaal aan de fulltime banen terwijl we vroeger met gemak rondkwamen op 1 baan, veel mensen zaten in de kou afgelopen winter omdat de overheid enorme belastingen heft op energie, etc. En het is vaak koud en nat hier, je moet ervan houden. Er emigreren heel veel Nederlanders de laatste tijd en wij staan ook op het punt uit te checken hier. Wij gaan juist wat dichter naar die evenaar toe
Wat betreft het eten uit Afrika.. Moeten wij ons dan niet rot schamen omdat we voedsel uit 3e wereldlanden opeten hier? Laat de overheid het moeilijker maken om dat voedsel in onze supermarkten te leggen, dan halen ze meer van de boeren uit eigen land. We hebben prima voedselproductie hier, maar bedrijven als Ahold, Jumbo en Lidl willen geen eerlijke prijs betalen.
AppleSter schreef:(...)
Willen de Groningers Groninger gas (nu profiteren de Duitsers vooral van Gronings gas door allerlei schimmige contracten) of de hoofdprijs betalen voor zonnepanelen, windmolens en import gas? Er zit voor miljarden aan gas in de grond, dat op een gedegen manier prima gebruikt kan worden en het geld dat vrijkomt is voldoende om Groningers schadeloos te stellen en ze een mooier Groningen (met OV en alles) te geven, als ze besluiten dat te willen.
(...)
Nou… Ga los, kraak mijn oplossingen maar af
verootjoo schreef:Je kan niet de wereld kapot maken en de asielkraan dichtgooien.
De eerste wereld is het meest verantwoordelijk voor de klimaatopwarming, en dus het onleefbaar maken van een groot gedeelte van de wereld, en dan ook de grenzen dichtgooien kan echt niet.
Janneke2 schreef:AppleSter schreef:(...)
Willen de Groningers Groninger gas (nu profiteren de Duitsers vooral van Gronings gas door allerlei schimmige contracten) of de hoofdprijs betalen voor zonnepanelen, windmolens en import gas? Er zit voor miljarden aan gas in de grond, dat op een gedegen manier prima gebruikt kan worden en het geld dat vrijkomt is voldoende om Groningers schadeloos te stellen en ze een mooier Groningen (met OV en alles) te geven, als ze besluiten dat te willen.
(...)
Nou… Ga los, kraak mijn oplossingen maar af
Tja, ik geef grif toe dat ik wat geschrapt heb.
Ik lees geen oplossingen, dus ik kan niet echt ingaan op je uitnodiging.
Maakt dat jou blij, boos of juist verdrietig...?
Benzz schreef:AppleSter schreef:Hoe weet je dat nu? Waar baseer je die bewering op? Zo erg boffen wij niet hoor, we wonen in een land waar steeds meer mensen naartoe komen, het is druk en vol hier en de belastingdruk is enorm. Armoede neemt toe, mensen moeten allemaal aan de fulltime banen terwijl we vroeger met gemak rondkwamen op 1 baan, veel mensen zaten in de kou afgelopen winter omdat de overheid enorme belastingen heft op energie, etc. En het is vaak koud en nat hier, je moet ervan houden. Er emigreren heel veel Nederlanders de laatste tijd en wij staan ook op het punt uit te checken hier. Wij gaan juist wat dichter naar die evenaar toe
Wat betreft het eten uit Afrika.. Moeten wij ons dan niet rot schamen omdat we voedsel uit 3e wereldlanden opeten hier? Laat de overheid het moeilijker maken om dat voedsel in onze supermarkten te leggen, dan halen ze meer van de boeren uit eigen land. We hebben prima voedselproductie hier, maar bedrijven als Ahold, Jumbo en Lidl willen geen eerlijke prijs betalen.
We boffen wel, in de kou? Mensen vinden het gewoon om in de winter in 22 graden in huis te zitten in hun tshirt. Wat is er mis met die wollen trui? En wat is er mis met 19 graden in huis? Verwende etters zijn we.