Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Zou het ergens de bedoeling kunnen zijn om zo de Palestijnse bevolking aan te zetten om zelf de druk op te voeren naar Hamas toe? Zelf iets te ondernemen? Of is dat te ver gezocht of onmogelijk?
Loretta schreef:Klinkt allemaal heel erg mooi.
Maar daarvoor zou er toch door heel veel landen internationaal samen gewerkt moeten worden wil je iets van logistiek opzetten wat er maar in de buurt komt om dit mogelijk te maken.
En dat is gelijk het grootste probleem. De meeste westerse landen spelen een hele dubbelzinnige rol in het geheel.
Tieneke schreef:Ik denk niet dat ze er gelukkig mee zijn en ik denk niet dat ik dat insinueer. Maar misschien dat dit wel zodanig een erop-of-eronder-moment is dat er misschien dingen zouden kunnen gebeuren die we niet tot voor mogelijk hebben geacht. Ik vraag het me oprecht af.
Desty schreef:Betekenis van het woord ‘terrorist’ uit de Cambridge dictionary:
“someone who uses violent action, or threats of violent action, for political purposes”
Vind ik objectief gezien in deze kwestie een term die op beide kanten toe te passen is. Verder ben ik meningsloos en heb ik vooral erg veel medelijden met alle mensen die nu situaties ondergaan waar ze helemaal geen onderdeel van hadden willen zijn. Dan wel het belanden in het Israëlisch leger omdat je moet, gevangen zitten in Gaza, slachtoffer van buitensporig geweld of afgekapte stromen van middelen. Iedereen is gelijk. Lijden is en blijft lijden op welke manier dan ook.
Janneke2 schreef:'als ze de grens opendoen, komen er terroristen binnen'.
... ik had het over een humanitaire corrdor - waarbij er onderscheid gemaakt kan worden. Of mensen gefouilleerd mogen worden.
Dus net niet 'geheel en al open'.
OF het gaat gebeuren, ik betwijfel het. (Ik ben wel pacifist, en ik vind het één van de betere dingen die Israël zou kunnen doen, maar niet gek. Legers zijn er niet dol op, en delen van Israël stellen 'wij zijn een leger met een land ipv omgekeerd'.)
BeFunny schreef:Wat zouden ze kunnen doen. Ze worden gruwel afgemaakt door Hamas als ze wat proberen.
BeFunny schreef:Netanyahu schijnt weer gezegd te hebben dat ze ze allemaal uit gaan roeien. Ze gaan dus Gaza plat bombarderen
BeFunny schreef:Yess.
Ik kan me niet heugen dat zo iets ooit heeft plaats gevonden.
Ik merk dat ik daar echt wat van vind.
Tieneke schreef:Zou het ergens de bedoeling kunnen zijn om zo de Palestijnse bevolking aan te zetten om zelf de druk op te voeren naar Hamas toe? Zelf iets te ondernemen? Of is dat te ver gezocht of onmogelijk?
BigOne schreef:rien10 schreef:En toch, heel basic, is het zo simpel. Over 10 minuten kan alle oorlog op aarde over zijn.
Stop met oorlog voeren.
Maar ja, dat is een utopie.
John Lennon zong het al "war is over if you want to".
Ik blijf hopen...... tegen beter weten in.
Zodra er geen groeperingen meer zijn die in een “ God “ geloven zijn de meeste oorlogen ook over.
Citaat:Janneke2 schreef:'als ze de grens opendoen, komen er terroristen binnen'.
... ik had het over een humanitaire corrdor - waarbij er onderscheid gemaakt kan worden. Of mensen gefouilleerd mogen worden.
Dus net niet 'geheel en al open'.
OF het gaat gebeuren, ik betwijfel het. (Ik ben wel pacifist, en ik vind het één van de betere dingen die Israël zou kunnen doen, maar niet gek. Legers zijn er niet dol op, en delen van Israël stellen 'wij zijn een leger met een land ipv omgekeerd'.)
Probleem is dat je daarmee niets voorkomt. Half leger Hamas-strijders gaat zonder wapens weg, reist naar Libanon, Syrië of Jordanië en komt zwaar bewapend terug. Of men komt met bomgordel om aan, en laat die tijdens het fouilleren afgaan.
rien10 schreef:Niet mogen in god geloven is net zo erg als moeten in god geloven.
Dus, bottom line, geloof sucks. Of je het nou mag of moet. Of niet mag of moet.
Kleine edit: religie sucks. Geloof is persoonlijk.
Janneke2 schreef:Deze oorlog gaat niet over religie, maar over kolonialisme.
En al sinds de wetten van Hamurabi houden godsdiensten zich bezig met de vraag 'hoe stoppen we de vendetta?'
(Accoord, mijn eigen club, het christendom, heeft rivieren van bloed doen vloeien. Niet iedereen binnen het christendom 'is van Menno Simons'.)