Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:50

Werken om te leven of leven om te werken?

Er is meer in het leven dan werk en de meesten leven ook langer dan dat ze werken. Waarom is dat fout? en waarom mag je niet kritisch kijken naar hoeveel belastbaarheid kan ik structureel en langdurig volhouden ipv draai je lijf maar zsm kapot? Met alle extra kosten voor de samenleving daar nog eens boven op? Dan heb je het recht verdient om een uitkering te krijgen? (was dat maar waar, genoeg juist al met een lager inkomen die wegens zgn. "restverdiencapaciteit" in de bijstand belanden). Teveel mensen die niet meer mee kunnen op het tempo wat als "normaal" gezien wordt, sommigen kunnen op tijd afremmen, maar worden wel met de nek aangekeken dat ze zichzelf prioriteit geven en anderen belanden in het afvalputje dat bijstand heet en waar je sec crimineel bent en buiten de onschuldig tenzij tegendeel bewezen is valt.

Betaald voltijds werk staat op een te hoog voetstuk met roze bril glas er omheen. Laten we aub eens een stuk kritischer gaan kijken naar hoeveel/weinig werk de werkende mensen ook gezond houdt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:51

Ik heb geen uitkering, maar werk wel maar 16 uur per week omdat ik daarmee op dit moment maximaal belast ben. Maar er zijn dagen of weken bij dat ik wel wat extra kan werken. Er zijn ook weken bij waarbij 16 uur/week eigenlijk al overbelast is. Zou ik een uitkering hebben omdat ik maar zo beperkt belastbaar ben, zou ik dus bepaalde weken inderdaad wat bij kunnen verdienen, al dan niet zwart (waarschijnlijk zwart, omdat het anders direct gekort wordt van je uitkering met al het gezeik erbij), maar andere weken zou dat absoluut niet mogelijk zijn. Voor buitenstaanders ziet dat er dan uit alsof ik "gewoon toch kan werken", maar de praktijk is veel genuanceerder.

Nu heb ik er voor gekozen om dat traject niet in te gaan en rond te komen van een inkomen ruim onder bijstandsniveau, dus voor mij speelt dit niet, maar ik vind het wel belangrijk om dit toch te benoemen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:54

Tango1979 schreef:
Ik vind ook dat werken lonend moet zijn, maar het is ook erg scheef geregeld als je arbeidsongeschikt raakt.

In de IVA krijg je 75% van je laatstverdiende salaris. Als je 80k per jaar verdient maar ook 75% als je 30k verdient. Dat is eigenlijk ook heel scheef

De ene zakt naar het bestaansminimum, terwijl de ander nog een behoorlijk riant inkomen houdt

Wat vind je hier dan scheef aan? Degene die arbeidsongeschikt wordt op 80k/jaar zit toch niet in dezelfde situatie als degene die 30k verdient? Die met 80k heeft misschien al meer dan 25 jaar fulltime gewerkt en zichzelf opgewerkt naar dat salaris, terwijl 30k meer klinkt als een startsalaris of een parttime baan.

sterregoud

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:01

Iemand schreef als je niet in aanmerking komt voor toeslagen, heb je ook geen geldzorgen.
Nou, hier geen toeslagen, maar sommige rekeningen zijn wel degelijk een probleem. Kijk eens naar medische kosten die niet vergoed worden, of hoeveel klussers voor reparatiewerk durven te rekenen. Echt eenvoudig is het niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:04

Cer schreef:
Ik heb helemaal niet het idee dat de boeren heilig zijn bij de BBB? Ik had het idee dat ze vnl
om eerlijke cijfers vroeg enzo…?

Ik vind het eigenlijk best jammer dat bijna alle topics tot ruzie leiden.. helemaal als het over politiek gaat.
Mensen proberen elkaar onderuit te halen op negatieve punten.. ik lees maar weinig over “ik
zou op die partij stemmen wat die doet dat en dat heel goed”.. het lijkt alleen maar “oh je moet nooit dat doen, iedereen die daarop stemt is stom, die politicus is een sukkel, hij liegt etc etc”.. het is erg lastig om vanuit positieve redenen te discussiëren lijkt wel?

