Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:59

hyppolyte schreef:
Ik meld me ook hier, gisteren stond mijn schaap met gezwollen bekkie en kwijlend. Begreep van de DA dat zelfs als ze het overleven ze inderdaad te maken krijgen met ontschoening. Na sectie blijkt meestal dat de longen er net zo uitzien als die van covid patiënten op de IC, dit virus helpt echt alles van binnen naar de tyfus. De schapen die op de metacam stonden vertoonden tekenen van niervergiftiging omdat ze te weinig drinken om dat spul af te voeren. Afgrijselijk.

Dus ik heb afgesproken dat we nu met pijnstiller en corticosteroïden de komende 48 uur in de gaten houden of ze blijft eten en niet kreupel wordt, als dit het geval is blijven we behandelen, maar als ze stopt met eten of gaat kreupelen is het einde Dolly :'(.

Gisteren ging ze, zodra de pijnstilling begon te werken meteen haar slobber weer te eten gelukkig. Heb haar hele kop ingesmeerd met groene leem zodat dat wat blijft koelen. Verder vitaminepreparaat en veendrenkstof toegevoegd om haar algemene conditie zo goed mogelijk te houden. We waren er wel vroeg bij, dus hoop dat dat ons een voordeel geeft. Het is wel een taaie tante, deze heeft leren zwemmen waar mijn andere schapen het opgaven, dus ik hoop dat dat dit keer ook geldt.

Ga zo weer even bij haar kijken. De reden dat ik niet ga dwangvoeren o.i.d. is vooral omdat ze moeilijk te vangen is (knuffelen kan prima, maar zodra ze ook maar merkt dat je haar wilt vangen is dat over) en ik weet dat dat haar megaveel stress gaat opleveren, dus dat ga ik haar niet aandoen.

Kreupelen hoeft niks te betekenen!! Hier 1 die is ontiegelijk ziek geweest en die loopt weer al n kievit. Dus geduld is een schone zaak.

Anoniem

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:06

Bij mijn ouders is het zieke schaap vanmiddag overleden.. nog geen andere met symptomen gelukkig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 20:15

Relaxed schreef:
Bij mijn ouders is het zieke schaap vanmiddag overleden.. nog geen andere met symptomen gelukkig.

:(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:21

Wat verdrietig.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:56

Jeetje dat is helemaal snel gegaan zeg! Ik hoop dat het de rest bespaard blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:23

Ja ik was er dinsdag en toen oogde hij helemaal niet heel ziek.. hij at alleen niet en lag veel.. vanmiddag was ie dood, vanzelf gegaan dus niet ingeslapen oid :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:27

kreeg vanmorgen een appje van mijn tante, wonen in noord Friesland. Ze gaan een paar schapen in laten slapen :(

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:57

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:37

Veel aannames, weinig bewijzen.

Ik heb vandaag weer een schaap laten inslapen. Nog 1 ziek, ziet er niet hoopvol uit, dus dat is ook afwachten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:38

:knuffel: knuffel voor iedereen en voor alle zieke beestjes. Gewoon duimen op kou en verdwenen knuten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:50

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:00

Ik vind het eerlijk gezegd geen lariekoek.
Iedereen weet hoe smerig GFT bakken en vuilnisbakken kunnen zijn en een broeinest voor eitjes en maden kunnen zijn.
De tijgermug en of de eitjes ervan liften ook mee op plantjes en in lading autobanden vanuit Azië.

Laten ze de onderste steen maar boven krijgen. Ofwel deze theorie blijkt de praktijk te zijn ofwel er is een andere oorzaak.

Verder sluit ik mij bij Karuna aan, iedereen die er mee te maken heeft veel sterkte!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:21

Tot nog toe is het verwantschap tussen het virus op Sardinië en Sicilië te virus wat hier in Nederland rondwaart te ver van elkaar af om een rechtstreekse besmettingsroute vanuit Italië te kunnen verklaren, is wat ik vorige week op een online seminar van de KNMvD heb gehoord.

Waar het dan wel vandaan komt, is nog niet vastgesteld.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:28

Marije_jiplover schreef:
Tot nog toe is het verwantschap tussen het virus op Sardinië en Sicilië te virus wat hier in Nederland rondwaart te ver van elkaar af om een rechtstreekse besmettingsroute vanuit Italië te kunnen verklaren, is wat ik vorige week op een online seminar van de KNMvD heb gehoord.

Waar het dan wel vandaan komt, is nog niet vastgesteld.

