Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:46

Zou het ergens de bedoeling kunnen zijn om zo de Palestijnse bevolking aan te zetten om zelf de druk op te voeren naar Hamas toe? Zelf iets te ondernemen? Of is dat te ver gezocht of onmogelijk?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:49

Tieneke schreef:
Zou het ergens de bedoeling kunnen zijn om zo de Palestijnse bevolking aan te zetten om zelf de druk op te voeren naar Hamas toe? Zelf iets te ondernemen? Of is dat te ver gezocht of onmogelijk?

Die lui zijn als de dood. Die leven in onderdrukking. Denk je dat die er gelukkig mee zijn dat Hamas zich onder hun bevind en dat als ze zich tegen Hamas hadden kunnen keren dat ze dat niet allang gedaan hadden. Ze zitten echt als ratten in de val. En in mijn ogen zijn zowel Hamas als Israël (Netanyahu) schuldig aan het bloedvergieten. En worden de Palestijnen de dupe.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:52

Ik denk niet dat ze er gelukkig mee zijn en ik denk niet dat ik dat insinueer. Maar misschien dat dit wel zodanig een erop-of-eronder-moment is dat er misschien dingen zouden kunnen gebeuren die we niet tot voor mogelijk hebben geacht. Ik vraag het me oprecht af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:52

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:53

Wat zouden ze kunnen doen. Ze worden gruwel afgemaakt door Hamas als ze wat proberen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:55

Loretta schreef:
Klinkt allemaal heel erg mooi.
Maar daarvoor zou er toch door heel veel landen internationaal samen gewerkt moeten worden wil je iets van logistiek opzetten wat er maar in de buurt komt om dit mogelijk te maken.

En dat is gelijk het grootste probleem. De meeste westerse landen spelen een hele dubbelzinnige rol in het geheel.

Gisteren kwam ik op feestboek een spreuk tegen die zo ongeveer luidde:
'we moeten weigeren onze menselijkheid op te geven in het aangezicht van geweld'.
Fight flight hoort óók bij menselijkheid, maar dat bedoelde de spreekster niet.
Het ging haar om zoiets als 'laten we geen mensenoffers accepteren'.
En rouwen om de doden aan beide kanten.

Een goede humanitaire corridor realiseren heeft idd veel voeten in de aarde.
... dat weet ik.
Maar voor dat soort zaken hebben we de VN. Of het Rode Kruis. Of PBI of noem maar op.

Ik ben vierkant bereid te geloven dat het Israëlische leger netjes kan mikken, maar een miljoen mensen op 'twee maal Texel'
terwijl er in het noorden, midden en zuiden wordt gebombardeerd - huuuuu.
Tel hierbij op een straatarme bevolking die momenteel geen water, nauwelijks voedsel en geen electra heeft.

Een week geleden stond ik gezellig in Leiden te zingen. 'Hiephoi, de wind draaide, de Spanjaarden vluchtten, de Geuzen kwamen met haring en wittebrood.'
Nadat de stad maandenlang belegerd was.
"Zo ouderwets is een beleg toch niet..."
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-10-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:56

Tieneke schreef:
Ik denk niet dat ze er gelukkig mee zijn en ik denk niet dat ik dat insinueer. Maar misschien dat dit wel zodanig een erop-of-eronder-moment is dat er misschien dingen zouden kunnen gebeuren die we niet tot voor mogelijk hebben geacht. Ik vraag het me oprecht af.

Hamas dood en ontvoerd heel regelmatig palestijnen die zich negatief uitlaten over hamas.
Ook daar hebben ze te maken met eenzijdige berichtgeving.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:56

Desty schreef:
Betekenis van het woord ‘terrorist’ uit de Cambridge dictionary:
“someone who uses violent action, or threats of violent action, for political purposes”

Vind ik objectief gezien in deze kwestie een term die op beide kanten toe te passen is. Verder ben ik meningsloos en heb ik vooral erg veel medelijden met alle mensen die nu situaties ondergaan waar ze helemaal geen onderdeel van hadden willen zijn. Dan wel het belanden in het Israëlisch leger omdat je moet, gevangen zitten in Gaza, slachtoffer van buitensporig geweld of afgekapte stromen van middelen. Iedereen is gelijk. Lijden is en blijft lijden op welke manier dan ook.

Met die betekenis valt het gros van de oorlogvoerende aanvallende staatshoofden daaronder. Poetin als perfect voorbeeld.

Janneke2 schreef:
'als ze de grens opendoen, komen er terroristen binnen'.
... ik had het over een humanitaire corrdor - waarbij er onderscheid gemaakt kan worden. Of mensen gefouilleerd mogen worden.
Dus net niet 'geheel en al open'.

OF het gaat gebeuren, ik betwijfel het. (Ik ben wel pacifist, en ik vind het één van de betere dingen die Israël zou kunnen doen, maar niet gek. Legers zijn er niet dol op, en delen van Israël stellen 'wij zijn een leger met een land ipv omgekeerd'.)