Ik ben heel benieuwd hoe dat straks bij de verkiezingen gaat en vooral erna..

Inderdaad, ik laat het tegenwoordig ook maar om mijn mening te verkondigen als die anders is dan van een aantal anderen. Omdat ik geen zin heb in geruzie. En in de politiek en zeer zeker bij verkiezingen ontstaan in sommige landen hevige rellen en onlusten. En niet alleen op sm maar in het echte leven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:15

Janneke2 schreef:
Beter: tja...

In een ander klimaat is buiten slapen anders.

En je negeert het feit dat een deel van de 'opvang' die wij bieden beneden peil is. (Maandenlang moeten slapen in een ruimte met het geluid van honderden andere mensen.)

tsja daar staat tegenover dat ze alles gratis krijgen maar dan ook alles, dingen waar Nederlanders dik voor moeten betalen en er duizenden zijn die dat niet eens KUNNEN betalen. We kunnen ze nou eenmaal geen 5 sterren hotelkamertje aanbieden zodra ze een stap op nl. bodem zetten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:20

Dat gebeurt ook niet (bij lange na niet).
Ben benieuwd waar je op doelt, met dingen (alles) gratis krijgen, die duizenden mensen niet kunnen betalen.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:21

sterregoud schreef:
Iemand schreef als je niet in aanmerking komt voor toeslagen, heb je ook geen geldzorgen.
Nou, hier geen toeslagen, maar sommige rekeningen zijn wel degelijk een probleem. Kijk eens naar medische kosten die niet vergoed worden, of hoeveel klussers voor reparatiewerk durven te rekenen. Echt eenvoudig is het niet.

:( het "onbestaan" van het midden inkomen. Het is niet alleen dat je niet in aanmerking komt voor toeslagen. Maar ook niet voor woningen die betaalbaar zijn. Ik snap het wel dat mensen dan minder gaan werken, helemaal als je onder de grens kan komen van sociale huur en toeslagen. Al die uren extra werk, opleidingen .... het is vaak meer dan full time. Terwijl de kans groot is dat je net-niet-70 daarmee door moet gaan. Als het je dan toch niets anders oplevert dan kun je nu beter de tijd nemen en minder werken. Tijd gebruiken om er te zijn voor je kinderen of al het andere wat voor jou belangrijk is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:22

speurneusc schreef:
Janneke2 schreef:

En je negeert het feit dat een deel van de 'opvang' die wij bieden beneden peil is. (Maandenlang moeten slapen in een ruimte met het geluid van honderden andere mensen.)

tsja daar staat tegenover dat ze alles gratis krijgen maar dan ook alles, dingen waar Nederlanders dik voor moeten betalen en er duizenden zijn die dat niet eens KUNNEN betalen. We kunnen ze nou eenmaal geen 5 sterren hotelkamertje aanbieden zodra ze een stap op nl. bodem zetten.

Daar staat dan ook weer tegenover dat heel veel van de vluchtelinge/asielzoekers graag willen en kunnen werken, maar niet mogen. Diploma's gelden hier niet, en ze mogen niets tot ze een definitieve statushouder zijn, wat jaren kan duren. Jaren die ze als het zou mogen werkzaam en nuttig kunnen zijn voor de samenleven, en dat terwijl er regelmatig grote personeelstekorten zijn.

Daar zou ook wel wat aan gedaan mogen worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:24

Ik denk dat heel veel Nederlanders het momenteel moeilijk hebben, niet alleen de lage inkomens. Prijzen zijn enorm gestegen en lonen (nog) niet. Alleen de mensen met een hoog inkomen zullen het niet erg moeilijk hebben.
De VVD stemmers, zeg maar :D
(edit; is grapje hoor)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:31

Mijn man is in april met pensioen gegaan, had daarvoor een flinke burnout dus vakantieuren en vakantiegeld uitbetaald en daardoor geen recht op wat voor toeslag dan ook maar het is zoals het is.