Zoals Sieta het verwoord zit het virus in heel Italie inmiddels.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:47

Hier ook een schaap, morgen maar even een melding van doen. Ben de hele dag in de weer met eten pureren en probeer vanalles.
Wat een leed hoor ik om me heen, vandaag nog oud boertje gesproken, 5 schaapjes, allemaal ziek, 1 al dood. Arme man probeerde vanalles, moest echt even zijn verhaal kwijt :knuffel:

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:08

Ik denk dat het aannemelijker is dat als die knutten al uit italie hier zijn gekomen, dat ze lekker mee zijn gereisd met alle vakantiegangers. In dat geval ben ik zelf ook een veroorzaker. Uiteindelijk maakt die bron niet zoveel meer uit op dit moment, want ze zijn er nu al en ze besmetten onderling de dieren. Prima als ze wat gaan onderzoeken, maar ik vind dit soort dingen altijd behoorlijke stemmingmakerij.

Dolly laat tot nu toe geen verslechtering zien, dus dat is positief, hoewel eten en drinken moeizaam gaat, bekkie is wel echt naar om te zien. Straks weer heen met pijnstilling.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:40

Hier bij mn zus op t bedrijf inmiddels twee mogelijke gevallen. Da is geweest ter controle. ;(

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:44

Die van mij gaat het denk ik niet redden, is erg zwak vandaag. Ontstekingen van haar bekkie en poten onder controle kunnen houden maar ze wordt steeds slapper. NVWA gebeld en netjes melding gedaan.
Dierenarts heb ik er niet bij gehaald, inmiddels ben ik zelf een halve apotheker heb zelfs een middel uit Spanje laten komen. Dag en nacht in de weer en wat zegt de NVWA , ja mevrouw u heeft zorgplicht dus dierenarts bellen. Nou snap ik wel dat hij mijn situatie niet kan zien door de telefoon maar.
Ik was even heel verdrietig, ieder uur sta ik op stal met al mijn middelen, de keuken is een ontplofte bende, alles wat ik door de blender kan gooien en ze eet krijgt ze. Ze ligt in een dik pak stro. Alles wat ik aan pijnstillend kon vinden krijgt ze en dan zo een reactie ;(

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:03

Letsdunit schreef:
Die van mij gaat het denk ik niet redden, is erg zwak vandaag. Ontstekingen van haar bekkie en poten onder controle kunnen houden maar ze wordt steeds slapper. NVWA gebeld en netjes melding gedaan.
Dierenarts heb ik er niet bij gehaald, inmiddels ben ik zelf een halve apotheker heb zelfs een middel uit Spanje laten komen. Dag en nacht in de weer en wat zegt de NVWA , ja mevrouw u heeft zorgplicht dus dierenarts bellen. Nou snap ik wel dat hij mijn situatie niet kan zien door de telefoon maar.
Ik was even heel verdrietig, ieder uur sta ik op stal met al mijn middelen, de keuken is een ontplofte bende, alles wat ik door de blender kan gooien en ze eet krijgt ze. Ze ligt in een dik pak stro. Alles wat ik aan pijnstillend kon vinden krijgt ze en dan zo een reactie ;(

Wat rot dat je zo je best doet voor haar en je dan zo’n reactie krijgt.

Sterkte,

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:22

nvwa zijn ambtenaren, alles moet via de regeltjes... :\

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:39

@letsdunit, je zou de eigenaren de kost moeten geven die niet eens fatsoenlijke basiszorg verstrekken, dus vanuit nvwa heel begrijpelijk dat ze er zo op hameren dat er een da bij betrokken wordt, anders gaan die beestjes helemaal door een hel. Sowieso heb je een da nodig voor corticosteroïden en pijnstilling neem ik aan, dat kun je niet zelf regelen.
En indd, ze kunnen niet via de telefoon zien wat jij wel of niet doet. Ik snap dat het je persoonlijk raakt, heel begrijpelijk ook maar dat houdt niet in dat de opmerking ook persoonlijk bedoeld is vanuit die medewerker. :knuffel:

Heel veel sterkte met jouw schaapje

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:05

Meldingsplicht is prima, we willen toch allemaal graag weten hoe het virus zich verspreidt?
Onze dierenarts heeft pakketjes klaar liggen met alles er in voor zieke schapen.
Novem en andere middelen (Rapidexon, Dexa-ject) ook via de dierenarts.
Ze komen niet zelf langs (op verzoek natuurlijk wel).
Ik zie alleen maar dat de GD, dierenartsen en iedereen die kan helpen z'n uiterste best doet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:18

Daarom heb ik het ook gemeld, als ik kijk naar mijn woonplaats weet ik zeker al heel veel stallen waar het is, er staan er maar 2 vermeld op de lijst.

Novem word juist voor gewaarschuwd niet te geven, diverse dierenarts sites waarschuwen er voor en adviseren paracetamol.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:25

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:51

senna21 schreef:
Horseloverl schreef:

De volgende complottheorie is geboren.

Sterkte voor iedereen die getroffen is.

Complottheorie staat gelijk aan bewust besmetten daar is in dit idee geen sprake van.