Probleem is dat je daarmee niets voorkomt. Half leger Hamas-strijders gaat zonder wapens weg, reist naar Libanon, Syrië of Jordanië en komt zwaar bewapend terug. Of men komt met bomgordel om aan, en laat die tijdens het fouilleren afgaan.

BeFunny schreef:
Wat zouden ze kunnen doen. Ze worden gruwel afgemaakt door Hamas als ze wat proberen.

En anders door Israel als die doorzetten. Als dat gaat gebeuren wordt het hoog tijd dat er ook tegen Israel opgetreden wordt wat mij betreft, maar ik ben bang dat alle westerse leiders toekijken en jaknikken...

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:02

BeFunny schreef:
Netanyahu schijnt weer gezegd te hebben dat ze ze allemaal uit gaan roeien. Ze gaan dus Gaza plat bombarderen :(

Vergeet niet dat Netanyahu het afgelopen weekend zijn zorgvuldig opgebouwde reputatie totaal door het toilet heeft gespoeld, dus hij zal vooral proberen om goedkeuring en sympathie te krijgen van zijn stemmers. Daarnaast hebben ze nu een regering van nationale eenheid wat betekent dat ook de oppositie mag gaan meebeslissen over de stappen die het land nu moet gaan zetten. Oftewel: Netanyahu moet afstappen van het extreemrechtse geluid en gaan samenwerken in een brede coalitie.

Wat ik altijd heel erg grappig vond aan Israël is dat al haar inwoners (hoe verschillend ook: Arabisch, joods, Israëli, Europees, of Afrikaans) het over 1 onderwerp volledig eens zijn: de politiek is één grote grap en zo’n beetje iedereen die wordt gekozen vindt men incompetent. De Knesset wordt vaak gezien als een groot kippenhok dat maar wat aanrommelt. Als je die gedachte een beetje in je achterhoofd houdt kun je jezelf misschien ook wel indenken hoe moeilijk deze situatie is voor veel Israëliërs: ze verkeren in staat van oorlog en aan het roer staan schippers die vooral met elkaar kibbelen en die totaal geen vertrouwen hebben van de burger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 06:33

Het zijn wel schippers met heel veel wapens en een uitstekende legermacht.

Met de aanvallen van gisteren, en algemene acties als afsluiten van voorzieningen, heeft Israël al laten zien dat het ze niet zo veel uitmaakt wát ze raken en wie slachtoffer wordt. En dat zegt imo net zo veel over hen als over de ratten van Hamas.

Dan kan je politiek wel een kippenhok zijn, dat kippenhok bepaalt momenteel wel de toekomst van zowel Israël als Gaza/Palestina.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:11

Het zou mij uiteindelijk niks verbazen als Israël uiteindelijk ook zelf achter deze oorlog zit.
De daden van Hamas zijn logisch bestempeld als terreur en hun (Netanyahu en leger) hebben vrijspel om mensen in Gaza uit te moorden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:43

BeFunny schreef:
Yess.
Ik kan me niet heugen dat zo iets ooit heeft plaats gevonden.
Ik merk dat ik daar echt wat van vind.

Gisteren op het nieuws verbijsterd met mijn man gekeken naar een Gazastrook waar zoveel puin en rookwolken waren te zien. Water werd afgesloten. Verschrikkelijk gewoon.
Ik ben het daar totaal niet mee eens en vind het oorlogsmisdaden dat daar gebeurt!!!! BAH, ik moet er gewoon van kotsen :r

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:49

BeFunny schreef:
Het zou mij uiteindelijk niks verbazen als Israël uiteindelijk ook zelf achter deze oorlog zit.
De daden van Hamas zijn logisch bestempeld als terreur en hun (Netanyahu en leger) hebben vrijspel om mensen in Gaza uit te moorden.

Heb je concreet bewijs voor deze complottheorie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:55

Ik denk wel dat als Israel Gaza compleet plat bombardeerd ze heel veel symphatie gaan verliezen.
Dat is natuurlijk de grootste oorlogs misdaad die je kan begaan!

Komt bij de haat nog groter gaat worden en een hoop ellende gaat veroorzaken elders op de wereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:59

Tieneke schreef:

Dat is een westerse „vrije“ gedachte.
Je moet de palastijnse bevolking meer vergelijken met een kind dat thuis mishandeld wordt. Die komt niet in opstand tegen een volwassene.

Ik zag trouwens net een samenvatting van vervalste informatie die nu op internet rond gaat.
Die kinderen in het hok: nep
Een Hamas strijder die een helikopter uit de lucht schiet: nep
Document dat financiele ondersteuning van US zou aantonen: nep
Hamas protesten in Amerika: nep

En nog een aantal andere. Ofwel, het is een jungle aan informatie die je niet kunt vertrouwen op het moment.

Als ze de gaza platgooien (wat ik wel verwacht want ze willen er al zo lang vanaf), ben ik bang dat wij hier in het westen ook wel wat terroristische aanvallen kunnen verwachten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:08

BigOne schreef:
rien10 schreef:
En toch, heel basic, is het zo simpel. Over 10 minuten kan alle oorlog op aarde over zijn.