Wij zijn ook verhuisd van een eengezinswoning naar een appartement, je hebt tegenwoordig de regeling van groot naar beter en dat betekent dat je voorrang krijgt en maar max 50 euro meer huur gaat betalen.
Een hoop mensen weten dat niet terwijl het soms erg kan helpen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:32

Ik las hier een behoorlijke onwaarheid.

Als je 150k verdient en in de ww komt krijg je geen 70% van je laatstverdiende loon.

Er zit een maximum aan de ww ( en ook andere uitkeringen) namelijk.
Dus als je een hoger salaris hebt dan 5754 per maand ( bruto). Dan krijg je 70% van die 5754.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:54

speurneusc schreef:
Janneke2 schreef:

tsja daar staat tegenover dat ze alles gratis krijgen maar dan ook alles, dingen waar Nederlanders dik voor moeten betalen en er duizenden zijn die dat niet eens KUNNEN betalen.

Wat krijgen ze dan allemaal gratis wat Nederlanders niet kunnen betalen :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:58

[quote="M_D_H"]
...Maar ik geef eerlijk toe dat ik wel eens jaloers ben op de mensen in mijn omgeving, die niet werken (ook geen intenties daartoe hebben), lekker de hele dag kunnen doen wat ze willen, flink wat toeslagen en financiële hulp krijgen en ondertussen vrolijk 2 paarden, een roedel honden en een volière gevuld met vogels hebben + 2 kinderen en 2 auto's hebben.
Dan denk ik oprecht wel eens bij mijzelf: Wat gaat hier mis?
[quote]

Als je dit zo tegenkomt kan ik me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Maar waar zie jij die mensen??
Ik ken wel mensen in de bijstand die imo niet veel moeite doen om eruit te komen, maar het zijn geen mensen met een kudde paarden en twee auto's.
Wel met een paar vuilnisbakkies of broodfokhonden die supermarkt voer eten, en met schulden.
Wat voor financiële hulp krijgen die mensen dan? Als je in de schuldhulpverlening zit mag je geen auto hebben.

Ik zie wel mensen die geboren worden in een gezin van vermogende ouders. Die als gevolg daarvan geen bijbaantje hoeven om hun studie te betalen, geen kamer hoeven te zoeken omdat pa een appartement voor ze koopt, die hun rijbewijs krijgen op hun achttiende en ook hun eerste auto, en die als kind al een eigen pony hebben.
Dan denk ik ook wel eens wat oneerlijk, ik moest vanaf mijn vijftiende altijd werken want alles zelf betalen.
Maar ja, als ik veel geld zou hebben zou ik mijn kinderen ook veel geven. Dus dat snap ik natuurlijk ook wel.
Het is alleen zo dat als je eenmaal aan de rijkere kant zit, je steeds rijker kan worden. En als je niet aan die kant zit, kom je er eigenlijk ook nooit.
Ik word wel eens gefrustreerd van alle voordeeltjes voor mensen die tóch al genoeg hebben: als je contributie in één keer kan betalen, betaal je minder dan als je per maand betaalt. Als je een hoog eigen risico neemt bij je zorgverzekering ben je goedkoper uit, dan als je je dat niet kunt permitteren etc etc
De kloof tussen arm en rijk wordt in Nederland steeds groter. Rara hoe kan dat -O-

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:58

Ja klopt, je krijgt tot het max dagloon 75%. Maar de meeste in loondienst hebben via een werkgever een exedent regeling die het zelfs naar 80% ophoogd, ook het deel boven het max.

Ik heb die regeling ook via mijn werk.

Veronica: de uitspraak werken moet lonen. Als je met een hoog salaris in de WW of WIA komt, in hoeverre loont werken dan nog? Zeker als je ouder bent, kan je ook lekker uitzingen. Bijvoorbeeld ook.het wachtgeld bij politici bijvoorbeeld, je kan mij niet vertellen dat die niet zo aan een andere baan kunnen komem

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:06

Ik ken er ook een aantal hoor die al jaren een uitkering hebben, er zwart bijwerken en de toeslagen krijgen
Die lachen iedereen uit die het wel volgens de regeltjes doet maar ik leg liever rustig mijn hoofd op mijn kussen ‘s avonds dan me zorgen te maken of ze me niet verraden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:10

Nikass schreef:
M_D_H schreef:
...Maar ik geef eerlijk toe dat ik wel eens jaloers ben op de mensen in mijn omgeving, die niet werken (ook geen intenties daartoe hebben), lekker de hele dag kunnen doen wat ze willen, flink wat toeslagen en financiële hulp krijgen en ondertussen vrolijk 2 paarden, een roedel honden en een volière gevuld met vogels hebben + 2 kinderen en 2 auto's hebben.
Dan denk ik oprecht wel eens bij mijzelf: Wat gaat hier mis?

Als je dit zo tegenkomt kan ik me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Maar waar zie jij die mensen??
Ik ken wel mensen in de bijstand die imo niet veel moeite doen om eruit te komen, maar het zijn geen mensen met een kudde paarden en twee auto's.
Wel met een paar vuilnisbakkies of broodfokhonden die supermarkt voer eten, en met schulden.
Wat voor financiële hulp krijgen die mensen dan? Als je in de schuldhulpverlening zit mag je geen auto hebben.

Ik zie wel mensen die geboren worden in een gezin van vermogende ouders. Die als gevolg daarvan geen bijbaantje hoeven om hun studie te betalen, geen kamer hoeven te zoeken omdat pa een appartement voor ze koopt, die hun rijbewijs krijgen op hun achttiende en ook hun eerste auto, en die als kind al een eigen pony hebben.
Dan denk ik ook wel eens wat oneerlijk, ik moest vanaf mijn vijftiende altijd werken want alles zelf betalen.
Maar ja, als ik veel geld zou hebben zou ik mijn kinderen ook veel geven. Dus dat snap ik natuurlijk ook wel.
Het is alleen zo dat als je eenmaal aan de rijkere kant zit, je steeds rijker kan worden. En als je niet aan die kant zit, kom je er eigenlijk ook nooit.
Ik word wel eens gefrustreerd van alle voordeeltjes voor mensen die tóch al genoeg hebben: als je contributie in één keer kan betalen, betaal je minder dan als je per maand betaalt. Als je een hoog eigen risico neemt bij je zorgverzekering ben je goedkoper uit, dan als je je dat niet kunt permitteren etc etc
De kloof tussen arm en rijk wordt in Nederland steeds groter. Rara hoe kan dat -O-

Ik denk niet dat je jaloers hoeft te zijn op die mensen van rijke ouders die geen bijbaantje of kamer hoeven te zoeken.
Juist bijbaantjes leren je enorm veel, en zelfstandig zijn ook. Alles maar in je schoot geworpen krijgen en niet leren omgaan met teleurstellingen is echt een gemis voor de rest van je leven.

En die voordeeltjes vallen echt mee; als ik zo gauw kijk kan ik daar mee een paar tientjes per jaar besparen. Dat is mij de moeite niet. Daarnaast is het ook een hoger risico, je moet om het jaarlijks te betalen wel bij elkaar sparen en als dat door een financiële tegenvaller niet kan heb je wel gelijk een groot probleem de volgende rekening.

Jaloezie naar mensen die niet werken en zich wel ogenschijnlijk allerlei luxe kunnen permitteren ken ik ook niet. Gaat vaak ook niet lang goed en je kunt niet achter de deuren kijken.
Zoek een baan die bij je past en je hoeft nooit meer te werken. Ik ervaar mijn werk niet als werk en ben blij dat ik iets belangrijks toevoeg aan de maatschappij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:35

Ik ben niet jaloers hoor, don't worry.