Stop met oorlog voeren.

Maar ja, dat is een utopie.
John Lennon zong het al "war is over if you want to".
Ik blijf hopen...... tegen beter weten in.

Zodra er geen groeperingen meer zijn die in een “ God “ geloven zijn de meeste oorlogen ook over.

Ik heb nog niet alles gelezen maar wil toch even reageren. Dit argument is al vaker op Bokt voorbijgekomen. Er zijn inderdaad landen waar men niet in God (mag) geloven. Dat zijn de communistische landen. Echter blinken die niet bepaald uit in vredelievendheid!!!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:27

Niet mogen in god geloven is net zo erg als moeten in god geloven.
Dus, bottom line, geloof sucks. Of je het nou mag of moet. Of niet mag of moet.

Kleine edit: religie sucks. Geloof is persoonlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:31

Citaat:
Janneke2 schreef:
'als ze de grens opendoen, komen er terroristen binnen'.
... ik had het over een humanitaire corrdor - waarbij er onderscheid gemaakt kan worden. Of mensen gefouilleerd mogen worden.
Dus net niet 'geheel en al open'.

OF het gaat gebeuren, ik betwijfel het. (Ik ben wel pacifist, en ik vind het één van de betere dingen die Israël zou kunnen doen, maar niet gek. Legers zijn er niet dol op, en delen van Israël stellen 'wij zijn een leger met een land ipv omgekeerd'.)

Probleem is dat je daarmee niets voorkomt. Half leger Hamas-strijders gaat zonder wapens weg, reist naar Libanon, Syrië of Jordanië en komt zwaar bewapend terug. Of men komt met bomgordel om aan, en laat die tijdens het fouilleren afgaan.

?
Hoezo : 'niets' voorkomen?

"Op zich" heb je gelijk: als in: dat hoort tot de mogelijkheden.

Vrede is niet voor bange mensen.

Maar in mijn ogen is een humanitaire corridor die duizenden levens kan redden
de moeite waard
tov dit soort risico's.

En ik verzet me tegen de gedachte 'dat er een risico aan kleeft betekent hetzelfde als het heeft geen zin'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:40

rien10 schreef:
Niet mogen in god geloven is net zo erg als moeten in god geloven.
Dus, bottom line, geloof sucks. Of je het nou mag of moet. Of niet mag of moet.

Kleine edit: religie sucks. Geloof is persoonlijk.

Geloven moet nooit verplicht of verboden worden. Het is altijd uit vrije wil. En geloof kan ook verbindend zijn en aanzetten tot vredelievendheid en barmhartigheid.
Het is de mens die de oorzaak is van de haat en de onverdraagzaamheid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:54

En het is ook de mens die religie in het leven heeft geroepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:06

Ik weet niet meer wie het was want kan het zo niet terugvinden maar hij zei dat Israël zichzelf in de vingers snijdt tov de verstandhoudingen met de Arabische wereld en dat Hamas dit juist voor ogen heeft, wanneer Israël heel beheerst had gereageerd , alleen de Hamas strijders had gedood die buiten Gaza waren en Gaza niet had aangevallen dan was er nog steeds dialoog en samenwerking mogelijk. Nu trekken Arabische landen op met Palestijnen en is Israël alle steun van hun kwijt die ze de afgelopen jaren moeizaam hebben opgebouwd. En dat kan juist de oorzaak van de aanval van Hamas ( en hun bondgenoten) zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:15

Deze oorlog gaat niet over religie, maar over kolonialisme.

En al sinds de wetten van Hamurabi houden godsdiensten zich bezig met de vraag 'hoe stoppen we de vendetta?'

(Accoord, mijn eigen club, het christendom, heeft rivieren van bloed doen vloeien. Niet iedereen binnen het christendom 'is van Menno Simons'.)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:17

Janneke2 schreef:
Deze oorlog gaat niet over religie, maar over kolonialisme.

En al sinds de wetten van Hamurabi houden godsdiensten zich bezig met de vraag 'hoe stoppen we de vendetta?'

(Accoord, mijn eigen club, het christendom, heeft rivieren van bloed doen vloeien. Niet iedereen binnen het christendom 'is van Menno Simons'.)

En aan dit kolonialisme ligt geloof ten grondslag.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:29

Sizzle, bedankt voor je input. Het zal inderdaad een ijdele hoop blijven dat de burgers zelf iets kunnen doen.

Op de radio vanmorgen dat Egypte de deur niet zal open zetten, ook omwille van de realiteit dat je dan met een massa vluchtelingen komt te zitten die never nooit niet zullen willen terugkeren, dus wat moeten ze ermee... Benieuwd of onderhandelingen iets gaan kunnen betekenen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:36

Tegen de tijd dat er onderhandeld gaat worden, zijn 1 miljoen of meer Palestijnen hun huis kwijt.