De voordelen komen in alles terug: als je in één keer kunt betalen is dat goedkoper. Ook bij aanschaf van je nieuwe wasmachine etc.

Als je daarvoor het hele jaar moet sparen, hoor je niet tot de groep die ik bedoel.
Mijn vriendin betaalt het laagste bedrag aan ziektekostenpremie per maand. Mocht ze een keer wat hebben dan kan ze het eigen risico zo betalen. Daar hoeft ze echt niet voor te sparen. En al die maanden, jaren, dat je een lage premie betaalt, kun je het resterende deel weer leuk op je spaarrekening zetten, of ergens anders voor gebruiken.
Mensen met een laag inkomen kunnen dat nooit.

Krijg je nooit de leuke aanbiedingen in de bus, om nú in te stappen met zonnepanelen?
Mensen met lagere inkomens/uitkering kunnen nooit zo'n investering doen en daar later de voordelen van hebben.
Je moet eerst geld hebben wil je meer geld kunnen genereren. Als je niet kunt investeren kun je niks.
Investeren in vastgoed is ook heel lucratief. Maar mensen die een te laag inkomen hebben voor een hypotheek, kunnen dat dus nooit.

Dus ik heb geen moeite met toeslagen voor mensen met lagere inkomens. Ik vind dat veel meer dingen inkomensafhankelijk zouden moeten zijn. Zoals bijvoorbeeld kinderbijslag. Want dát vind ik nou een ergernis: altijd voordeeltjes voor de gezinnen met kinderen.
Waardoor mijn zus met 1 boven modaal en 1 vèr boven modaal inkomen alle kinderbijslag gewoon op de spaarrekening zet voor een verre vakantie.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-07-23 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:36

verootjoo schreef:

huis, huisraad, meubels, gevulde koelkasten, bedden kleding etc., ziektekosten verzekering, gratis ov, gratis scholing, gratis opvang kinds, gratis mob telefoons computers abonementen daarop, verhuisvergoeding van paar duizend euro, gratis fietsen, mogen op vakantie naar waar ze vandaan komen, wanneer ze maar willen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:38

speurneusc schreef:
verootjoo schreef:

huis, huisraad, meubels, gevulde koelkasten, bedden kleding etc., ziektekosten verzekering, gratis ov, gratis scholing, gratis opvang kinds, gratis mob telefoons computers abonementen daarop, verhuisvergoeding van paar duizend euro, gratis fietsen, mogen op vakantie naar waar ze vandaan komen, wanneer ze maar willen

Oh doe mij ook oorlog, een paar dode familieleden en wat trauma hier of daar, dan krijg ik misschien ook een fiets! _/-\o_
Echt iets om jaloers op te zijn!!

Je hebt wel veel fantasie trouwens Speurneusc _O-

Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker maximaal ongeveer € 60 per week voor eten, kleding en zakgeld voor andere uitgaven.

MarlindeRooz

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:43

Wat denk je dat Nederlanders in de bijstand in sommige gemeentes krijgen dan? :+

Ook gratis spullen etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:44

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:47

speurneusc schreef:
verootjoo schreef:

Dat is zwaar zwaar zwaar overdreven. Hieronder een (wat ouder artikel). Dit is echt het roeptoeteren wat je ook op de socials tegenkomt, en waar ik dus zwaar allergisch voor ben.

https://www.nu.nl/nucheckt/5021360/nuch ... nlijk.html

Gratis zorgverzekering: ja als je niet mag werken hoe moet je het dan betalen?

Inrichting huis: sommige gemeentes is dit gewoon een lening. En nogmaals, die mensen hebben geen spaargeld en niks he.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:48

Duidelijk, die broodje aap verhalen van Vluchtelingenwerk. Sterke argumentatie ook :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:50

MarlindeRooz schreef:
Wat denk je dat Nederlanders in de bijstand in sommige gemeentes krijgen dan? :+

Ook gratis spullen etc.

Sowieso zijn er verschillende instanties waar mensen met een minimum inkomen terecht kunnen voor spullen en/of bijdrages.